Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur lång tid tar era Symbaroum kampanjer? [Spoilers Järnringens utgivna äventyr]

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av MachoDangerNoob, Idag, 17.25
11 responses
93 visningar
1 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Ultraplo, Idag, 19.36
3 responses
23 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Ultraplo, Idag, 19.45
0 responses
9 visningar
0 gillar
Ultraplo  
Skapad av Uffe38, 05 March 2017, 16.24
65 responses
829 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av Snow, Igår, 19.37
20 responses
238 visningar
1 gillar
Snow
av Snow
 
Skapad av Anders & Tove, Igår, 10.25
3 responses
176 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av ragngand, 12 March 2017, 17.22
4 responses
89 visningar
0 gillar
NilsK
av NilsK
 
Skapad av RobertBarkhald, 18 March 2017, 11.13
4 responses
284 visningar
1 gillar
RobertBarkhald  
Skapad av Reddokk Fheg, 22 March 2017, 19.23
6 responses
257 visningar
1 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Zadrith, 24 March 2017, 11.32
16 responses
324 visningar
0 gillar
Zadrith
av Zadrith
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur lång tid tar era Symbaroum kampanjer? [Spoilers Järnringens utgivna äventyr]

    Hej på er!
    Jag är mitt inne i att spelleda väktarens vrede. Denna gång, som så många gånger tidigare förrundras jag över hur mycket längre tid allting tar än vad man har tänkt sig. Spelarna hittar alltid något sidospår att undersöka, eller så lyckas de göra en utmaning av något man själv trodde skulle gå jätteenkelt. Eller så "bara måste" de in på Symbaroums salonger en vända, ta några öl och mucka gräl med ett annat gäng lyckosökare. Jag tycker mest att allt detta är roliga fenomen och jag vill att spelet ska vara fritt, så för det mesta låter jag spelarna hållas. Enda farhågan jag kan se med att kampanjen dra ut på tiden är att jag blir lite rädd att vi inte ska hinna köra klart kampanjen innan det verkliga livets omständigheter tvingar en eller flera i gruppen att hoppa av. Detta är i och för sig ett angenämt problem.

    Det hade varit intressant att höra hur mycket tid ni andra har lagt ner för att ta er igenom de olika kampanjerna. Hur många spelmöten / speltimmar osv. och kanske hur lång tid in game? :)
    Vad är det som tar tid när ni spelar? Gör det något att kampanjen drar in på lite sidovägar? Eller brukar ni ge spelarna en spark på rätt väg när tiden rullar iväg. Låt höra!


    För våran del kan jag säg att alla tre kopparkonan äventyren spelades igenom på totalt kanske 5-spelmöten á ca 6 h st, så där gick det undan kändes det som. Nu är vi kanske halvvägs igenom väktarens vrede på lika lång tid, så det känns som spelet inte rusar fram på samma sätt längre. In game har det förflutit drygt ett år sedan vi började spela karaktärerna, vilket har gjort att vi har hamnat framför den tidslinje som Järnringen kör med. Det är nu alltså år 22 i vår kampanj, men upplever inte att det är allt för jobbigt.

  • #2
    Kul fråga. Vi är långsamma. Fyller även ut äventyren med lite extra spelaranpassat ibland. Räkna ca 3,5-4 timmars effektiv speltid per spelmöte i snitt. Har försökt höja tempot lite och hålla striktare fokus från och med VV.

    Antal spelmöten per äventyr:
    Det förlovade landet: 5
    Nidningsnatt: 4
    Vilddjurets märke: 4
    Döda drömmars grav: 8,5
    Väktarens Vrede: 8 (än så länge, skulle tro att vi är lite mer än halvvägs)

    Sen fick jag för mig nu utan att ha böckena till hands att det även "officiellt" är år 22 i Väktarens Vrede, kan det stämma?

    För mer detaljer se vår kampanjkrönika här: http://www.rollspel.nu/forum/specifi...rskr%C3%B6nika
    Last edited by Paal; 27 February 2017, 14.24.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
      Kul fråga. Vi är långsamma. Fyller även ut äventyren med lite extra spelaranpassat ibland. Räkna ca 3,5-4 timmars effektiv speltid per spelmöte i snitt. Har försökt höja tempot lite och hålla striktare fokus från och med VV.

      Antal spelmöten per äventyr:
      Det förlovade landet: 5
      Nidningsnatt: 4
      Vilddjurets märke: 4
      Döda drömmars grav: 8,5
      Väktarens Vrede: 8 (än så länge, skulle tro att vi är lite mer än halvvägs)

      Sen fick jag för mig nu utan att ha böckena till hands att det även "officiellt" är år 22 i Väktarens Vrede, kan det stämma?

      För mer detaljer se vår kampanjkrönika här: http://www.rollspel.nu/forum/specifi...rskr%C3%B6nika
      År 22 stämmer bra in på VV. Jag har gjort en egen kalender med den information man får i VV(?) om tideräkningen och döpt månaderna utöver de två de nämner där. Vi kör det Det Förlovade Landet och det är vårslut dvs mitt i året 7/5 år 21 (5e Korian år 21)

      Kommentera


      • #4
        Ingen som sett en komplett kalender? För övrigt anges det väl att årsskiftet numera sker vid det tidigare årets mitt alltså mitt i sommaren?

        Det förlovande landet + Vilddjurets märke + Väktaren vrede har vi betat av på ca 15 spelmöten a ca 4 h, men då har vi också avsiktligt hållit tempo för att komma i fas.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
          Ingen som sett en komplett kalender? För övrigt anges det väl att årsskiftet numera sker vid det tidigare årets mitt alltså mitt i sommaren?

          Det förlovande landet + Vilddjurets märke + Väktaren vrede har vi betat av på ca 15 spelmöten a ca 4 h, men då har vi också avsiktligt hållit tempo för att komma i fas.

          Bra tempo där. Har ni hoppat över Döda drömmars grav?

          Kommentera


          • #6
            Vi tar den nu som intro till Häxhammaren.

            Kommentera


            • #7
              Kopparkronan gick på ca 8 spelmöten.
              Väktarens vrede håller vi på med nu. Vi har session 7 och 8 inplanerade nästa helg. Det känns som vi är halvväggs nu, så jag tror hela äventyret kanske kommer gå på 12-14 spelmöten.

              Totalt sett gillar jag ju långa kampanjer, men väktarens vrede har jag faktiskt försökt hålla "on-track" med emfas. Ändå blir det nog alltså säkert 12+ spelmöten, kanske uppemot 15. Det är lite i överkant kan jag tycka, om järnringen verkligen får ur sig 7 delar blir det 100-150 spelmöten för att komma igenom. Jättehäftigt, visst. Men om man spelar varannan vecka tar det 6 år. Så länge går det ytterst sällan att hålla ihop en grupp. Så någonstans blir frågan, hellre världens längsta, coolaste kampanj som bara 5% av dem som påbörjar den tar sig igenom. Eller en nästan lika cool, kanske lite mer återhållsam variant, som hälften tar sig igenom.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
                Totalt sett gillar jag ju långa kampanjer, men väktarens vrede har jag faktiskt försökt hålla "on-track" med emfas. Ändå blir det nog alltså säkert 12+ spelmöten, kanske uppemot 15. Det är lite i överkant kan jag tycka, om järnringen verkligen får ur sig 7 delar blir det 100-150 spelmöten för att komma igenom. Jättehäftigt, visst. Men om man spelar varannan vecka tar det 6 år. Så länge går det ytterst sällan att hålla ihop en grupp. Så någonstans blir frågan, hellre världens längsta, coolaste kampanj som bara 5% av dem som påbörjar den tar sig igenom. Eller en nästan lika cool, kanske lite mer återhållsam variant, som hälften tar sig igenom.
                Tiden är en sak. Jag är även orolig över den skalande svårighetsgraden. Alltså att framtida kampanjdelar kommer att kräva rollpersoner med väldiga mängder ERF. Eller för den delen att om man lyckas spela igenom hela kampanjen med samma karaktärer så kommer de ha orimligt mycket ERF.

                Men det kanske går lätt att anpassa eller husregla. Jag gillar Symbaroum när karaktärerna har åtminstone ena foten kvar på marken.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
                  .
                  Totalt sett gillar jag ju långa kampanjer, men väktarens vrede har jag faktiskt försökt hålla "on-track" med emfas. Ändå blir det nog alltså säkert 12+ spelmöten, kanske uppemot 15. Det är lite i överkant kan jag tycka, om järnringen verkligen får ur sig 7 delar blir det 100-150 spelmöten för att komma igenom. Jättehäftigt, visst. Men om man spelar varannan vecka tar det 6 år. Så länge går det ytterst sällan att hålla ihop en grupp. Så någonstans blir frågan, hellre världens längsta, coolaste kampanj som bara 5% av dem som påbörjar den tar sig igenom. Eller en nästan lika cool, kanske lite mer återhållsam variant, som hälften tar sig igenom.
                  Ja det ligger verkligen något i vad du säger om att det verkar bli en kampanj av episka mått. Jag håller också med om att det förmodligen kan ta flera år in real life att plöja allt och att det är osannolikt att man faktiskt kommer att kunna hålla samman gruppen så länge. MEN jeklar va kul det ska bli att försöka och i så fall misslyckas halvvägs ;)

                  Kommentera


                  • #10
                    Det gick ju med MUA! På det hela taget tycker jag böckerna är rimligt långa. Själva äventyren är 70-80 sidor. Jag tror också Häxhammaren kommer gå snabbare än Väktarens vrede, färre rörliga delar. Allt kan ju hända i en spelgrupp men jag nog mer orolig för att Järnringen tappar farten i så fall (även om inget tyder på det än så länge).

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag tror att Järnringen håller distansen ut, även om det kanske bara blir en ny del varje år. Men jag funderar också på vilken typ av rollpersoner det blir med så mycket XP. För Häxhammaren rekommenderas rollpersoner som har 70-90 XP från start och det är bara del två i krönikan.

                      Kommentera


                      • #12
                        Bra fråga som hittills besvarats lite motsägelsefullt i spelet. I Väktarens vrede anges att RP:na ska samlat på sig 50 xp, vilket jag tolkade som 100 totalt. Så jag gav spelarna lite extra från start och var ganska generös i början. Helt fel, som Häxhammaren visar, Så nu har jag fått gå över till att vara supersnål (vi ligger på drygt 120 xp nu inklusive de 50 från start, tänker att med en snål Häxhammaren är vi i fas tills dess slut).
                        Hur som helst sätter detta fingret på en möjlig svaghet som också fanns i MUA (fast där handlade det om prylinflation), kapprustningen mellan rollpersonerna och spelets svårighetsgrad – vilket kan riskera att göra det hela väldigt odynamiskt. Förenklat: om RPn träffar dör fienden, om fienden träffar dör RPn, inga mellanlägen. Vår lösning hittills (precis infört den)
                        - ändrade skadevärden
                        - skade och rustningstärningar för alla (tråkigt att behöva hamna där men det kändes nödvändigt)
                        - bättre fiender, alltså bättre på att anfalla och försvara i kombination med lite lägre skada
                        - färre xp tror jag, även efter att vi landat i fas
                        - färre artefakter
                        Får se om detta hjälper till att stävja den tendensen.

                        Kommentera


                        • #13
                          Mina två karaktärer startade Väktarens vrede med två respektive noll XP. De flesta i gruppen ligger på 10-30 XP. Akt I är avklarad utan dödfsfall, även om det krävdes några lyckosamma tärningsslag för en av mina RP för att klara av beskjutning av 6 pilar i samma runda.

                          Kommentera

                          Arbetar …
                          X