Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Symbaroum Hack?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Anchorman, Igår, 18.43
4 responses
175 visningar
0 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av ragngand, 23 October 2017, 12.35
1 response
151 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av ragngand, 10 February 2017, 13.52
5 responses
287 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av ManU77, 08 April 2018, 09.07
37 responses
1.324 visningar
0 gillar
illspecko  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
79 responses
2.813 visningar
13 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av luddwig, 19 April 2018, 20.37
16 responses
496 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 15.51
91 responses
2.199 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Pieter, Igår, 19.41
2 responses
147 visningar
1 gillar
Pieter
av Pieter
 
Skapad av Vimes, Idag, 05.40
1 response
72 visningar
0 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 06.40
226 responses
9.930 visningar
17 gillar
God45
av God45
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Symbaroum Hack?

    Någon som försökt sig på att skapa en mer nedbantad regelmotor till Symbaroum? Jag gillar att motorn har en annorlunda mekanik med enbart tärningsslag för spelarna, men samtidigt är den så udda att man hinner glömma mellan spelmötena.

    Vill hellre lägga tiden på världsbeskrivning och berättelse när vi spelar.

  • #2
    Personligen tycker jag att Symbaroum i nästan är ett "rules-lite"-system. SLP-reglerna är perfekt byggda för att jag som spelledare inte ska behöva fundera så mycket när jag spelleder, så att jag just kan fokusera på världsbeskrivning och berättelse.

    Vad har du spelat för spel som du tycker är smidigare?

    Kommentera


    • #3
      Grundmekaniken är redan rejält bantad. "Slå ditt karaktärsdrag modifierat av motståndarens karaktärsdrag."

      Däremot gör alla förmågor, vapenegenskaper, mystiska krafter och dylikt att det blir mycket att hålla reda på. Ska det bantas är det nog där man bör förenkla, begränsa eller kapa.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
        Grundmekaniken är redan rejält bantad. "Slå ditt karaktärsdrag modifierat av motståndarens karaktärsdrag."

        Däremot gör alla förmågor, vapenegenskaper, mystiska krafter och dylikt att det blir mycket att hålla reda på. Ska det bantas är det nog där man bör förenkla, begränsa eller kapa.
        Det är så jag tänker.

        Kommentera


        • #5
          Skriver man upp värdet på omodifierade anfalls- och försvarsslag på rollformuläret räcker det som spelare att få reda på eventuell modifikation. Har svårt att se hur det ska gå att förenkla det ytterligare.

          Med förmågor och mystiska krafter är tricket att skriva en kort, men tydlig, beskrivning av vad de gör. Då slipper man slå upp dem varje gång.

          Kommentera


          • #6
            När jag skapar SLPer så skriver jag alltid en lista på alla deras Passiva, Fria, Aktiva, och Reaktiva handlingar. Det, plus att skriva en taktiksammanfattning (hen kommer använda denna förmågan tills X händer, då börjar hen använda dessa förmågor) gör att jag aldrig behöver kolla upp någonting mitt i en strid: http://imgur.com/7SIsKHs

            Visst, det är lite jobb - men Symbaroum har jämförelsevis ganska få förmågor och krafter, och det är sällan särskilt många i spel samtidigt. Och för spelarna bör det inte vara något problem för de har sällan mer än 5-7 förmågor själva att hålla reda på.

            Kommentera


            • #7
              Vi tänker konvertera Symbaroum till Fate. Vi har just börjat spela. Världen är fin, systemet känns ännu lite krångligt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Sülman Ibn Rashid Visa inlägg
                Vi tänker konvertera Symbaroum till Fate. Vi har just börjat spela. Världen är fin, systemet känns ännu lite krångligt.
                Låter mycket intressant! Berätta gärna hur det går.

                Kommentera


                • #9
                  Det ska antagligen ta lite tid än, vi är upptagna med så många saker ;)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Sülman Ibn Rashid Visa inlägg
                    Det ska antagligen ta lite tid än, vi är upptagna med så många saker ;)
                    Någon feedback såhär ett halvår senare?

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag har hittat en fransk konvertering mellan Symbaroum och FATE Core här.

                      Kommentera


                      • #12
                        Läst igenom med en Google Translate och det ser schysst ut men man hade ju gärna velat ha hans PDF:er på engelska :-)

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X