Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Symbaroum Hack?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Genesis, 18 June 2018, 18.30
67 responses
1.451 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av dawnrazor, Idag, 11.09
1 response
22 visningar
0 gillar
grolin
av grolin
 
Skapad av LJSLarsson, Idag, 09.39
2 responses
97 visningar
5 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av RedMoon, 06 April 2018, 15.24
29 responses
558 visningar
3 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Skarpskytten, 14 June 2017, 08.54
37 responses
1.070 visningar
6 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Wolfbane, Idag, 00.11
1 response
68 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av God45, Idag, 00.31
0 responses
28 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Mannen i skogen, Igår, 20.43
1 response
67 visningar
0 gillar
han som kallades göte  
Skapad av Dansun, Igår, 22.17
0 responses
46 visningar
0 gillar
Dansun
av Dansun
 
Skapad av wilper, Igår, 16.54
3 responses
117 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Symbaroum Hack?

    Någon som försökt sig på att skapa en mer nedbantad regelmotor till Symbaroum? Jag gillar att motorn har en annorlunda mekanik med enbart tärningsslag för spelarna, men samtidigt är den så udda att man hinner glömma mellan spelmötena.

    Vill hellre lägga tiden på världsbeskrivning och berättelse när vi spelar.

  • #2
    Personligen tycker jag att Symbaroum i nästan är ett "rules-lite"-system. SLP-reglerna är perfekt byggda för att jag som spelledare inte ska behöva fundera så mycket när jag spelleder, så att jag just kan fokusera på världsbeskrivning och berättelse.

    Vad har du spelat för spel som du tycker är smidigare?

    Kommentera


    • #3
      Grundmekaniken är redan rejält bantad. "Slå ditt karaktärsdrag modifierat av motståndarens karaktärsdrag."

      Däremot gör alla förmågor, vapenegenskaper, mystiska krafter och dylikt att det blir mycket att hålla reda på. Ska det bantas är det nog där man bör förenkla, begränsa eller kapa.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
        Grundmekaniken är redan rejält bantad. "Slå ditt karaktärsdrag modifierat av motståndarens karaktärsdrag."

        Däremot gör alla förmågor, vapenegenskaper, mystiska krafter och dylikt att det blir mycket att hålla reda på. Ska det bantas är det nog där man bör förenkla, begränsa eller kapa.
        Det är så jag tänker.

        Kommentera


        • #5
          Skriver man upp värdet på omodifierade anfalls- och försvarsslag på rollformuläret räcker det som spelare att få reda på eventuell modifikation. Har svårt att se hur det ska gå att förenkla det ytterligare.

          Med förmågor och mystiska krafter är tricket att skriva en kort, men tydlig, beskrivning av vad de gör. Då slipper man slå upp dem varje gång.

          Kommentera


          • #6
            När jag skapar SLPer så skriver jag alltid en lista på alla deras Passiva, Fria, Aktiva, och Reaktiva handlingar. Det, plus att skriva en taktiksammanfattning (hen kommer använda denna förmågan tills X händer, då börjar hen använda dessa förmågor) gör att jag aldrig behöver kolla upp någonting mitt i en strid: http://imgur.com/7SIsKHs

            Visst, det är lite jobb - men Symbaroum har jämförelsevis ganska få förmågor och krafter, och det är sällan särskilt många i spel samtidigt. Och för spelarna bör det inte vara något problem för de har sällan mer än 5-7 förmågor själva att hålla reda på.

            Kommentera


            • #7
              Vi tänker konvertera Symbaroum till Fate. Vi har just börjat spela. Världen är fin, systemet känns ännu lite krångligt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Sülman Ibn Rashid Visa inlägg
                Vi tänker konvertera Symbaroum till Fate. Vi har just börjat spela. Världen är fin, systemet känns ännu lite krångligt.
                Låter mycket intressant! Berätta gärna hur det går.

                Kommentera


                • #9
                  Det ska antagligen ta lite tid än, vi är upptagna med så många saker ;)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Sülman Ibn Rashid Visa inlägg
                    Det ska antagligen ta lite tid än, vi är upptagna med så många saker ;)
                    Någon feedback såhär ett halvår senare?

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag har hittat en fransk konvertering mellan Symbaroum och FATE Core här.

                      Kommentera


                      • #12
                        Läst igenom med en Google Translate och det ser schysst ut men man hade ju gärna velat ha hans PDF:er på engelska :-)

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X