Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Medhjälpare och erfarenhet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Thermominator, Igår, 20.20
3 responses
82 visningar
1 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av wilper, Igår, 11.08
6 responses
138 visningar
2 gillar
gustaf s  
Skapad av Krille, Igår, 22.04
0 responses
43 visningar
4 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
10 responses
383 visningar
4 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Cake, 06 October 2016, 11.07
65 responses
2.724 visningar
2 gillar
LordXaras  
Skapad av Platon, Igår, 15.52
3 responses
83 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av luddwig, 03 September 2017, 18.12
83 responses
2.716 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Taogoli, Igår, 14.16
0 responses
28 visningar
0 gillar
Taogoli
av Taogoli
 
Skapad av Lambendil, Igår, 09.24
8 responses
132 visningar
0 gillar
Lambendil  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
51 responses
1.170 visningar
9 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Medhjälpare och erfarenhet

    Hej igen. Är det inte lite väl obalanserat att bjäror och andra medhjälpare får erfarenhet precis som RP? Om medhjälparen får lika mkt kommer den snart att vara nästan lika bra i strid som en RP, särskilt som man även vill ha lite problemlösarförmågor till sin RP. Jag har infört en husregel siom säger att medhjälpare helt enkelt får hälften av den erfarenhet som RP får. Vad tycker ni? Har ni upplevt det som ett problem, och hur har ni i såna fall löst det?

  • #2
    Hej! Jag har inte sett det som ett problem. De dör stup i kvarten och ärver inte erf som RP gör. Så de får full XP men dör likafullt :)

    Kommentera


    • #3
      Men om de ska spelas som en andra rollperson (som reglerna säger), så är det ju ganska svårt att för dem att dö?

      Kommentera


      • #4
        Jag håller med dig om att tex. Bjära och Skyddshelgon är väldigt starka förmågor i synnerhet eftersom medhjälarna också får erfarenhet. Jag har löst det genom att helt enkelt öka motståndet för rollpersonerna. Ofta så skriver ju järnringen i sina kampanjer att gruppen tillexempel springer in i RP + 1 rövare. Eller RP× 2 kultister. Jag räknar då helt enkelt in bjäran som en extra rp. Dessutom låter jag bara spelarna sköta bjäran under strid. Resten av tiden sköter jag den som en slp som har en egen vilja och inte alltid gör exakt som spelarna vill. ;)

        Kommentera


        • #5
          Ok. Ja, det är ju så klart ett sätt att lösa det. Mina spelare verkar köpa mitt förslag att de får hälften av RPs erfarenhet.

          Kommentera


          • #6
            Notera att "tjänar erfarenhetspoäng precis som en spelarkaraktär" inte nödvändigtvis betyder att de får lika mycket XP som spelare.

            Enligt spelets riktlinjer så tjänar man en erfarenhetspoäng per scen där ens karaktär mött en utmaning. Om din bjära eller skyddshelgon eller flammande tjänare bara används i strid så kommer de alltså bara tjäna erfarenhet från de scener där de slåss. Om spelaren är kreativ och hittar på sätt att använda sina minions utanför strider så borde det ge lite extra ERF, men i regel kommer den extra karaktären avancera mycket långsammare än spelarkaraktären.

            Och ja, räkna dem som rollpersoner för balans av strider.

            Kommentera


            • #7
              Hur gör ni med förmågor för bjäror, flammande tjänare och skyddshelgon?
              Fritt val eller har ni begränsat vad spelarna får skaffa till sina medhjälpare?
              Häxan i min spelgrupp har en Baiagorn med Naturligt vapen, Naturlig krigare, Robust och Bärsärk och den är JÄTTEfarlig.

              Spelaren har själv börjat fråga om vi kanske skulle tona ned den lite...

              Kommentera


              • #8
                Detta har inte varit något problem i vår grupp, där teurgen haft ett skyddsängel från the get go.
                Denna får enbart Exp från strid, eftersom det ju enbart är då han spelar någon avgörande roll. Grovt räknat kan vi säga att det utgör (max) hälften av de exp RP får. Såvida man inte spyr ut exp blir det således någonstans kring 5-8 exp per äventyr, kanske uppemot 20-25 för ett monsteräventyr som väktarens vrede.

                Det är inte såpass mycket att man snabbt spårar ut i styrka. Jag menar kom igen, det kostar 60 exp att skaffa EN fördighet till mästarnivå

                Kombinera ovanstående fakta med att dessa inte får slå dödsslag (så kör vi i alla fall), så bör du ha god balans och en medhjälpare som inte överlever i all evighet.

                Kommentera

                Arbetar …
                X