Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Stora tråden med små frågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
0 responses
3 visningar
0 gillar
Veekta Grendel Bane  
Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
5 responses
115 visningar
4 gillar
Järven
av Järven
 
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
16 responses
555 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
20 responses
316 visningar
1 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
77 responses
2.297 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Rangertheman, Igår, 17.46
0 responses
39 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av APM, 14 October 2017, 10.29
18 responses
411 visningar
0 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
37 responses
1.349 visningar
1 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Brynjard, 30 September 2017, 08.40
20 responses
493 visningar
5 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
26 responses
1.187 visningar
5 gillar
Eagi
av Eagi
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Stora tråden med små frågor

    Det är säkert en hel del frågor där ute som inte ställs på grund av att frågan i sig känns för liten för att skapa en tråd om.
    Därför hade det väl varit en god idé att ha en fortlöpande tråd för mindre frågor och diskussioner?

    Jag kan börja.
    Spelarna i min kampanj kommer strax att anlända till Agrella. Kan någon komma ihåg om det finns mer information om Agrella och Esmeralda än det lilla stycket som beskriver riddarhusen i grundboken?

  • #2
    I bakgrunden för SL till Väktaren Vrede står det en del ytterligare info om Esmeralda, men inget om staden.

    Edit: Fel av mig, i Häxhammaren ska det vara, s. 48.
    Last edited by Bifur; 16 September 2017, 08.15.

    Kommentera


    • #3
      Okej, så ponera att en RP med två tålighet kvar får en träff med gift som ger 6 i skada i 6 rundor.

      1) påverkar det hans dödsslag på något sätt?

      2) om hen vaknar (säg med ett slag på 1) efter 2 rundor. Får hen då omedelbart 6 i skada igen och faller medvetslös?

      Kommentera


      • #4
        Helt utan grund i reglerna men:
        1) Nej
        2) Nej

        Logiskt för mig i och med att den enda effekten av gift är Tålighet minskas och att det inte möjligt att komma lägre än Tålighet 0.

        Kommentera


        • #5
          Du har nog rätt i att RAW ser ut så. För mig känns det dock märkligt att någon som är på tålighet 1 skall få en smäll som ger 8 skada i 8 rundor (36 potentiell skada) men att det inte skall påverka karaktären ALLS. Funderar på att husregla detta så att alla karaktärer som är döende och har aktivt gift i kroppen får +1 på sina dödsslag: dvs så länge giftet är aktivt kan de inte vakna spontant och har ngt ökad risk (10%) att dö.

          Kommentera


          • #6
            Har ni spelledare haft många spelare som dött? Tycker ni att 1 på 20 under dödsslag är balanserade odds? (Balanserat = spänningsalstrande)
            Last edited by Samuel; 25 September 2017, 10.25.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Samuel Visa inlägg
              Har ni spelledare haft många spelare som dött? Tycker ni att 1 på 20 under dödsslag är balanserade odds? (Balanserat = spänningsalstrande)
              Jag har en spelare som slagit 20 på sitt första dödsslag med två karaktärer. Så oavsett om det är statistiskt sannolikt så lever min grupp nu i skräck för dödsslagen.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Samuel Visa inlägg
                Har ni spelledare haft många spelare som dött? Tycker ni att 1 på 20 under dödsslag är balanserade odds? (Balanserat = spänningsalstrande)
                Vi har lite husregler. Gifthusregler enligt ovan skall införas. Dessutom:
                - träff som tar en till 0 tålighet och dessutom ger skada motsvarande ens smärttålighet: medvetslös scenen ut. -2 på framgångsslag tills helas upp till smärttröskel (minst hela nästa scen)

                - skada som tar en till 0 tålighet och dessutom ger skada som hade tagit en till en negativ modifikation motsvarande HELA ens tålighet. (Dvs om tålighet 2 kvar, Max tålighet 10 och får en skada som ger 12 i skada) = koma. Dödsslag dör på 1-5. Utslagen tills fullt helad och minst nästkommande scen.

                Kommentera


                • #9
                  Xaras: Jag ska vidarebefodra denna historia till mina spelare också, hehe

                  Platon: Intressant. Skal överväga det jag med. :)

                  Kommentera


                  • #10
                    Det skulle naturligtvis stå "dödsslag: dör 15-20" ovan.

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag tror jag håller mig på 1 chans av 20 oavsett. Vill ju egentligen inte att mina spelarkaraktärer ska dö, jag vill bara att spelarna ska känna tyngden av spelvärlden och deras beslut. :)

                      Kommentera


                      • #12
                        Alla gör som det känns bra för dem såklart. Själv tycker jag det förtar mkt av svärtan och tyngden när en halvdöd tjuv med tålighet 2 kvar ensam kan spatsera fram till en rasande urstyggelse och veta att han med förkrossande stor sannolikhet kommer överleva (utan minsta men dessutom) sålänge någon bara lägger en liten örtkur på honom efter det att urstyggelsen krossat honom.

                        Kommentera


                        • #13
                          Finns väl några sätt att husregla det.

                          Antingen kan man säga att om en döende karaktär tar skada så räknas det som ytterligare ett misslyckat dödsslag. Så om karaktären dör av gift så fortsätter giftet att ticka och karaktären får automatiskt ett misslyckande varje runda. Det kan dock ge ett väldigt snabbt utfall: Ta skada, bli förgiftad, gå ned för räkning -> Nästa runda slår spelaren ett dödsslag för karaktären och misslyckas (+1 miss) och tar giftskada (+1 miss) -> Nästa runda slår spelaren ett dödsslag och slår inte ett misslyckande, men kommer inte upp (+0 miss) och tar giftskada (+1 miss), karaktären dör.

                          Eller så kan man säga att om en karaktär är döende och tar skada på sin runda så är det ett malus på dödsslaget: Ta skada, bli förgiftad, gå ned för räkning -> Nästa runda tar karaktären 4 giftskada. Spelaren slår 1D20+4 för dödsslaget.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Samuel Visa inlägg
                            Har ni spelledare haft många spelare som dött? Tycker ni att 1 på 20 under dödsslag är balanserade odds? (Balanserat = spänningsalstrande)
                            Vi har haft en karaktär som dött på totalt 29 spelmöten. Mellan 3 - 5 spelare per kväll och då har vi kört igenom hela kopparkronan och hela Väktarens vrede. Det har dock varit mycket nära många gånger. Vi kör by the book när det gäller dödslagen tycker det funkar bra...

                            För övrigt har vi en stor D20 i metall ca 5 cm i diameter som endast används för dödsslag. Den står ofta på en liten pedistal mitt på bordet. Spelarna vågar knappt röra vid den. ;-)

                            Kommentera


                            • #15
                              Järven: Haha, jag diggar det. Vart köpte du den tärningen?


                              Jag undrar också över hur det går med er skadebonus kontra fiendens tålighet. Personligen har jag börjat höja Tåligheten på mina monster för att inte striden ska vara en runda lång och en besvikelse. Jag tycker det fungerar bra hittills. Spelarna blir otroligt peppade över att få dela ut höga nummer av skada, dom tar ordentligt med stryk i gengäld. Hittills har det varit korta och tillfredsställande strider.

                              I och med att min spelargrupp blir mer erfarna så funderar jag på om jag helt enkelt ska fortsätta dra upp tåligheten för monster, eller om jag vill börja modifiera tärningsslag. För mänskliga antagonister så kommer jag snarare förlita mig på antal och förmågor som utnyttjar spelargruppens svagheter.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X