Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regelfrågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Platon, Idag, 11.58
2 responses
27 visningar
2 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Evokee, Igår, 16.47
23 responses
397 visningar
1 gillar
Torbjörn  
Skapad av Rangertheman, 10 April 2018, 11.43
4 responses
115 visningar
4 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
2 responses
157 visningar
6 gillar
Mekanurg  
Skapad av luddwig, Igår, 20.37
7 responses
167 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 06.40
220 responses
9.467 visningar
17 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ragngand, Idag, 09.37
1 response
64 visningar
0 gillar
Magnus Seter  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
251 responses
8.907 visningar
10 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av God45, Igår, 15.30
1 response
150 visningar
8 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
74 visningar
1 gillar
ripperdoc  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Regelfrågor

    Jag har ett par frågor som jag önskar att få hjälp med svar på:

    1. En svartkonstnär på novisnivå tar ingen permanent korruption av att lära in någon av svartkonstens ritualer men tar denne 1 permanent korruption genom inlärning av mystiska krafter? Läser jag på mystisk kraft står det att korruption kan undvikas om karaktären ingår i någon skola. Hur ska man tolka uttrycket "kan undvikas"? Ska jag tolka det som att inlärningen inte kostar nått eller ska jag kolla under novis på svartkonst och tolka det som att det kostar 1 permanent korruption per mystisk kraft? Jag har valt det sistnämnda.

    2. Om jag kollar på den skapade karaktärens listade vapen på sidan 80 i regelbokens exempel så står det även karaktärsdrag. Hur tänker man här. Jag har inte läst något om karaktärsdrag knutna till vapen på detta sätt. Det kanske är uppenbart. All strid både närstrid och på avstånd hanteras med försvar och träffsäker?

    3. Fienden och slp bepansring är bara rustning utan påverkan av eventuella förmågor? Så tot bepansring som ska användas till att subtrahera skada är = bepansring +- förmåga?

    4. Har det bringats någon klarhet i lägre artefakter och om de här behöver kosta 1 korruption/erfarenhet att knyta till sig. Givetvis kan spelledaren ta ett beslut.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av Kampfar Visa inlägg
    1. En svartkonstnär på novisnivå tar ingen permanent korruption av att lära in någon av svartkonstens ritualer men tar denne 1 permanent korruption genom inlärning av mystiska krafter? Läser jag på mystisk kraft står det att korruption kan undvikas om karaktären ingår i någon skola. Hur ska man tolka uttrycket "kan undvikas"? Ska jag tolka det som att inlärningen inte kostar nått eller ska jag kolla under novis på svartkonst och tolka det som att det kostar 1 permanent korruption per mystisk kraft? Jag har valt det sistnämnda.
    Om du läser förmågorna för Ordensmagi, Häxkonst, och Teurgi så säger de att de skyddar mystikern från permanent korruption från att lära sig mystiska krafter och ritualer. Om du läser förmågan Svartkonst så säger den inget liknande. "Kan undvikas" innebär alltså "Kan undvikas om mystikern ingår i en av traditionerna som inte är Svartkonst."

    Ursprungligen skrivet av Kampfar Visa inlägg
    2. Om jag kollar på den skapade karaktärens listade vapen på sidan 80 i regelbokens exempel så står det även karaktärsdrag. Hur tänker man här. Jag har inte läst något om karaktärsdrag knutna till vapen på detta sätt. Det kanske är uppenbart. All strid både närstrid och på avstånd hanteras med försvar och träffsäker?
    Nej. Järnnäve låter dig attackera med Stark i närstrid. Dominera låter dig attackera med Övertygande i närstrid. Fint och Lönnstöt låter dig attackera med Diskret i närstrid under särskilda situationer. Sjätte Sinne låter dig attackera med Vaksam med avståndsvapen. osv.

    Ursprungligen skrivet av Kampfar Visa inlägg
    3. Fienden och slp bepansring är bara rustning utan påverkan av eventuella förmågor? Så tot bepansring som ska användas till att subtrahera skada är = bepansring +- förmåga?
    Nej, alla SLPs ska ha förmågor inräknade i alla värden. T.ex har ärketrollet 10 i rustning från Pansar III (4 rust), Robust III (+4 rust), och Bersärk (+1D4 = +2 rust).

    Ursprungligen skrivet av Kampfar Visa inlägg
    4. Har det bringats någon klarhet i lägre artefakter och om de här behöver kosta 1 korruption/erfarenhet att knyta till sig. Givetvis kan spelledaren ta ett beslut.
    Nej, du behöver inte binda dig till lägre artefakter.

    Kommentera


    • #3
      2. Så om man har en förmåga som låter en använda ett annat karaktärsdrag för strid så skriver man det alternativa karaktärsdraget på det vapnet som förmågan är applicerbar på? Varför har man gjort det på resen i fråga på s80?

      En helt annan fundering. Vi ska börja spela Kopparkronan. Det blir första gången vi spelar Symbaroum för alla inblandade. Jag har en spelare som ska spela som svartkonstnär och som tidigt fick upp ögonen för bända vilja. Jag har googlat lite och förstår att förmågan är så pass bra som jag misstänker. Samma person är priviligerad och köpte med de extra daler det innebär bla den lägre artefakten härskarring just för att få ut mer av förmågan. Ska man sätta stopp för detta eller går det att tweaka med fler fiender osv eller blir det för mycket fokus i spelet på just denna kraft?

      Kommentera


      • #4
        Min personliga åsikt är tyvärr att du måste sätta dig med denna spelare och förklara att just denna förmåga är helt spelförstörande. Antingen kommer ni överens om att han byter förmåga, eller så måste du nerfa den ordentligt. Jag hade helt strykit den, men det är jag det.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Kampfar Visa inlägg
          2. Så om man har en förmåga som låter en använda ett annat karaktärsdrag för strid så skriver man det alternativa karaktärsdraget på det vapnet som förmågan är applicerbar på? Varför har man gjort det på resen i fråga på s80?
          Man har skrivit karaktärsdraget som resen använder för att attackera med de vapnen. Det råkar vara Träffsäker. Jag ser inte riktigt vad förvirringen är.

          Ursprungligen skrivet av Kampfar Visa inlägg
          En helt annan fundering. Vi ska börja spela Kopparkronan. Det blir första gången vi spelar Symbaroum för alla inblandade. Jag har en spelare som ska spela som svartkonstnär och som tidigt fick upp ögonen för bända vilja. Jag har googlat lite och förstår att förmågan är så pass bra som jag misstänker. Samma person är priviligerad och köpte med de extra daler det innebär bla den lägre artefakten härskarring just för att få ut mer av förmågan. Ska man sätta stopp för detta eller går det att tweaka med fler fiender osv eller blir det för mycket fokus i spelet på just denna kraft?
          Ja, Bända vilja är en av spelets absolut mest kraftfulla mystiska krafter, men jag håller inte med Platon om att det är totalt spelförstörande. Särskilt om spelarkaraktären är en Svartkonstnär så kommer hen inte ha särskilt mycket försvar från korruption så det begränsar överanvändning. Och du är redan inne på goda spår för att kontra kraften: Släng in några extra fiender i strider, ge bossar mer Viljestark (eller egna Härskarringar), och låt urstyggelser och gudomar skratta åt mystikerns hybris för att sedan vända kraften mot dem...

          Även viktigt att läsa på reglerna för pågående mystiska effekter och koncentration.

          Kommentera


          • #6
            Det är naturligtvis lite som man önskar. Självklart GÅR det att spela runt. Men jag kan inte för mitt liv förstå varför du skulle vilja försvåra ditt liv som SL och rent allmänt komplicera allas upplevelse så kraftigt.

            Om din svartkonstnär pumpar upp bända vilja på hög nivå, samtidigt som hen har 15-17 i viljestyrka så blir VARENDA konflikt i spelet helt felbalanserat. Du kan ALDRIG låta gruppen möta en ensam fiende. Även om det är en gudom, urstyggelse eller vad som helst. Du kan inte spela någon skriven kampanj as is. Och även alla sociala konflikter kan gimpas på ett sätt som är svårt att förutse. Så visst, ansträng dig till tänderna för att spela runt detta. Eller bara kör med en annan förmåga fo fucks sake. Det är knappast så att bända vilja är hela grundfundamentet till varför din spelare vill spela Symbaroum, eller hur?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
              Det är naturligtvis lite som man önskar. Självklart GÅR det att spela runt. Men jag kan inte för mitt liv förstå varför du skulle vilja försvåra ditt liv som SL och rent allmänt komplicera allas upplevelse så kraftigt.

              Om din svartkonstnär pumpar upp bända vilja på hög nivå, samtidigt som hen har 15-17 i viljestyrka så blir VARENDA konflikt i spelet helt felbalanserat.
              Det låter som om du sliter ditt hår och gnisslar tänder för att du inte kan förstå varför i hela fridens namn någon skulle spela spelet som det är skrivet, bara för att du fått hicka från en enskild förmåga.

              Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
              Du kan ALDRIG låta gruppen möta en ensam fiende. Även om det är en gudom, urstyggelse eller vad som helst.
              Sant, men det förändras inte bara för att du tar bort Bända vilja. Ensamma bossar funkar inte i Symbaroum öht, och Bända vilja är bara en av många orsaker till detta.

              Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
              Du kan inte spela någon skriven kampanj as is. Och även alla sociala konflikter kan gimpas på ett sätt som är svårt att förutse.
              Också sant. Motståndet i Symbaroums äventyr är svagt och tråkigt överlag. Det är inte Bända viljas fel.

              Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
              Så visst, ansträng dig till tänderna för att spela runt detta. Eller bara kör med en annan förmåga fo fucks sake. Det är knappast så att bända vilja är hela grundfundamentet till varför din spelare vill spela Symbaroum, eller hur?
              Bända vilja är inte ett stort problem om du bara sätter dig in i spelvärlden och ser över vilka verktyg dess invånare har tillgängliga. Pocket-mystiker, formelpergament, eller formelfällor med Anathema; artefakter eller elixir som ger motstånd till sinnesförvrängande krafter; eller rent av GM-fiat att BV inte funkar på vissa varelser.

              I min erfarenhet så är det extremt problematiskt att banna vissa krafter och förmågor i Symbaroum bara för att de är OP - för alla karaktärer kommer förr eller senare få ihop en helt befängd kombination av trasiga förmågor och när man spelat house rule whack-a-mole tillräckligt länge så måste man fråga sig om det är någon annanstans felet sitter.

              Visst, fine om du inte vill spela med den kraften vid ditt bord, men när vi här försöker diskutera hur man som spelledare bör hantera denna typen av karaktär så är det inte alls hjälpsamt att ifrågasätta varför vi ens försöker. Det är faktiskt inte så svårt som du tror.

              Kommentera


              • #8
                Eh, lugna dig en smula. Kamfar frågar uttryckligen "ska jag sätta stopp för detta eller går det att tweaka"

                Jag ger mitt svar, dvs vad jag tycker. Och det är rungande, 100%, otvedtydligt, abosolut. Du bör sätta stopp för detta. Det är en otroligt liten enkel justering som inte gör någon ledsen, och det förbättrar spelet oerhört.

                Jag ser ingen som helt problematik i att banna en förmåga bara för att man framöver, 50 sessioner senare kan hamna i en annan OP kombination. Den dagen den sorgen. Det här är ett uppenbart, dag 1 problem som man inte behöver möta.

                Det är min orubbliga åsikt. Jag skulle inte spela med den här förmågan under några som helst omständigheter. Du får gärna ha din åsikt.

                Kommentera


                • #9
                  Jag vet inte jag. Jag upplever inte att Bända Vilja är ett så stort problem. Varken när jag själv bygger äventyr eller när jag spelar kampanjen. Jag bygger ändå om alla strider så att dom ska vara roliga och lagomt utmanande för spelarna. Bända Vilja har ingen av mina spelare riktigt viljat skaffa, mest för jag sagt att den är bra. Och; "Använder ni den kommer dom ni möter också att använda den". Sedan så var det problemet ur vägen :)
                  Annars om jag behöver en Boss av något slag så ser jag alltid till att den har en massa minions som är lätta att döda och är i vägen. Samt att om spelarna börjar bli bra så dyker Rustmästare Mästare och Ståndaktiv Mästare upp helt mystiskt på Bossar.


                  Som svar då till
                  Ursprungligen skrivet av Kampfar Visa inlägg
                  Ska man sätta stopp för detta eller går det att tweaka med fler fiender osv eller blir det för mycket fokus i spelet på just denna kraft?
                  så säger jag: Snacka med spelaren. Det blir ändå en massa tweakande hur man än gör med alla förmågor. Men det tycker jag är en stor del det som gör det roligt att vara spelledare. "Hur kan jag göra den här striden roligare för mina spelare" och sedan skriva ihop nått :)

                  Kommentera

                  Arbetar …
                  X