Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att ändra i kampanjen (spoilervarning törnetronen)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av adam23089, Idag, 13.17
4 responses
30 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av God45, Idag, 11.57
6 responses
82 visningar
0 gillar
Peter
av Peter
 
Skapad av krank, Igår, 06.47
5 responses
78 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av adam23089, Idag, 06.38
1 response
30 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Phelan, Idag, 14.49
0 responses
12 visningar
0 gillar
Phelan
av Phelan
 
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
26 responses
475 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
246 visningar
2 gillar
marat
av marat
 
Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
174 visningar
9 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
137 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av krank, Igår, 19.21
8 responses
134 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Att ändra i kampanjen (spoilervarning törnetronen)

    Något jag funderar över är till vilken grad man kan ändra, ta bort eller lägga till saker i Törnetronen kampanjen utan att lägga krokben för sig själv inför de kommande kampanjmodulerna. Järnringen skriver ju själva att man ska göra symbaroum till sitt spel och sin värld. Men till vilken utsträckning har ni andra gjort det so far? Försöker ni styra händelseförlöppet så att det flyter ihop med händelseutvecklingen så som beskrivs i böckerna? Hur stora konsekvenser får rollpersonernas agerande egentligen? Har ni lagt till eller tagit bort något och i så fall vad och varför? Är det tillexempel fel enligt ert tycke att låta en hel fraktion gå under till följd av hur spelet utvecklar sig?

    Personligen har jag försökt att följa det skrivna manuset till ganska stor utsträckning och samtidigt gå en ballansgång där spelarnas påverkan ändå ska få synas i världen. Jag tycker också om att förstärka saker som spelarna fattar ett särkillt intresse för. Under väktarens vrede t.ex. så var spelarna väldigt intresserad av häxornas närvaro och en av spelarna spekulerad i att det snart kunde finnas en mindre barbarhär utanför portarna. Det tyckte jag lät som en rolig idé och inte helt otroligt heller, att häxorna skulle locka till sig anhängare som också ville förhindra den annalkande katastrofen. Således slöt sig fler och fler barbarer till häxorna och vid slutstriden var där en stor styrka utanför som dansade krigsdanser och gjorde fästets invånare mycket oroliga. Spelarna kände alltså en stress över att ritualen skulle fullbordas och att barbarerna skulle komma att anfalla. (Vilket jag dock aldrig planerade för men det visste ju såklart inte spelarna).

  • #2
    Vår grupp har bara spelat köpeäventyren (kopparkronan och väktarens vrede, häxhammaren påbörjas om 2v). Därför har vi inte behövt avvika våldsamt från någon kanon, ngn enstaka karaktär som blivit ihälslagen eller så, men inga större ändringar. Om man spelar mkt egenskrivet material mellan köpeäventyren kan jag förstå om detta blir ett större problem.

    Kommentera


    • #3
      Jag har gjort som du Järven. Jag är generellt sett mycket försiktig med att rubba sådant som jag anar är avgörande för kommande delar, även om det givetvis inte ska kringskära spelarnas agens. Generellt handlar det för mig mer om att manövrera viktiga SLP till en sådan position att RP:na inte ser något värde att gå i fullskalig konflikt med dem. En hel fraktion som försvinner känns svårhanterligt... och mycket osannolikt. Å andra sidan har det inte direkt behövts några ingrepp än så länge. Det tydligaste jag kan komma på är att jag lät Xanatha i Döda drömmars grav antyda att hon ville rädda världen från Nidvattnet för att göra RP:na mer benägna att gå med på hennes plan, men det kändes som ett rimligt agerande från hennes sida ändå.

      Vad som dock vore intressant är en mer övergripande kampanjöversikt än den som hittills publicerats.

      Kommentera


      • #4
        Min grupp har inte varit intresserade av att ge sig på någon SLP eller gruppering som kan ha avgörande betydelse för fortsättningen, så för oss har det inte heller varit några problem, inte än i varje fall. De håller sig också hyfsat neutrala i de konfliktlinjer som börjar synas. Men jag håller med Bifur om att en mer övergripande kampanjöversikt hade varit önskvärd, helst en hel kampanjhandbok för SL. Det hade också gjort det lättare att gödsla med äventyrskrokar till kommande delar, eller plantera sådant som blir en sjuhelsikes aha-upplevelse när sanningen väl avslöjas.

        Å ena sidan älskar jag att det är en så djup och komplex intrig i Törnetronen, å andra känner jag mig nästan tvungen att följa den och inte missa någon enda detalj. Det kräver en del extra prepp-jobb. Tillbaks till "å ena sidan" så läser jag hellre Törnetronen än Game of Thrones, så en extra genomläsning skadar inte =)

        Kommentera


        • #5
          Håller med fast tycker inte det kräver så mycket extra prepp. De flesta krokar bockas av hyfsat naturligt i äventyren hittills och de som inte kommit i spel har förefallit försumbara. Det är snarare ”risken” att missa chansen att betona viktiga relationer jag kan oroa mig för, inte att de per se ska vara helt innehållslösa. Typ: i del 5 visar det sig att fader Elfeno kan bli ny förstefader och att RPna har möjlighet att påverka valet. RPna kommer så klart veta vem han är och ha träffat honom men då vill man ju gärna ha ett läge där de faktiskt interagerat med honom en hel del och fått en mer ingående relation (bra eller dålig). I så fall vore det trist om det skulle grundlagts i del 1 och man där bara lät honom passera förbi genom de förskrivna passagerna för sökandet efter Anadea.

          Kommentera


          • #6
            Det jag tycker är svårt med att lägga ut preppkrokar är att vi generellt sett har vädligt ytlig information om världen än så länge. Å ena sidan är det också charmen med Symbaroum, att saker inte alltid beskrivs jättetydligt och därmed lämnar stor konstnärlig frihet för SL, samtidigt som man inte behöver plugga så mycket. Samtidigt är det ju svårt att veta vilka delar av världen man själv kan skapa och vilka man ska låta bli eftersom de kan förekomma i framtida kampanjmoduler. Mina spelare var t.ex. nära att komma hela vägen till tempelvall i jakten på sarkomelans profetia. Hade man då kunnat skapa staden själv? Än så länge har jag hållt mig till platser som finns beskrivna (karvosti, tistla fäste och salindras hopp) eller kommit på helt egna nya platser som inte lär krocka med något (ödsliga byar i alberetor och random tempelruiner i davokar). Så jag håller också med om att en mer detaljerad kampanjöversikt hade vart önskvärd. Samt kanske en lista från järnringen med vilka städer, platser och personer som är fritt fram att utveckla själva.

            Vilka fraktioner går det bra för i era kampanjer so far då? För min del så har mycket gått drottningens väg än så länge, egentligen mest baserat på att rp gav dem profetian i VV. Men även Xanatha har blivit väldigt stark i vår kampanj. En av spelarna har ju bildat en pakt med henne och han levererade Eox huvud till henne, vilket jag valde atr tolka som att hon blev mäktigare av och nu har hon bett om artefakten häxhammaren som spelaren vet att fader argathon av soleij har. Ska bli spännande att se vad som händer när de kommer ner i klippan o ställs mot hennes barn...

            Kommentera


            • #7
              Mina spelare hamnade i stort drama med ägaren till ett garveri i Tistla Fäste. Detta utspelade sig en bra stund innan Väktarnas Vrede i ett egenskrivet äventyr. Jag tänkte, "Inte kommer väl ett garveri av alla saker dyka upp som en viktig plats i officiella material". Nu, långt senare, ska mina spela äntligen leta upp Erlaber och har fått höra att han befinner sig i "Det gamla garveriet". Det hela har gjort situationen mycket mer komplicerad än vad den behövde bli, när mina spelare sitter och klurar på vad den gamle garvargubben från förra kampanjen har för koppling till Tistla Fästes undergång.

              Med det sagt så håller jag med om att en detaljerad kampanjöversikt hade varit trevligt, även om min situation snarare är underhållande än problematisk.

              Kommentera


              • #8
                Rollpersonerna är nog minst populära hos Solkyrkan, eftersom de hjälpte Sarvola, men de skötte det snyggt så det är mest misstänksamhet från kyrkans sida. De kalkerade av Sarkomals profetia innan de lämnade den ifrån sig och kan eventuellt ha den som ett förhandlingskort mot andra fraktioner än drottningens i framtiden. Järnpakten är de bra kompisar med, likaså Nattbäcka och Ordo Magica.

                Kommentera


                • #9
                  Underbart att höra hur ni angriper kampanjen! Här finns inga rätt, inga fel - vi är fullt medvetna om det problematiska med krönikor men hoppas ändå att det material vi tillhandahåller ska hjälpa er spelledare att iscensätta underhållande/engagerande spelsessioner. Visst önskar vi ibland att vi kunde tänka ut hela alltet på detaljnivå redan innan första delen släpps, men det är förstås inte möjligt och kanske inte heller önskvärt - relationerna mellan fraktionerna och spelvärldens övriga aktörer måste liksom få mogna fram under skrivandets gång.

                  Allt vi kan lova är att göra vårt bästa för att underlätta för er att anpassa de berättelsestrukturer vi skriver fram till händelserna kring era spelbord. Sedan är det (som alltid) ni spelledare som är nyckeln - utan er är våra texter meningslösa, bokstavligen.

                  Kommentera

                  Arbetar …
                  X