Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

I Davokar hjälper man inte varandra....

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, Idag, 13.52
5 responses
91 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Caligo, Idag, 19.20
0 responses
12 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av RedMoon, 06 April 2018, 14.24
3 responses
138 visningar
3 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av krank, 16 April 2018, 18.09
2 responses
31 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av God45, 19 April 2018, 15.30
4 responses
261 visningar
8 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Mekanurg, 19 April 2018, 12.02
4 responses
306 visningar
6 gillar
Mekanurg  
Skapad av ManU77, 07 April 2018, 10.58
3 responses
111 visningar
0 gillar
Stoker
av Stoker
 
Skapad av Evokee, 19 April 2018, 16.47
28 responses
639 visningar
1 gillar
Makaron
av Makaron
 
Skapad av Ulfgeir, Idag, 09.08
0 responses
60 visningar
3 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir
 
Skapad av RedMoon, 15 April 2018, 05.49
4 responses
297 visningar
7 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • I Davokar hjälper man inte varandra....

    eller gör man?
    ​Jag kan dock inte hitta några regler för hur man hjälps åt.
    När två RP bänder upp en dörr, förbinder en blödande kompanjon, ringar in den ensamme och rädde kultisten för att få veta var deras oheliga altare finns o.s.v... Är det ensam är stark eller vad?

  • #2
    Regler för att förbinda eller ge elixir åt andra finns.
    Att flankera och ge bonus åt sig själv och andra finns (och är en av de bästa taktikerna).
    Ledarskapsförmågor och boost-förmågor som hjälper andra finns.

    Vad som saknas, om jag minns rätt är regler för att hjälpa varandra med vanliga karaktärsslag (assist bonus, typ).
    Man skulle kunna husregla att alla som hjälper till med vad som ska göras ger +1 på den aktives slag? Möjligen att endast personer med ett värde på 10+ i det aktuella karaktärsdraget får hjälpa till? Max tre stycken kan hjälpa någon samtidigt?

    Kommentera


    • #3
      Ett sätt som vi använt i improviserade situationer är att använda differensvärde, vanligt i många BRP-spel. SL avgör hur många som kan delta, alla slår ett slag, de lyckade differensvärdena läggs ihop för att nå en summa som SL sätter. Går att kombinera med att
      - misslyckade resultat påverkar negativt
      - kumulativa försök, en slutsumma ska nås (tiden är avgörande)
      - en viss summa måste nås i ett försök
      - ett visst antal personer måste lyckas för att försöket ska räknas
      etc.

      Kommentera


      • #4
        Varför inte bara köra på något baserat på Övertag? Om man hjälps åt och flankar någon i en fight så får man +2 på sitt slag och +1D4 i effekt, right?

        Så varför inte köra på samma för andra situationer där man hjälps åt? Möjligtvis med restriktionen att den som hjälper behöver ha en matchande Förmåga eller över 10 i den relevanta Karaktärsdraget.


        När två RP bänder upp en dörr
        Beroende på vilken metod som används så kan olika karaktärsdrag användas. Om vi antar för exemplet att det är Stark som används så kan en karaktär med Stark 11+ hjälpa en annan karaktär bryta sig in. Karaktären som får hjälp kan göra ett försök med +2 Stark (och +1D4 skada på dörren om det är relevant)

        När två RP förbinder en blödande kompanjon
        Båda karaktärerna behöver ha Medicus (eller möjligen att Medicus och helande krafter kan kombineras). Karaktären som får hjälp kan göra ett försök med +2 i relevant färdighet och helar +1D4 extra.

        När två RP ringar in den ensamme och rädde kultisten för att få veta var deras oheliga altare finns
        Exakt detta som Dominera är till för. Om två karaktärer med Dominera använder det tillsammans så kan en av dem göra ett försök med +2 Övertygande.

        Kommentera

        Arbetar …
        X