Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[SPOILER] Slocknad stjärna för spelledare - frågor/diskussion

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Minimoni, Igår, 15.17
23 responses
265 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
58 responses
1.704 visningar
4 gillar
Magnus Seter  
Skapad av Yog, Igår, 20.48
4 responses
109 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av shotgun_ramadan, Idag, 01.30
0 responses
31 visningar
1 gillar
shotgun_ramadan  
Skapad av Swedish Chef, 17 September 2018, 22.47
10 responses
189 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir

Skapad av Mattifier, 30 March 2018, 16.35
26 responses
1.017 visningar
7 gillar
Basilides  
Skapad av Svarte Faraonen, 23 September 2018, 12.21
12 responses
179 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av McKatla, Igår, 07.28
3 responses
181 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 00.41
5 responses
220 visningar
2 gillar
CapnZapp  
Skapad av Styrman, Igår, 17.24
4 responses
91 visningar
0 gillar
Styrman
av Styrman

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Hehe

Kommentera

Frågor om artefakterna i boken:

- Vem har Alalarogs varselring?

- Det framgår på s. 78 att Kullinan bär Bargalvax stavhuvud och på s. 158 att han har Gorvadans tankering, men inga av dem finns på hans utrustningslista. Miss? Det framgår inte heller hur/om han använder stavhuvudet. Någon som snappat upp det någonstans i texten?

Kommentera

Gruppen börjar närma sig slutet på Häxhammaren. De har tecknat av stentavlan och lyckats fly Karvostis inre. Jag tänkte att de skulle få träffa Tharaban, hans son och drottning Korinthia innan de lämnar klippan. Sedan blir det sannolikt så att de reser hem till Tistla fäste för att där hitta någon som kan tyda tecknen på tavlan. Jag gissar på att de först går till Ordo Magica, eftersom de har vänner där.

Vem hos orden i TF är lämplig? Är det några personer i byn som absolut inte bör få reda på att RP har en kopia?

Jag tänkte vidare att de skulle bli ombedda att utföra ett uppdrag medan tavlan tolkas, nämligen att bege sig till Ravenia (I köttet buret) och utreda händelserna där. Då får de även mer information om vad som händer inom Solkyrkan och får kanske en glimt av Deseba eller Sarvola. Det kan också vara så att det finns en slags syskonkoppling mellan Ynedar och Esmerelda, trots att den senare är hertigens styvhalvmoster.

När de kommer tillbaka får de så pass mycket information från tavlan att de förstår att de ska till Yndaros.

Men vem ska de träffa som vet mer om Lindaros och det som göms under mark? Hur kan jag etablera den personen på ett naturligt sätt? Fler personer de absolut bör ha en relation till i förväg?
        Last edited by Rangertheman; 03 September 2018, 13.24. Anledning: Autokorrekt skrev Domkyrkan istället för Solkyrkan

Kommentera

Varför vill OM gå händelserna Ravenna utredda? Är deras kontakt hemlig reformist?

Om OM är vägen in till Yndaros kan väl tänkas att deras kontakt är någon som jobbat med Marbela? Annars är ju den personen svår, den ska ju gå åt direkt... Hos oss har en RP en släkting på Sekretoriet som jag tänkte använda om de tänker på att vända sig till denne, men annars vet jag inte...

En möjlighet är att kasta om inledningen. Den person RPna ska träffa är bara en mellanhand för vidare kontakt till något högdjur. Då behöver det inte vara någon till synes lika viktig och när sedan RPna introducerar till Esmeralda framstår problemet som löst?

Kommentera

Vidare:
            Tror inte jag kom fram till att det finns någon de måste ha en relation till men följande är bra att ha träffat/sett (för att känna igen):
            Lugander
            Seldonio
            Peonio

Kommentera

Den absolut viktigaste relationen inför slocknad stjärna är enligt mig Kulinan av Furia. Jag hade turen att han redan innan slocknad stjärna var lite av en bad guy. Aha upplevelsen av att det är Kulinan och inte Artel blir ju lite mäh om de typ inte vet vem Kulinan är. Fräckt skulle vara om Kulinan hjälpte att dem att översätta tavlan och det också är det som gör att han kan följa spåren mot Symbar (kanske inte går ihop tidsmässigt iof)

Jag vet inte vem de ska prata om gällande Lindaros. I min kampanj var det en släkting till en av rollpersonerna (som också är fursten från väktarens vrede men det är en annan historia). Det kan vara någon kopplad till en utgrävning på en helt annan plats, typ under slottet, någon inom den kriminella världen, en gesäll som arbetar med
              Marbela osv osv.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Opoopo Visa inlägg
                Den absolut viktigaste relationen inför slocknad stjärna är enligt mig Kulinan av Furia. Jag hade turen att han redan innan slocknad stjärna var lite av en bad guy. Aha upplevelsen av att det är Kulinan och inte Artel blir ju lite mäh om de typ inte vet vem Kulinan är. Fräckt skulle vara om Kulinan hjälpte att dem att översätta tavlan och det också är det som gör att han kan följa spåren mot Symbar (kanske inte går ihop tidsmässigt iof).
                Så klart Kulinan. Dock kört för oss tidsmässigt. Känns som att han behöver ta det utrymmet i VV för att det ska funka.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Så klart Kulinan. Dock kört för oss tidsmässigt. Känns som att han behöver ta det utrymmet i VV för att det ska funka.
                  Mm. Jag hade lite tur där. Jag slängde också in honom i häxhammaren lite indirekt. Han fick också kunskap om beskyddarens krypta genom att ge sig in i en av Rp:s drömmar och stjäla kunskapen. Drömmen var först en del barndomsminnen, sen gick RP in i ett rum där det i mitten av rummet, på en pelare fanns en tavla täckt i vitt tyg. Spelaren blev såklart supernyfiken och drog undan skynket o blottlagde tavlan de fann i Karvosti. RP har fotografiskt minne så varje detalj var korrekt. hon kände att någon var i rummet och så vaknade hon.

Jag har gjort Kulinan till en mäktig mentalist istället för en pyromantiker, som jag inte alls tyckte passade i min bild av honom. Anledningen att Kulinan kunde ge sig in i drömmen är eftersom han samarbetar med en version av RP som är ren korruption, som skapades när RP:s själasten krossades... Bara lite kuriosa!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Opoopo Visa inlägg

Mm. Jag hade lite tur där.
                    Det är väl svårigheten med att SLa Järnringen-kampanjer. Du kan inte veta att en SLP i del 1 blir central i del 3. Egentligen borde man vänta tills kampanjen är klar, men det är ju tråkigt :-)
                    Men en mer detaljerad kampanjöversikt hade ju inte varit fel.

Kommentera

Tack Opoopo och Bifur för många bra tips!

Jag har tänkt mig att personen på Ordo Magica ska ha en personlig relation till gubben i Ravenia som skickar brev om händelserna. Minns inte vad han heter. Ormander kanske?

Jag har för mig att de träffade Kulinan av Furia under Väktarens vrede. Vi var några äventyr in innan min sambo började föra krönika, så jag har tyvärr inget skriftligt. Jag får kanske slänga in någon form av möte med honom innan de beger sig till Ravenia.

Håller verkligen med om att en detaljerad kampanjöversikt vore önskvärt!

Kommentera

Om jag inte misstar mig var väl en uppdaterad och mer detaljerad kampanjöversikt ett stretchgoal som låstes upp?

Hur som helst vill jag stämma in med Rangertheman i uppskattning för goda tips. Det är fängslande med att läsa små utdrag från andras kampanjer. Blir ofta häpen över uppfinningsrikedomen och sporrad till min egen kampanj. Uppmanar alla som känner sig manade att helt enkelt dela mer. Det finns intresse för det.

Kommentera

En fråga till Opoopo och övriga som kommit en bit in i äventyret: Hur tar sig Kulinan till Bortomvärlden? Finns det beskrivet någonstans som jag inte hittar? Jag kan ju visserligen ge honom Dimensionsvandring utan problem men det förtar samtidigt lite av hans poäng med att tillfångata Kaltar...

Kommentera

En fråga till Opoopo och övriga som kommit en bit in i äventyret: Hur tar sig Kulinan till Bortomvärlden? Finns det beskrivet någonstans som jag inte hittar? Jag kan ju visserligen ge honom Dimensionsvandring utan problem men det förtar samtidigt lite av hans poäng med att tillfångata Kaltar...
                            Det är lite otydligy men han använder till slut ett ritualkodex med dumensionsvandring i. Han har med sig en andebesvärjare ner som han dödar eftersom hon inte behövs. Skulle tro att det är ungefär såhär:
                            Kulinan vet inte att han behöver dimensionsvandring så han anställer Aldrun. När han förstår att han behöver ritualkodex med dimensionsvandring fixar han två av dessa. Han tar med sig Aldrun på detta, kanske tänker han att hon kanske behövs ändå. Innan han ger sig in i bortomvärlden dödar han henne och lämnar hennes kropp vid skallen (läs på 152 för den här infon)

Så varför envisas Kulinan med sjärnfall om han bara behövde en andebesvärjare eller lätt kunde köpa ritualkodex med dimensionsvandring? Fyra anledningar tänker jag:
                            1: Han är arg på Seldonio, Korinthia etc eftersom de står i vägen för honom.
                            2. Han vill ha mer av Khaltar än dimensionsvandring, typ kunskap etc (största anledningen)
                            3. Han vill ostört kunna undersöka underjorden och således ha en fet distraktion.
                            4. Han är maktgalen och ville testa sin kraft.

Kommentera

Där ser man tack för svar. Hade lyckats glömma Aldrun.

P. 2 och 3 känns ju som de mest centrala. Bra så

Kommentera

Arbetar …
                              X