Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Symbaroum för nybörjare

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Gurgeh, Igår, 20.41
6 responses
132 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av Mekanurg, Igår, 20.00
2 responses
105 visningar
3 gillar
Mekanurg  
Skapad av God45, Igår, 19.41
2 responses
97 visningar
3 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Siljestam, 10 August 2016, 07.00
30 responses
1.516 visningar
1 gillar
jensofsweden  
Skapad av Stenhuggarn, 21 August 2017, 07.30
7 responses
278 visningar
0 gillar
Naqser
av Naqser
 
Skapad av Kaigon, Igår, 21.16
3 responses
95 visningar
2 gillar
hokvinge  
Skapad av Naqser, Idag, 07.25
0 responses
41 visningar
0 gillar
Naqser
av Naqser
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
139 responses
5.366 visningar
10 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av anth, 02 January 2017, 13.58
33 responses
731 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av Wikingen, 03 December 2017, 14.44
10 responses
296 visningar
0 gillar
IcarusDream  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Symbaroum för nybörjare

    Hej!

    Det här är min första post här jag ska försöka förklara så gott jag kan.

    Jag har nyligen fått upp blicken för rollspel. Har tidigare bara erfarenhet med tv- och bräd- spel.
    Jag blev helt förälskad i symbaroum världen och bestämde att vi skulle börja där.

    Allt som ni förmodligen känner till har jag ingen aning om så jag hoppas ni ursäktar min bas.

    Jag har läst igenom en bit på regelboken och mina första frågor är:

    1. Om vi börjar med pregen karaktärerna, kan man fortsätta äventyret med nyskapade och då flytta över erfarenheten precis så som det förklaras att man kan göra när man dör?

    Eller är introduktions äventyret, det förlorade landet en "spin off" äventyr på deras kampanj?

    2. Skulle ni rekommenderar att vi börjar direkt med att skapa karaktärer?

    Och jag ser att man kan ha pets, men jag hittar inget i regelboken om det? Vart kan jag läsa om det?

    Finns det något som ni annars kan tipsa om för oss super nybörjare (jag som SL) så kom gärna med förslag!

    Tack!!!!

  • #2
    Hej och välkommen till WRNU och till att spela rollspel!
    Jag tycker att ni ska använda pregenkaraktärerna, det är inget problem med att fortsätta med dom sen, eller flytta över erf från dom. Komihåg att ni kan ändra namn, utseende och sånt på dom.
    Det här med husdjuren är jag inte heller helt på det klara med hur det funkar. Nån annan kommer snart in här och svarar på det.
    Lycka till och hör av er med fler frågor.

    Kom ihåg: Det är ok att göra misstag

    Kommentera


    • #3
      1. Introäventyret har en del personer gemensamma och har typ "hänt" i de andra äventyren, men det är inte direkt nödvändigt att spelarna har samma rollpersoner. Att överföra XP tycker jag låter smart, om det är vad man vill göra (rollspel är ju lite lösare i lederna än brädspel så man kan alltid tänka lite "vi gör så här och ser vad som händer").

      2. Vi som är erfarna rollspelare började såklart med att skapa egna rollpersoner, efter som vi upplever att vi lär oss ett nytt spel bäst så, men om man känner sig vilsen så kan det ju vara en bra ide att börja med färdiga gubbers och göra nya när man blir lite varm i kläderna´. Eller fortsätta med pregens om man vill, det finns ju inget som hindrar att några i gruppen gör nya rollpersoner medan andra som gillar sin pregen håller kvar vid den.

      Det där med husdjur, tjänare och bjäror har jag aldrig fördjupat mig i, så med lite tur kommer nån annan in och håller låda om det.

      Kommentera


      • #4
        Hej,
        Intro-äventyret funkar lika bra som spin-off och som början på spelet. Som 2097 är inne på kan det vara smidigt att börja med pre-gens, och låta spelarna göra nån ändring om de vill. Om ni hellre vill göra nya rollpersoner är ett tips att låta spelarna ändra på dem efter första äventyret. Anledningen är att om man inte spelat tidigare är det svårt att veta hur man vill ha sin rollperson. Eftersom ni kört andra spel är ni säkert ganska haj på att räkna ut vilka förmågor som är bra, men det betyder ju inte att det är så som ni kommer tycka det är roligt att spela.

        Kommentera


        • #5
          Det är roligare att spela en egen rollperson men spela med dom färdiga först så ni får en känsla när ni spelar vad dom olika värdena faktiskt används till i praktiken. Sen kan ni stärkta av den erfarenheten göra egna rollisar eller modda dom färdiga.

          Kommentera


          • #6
            Tack för otroligt snabba svar :) jag ska försöka råda gruppen att ta färdiga karaktärer, det verkar vara en bra idé. Sen så kan man justera namn och utseende som ni säger.

            Ena färdiga karaktären fenya har ju en Pet som utav någon svartalf konst har omvandlat till sitt Pet. Annars hittar jag inget om hur man "skapar pets" :)

            Kommentera


            • #7
              Öht är mitt främsta tips att inte vara blyg på att ändra saker. Vi valde tex att Intro-äventyret skulle utspela sig utanför Tistla Fäste, du kanske vill ha det någon annan stans.

              Poängen är att de som skrivit äventyren har gissat hur du kommer tycka det är kul att spela det. Men du känner din grupp bättre än vad författaren gör.

              Kommentera


              • #8
                Det du kallar 'pets' kan komma i olika former. Det som ligger närmast till hands är Bjära, en ritual tillhörande traditionen häxkonst. Det är i princip en andra rollperson köpt som en ritual som sedan samlar erfarenhet som alla andra. Du har möjlighet att skräddarsy vilken typ av best det är frågan om med utgångspunkt i exemplet i regelboken.

                Motsvarande varianter på följeslagare finns sedan inom de andra traditionerna men då som andra ritualer: Flammande tjänare (ordensmagi), Skyddshelgon (teurgi), Förslava (svartkonst) samt från spelarens handbok Runväktare (symbolism) Frammana demon (svartkonst) Tjänardaemon (demonolog) Dödsriddare (nekromantiker).

                Sen finns även Husdjur att köpa som en så kallad fördel, något som inte finns i grundregelboken men introduceras i Spelarens handbok. Kort sagt en svagare variant av ovan ritualer där man får ett valfritt husdjur att styra som dock inte expar som en rollperson.
                Last edited by Kotaka; 24 May 2017, 22.52.

                Kommentera


                • #9
                  Håller med om mycket av ovanstående. Något tillägg om just Det förlovade landet: det är verkligen intro-mässigt så till vida att det går alldeles utmärkt att köra vidare med nya RP om man hellre vill byta efter första försöket. Kopplingen till vidare delar av Kopparkronan är lös och kan hoppas över om man vill göra en omstart.

                  Kommentera


                  • #10
                    Eftersom ni alla är nybörjare vill jag starkt rekommendera att börja med pre-gens. Känner ni er varma i kläderna efter Det förlovade landet kan ni enkelt byta ut dem mot egenskapade, eller fortsätta använda dem. Det är definitivt inga dåliga rollpersoner.

                    Den enda regel ni absolut inte får bryta mot, är att rollspel ska vara roligt. Den övertrumfar alla andra regler!

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                      Den enda regel ni absolut inte får bryta mot, är att rollspel ska vara roligt. Den övertrumfar alla andra regler!
                      Det är en smaksak, jag tycker det är helt OK om ni vill spela ut jobbiga och sorgliga saker!

                      Kommentera


                      • #12
                        Hej igen och tack för senast.

                        Har en fråga angående regelboken. Då jag tänkte att det kan vara bra för spelarna att läsa på lite innan vi skapar karaktärer. Och för att lära sig mer om spelet för de som vill.

                        Men jag är lite osäker på vilka delar som man borde dela med sig och vilka delar som anses som spoiler för spelare? Vi har även kört igenom det förlovade landet så det kanske inte är en stor spoiler längre?

                        Jag kan tänka mig att monster listan och motståndare är för SL.

                        Kommentera


                        • #13
                          Mina spelare har alla läst det mesta i regelboken, jag tycker verkligen ingenting där kan klassas som spoliers (förutom det förlorade landet såklart, om du har nya utgåvan där den ingår).

                          Ju mer de vet, desto mer engagerade tenderar spelare att vara.

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag har några exempel på följeslagare i min spelgrupp.

                            Följeslagare/Tjänare (Från Fördelen)
                            Milo - En väpnare till gruppens solriddare. Han används som en rollperson och tjänar erf när han gör någonting som utmanar med tärningsslag. Alternativt lite downtime - erf.

                            Bjära
                            Ett vildsvin till vår häxa. Tjänar exp när den utmanas. Men börjar med två monstruösa förmågor olikt väpnaren som började med noll förmågor.

                            Extra
                            Brutal - En rese som räddades i en ruin och övertalades att följa med dom.
                            Spelas av mig men utmanas av spelarna och tjänar erf. Har egen vilja och önskningar. Kan välja att avstå från att följa med gruppen. Är lika stark som bjäran men tjänar i regel erf långammare.

                            Kommentera


                            • #15
                              Tvärtom vad många tycker här, så tyckte jag det var helt underbart att få skapa rollpersoner som det första jag gjorde. Att få fylla i det tomma dokumentet, lära känna spelet och få bekräftelse på att jag fattat allt. Sommaren -86 eller nåt (DoD 2.1) så jag var ju inte särskilt gammal.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X