Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Träning (betala för erf)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 11.57
0 responses
2 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
21 responses
422 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
242 visningar
2 gillar
marat
av marat
 
Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
149 visningar
8 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
119 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av krank, Igår, 19.21
8 responses
127 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av krank, Igår, 06.47
4 responses
74 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av adam23089, Idag, 06.38
0 responses
22 visningar
0 gillar
adam23089  
Skapad av krank, Igår, 06.47
1 response
17 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Samster, 14 December 2017, 03.38
5 responses
175 visningar
1 gillar
Anders & Tove  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Träning (betala för erf)

    Hej!
    Jag har letat efter material i böckerna och forumet, men inte hittat nåt. Om jag missat säg till!

    Jag undrar om nån har tankar kring att använda träning för att lära sig nya förmågor, och vad det skulle kosta i tid/pengar. Är det rimligt med motsvarande 0,5 erf per dags träning, till en kostnad om ca 20 daler/dag på novisnivå? 400 daler och 10 dagar för en ny novisförmåga, mao.

    Sen måste man ju hitta nån som kan lära en såklart. Det kan ju vara ett trevligt äventyr/krok att lyckas hitta någon och få den personen intresserad att lära en.

    /Anders

  • #2
    Svårt ämne... i många spel. Speciellt i miljöer som inte har utbildningssystem för annat än akademiker och präster (typ).

    Spontant tycker jag det låter för dyrt och för snabbt. I princip ingen ens med goda inkomster kommer att kunna betala det "in game", och att kunna lära sig en förmåga till novis på 10 dagar, nja.

    Skulle jag höfta något skulle jag säga att träning kostar lika mycket som uppehälle, kanske ca 1 shillling dag, kanske 2 daler i månaden (+ personens alla andra omkostnader). En erf per vecka? 10 veckor för att bli novis? Eller kanske en halv erf och 20 veckor? Givetvis rimligare för vissa förmågor än andra.

    Det sagt så vill spelgruppen att RPna ska kunna få utväxling på sina inkomster på detta sätt är det bara att köra. (Sedan vad det gör för balansen i övrigt är en annan fråga.)

    Kommentera


    • #3
      Hmm. Med tanke på hur systemet delar ut XP så tror jag inte det skulle funka att limma in ett system där man kan köpa sig till erfarenhet. Dock har jag ett annat förslag:

      I min spelgrupp så har jag använt reglerna i Spelarens Handbok för att ingå pakter med skogsvarelser. Dock finns det ett element i paktsystemet som är väldigt svagt: När du binder dig till en pakt så får du tillgång till att avancera in i din patrons särdrag och förmågor... men det ger ju nästan ingenting - eftersom spelare redan har tillgång till i princip alla förmågor.

      Så det jag gjorde var att jag lät spelarna köpa vissa förmågor till rabatterat pris. T.ex. kan de köpa Akrobatik för 5 XP på Novis, +10 XP för Adept, och +15 XP för Mästare - alltså halva priset; eller Häxkonster för 5 XP på Novis, +15 för Adept, och +20 för Mästare - lite mindre rabatt för de högre nivåerna.

      Om jag skulle introducera ett system med läromästare så skulle jag fortsätta på samma spår: En läromästare ger tillgång till en rabatterad XP-kostnad för vissa förmågor, som man får tillgång till för ett pris (thaler, tid, och examenstest).

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
        Spontant tycker jag det låter för dyrt och för snabbt. I princip ingen ens med goda inkomster kommer att kunna betala det "in game", och att kunna lära sig en förmåga till novis på 10 dagar, nja.
        Jag tänkte att det skall krävas ungefär lika mycket spelande för att skrapa ihop tillräckligt med pengar som motsvarande mängd erf, DVS rätt mycket. Det skall inte vara en genväg till levlande, bara en alternativ väg till målet.
        Det är ju lätt för spelarna att ta en paus mellan äventyren och säga "nu tränar jag", och därmed levla upp utan att spela för det, om du förstår hur jag menar.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av LordXaras Visa inlägg
          Om jag skulle introducera ett system med läromästare så skulle jag fortsätta på samma spår: En läromästare ger tillgång till en rabatterad XP-kostnad för vissa förmågor, som man får tillgång till för ett pris (thaler, tid, och examenstest).
          Det var ju intressant tänkt! Då kan man kanske göra det möjligt att "skala" de olika faktorerna, dvs mer investering av tid/erf innebär lägre kostnad i daler, och tvärtom. Skall fundera mer i detta spåret.

          Kommentera


          • #6
            Ett litet tillägg jag kör med, inte helt orelaterat, kallar vi för gröna erfarenhetspoäng. Det är en egen pool av erfarenhet som bara går att använda till icke-stridsrelaterade förmågor. Dom delas sällan ut, vilket gör dom till mer av en rabattkupong mer än en egen valuta.
            När jag upplever att en spelare har levererat en scen som verkligen stärkte historian så brukar jag berömma dom efteråt och passa på att ge dom ett grönt erf.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Samuel Visa inlägg
              Ett litet tillägg jag kör med, inte helt orelaterat, kallar vi för gröna erfarenhetspoäng. Det är en egen pool av erfarenhet som bara går att använda till icke-stridsrelaterade förmågor. Dom delas sällan ut, vilket gör dom till mer av en rabattkupong mer än en egen valuta.
              När jag upplever att en spelare har levererat en scen som verkligen stärkte historian så brukar jag berömma dom efteråt och passa på att ge dom ett grönt erf.
              En liknande sak jag gjort är att jag har låtit mina spelare välja en fri fördel som de kan motivera baserat på äventyret vi spelat. Mer för att fördjupa karaktärerna.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av andersTheNinja Visa inlägg

                Jag tänkte att det skall krävas ungefär lika mycket spelande för att skrapa ihop tillräckligt med pengar som motsvarande mängd erf, DVS rätt mycket. Det skall inte vara en genväg till levlande, bara en alternativ väg till målet.
                Den stora haken med det höga priset är att det kan göra spelarna intresserade av att själva agera som läromästare (givet är det har någon förmåga hög nog) och på så vis kullkasta hela det ekonomiska systemet (än mer än vad äventyrandet redan gör). Då tror jag mer på en långsammare men billigare modell.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg

                  En liknande sak jag gjort är att jag har låtit mina spelare välja en fri fördel som de kan motivera baserat på äventyret vi spelat. Mer för att fördjupa karaktärerna.
                  Jag har funderat på samma sak! Men hur många fördelar har du gett dom nu?

                  Kommentera


                  • #10
                    Det har bara skett två gånger än så länge. Men fördelarna (de flesta) är ju dels ganska marginella bonusar och många går att välja upprepade gånger. Så länge man använder lite sunt förnuft (undviker mörkt blod) så ser jag inget större problem med många fördelar.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X