Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Historiska kulturer som inspiration till Symbaroum

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 11.57
0 responses
1 view
0 gillar
God45
av God45

Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
21 responses
420 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
241 visningar
2 gillar
marat
av marat

Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
149 visningar
8 gillar
APM
av APM

Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
117 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

Skapad av krank, Igår, 19.21
8 responses
126 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av krank, Igår, 06.47
4 responses
74 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av adam23089, Idag, 06.38
0 responses
22 visningar
0 gillar
adam23089  
Skapad av krank, Igår, 06.47
1 response
17 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Samster, 14 December 2017, 03.38
5 responses
175 visningar
1 gillar
Anders & Tove  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Historiska kulturer som inspiration till Symbaroum

Jag vill gärna göra lite efterforskning i verkliga samhällen och historiska epoker i syfte att kunna porträttera Ambria i en realistisk och rik kontext. Tankar går ju till Spanien och koloniseringen utav Amerika. I podcastserien Syndikatet så nämner dom medeltida östeuropa som kulturellt närliggande Ambrierna.

Vad har ni för tankar angående detta?

Amerikanska guldruschen/nybyggartiden ligger nära till hands. Den här artikeln på Ordomagica gav mig mycket inspiration.

Kommentera

Tyska ordens korståg/statsetablering i Baltikum?

Kommentera

Jag har av nån anledning börjat se mongoliska nomader framför mig när jag tänker på de nordliga barbarklanerna. Vet inte varför?

Kommentera

Saar-Kahn är väl något slags stäppfolk så mongoler i stridsvagnar (hästdragna) borde väl funka?

För de nordliga skogsbarbarerna får jag annars upp en bild av irokeser och huroner från Den siste mohikanen.

Kommentera

Irokesförbundet under 1600-1700-talet och dess interaktioner med franska och engelska kolonisatörer borde även vara bra inspiration för barbarstammarna.

Kommentera

Är barbarklanerna i Symbaroum en och samma folkgrupp? Eller har de olika klanerna olika ursprung? Typ Mongoler på slätten, Indianer i norra delar av skogen och vikingar i söder?

Kommentera

Jag ser det mer som att de har samma ursprung, men att de olika klanerna har drag åt olika håll. Tänk en Symbaroumbarbar som standard, men den kan ha drag och detaljer av indianfolk, vikingar, pikter, medeltida japaner och stäppfolk beroende på vilken klan de tillhör. Men jag ser dem inte som rätt av en annan folkgrupp.

Sen har vi väl fått reda på att Vajvodklanen kommer österifrån över bergen, till skillnad mot resten av stammarna som är ättlingar till Symbarimperiet?

Kommentera

Symbaroum för mig är definitivt Västern i fantasy-tappning. Serier som "Deadwood" och "Hell on wheels" gav mig mycket inspiration för Symbaroum. Byt bara ut guldgrävarna mot ruinplundrare och revolvermännen mot soldenärer eller häxjägare så har ni Ambria ganska direkt. Annars så är väl Amerikas tidiga kolonialtid typ 1400-1600 talen ganska välklingande med stämningen i Symbaroum också.
                  Angående barbarerna så såg jag också mongoler för min inre syn och gav dem mongoliska drag när jag spellede Symbaroum. Vet faktiskt inte varför de blev just mongoler men jag ville ha en tydlig skillnad mellan ambrier och barbarer.

Kommentera

Järnringen själva har typ nämnt att princess mononoke varit en stark inspirationskälla(Civilisation vs natur där natur kan slå tillbaka, korruptionen, stora vildsvin, avhuggna djurgudars huvuden för att bara nämna några). Om jag förstod rätt om filmen är tanken att den utspelar sig under Muromachi-perioden i Japan och att den även tagit inspiration från Ainu-folket i kläder och myter och dylikt. Ganska komplicerat men mycket intressant. Medger att jag inte läst på så mycket om det men ja där finns nog mycket att hämta.

Kommentera

I min värld går det knappt att se skillnad mellan ambrier och barbarer, mer än på frisyrer, klädstil och eventuella tatueringar. Vissa drag är kanske vanligare hos endera gruppering än hos andra, men inget som är unikt. Jag inbillar mig att ambrier och barbarer har samma ursprung och att de bara bott i skilda områden under några hundra år.

Kommentera

Kan ju vara lite sådär halvknepigt att hålla på och dra "inspiration" från existerande folkgrupper för att porträttera "barbarer"... Att inte göra det alls vore kanske bättre?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                          Kan ju vara lite sådär halvknepigt att hålla på och dra "inspiration" från existerande folkgrupper för att porträttera "barbarer"... Att inte göra det alls vore kanske bättre?
                          Men "barbarer" är ju bara vad Ambrierna kallar dem. Därför är det väl logiskt att man drar inspiration från historiska exempel där en kultur har sett en annan som primitiv och barbarisk.

Personligen ser jag barbarerna främst som Germaner vs Ambrias Romare, eller som Saxare vs Ambrias Franker - men rent stereotypmässigt så placerar ju spelet barbarstammarna i en situation som är identisk med nordamerikas urinvånare vs europeerna. Symbaroum som spelvärld är ju väldigt på näsan med att det är en kommentar om kolonialism och exploatering av naturen, så det känns som om man gör sig själv en oförtjänst om man inte hämtar inspiration från historiska motsättningar som kan motsvara den konflikten.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av LordXaras Visa inlägg
                            Personligen ser jag barbarerna främst som Germaner vs Ambrias Romare, eller som Saxare vs Ambrias Franker - men rent stereotypmässigt så placerar ju spelet barbarstammarna i en situation som är identisk med nordamerikas urinvånare vs europeerna. Symbaroum som spelvärld är ju väldigt på näsan med att det är en kommentar om kolonialism och exploatering av naturen, så det känns som om man gör sig själv en oförtjänst om man inte hämtar inspiration från historiska motsättningar som kan motsvara den konflikten.
                            Så uppfattar jag huvudsakligen också dem, vilket går igen i vissa yttre attribut som kläder, vapen, boende- och kulturformer etc. (mer för barbarerna än för ambirerna som väl än så länge framstår som en mer odefinierad medelhavskultur). När det gäller det kolonialistiska anslaget är ju de tidiga århundranden i Nordamerika en ganska uppenbar parallell, Irokesförbundet ett bra exempel. Med tillägget att barbarerna inte bara har ett annorlunda förhållande till landet än ambrierna utan att det finns metafysiska skäl (till viss del bortglömda) till att det ser ut som det gör.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                              Eftersom en stor del av spelets tematik kommer från kulturkrocken mellan en koloniserande mer ”industriell”, monoteistisk och feodal civilisation och en mer naturnära och ”primitiv” (i Ambriernas ögon) civilisation som just benämns barbarer av Ambrierna så är det väl självklart att titta på andra sådana historiska kulturkrockar och folkslag som har kallats barbariska?

Sen håller jag med Ranger att de fysiologiska skillnaderna borde vara extremt små eftersom civilisationerna delar samma ursprung. Men kulturella skillnader som seder, kläder och liknande är ju perfekt att hämta inspiration till.

Kommentera

Arbetar …
                              X