Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tålighet, Läkning och Helning - Husregel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
24 responses
871 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av Paco, 11 November 2018, 16.08
1 response
82 visningar
0 gillar
Paco
av Paco
 
Skapad av Mariner, Igår, 19.48
0 responses
45 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner
 
Skapad av Necross, Igår, 19.15
0 responses
28 visningar
0 gillar
Necross
av Necross
 
Skapad av anth, Igår, 10.53
3 responses
108 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av tommislav, 17 November 2018, 21.23
3 responses
142 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av God45, 17 November 2018, 20.08
7 responses
149 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
1.028 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Henke, 17 November 2018, 19.19
12 responses
156 visningar
0 gillar
soda
av soda
 
Skapad av luddwig, 11 November 2018, 09.25
1 response
61 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Tålighet, Läkning och Helning - Husregel

    Pratat lite med mina spelare och diskuterat kring fördelar och nackdelar med systemet som finns idag. Det är ganska enkelt, snabbt och man kan känna pressen om man strider ofta eftersom man läker långsamt. Nackdelen är att så fort nån form av Livselexir eller Helbrädgagörelse eller Helig Aura kommer in så försvinner dom fördelarna. Och Medicus blir mest en fluff-förmåga. Så jag och spelarna diskuterade lite...

    Efter en natts oavbruten vila så får man tillbaka all Tålighet.,
    Om en attack går över Smärttröskeln så blir man Svårt Skadad.
    Om man får 0 i Tålighet så börjar man förblöda och måste slå dödsslag. Om man överlever så är man sedan även Svårt Skadad.
    Svårt Skadad innebär att man inte kan ha mer än halva Tålighet. Får man en till Svår Skada så läggs läketiden ihop.
    Att läka en Svår Skada kan endast göras via Medicus och 3 lyckade slag mot detta. '
    Man kan även behandla symptomen. Då kan man via ett lycket Medicus höja maximala Tåligheten med 1T6 under samma dag. Nästa dag krävs ett nytt slag.

    Den är inte riktigt färdig. Jag är lite sugen på att lägga till istället en Kritisk Skadetabell, men det kan bli ännu bökigare. Men det är kul med fluffet :)
    Vad tycker ni so far?

  • #2
    Jag gillar det! Detaljnivån känns som den passar resten av systemet, och som du säger så ger detta förslag något sorts existensberättigande till Medicus.

    Kommentera


    • #3
      Jag har skrivit om mina tweaks förr har jag för mig?
      Anyway, vi kör som följer:

      LÄKNING:
      ingen vila/forcerad march: ingen läkning
      dåliga omständigheter (typ fängslade, sover i en dungeon i mörka davokar) läker 1/dag om lyckas med [stark]
      normala omständigheter: 1/dag
      optimala omständigheter (omhändertagen, sover på värdshus): 2/dag

      SKADA:
      - Om den skada som tog en till 0 tålighet dessutom gav skada motsvarande ens smärtgräns: ALLVARLIGT SKADAD. När man läks upp till 0 igen är man fortsatt utslagen scenen ut och därefter omtöcknad med -2 på alla slag tills man läkt upp till halva sin tålighet, och minst nästa scen.

      - om den träff som knockar en hade tagit en till en negativ modifikation motsvarande hela ens tålighet: DJUP/DÖDLIG SKADA (exempel, RP med tålighet 11 har bara 1 tålighet kvar. Får en smäll som ger 12 i skada. Hade man räknat med negativ tålighet hade detta blivit 1-12= -11. Dvs en neg mod motsvarande hela ens tålighet = dödlig skada). En djup/dödlig skada ger +1 på dödslag och man är medvetslös tills man läkt upp till halva sin tålighet. En sådan skada ger också ett permanent ärr/lyte som SL väljer.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
        Jag har skrivit om mina tweaks förr har jag för mig?
        I så fall har jag missat dom :)

        Jag gillar mycket av det. Kommer nog sno dom delar jag gillar. Framförallt Dödlig Skada grejerna.

        Kommentera

        Arbetar …
        X