Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Artefakter

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 16.47
13 responses
174 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av luddwig, Igår, 20.37
1 response
30 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av ripperdoc, Igår, 20.04
3 responses
41 visningar
1 gillar
ripperdoc  
Skapad av luddwig, 17 April 2018, 14.42
30 responses
501 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
248 responses
8.850 visningar
10 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Bifur, 18 April 2018, 10.55
16 responses
377 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Mattis, Igår, 17.20
0 responses
40 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis
 
Skapad av Wasabi, 18 April 2018, 12.10
1 response
109 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi
 
Skapad av God45, Igår, 15.30
0 responses
81 visningar
6 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Mekanurg, Igår, 12.02
1 response
113 visningar
6 gillar
obak
av obak
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Artefakter

    Nästa fråga inför den stundande kampanjen rör artefakter. Det kostar korruption eller erfarenhet att binda en artefakt till sig men hur bryter man loss den? Är det bryta länk som gäller? Vad händer då med ens korruption? I DFL står det att rollpersonerna har en del förklarande att göra om någon bundit eldstenen till sig och att det är Ordo Magicas artefakt o.s.v. men antingen så är det ju bara att bryta länken eller använda någon ritual eller är det så att länken är obrytbar? Jag hittar inte någon förklaring i reglerna. Hur gör ni?

  • #2
    Bra fråga. 40 spelsessioner in har fortfarande ingen försökt göra detta, så situationen har aldrig uppstått. Men jag tror att jag skulle köra med att någon helt enkelt får "binda om sig" till din artefakt, vilket i praktiken bryter din bindning (jag antar att varje föremål bara kan ha "en" herre)

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
      Bra fråga. 40 spelsessioner in har fortfarande ingen försökt göra detta, så situationen har aldrig uppstått. Men jag tror att jag skulle köra med att någon helt enkelt får "binda om sig" till din artefakt, vilket i praktiken bryter din bindning (jag antar att varje föremål bara kan ha "en" herre)

      Husregel? Viljestark modifierat av nuvarande ägarens Viljestark (om det finns en nuvarande ägare) för att lyckas binda en artefakt till sig?

      Kommentera


      • #4
        Kan flera personer binda sig till samma artefakt, eller är det bara en om gången?

        Kommentera


        • #5
          Ingen vet.

          Kommentera


          • #6
            Jag skulle köra på en åt gången. Eftersom artefakter är tänkta att vara extra mäktiga känns det underligt om de kan skickas runt i hela gruppen. Är det t.ex. ett vapen kan i och för sig alla använda det, men bara den som bundit det till sig kan använda magin/förmågorna i det.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Samuel Visa inlägg
              Kan flera personer binda sig till samma artefakt, eller är det bara en om gången?
              Tolkar bara från delen om artefakter "för att använda en artefakt måste rollpersonen göra den till sin." samt att det i väktarens vrede betonas att en speciell 'artefakt' kan bindas till ett obegränsat antal personer så skulle jag säga att endast en kan vara bunden till en artefakt.

              Samtidigt kan man ju för att göra det hela lite roligare låta bandets rester, om man inte använder bryta länk, finnas kvar i någon form så att personer som haft artefakten bunden till sig kan känna av den när de är i dess närhet.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Scitalis Visa inlägg
                Samtidigt kan man ju för att göra det hela lite roligare låta bandets rester, om man inte använder bryta länk, finnas kvar i någon form så att personer som haft artefakten bunden till sig kan känna av den när de är i dess närhet.
                Kul tanke. Nu är jag sugen på att låta föregående ägare av en lämplig mäktig artefakt (läses som valfri odöd ärkemagiker) känna av när rollpersonerna binder eller använder den för första gången (alltså kommer jaga dem och kräva den tillbaka samt vilja ha ihjäl dem på ytterst plågsamma vis).

                Kommentera


                • #9
                  Finns det någon från Järnringen som har något att tillägga? Har ni haft frågan uppe?

                  Kommentera


                  • #10
                    Vi kör på bryta länk, och att ens erf därmed går förlorad. Endast en kan binda åt gången.

                    Kommentera

                    Arbetar …
                    X