Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tålighet, Läkning och Helning - Husregel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Igår, 10.22
28 responses
589 visningar
2 gillar
Bakagan
av Bakagan
 
Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
46 responses
1.125 visningar
0 gillar
Bakagan
av Bakagan
 
Skapad av anth, 16 October 2018, 12.03
6 responses
199 visningar
2 gillar
CapnZapp  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
7 responses
413 visningar
6 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 09 October 2018, 22.28
5 responses
254 visningar
5 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
23 responses
513 visningar
3 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av ManU77, 16 October 2018, 22.53
5 responses
139 visningar
0 gillar
ManU77
av ManU77
 
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
30 responses
1.203 visningar
6 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
79 responses
2.537 visningar
2 gillar
gustaf s  
Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
8 responses
528 visningar
1 gillar
LordTengel  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Tålighet, Läkning och Helning - Husregel

    Pratat lite med mina spelare och diskuterat kring fördelar och nackdelar med systemet som finns idag. Det är ganska enkelt, snabbt och man kan känna pressen om man strider ofta eftersom man läker långsamt. Nackdelen är att så fort nån form av Livselexir eller Helbrädgagörelse eller Helig Aura kommer in så försvinner dom fördelarna. Och Medicus blir mest en fluff-förmåga. Så jag och spelarna diskuterade lite...

    Efter en natts oavbruten vila så får man tillbaka all Tålighet.,
    Om en attack går över Smärttröskeln så blir man Svårt Skadad.
    Om man får 0 i Tålighet så börjar man förblöda och måste slå dödsslag. Om man överlever så är man sedan även Svårt Skadad.
    Svårt Skadad innebär att man inte kan ha mer än halva Tålighet. Får man en till Svår Skada så läggs läketiden ihop.
    Att läka en Svår Skada kan endast göras via Medicus och 3 lyckade slag mot detta. '
    Man kan även behandla symptomen. Då kan man via ett lycket Medicus höja maximala Tåligheten med 1T6 under samma dag. Nästa dag krävs ett nytt slag.

    Den är inte riktigt färdig. Jag är lite sugen på att lägga till istället en Kritisk Skadetabell, men det kan bli ännu bökigare. Men det är kul med fluffet :)
    Vad tycker ni so far?

  • #2
    Jag gillar det! Detaljnivån känns som den passar resten av systemet, och som du säger så ger detta förslag något sorts existensberättigande till Medicus.

    Kommentera


    • #3
      Jag har skrivit om mina tweaks förr har jag för mig?
      Anyway, vi kör som följer:

      LÄKNING:
      ingen vila/forcerad march: ingen läkning
      dåliga omständigheter (typ fängslade, sover i en dungeon i mörka davokar) läker 1/dag om lyckas med [stark]
      normala omständigheter: 1/dag
      optimala omständigheter (omhändertagen, sover på värdshus): 2/dag

      SKADA:
      - Om den skada som tog en till 0 tålighet dessutom gav skada motsvarande ens smärtgräns: ALLVARLIGT SKADAD. När man läks upp till 0 igen är man fortsatt utslagen scenen ut och därefter omtöcknad med -2 på alla slag tills man läkt upp till halva sin tålighet, och minst nästa scen.

      - om den träff som knockar en hade tagit en till en negativ modifikation motsvarande hela ens tålighet: DJUP/DÖDLIG SKADA (exempel, RP med tålighet 11 har bara 1 tålighet kvar. Får en smäll som ger 12 i skada. Hade man räknat med negativ tålighet hade detta blivit 1-12= -11. Dvs en neg mod motsvarande hela ens tålighet = dödlig skada). En djup/dödlig skada ger +1 på dödslag och man är medvetslös tills man läkt upp till halva sin tålighet. En sådan skada ger också ett permanent ärr/lyte som SL väljer.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
        Jag har skrivit om mina tweaks förr har jag för mig?
        I så fall har jag missat dom :)

        Jag gillar mycket av det. Kommer nog sno dom delar jag gillar. Framförallt Dödlig Skada grejerna.

        Kommentera

        Arbetar …
        X