Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[SPOILER] Slocknad stjärna för spelledare - frågor/diskussion

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Nässe, Igår, 23.19
11 responses
240 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av zonk, Igår, 21.45
17 responses
227 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Drafur, Idag, 17.06
0 responses
36 visningar
0 gillar
Drafur
av Drafur
 
Skapad av Leumas, Idag, 00.55
3 responses
109 visningar
4 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Quadrante, Igår, 10.27
1 response
76 visningar
1 gillar
Quadrante  
Skapad av Kroken, 28 February 2019, 13.31
12 responses
491 visningar
7 gillar
Kroken
av Kroken
 
Skapad av Henke, Igår, 17.47
8 responses
223 visningar
4 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Galdermester, 18 March 2019, 18.09
5 responses
171 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av krank, Idag, 01.37
0 responses
36 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av stenhöna, Igår, 23.42
2 responses
96 visningar
0 gillar
stenhöna  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Ursprungligen skrivet av Järven Visa inlägg
    Vi drar igång SS imorgon! Är väldigt taggad.


    Har ni några förslag på vad stormästare Seldonio kan tänkas bära med sig till Martyrkatedralen? Känner jag mina spelare rätt så kommer de loota honom så fort han har uttalat sina sista ord. Känns som han borde ha åtminsone någon eller ett par artefakter eller? Han är ju ändå ordo magicas stormästare för tjyven!
    Kul! Jag skulle ge honom några lägre artefakter från spelarens handbok, sådana som ger +1 på olika krafter. Han kanske har en mäktigare form som ger +2?

    Det står någonstans att Orto magica använder amuletter som ger tillgång till olika delar inom deras kapell. Så är du mästare så har du tillgång till fler delar. Så jag gav Seldonio en stormästaramulett som ger tillgång till stora delar av Orto magica + hans egna kontor/labratorium. Så det finns ett område i trillingtornen som ingen kan ta sig in i förutom rollpersonerna då. Vad som finns där har jag inte riktigt bestämt än.

    Funderar på rader på rader av aska som fungerar som hållhakar på olika mäktiga personer i Ambria..
    Men det går att göra ganska mycket med Seldonios hemliga arbetsrum och det går säkert att väva in det i törnetronen på något spännande sätt..

    Kommentera


    • #32
      Tack! :-) amuletten var en bra idé!

      Kommentera


      • #33
        Seldonio borde ju också bära på en mäktig själasten. Vad den kan användas till är dock en annan fråga. Men om en bit av Seldonios korrumperade själ fortfarande finns kvar i den så är det ju något att bygga på.

        Om eldstenen har spelat lika stor roll i början av eran kampanj som i min så hade dess återkomst också varit riktigt dramatisk.

        Kommentera


        • #34
          God idé med eldstenen. I vår kampanj är den dock lämnad i Karvostis inre. Gruppens pyromantiker hade den i sin ägo och han kom aldrig tillbaka upp ur underjorden....

          Ja. Vi har spelat första tillfället nu och mycket riktigt ville ju spelarna plundra den stackars stormästaren. Vad jag inte hade räknat med var att de också ville ge honom nådastöten. En av spelarna har ju artefaktern själaslukaren från "Döda drömmars grav", som låter rollpersonen lagra en mystisk kraft i vapnet från en person som han har dräpt. Således var han jekligt snabb med att avsluta Seldonios lidande. Jag han knappt läsa upp dödsmonologen med ledtrådarna om Artel och "fången"!

          Så ni sitter jag i situationen att jag istället måste komma på alla mystiska krafter som ordo Magicas stormästare rimligen har, så att spelaren i fråga kan välja en till sin artefakt. :D

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Järven Visa inlägg

            Så ni sitter jag i situationen att jag istället måste komma på alla mystiska krafter som ordo Magicas stormästare rimligen har, så att spelaren i fråga kan välja en till sin artefakt. :D
            Ha, livet som SL är hårt! Tur att det är så kul för det mesta.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av Järven Visa inlägg
              God idé med eldstenen. I vår kampanj är den dock lämnad i Karvostis inre. Gruppens pyromantiker hade den i sin ägo och han kom aldrig tillbaka upp ur underjorden....

              Ja. Vi har spelat första tillfället nu och mycket riktigt ville ju spelarna plundra den stackars stormästaren. Vad jag inte hade räknat med var att de också ville ge honom nådastöten. En av spelarna har ju artefaktern själaslukaren från "Döda drömmars grav", som låter rollpersonen lagra en mystisk kraft i vapnet från en person som han har dräpt. Således var han jekligt snabb med att avsluta Seldonios lidande. Jag han knappt läsa upp dödsmonologen med ledtrådarna om Artel och "fången"!

              Så ni sitter jag i situationen att jag istället måste komma på alla mystiska krafter som ordo Magicas stormästare rimligen har, så att spelaren i fråga kan välja en till sin artefakt. :D
              Jag tycker att du ska belöna spelaren med en unik besvärjelse om du orkar komma på något, alternativt en extra nivå av en besvärjelse. Att han är stormästare i några besvärjelser helt enkelt.
              Sen tycker jag att det ska få konsekvenser att han dödade Seldonio. Fanns det aska som kan avslöja vad som hände? Kan någon mäktig andebesvärjare avslöja vem som dödade Seldonio genom att prata med den dödes ande? Tänker att det är roligt om någon mäktig vän till Seldonio får upp spåret på rollpersonen?

              Kommentera


              • #37
                Bifur: hehe. True! :-)

                Ursprungligen skrivet av Opoopo Visa inlägg

                Jag tycker att du ska belöna spelaren med en unik besvärjelse om du orkar komma på något, alternativt en extra nivå av en besvärjelse. Att han är stormästare i några besvärjelser helt enkelt.
                Sen tycker jag att det ska få konsekvenser att han dödade Seldonio. Fanns det aska som kan avslöja vad som hände? Kan någon mäktig andebesvärjare avslöja vem som dödade Seldonio genom att prata med den dödes ande? Tänker att det är roligt om någon mäktig vän till Seldonio får upp spåret på rollpersonen?
                Ja precis, det där med konsekvenser har jag också tänkt på. Ordo magica vill så klart ta reda på vad som har hänt, både vid katedralen och mer specifikt med seldonio. Så ganska snart kommer någon att utföra askans berättelse på de sönderbrända rasmassorna bredvid hans kropp. Min tanke är att någon äregirig uppkomling i orden kommer att använda detta som hållhake på rollpersonerna för att utnyttja dem i den interna maktstriden inom ordern. Tror rent av jag kommer välja den person som kommer bli ny stormästare, hon vill ju såklart göra sig av med och/eller smutskasta andra kanditater till posten.

                Kommentera


                • #38
                  Nu har vi haft vårt första riktiga pass i SS. Bra inledning, kampanjens bästa hittills. Bra trend från VV som var så där, till HH och nu SS. Spelarna kom i alla fall igång bra och högg på alla ledtrådar. Fick snabbt en bra vibb gentemot Esmeralda också. Enda haken var att de inte omedelbart tänkte på att be henne om info utgrävningarna... De har ju förstått att de behöver den och har tänkt att de kanske kan få ut den från Ordo Magica (right!). Får se om de kommer på det när de inledande undersökningarna gjorts eller om jag behöver hjälpa dem.

                  Även mina spelare ville plundra Seldonio. Givet diskussionen här borde jag förberett något men det föll bort. Nu slängde jag dit lite prylar som skulle vara artefakter och har två veckor på mig att bestämma innehållet. Förslag mottages tacksamt.

                  Kommentera


                  • #39
                    ”Seldonios öga” - En medaljong som gått i arv från stormästare till stormästare men eftersom den burits så pass länge av Seldonio har den numera uppkallats efter honom. Medaljongen är välkänd och kommer att förknippas med Seldonio av alla inom Ordo Magica och säkerligen även av många utanför gillet.

                    Medaljongen ger bäraren ett andra försök att lyckas på alla slag för Anatema så länge den bärs väl synlig.

                    För 1 poäng tillfällig korruption kan bäraren hålla upp medaljongen framför sig och använda förmågan Häxsyn på mästarenivå under en runda.

                    Kommentera


                    • #40
                      Spelmöte två och tre av SS har fortsatt flyta på bra. Lagom stort motstånd att hitta ny info än så länge, alla tre spåren känns tydliga för spelarna även om de än så länge fokuserat på plob 17. Möjligen har den enda lilla haken uppstått när det tog spelarna en hel dag i spelet innan de förstod att de måste fråga någon som vet exakt vad plobar är och var de ligger för att komma rätt. Men det löste sig och å andra sidan la de istället lite tid på att dra i de andra två spåren så att de nu har bra läge att följa också dem i nästa steg.

                      Enda intrigmässiga svårigheten har hittills varit att hantera jättarnas roll. Första gången RPna använde mystiska krafter var senast, när de slog sig in i Plob17 (de ska precis utforska den vidare) och det kändes väl hårt att skicka på dem en jätte då, som tärningen visade. Det hade nog gett en TPK. Känner att jag måste introducera det hot jättarna utgör på ett bättre sätt så att de förstår faran. Kanske låta dem höra rykten om deras aktivitet eller bevittna den.

                      Kommentera


                      • #41
                        Kort återrapportering efter spelmöte 4 och 5.

                        Än så länge känns det som det finns väldigt få fallgropar i äventyret. Lite ovant. Har jag bara haft flyt som SL? Mina spelare har nu fångat upp Kalthar och förhört honom och har även hunnit besöka grevinnan av Verara. De börjar bilda sig intressanta teorier om metaploten (en del rätt en del fel...). Visserligen hade de inte tillgång till Häxcirkel eller liknande för samtalet med Kalthar så det fick lösas genom en SLP. Lite avigt men samtidigt ett bra tillfälle att lyfta fram intressanta relationer ur RPnas förflutna. Funkade ok till sist. Nu har de hastat iväg till Vearras gods. I sin helhet känns det som en spännande äventyrsplats, mycket utrymme för SLs improvisation och gott om spännande detaljer att upptäcka. Möjligen finns här en liten svaghet i äventyret: tidsschemat är rätt pressat och vissa scener faller ur ramen om de introduceras för sent. Exempelvis besöker mina spelare Vearras gods två dagar efter Stjärnfallet vilket möjligen gör det lite av en stretch att saker och ting därinne fortfarande är ouppmärksammade av omvärlden. Ok just i mitt läge men en eller två dagars senfärdighet hade kunnat göra tidslinjen orealistisk.

                        Kommentera


                        • #42
                          Något kortare första spelpass efter helgerna: Rollpersonerna fortsätter utforska Vearras gods och rotar fram övriga ledtrådar och överlevande. Någon ytterligare styggelse besegras och de interagerar kort med Miralba och lämnar därefter. Resten av tiden läggs på funderingar kring ledtrådarnas betydelse. Ganska häftigt att se hur spelarna med hjälpa av info från tidigare äventyr och spelaröversikterna kan klura sig fram till starka hypoteser om vad som faktiskt hänt, och vad som är på väg att ske. Även om det tidvis är ett utmanande bygge att nå dit så visar det verkligen styrkan i spelvärldar som denna där det liksom finns omständigheter att förhålla sig till bortom vad jag som SL berättar, som kan guida spelarna rätt (och fel för den delen).

                          Kommentera


                          • #43
                            Min grupp har med precis förhört Kalthar. Slutade där. Nästa pass den 10 feb. När jag läser om Vearras gods. Tänkte vara hård med att ge dom korruption där. När två av mina RP har helig aura. Rätt OP. Men när dom träffar på levande SLP på godset. Hur har dom klarat korrumperande miljö. Ett eller två dygn efter ceremoni ?

                            Kommentera


                            • #44
                              Ursprungligen skrivet av Moridin Visa inlägg
                              Min grupp har med precis förhört Kalthar. Slutade där. Nästa pass den 10 feb. När jag läser om Vearras gods. Tänkte vara hård med att ge dom korruption där. När två av mina RP har helig aura. Rätt OP. Men när dom träffar på levande SLP på godset. Hur har dom klarat korrumperande miljö. Ett eller två dygn efter ceremoni ?
                              Hm, jag lät mina spelare slå ett slag bara, de borde kanske slagit fler men det föll bort lite. En av de järnsvurna förstyggades emellertid när de stred mot en styggelse med Korrumperade attack. Cool effekt. När det gäller SLP så tror jag det enklast är att bara förbise den regeltekniska effekten. Dina spelare lär inte tänka på det om du inte påpekar det.

                              Kommentera


                              • #45
                                Ännu ett spelpass avverkat för någon vecka sedan. RPna återvände till Yndaros med Kalthar med planen att överlämna honom till Korinthia men ångrar sig när de funderat sig fram till att han kan behövas för att tala med den döde Symbar.

                                De har nu förstått att "Artel" också jagar i Elmendras fotspår och att han funderat sig fram till vilken sorts plats det bör handla om, vilket nu RPna också kopplar när de sätter ihop det med stentavlans info.

                                Parallellt med att de klurar på hur de kan få veta mer om lindariska lämningar följer de upp ceremonispåret och får namnet Kathia av Melion (genom att helt enkelt fråga runt bland sildaterna i staden efter överlevare från slaget, smart lösning) och slutför den lösa tråden Lugander genom att besöka värdshuset där han bott. Efter avrapportering till Esmeralda introduceras de till Marbela som berättar lite om lindariska ruiner i staden och pekar dem mot Farvano av Kaldel. Hos honom får de inte veta mycket nytt men snappar upp namnet "Kullinan av Furia" och börjar ana Artels identitet...

                                Vid det här stadiet leder äventyret rätt mycket sig själv. RPna har gott om info att agera på, det är bara hänga på.

                                Två möjliga svårigheter har dock framträtt:
                                - Att hinna med att gestalta bakgrunden med Förstefaderns arrestering m.m. är lite svårt. Eller kräver snarare eftertanke för att inte glömmas bort. Fast scenen när alla solkyrkans medlemmar arresteras blev effektfull och fick mina spelare att börja spekulera i att Kalthars frånvaro fått drottningen att bli knäpp.
                                - RPna började snacka om ÄBH med Esmeralda, berättar att de tror Lugander tillhörde en grupp med det namnet och frågar henne vad hon vet, vilket alltså bör sätta dem i klistret. Frågan är bara hur? Just nu känns det som Esmeralda borde avvakta, eller? Dels för att RPna egentligen inte vet något, Lugander är ju död, dels för att jag inte vill spåra ur finalen på SS. Kanske bäst att invänta del 4?

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X