Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Symbaroum Hack?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
28 responses
670 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Khan, Idag, 11.42
8 responses
92 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
88 responses
2.254 visningar
11 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
75 responses
1.809 visningar
1 gillar
McKatla
av McKatla
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
92 responses
3.799 visningar
10 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av en_müller, 17 November 2017, 21.54
8 responses
222 visningar
2 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
50 responses
1.481 visningar
1 gillar
Scitalis  
Skapad av DrDryg, 19 November 2017, 11.08
6 responses
191 visningar
1 gillar
Scitalis  
Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
3 responses
84 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
233 responses
8.828 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Symbaroum Hack?

    Någon som försökt sig på att skapa en mer nedbantad regelmotor till Symbaroum? Jag gillar att motorn har en annorlunda mekanik med enbart tärningsslag för spelarna, men samtidigt är den så udda att man hinner glömma mellan spelmötena.

    Vill hellre lägga tiden på världsbeskrivning och berättelse när vi spelar.

  • #2
    Personligen tycker jag att Symbaroum i nästan är ett "rules-lite"-system. SLP-reglerna är perfekt byggda för att jag som spelledare inte ska behöva fundera så mycket när jag spelleder, så att jag just kan fokusera på världsbeskrivning och berättelse.

    Vad har du spelat för spel som du tycker är smidigare?

    Kommentera


    • #3
      Grundmekaniken är redan rejält bantad. "Slå ditt karaktärsdrag modifierat av motståndarens karaktärsdrag."

      Däremot gör alla förmågor, vapenegenskaper, mystiska krafter och dylikt att det blir mycket att hålla reda på. Ska det bantas är det nog där man bör förenkla, begränsa eller kapa.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
        Grundmekaniken är redan rejält bantad. "Slå ditt karaktärsdrag modifierat av motståndarens karaktärsdrag."

        Däremot gör alla förmågor, vapenegenskaper, mystiska krafter och dylikt att det blir mycket att hålla reda på. Ska det bantas är det nog där man bör förenkla, begränsa eller kapa.
        Det är så jag tänker.

        Kommentera


        • #5
          Skriver man upp värdet på omodifierade anfalls- och försvarsslag på rollformuläret räcker det som spelare att få reda på eventuell modifikation. Har svårt att se hur det ska gå att förenkla det ytterligare.

          Med förmågor och mystiska krafter är tricket att skriva en kort, men tydlig, beskrivning av vad de gör. Då slipper man slå upp dem varje gång.

          Kommentera


          • #6
            När jag skapar SLPer så skriver jag alltid en lista på alla deras Passiva, Fria, Aktiva, och Reaktiva handlingar. Det, plus att skriva en taktiksammanfattning (hen kommer använda denna förmågan tills X händer, då börjar hen använda dessa förmågor) gör att jag aldrig behöver kolla upp någonting mitt i en strid: http://imgur.com/7SIsKHs

            Visst, det är lite jobb - men Symbaroum har jämförelsevis ganska få förmågor och krafter, och det är sällan särskilt många i spel samtidigt. Och för spelarna bör det inte vara något problem för de har sällan mer än 5-7 förmågor själva att hålla reda på.

            Kommentera


            • #7
              Vi tänker konvertera Symbaroum till Fate. Vi har just börjat spela. Världen är fin, systemet känns ännu lite krångligt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Sülman Ibn Rashid Visa inlägg
                Vi tänker konvertera Symbaroum till Fate. Vi har just börjat spela. Världen är fin, systemet känns ännu lite krångligt.
                Låter mycket intressant! Berätta gärna hur det går.

                Kommentera


                • #9
                  Det ska antagligen ta lite tid än, vi är upptagna med så många saker ;)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Sülman Ibn Rashid Visa inlägg
                    Det ska antagligen ta lite tid än, vi är upptagna med så många saker ;)
                    Någon feedback såhär ett halvår senare?

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag har hittat en fransk konvertering mellan Symbaroum och FATE Core här.

                      Kommentera


                      • #12
                        Läst igenom med en Google Translate och det ser schysst ut men man hade ju gärna velat ha hans PDF:er på engelska :-)

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X