Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

SL-tips när rollpersonsgruppen är för stark

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Brynolf, Igår, 15.03
4 responses
92 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Brynolf, Igår, 12.47
11 responses
143 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av God45, Igår, 16.50
13 responses
211 visningar
0 gillar
Herr Grönstedt  
Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
32 responses
759 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
133 responses
3.173 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av krank, Igår, 18.12
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 18.11
0 responses
15 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Khan, Igår, 10.09
7 responses
204 visningar
5 gillar
Björn den gode  
Skapad av Widundret, 16 August 2018, 10.52
2 responses
192 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av ragngand, 28 July 2018, 16.52
1 response
145 visningar
0 gillar
ragngand  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
    Det jag är lite förvånad över är att rekommendationerna i Törnetronen är att rollpersonerna bör ha spenderat massor av XP på stridsfärdigheter.
    Ja, det är förbryllande.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
      Att den här tråden dyker upp i olika skepnader med jämna mellanrum skvallrar väl om att problemet naturligtvis finns där. Men vi har personligen inte upplevt det sådär supermkt. För en ny spelgrupp är det som sagt ganska enkelt att undvika:

1) SL måste göra klart att hen inte accepterar min-maxande. Max 1-2 förmågor som ger anfallsbonus. Det är ganska enkelt egentligen.

2) inte ge för mkt xp

3) ge stora bonusar för icke-strids förmågor, så de känns meningsfulla och rp vill spendera poäng i dem

4) tänka igenom "bossarna" och småfuska; i min grupp låter jag dem ibland ha förmågor som låter dem ducka avståndsprojektiler, jag ger dem regeneration eller bara ökar deras hp.

5) kör inte strider slag-för-slag 'til death. Man kan inte köra striderna à la Gloomhaven. Den balansen finns inte. Kör mkt narrativt. Monsterna flyr efter ett tag. Om rp är väldigt starka går de i fällor. Låt dem inte hela mer än max 1 gång per dag. Knocka ut helaren i gänget. Inför permanenta skador/djupa skador/medvetslöshet som man inte direkt hämtar sig ifrån. Osv

När man lärt sig behärska 1-5 blir det hela jävligt hanterbart och kul. Innan dess; frustration.
      Jag är på intet sätt någon puritan eller fanboy, det var därför jag startade den här tråden för att be om råd. Jag tänker mig dock ganska små moddar. Det du beskriver här är ganska radikala förändringar som jag skulle ha lättare att ta till mig om vi inte redan kommit en bra bit in i kampanjen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Necross Visa inlägg
        Nej, men striderna blir roligare om de blir lite längre ibland och aningen böljande. Att rp:na ibland upplever att de var nära döden.

Ja, tanken har slagit mig att byta system, men jag tycker ändå att det har många fördelar, t ex att jag inte behöver slå tärning medan spelarna (som älskar att slå tärning) faktiskt får göra det massor. Med mera.
        Jag tänker spontant att dungeon world eller något annat pbta hade erbjudit mer flow I striderna på ett sätt som du verkar vilja ha. Där slår också bara spelarna tärning.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Huvudet på spiken. En min-maxad RP rubbar balansen för övriga som inte tänkt så (därmed inte sagt att de är dåliga på strid). Haken för mig är vidare att jag som SL (vilket var problematiskt innan vår regeländring) inte orkar hålla koll på allt. Intrigen tar för mycket kraft. Jag har ärligt inte läst vad alla förmågor kan göra. Då är det lätt att hamna i orimliga situationer och även att spela fienden smart nog.
          Håller med. Som SL har man fullt upp med intrigen och alla grupperingar som var och en har olika agendor. Det går inte att dessutom hålla koll så att alla tänkbara min-max-kombinationer hanteras på ett bra sätt. Jag tycker det ansvaret får ligga på spelarna. Skapar de rollpersoner som plöjer igenom allt, helt utan risk, får de skylla sig själva om de tycker att äventyret blir tråkigt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg

Jag tänker spontant att dungeon world eller något annat pbta hade erbjudit mer flow I striderna på ett sätt som du verkar vilja ha. Där slår också bara spelarna tärning.
            Väldigt enkelt att ändra i Fate Core också, så att bara spelarna slår tärningar. Blir lite mindre spread i tärningsresultaten, men inte så att det stör.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
              Väldigt enkelt att ändra i Fate Core också, så att bara spelarna slår tärningar. Blir lite mindre spread i tärningsresultaten, men inte så att det stör.

Javisst, kanske det. Vet inte vilka delar av Fate du har plockat in i din mashup men visst, det skulle ju säkert också bli fartfyllt!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

1) Vill man inte använda systemet på en så här grundläggande nivå kan man väll bara köra ett bättre system? Och varför vill man göra karaktärerna värre när det leder till tråkigare spel?

2) Att stoppa spelarna från karaktärsutveckling tar bara mer kul av bordet.

3) Igen. Varför uppmuntra fler spelare att vara sämre i strid när det är ett stort problem med spelet.

4) Jag ser varken en lösning i att sluta använda spelet för vad det är till för att göra eller att bryta förtroendet mellan spelledaren och spelarna genom fusk. Det här tipset är rakt upp och ner dåligt spelledande.

5) Om jag ska skriva om hela spelet kan jag bara köra något annat. Och att använda tekniker som tar ut helaren ur varje strid är säkert superkul för den som spelar helaren.

De här tipsen är saker som skapar misstro hos spelare och leder till dåligt spelarbeteende i flera år efter de gått vidare till andra spelledare.

Hehe, ditt svar påminner om uppgifter man fick när jag studerade filosofi; ngn skrev en tes, sedan skulle den skickas runt och personen till höger skulle kritisera varenda punkt vare sig det fanns fog eller inte. Som en övning. Roligt.

1) Man kanske inte vill ändra system mitt i. Vi är 70 sessioner in och de flesta trivs rätt bra.

2) Jag säger inte att man skall stoppa någon. Man skall bara göra klart att man inte önskar en kampanj där RP har min-maxat stridsförmågor, för Törnetronen är inte skriven för att spelas med sådana rollpersoner. Det är väl inget konstigt med det, spelar du en Western-kampanj kanske du inte vill ha med en varulv. Det betyder inte att man "hindrar" någon. Man kan spela ngt annat om min-maxande är det man vill åt.

3) Se ovan.

4) Jag bryter inget förtroende. Jag ger Bossar och tuffa fiender förmågor som de inte har by the book. Det är det jag kallar för att "småfuska".. Det är väl inget märkligt med det, man behöver inte spela en 1000 sidor lång kampanj exakt som den är skriven. Det är väl knappt ens tanken.

5) Ja, nu är du återigen inne på att spela ngt annat. Jag fattar. Du vill spela ngt annat. Den här tråden handlar om att man VILL spela Symbaroum, men modifiera lite. Att konstant skriva "spela något annat" är roligt. Och helt icke-konstruktivt. Men jag fattar. Du vill spela något annat.

Kommentera

Arbetar …
                X