Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Följeslagare och inhyrd kompetens

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
133 responses
4.878 visningar
2 gillar
Leon
av Leon
 
Skapad av crilloan, Idag, 09.04
11 responses
237 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av adam23089, Idag, 08.16
7 responses
232 visningar
7 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Christoffer, Igår, 14.36
3 responses
123 visningar
1 gillar
Christoffer  
Skapad av Quadrante, Idag, 18.23
7 responses
85 visningar
2 gillar
Quadrante  
Skapad av Måns, 21 February 2019, 22.05
32 responses
793 visningar
2 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Dante, 29 January 2019, 08.38
102 responses
4.240 visningar
1 gillar
Lukas
av Lukas
 
Skapad av Henke, 15 February 2019, 13.39
38 responses
1.469 visningar
2 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av clarence redd, 18 February 2019, 20.12
12 responses
297 visningar
6 gillar
clarence redd  
Skapad av entomophobiac, 15 February 2019, 16.40
192 responses
4.454 visningar
2 gillar
entomophobiac  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Följeslagare och inhyrd kompetens

    Jag är intresserad av att se om någon av er har någon bra husregel för att på ett smart sätt hantera resurser som spelarnas karaktärer hyr eller på annat sätt engagerar för att följa med dem på uppdrag och äventyr.

    I nuläget hanterar vi dem speltekniskt som vanliga spelarkaraktärer och det skapar enligt mig lite bieffekter som är mindre önskvärda. De blir för det mesta bara karaktärer man plockar fram när man behöver deras färdigheter i situationer där spelarnas egna saknar kompetens, eller i en svår strid när man behöver stärka upp leden. Som spelledare vill jag heller inte egna tid åt att behöva hantera eller spela dessa då jag vill fokusera på miljö, handling och alla karaktärer i scenariot.

    Jag har istället en idé om att inhyrda resurser eller övriga följeslagare ger ett fast plus på ett fåtal färdigheter eller att de ger sällskapet tillgång till en viss kompetens till en viss nivå. Hur mycket plus eller på vilken nivå beror sedan på kompetensen hos följeslagaren. Billiga inhyra muskler ger kanske en i gruppen (eller hela gruppen) +1 på alla utdelade skador medan en inhyrd svärdsmagiker kan ge +2 på att träffa och +2 i skada.

    Man skulle också kunna ge ett visst extra plus på kroppspoäng till en karaktär där man sedan kan välja att låta följeslagaren ta skadan istället för karaktären. Vid en dödlig skada skulle man också kunna välja att "offra" följeslagaren för att klara den egna karaktären men då med bieffekten att man tar permanent korruption.

    Jag har som sagt inte dragit upp några detaljer kring det speltekniska utan har mest lite lösa idéer och ville se om någon här haft liknande tankar eller stött något system i ett annat rollspel som man skulle kunna låna lite från.

    //Micke

  • #2
    Jag gillar din ide om följeslagare som utrustning typ, och som extra hit points. Det är så vi gör med kinfolk i Werewolf och ghouls i Vampire.

    Kommentera


    • #3
      Tack för tipset. Då skall jag kolla lite på kinfolk-reglerna.

      Ja jag vill både förenkla hanteringen men samtidig göra att dessa karaktärer blir mer delaktiga i spelmötena. Om spelarna behöver beskriva hur deras följeslagare assisterar dem för att få tillräkna sig fördelen så är chansen större att man inte glömmer bort dem. Tror jag i alla fall:)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av mrcostabi Visa inlägg
        Tack för tipset. Då skall jag kolla lite på kinfolk-reglerna.

        Ja jag vill både förenkla hanteringen men samtidig göra att dessa karaktärer blir mer delaktiga i spelmötena. Om spelarna behöver beskriva hur deras följeslagare assisterar dem för att få tillräkna sig fördelen så är chansen större att man inte glömmer bort dem. Tror jag i alla fall:)
        Det är inte officiela kinfolk regler, bara en ganska spridd husregel. Men den är enkel, istället för att ta en skade box dör ett kinfolk.

        Kommentera


        • #5
          Ah...ja det är något sånt jag tänker mig. Skall fundera liteoch försöker få ner något lite mer konkret.

          Kommentera

          Arbetar …
          X