Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Häxhammaren för Spelledare - frågor/diskussion SPOILER!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Brynolf, Igår, 15.03
4 responses
92 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Brynolf, Igår, 12.47
11 responses
143 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av God45, Igår, 16.50
13 responses
211 visningar
0 gillar
Herr Grönstedt  
Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
32 responses
759 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
133 responses
3.173 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av krank, Igår, 18.12
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 18.11
0 responses
15 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Khan, Igår, 10.09
7 responses
204 visningar
5 gillar
Björn den gode  
Skapad av Widundret, 16 August 2018, 10.52
2 responses
192 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av ragngand, 28 July 2018, 16.52
1 response
145 visningar
0 gillar
ragngand  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Ok, sista spelpasset i Häxhammaren för någon vecka sedan. RPna velade runt lite i Karvosti men begav sig till sist ut genom Underporten (hetsade av spindlarnas ökade närvaro). Mötte och besegrade en styggelse på vägen upp och sedan vare de ute.

    När de väl slagit läger (samma dag som drottningens tidsfrist löpte ut) lät jag Marvello dyka upp med rejäla förstärkningar. Lite styrt men i slutändan funkade det ändå bra. Ambierna gav sig medan barbarerna flydde (den ena via hamnskifte och den andra egna ben). Det roliga var att den järnsvurna krigaren norpade åt sig avskriften som gruppen gjort och kom undan med den.

    När de tillfångatagna inte kunde leverera vad drottningen begärde blev situationen pressad och till sist fick Iosefia kliva in och rädda dem i utbyte mot löfte om deras hjälp att hitta Symbar (hon hade ju en egen avskrift, ironin i sammanhanget är att jag tror spelarna planerat att mörda henne). Lät även Manvar av Grendel och Lugander figurera i utfrågningen, för att understryka Tharabans sits och som set-up till del 3.

    Så i slutändan fick vi två spår, de järnsvurna har sin avskrift och de andra har gett efter för drottningen och bundit sig till Iosefia.

    Att fundera vidare på:
    1) RPna behövde trots allt tvingas till samarbete så till en början lät jag drottningen behålla Iosefias avskrift. Ska hon få tillbaka den och när i så fall? Egentligen kanske svaret är nej och RPna har ju en egen så...
    2) Beroende på om RPna väljer att försöka hålla sitt löfte till Iosefia kommer hon få en större roll framöver, men hur stor? Hon tillhör ju en adelsätt och kan tänkas ha en del resurser och kontakter som kan vara kul att ha med, samtidigt vill jag ju inte ge spelarna för mycket gratis och göra dem till bifigurer i hennes quest. Vilken ställning ska hon ha i familjen Dresel?

    Kommentera


    • Va gött att ni är färdiga Bifur! Vad ger du för helhetbetyg till äventyret? Bra, mindre bra osv?

      Gällande fortsättningen så kan jag tänka mig att drottningen mycket väl kan tänka sig att ge tillbaka avskriften till Iosefia (efter att de kungliga skrivarna och ordensmagikerna har fått göra nogranna kopior förstås). Drottningen har ju uppenbarligen sett att Iosefia är en kompetent person som lyckades ta sig in och ut i Karvosti med livet i behåll och att hon dessutom var resonabel att förhandla med. Kan tänka mig att Kortintia i det läget anser att Iosefia kan vara bra att ha som en pjäs på brädet i den fortsatta jakten på Symbar. Kanske försöker hon knyta Dresel ätten närmare till sin egen för att försöka tvinga fram lojalitet från Iosefia. Eller så räknar hon kallt med att kunna tvinga till sig det som Iosefia ev hittar i den framtida skattjakten.

      Givet att detta sker eller att Rp väljer att dela med sig av sin avskrift så kan Iosefia i så fall även i slocknad stjärna fungera som en konkurerande och ev allierad grupp till rollpersonerna precis som i HH. Hon är ju också på jakt efter Elmendra och kan både hjälpa och stjälpa rollpersonerna i händelserna efter meterioregnet över matyrkatedralen. Särkillt intressant blir ju det ju förståss om hon blir anlitad av en annan uppdragsgivare än RP för att ta reda på vad som egentligen hände vid Matyrkatedralen.

      Kommentera


      • Ursprungligen skrivet av Järven Visa inlägg
        Särkillt intressant blir ju det ju förståss om hon blir anlitad av en annan uppdragsgivare än RP för att ta reda på vad som egentligen hände vid Matyrkatedralen.
        Den vändningen gillar jag. Detaljen i hennes överenskommelse med RPna är att de faktiskt ska hjälpa (och implicit lyda) henne att hitta Symbar. Av det skälet kan jag tänka mig att låta drottningen hålla lite på avskriften för att se vad spelarna gör. Försöker de runda Ioséfia eller ärar de sitt ord? Är de svekfulla kan hon ju gott få komma in som en drottningagent längre fram, eller bara som en fiende med ett riddarhus bakom sig.

        Totalbetyget? Stark 3:a (av fem Järnringar, med bedömningsramen att vissa aspekter av deras grejer alltid är mer eller mindre 5:or). Bättre än Väktarens vrede (som jag tycker var svår att få in RPna i) och de flesta av de kortare scenariona som vi spelat (bara Kopparkronan hittills). Den ganska öppna strukturen kring äventyrsplatserna och deras ordning funkar bra och det finns mycket annat kul runt om i kampanjdelen som kan få spela in.
        Bäst: Yeferon
        Sämst: Karvosti är tyvärr mycket transportsträcka. Utmaningen Oryela - Karathran är inte heller balanserad alls, Oryela är faktiskt alldeles för lätt att ta sig an i jämförelse med att utföra hennes uppdrag.

        Det jag saknar nu i efterhand är någon slags mer direkt interaktion med Härskareden så att de blir en tydligare part, fast jag vet inte om det är äventyrets fel eller så att mina spelare lyckades kliva runt dem. (I exempelvis Nya Jordemo tror jag aldrig de förstod att det var Härskareden utan trodde det var "vanliga" plundrare).

        En annan sak jag hade velat få med är en bättre koppling till Tharaban så att RPna bättre kan förstå att de kan rädda honom genom att ge drottningen vad hon vill ha. Fast det är mer mitt fel och mina spelares val än något som saknas i äventyret.

        Kommentera


        • Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
          En annan sak jag hade velat få med är en bättre koppling till Tharaban så att RPna bättre kan förstå att de kan rädda honom genom att ge drottningen vad hon vill ha. Fast det är mer mitt fel och mina spelares val än något som saknas i äventyret.
          Det håller jag med om! Jag lät faktiskt mina spelare få det uppdraget från Tharbor, Tharabans son (så där fick jag in honom också så att han inte är helt okänd i Slocknad Stjärna sen). Tharbor bad helt enkelt rp att ta sig in i karvosti, hitta vägen till symbar, ge den till storhövdingen så att han i sin tur kan ge den till drottningen för att undvika ett storkrig. Var först i det här läget som mina spelare faktiskt förstod varför drottningen var förbannad på barbarerna och mascherar med en här mot Karvosti.


          För övrigt är mina spelare klara på Yeferon nu och påväg tillbaka mot Karvosti för att ta sig in i underporten. Ett probelm som jag ser framför mig är ju att en av spelarna har ingått en pakt med Xanatha från döda drömmars grav. Enl. Reglerna för paktmakande i spelarboken. Och den stora spindeln i klippan är ju dotter till Xanatha right? Så jag är lite osäker på hur jag ska spela ut det här. En varriant är ju att spindlarna i Karvosit känner av pakten och inte är fientligt inställda till just den rollpersonen, men att de övriga ses som lovliga byten. Detta kan medföra en del intressanta val för spelaren i fråga. Välja mellan sin spindelmodersbarn eller sina vänner. En annan lösning är att spelarna faktkskt kan få möjlighet att förhandla med spindeln via den paktade rp:n. Men det känns också tråkigt att avväpna den stora antagonisten i klippan...

          Kommentera


          • Ursprungligen skrivet av Järven Visa inlägg

            Det håller jag med om! Jag lät faktiskt mina spelare få det uppdraget från Tharbor, Tharabans son (så där fick jag in honom också så att han inte är helt okänd i Slocknad Stjärna sen). Tharbor bad helt enkelt rp att ta sig in i karvosti, hitta vägen till symbar, ge den till storhövdingen så att han i sin tur kan ge den till drottningen för att undvika ett storkrig. Var först i det här läget som mina spelare faktiskt förstod varför drottningen var förbannad på barbarerna och mascherar med en här mot Karvosti.
            Bra tanke. Den borde man snott!

            Ursprungligen skrivet av Järven Visa inlägg
            För övrigt är mina spelare klara på Yeferon nu och påväg tillbaka mot Karvosti för att ta sig in i underporten. Ett probelm som jag ser framför mig är ju att en av spelarna har ingått en pakt med Xanatha från döda drömmars grav. Enl. Reglerna för paktmakande i spelarboken. Och den stora spindeln i klippan är ju dotter till Xanatha right? Så jag är lite osäker på hur jag ska spela ut det här. En varriant är ju att spindlarna i Karvosit känner av pakten och inte är fientligt inställda till just den rollpersonen, men att de övriga ses som lovliga byten. Detta kan medföra en del intressanta val för spelaren i fråga. Välja mellan sin spindelmodersbarn eller sina vänner. En annan lösning är att spelarna faktkskt kan få möjlighet att förhandla med spindeln via den paktade rp:n. Men det känns också tråkigt att avväpna den stora antagonisten i klippan...
            Jag hade en spelare som blev biten av Xanatha. Inte en pakt regelmässigt men ändå. Jag lät Karathran säga: "eftersom du tjänar min moder ska ni få chansen att dra åt helvete utan strid, gå nu annars äter mina barn upp er". Spelarna drog och insåg att Oryela nog var en lättare match. Så ingen förhandling men väl en extra chans att välja ett annat alternativ. (Förhandling känns generellt svårt, vad kan RPna ha som spindlarna vill ha?)

            Kommentera


            • Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
              Jag hade en spelare som blev biten av Xanatha. Inte en pakt regelmässigt men ändå. Jag lät Karathran säga: "eftersom du tjänar min moder ska ni få chansen att dra åt helvete utan strid, gå nu annars äter mina barn upp er". Spelarna drog och insåg att Oryela nog var en lättare match. Så ingen förhandling men väl en extra chans att välja ett annat alternativ. (Förhandling känns generellt svårt, vad kan RPna ha som spindlarna vill ha?)
              Ja det låter som en bra varriant. Kör nog nåt liknande!

              Hur hanterade du navigerandet i underjorden och inne i klippan?
              I Farah mouron använde jag faktiskt roll20 så att vi visuellt kunde flytta spelarna från rum till rum medan de utforskade. Blir riktigt bra och sjukt mycket lättare för spelarna att förstå än när man bara besrkiver "ni kommer in i ett rum och ser en öppning höger, en vänster och en rakt fram." Och med tanke på hur mycket kraft spelarna la ner på att hitta kartan på Yeferon och rita av den under tidspress så vill jag görna göra navigerandet i underjorden till ett större moment än de två slag mot listig som boken föreslår...

              Men till underjorden finns inget färdigt kartunderlag att använda sig av. Bortsett från skissen som Garthave visar dem, men den funkar inte riktigt till roll20. Så man skulle ju kunna rita ett eget underlag i photoshop. Men känns sjukt som sjukt mkt jobb.

              Kommentera


              • Vi körde gammaldags stil i båda fallen. Jag berättade och spelarna fick välja och rita kartor bäst de kunde. (Jag utgick från att Garathves karta är helheten.) Tycker det ger en känsla av autencitet och i Farah Moroun en känsla av utdragen fara. I underjorden var det mer för att maxa effekten av kartritandet på Yeferon och för att ge känslan av att det faktiskt är svårt leta sig fram.

                Oavsett, dessa varianter är också utdragna och vill man ha något mer actionfylltv behövs en annan ansats, men när det gäller Underjorden vet jag inte riktigt vad det skulle vara.

                Kommentera


                • Ursprungligen skrivet av Järven
                  Jag lät faktiskt mina spelare få det uppdraget från Tharbor, Tharabans son (så där fick jag in honom också så att han inte är helt okänd i Slocknad Stjärna sen). Tharbor bad helt enkelt rp att ta sig in i karvosti, hitta vägen till symbar, ge den till storhövdingen så att han i sin tur kan ge den till drottningen för att undvika ett storkrig. Var först i det här läget som mina spelare faktiskt förstod varför drottningen var förbannad på barbarerna och mascherar med en här mot Karvosti.
                  Låter som en mycket snygg idé!

                  Jag har brottats en hel del i mitt huvud med hur man får in barbarer som är trogna Karvosti men inte så sugna på järnpakten i äventyret då typgruppen för spelare förefaller vara ambriska skattletare. Men jag är inte helt klar över när du helst lade fram detta. Direkt från start eller efter att de kommit en bit? Hur snabbt inser Tharbor allvaret i Elmendras upptäckt?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen skrivet av Kotaka Visa inlägg
                    Låter som en mycket snygg idé!
                    Men jag är inte helt klar över när du helst lade fram detta. Direkt från start eller efter att de kommit en bit? Hur snabbt inser Tharbor allvaret i Elmendras upptäckt?
                    Jag la in det när de hade varit i Farah Mouron och nya jordemo och var tillbaka på Karvosti för att proviantera inför sin tredje utfärd. Tycket det kändes länpligt för då hade spelarna fått fundera själva ett tag på vad som var i görningen och så har storhövdingen hunnit bli lagom desperat vid det här laget.

                    Gällande barbarer som är trogna karvosti men inte nödvändigtvis järnpakten så finns det ju dels de sydländska klanerna som generellt sett är mer Ambriavänliga t.ex. vajvod. Men sen finns det ju också alla barbarättlingar som lämnat skogen och lever bland ambrierna, men som fortfarande har ett mer eller mindre starkt lojalitetsband till sina hemtrakter. Järnringen beskriver ju att en del sådana återvänder till klippan som frivilliga försvarare när de inser att deras ursprung är hotat.

                    Barbaren i vår spelgrupp är just en sådan. En vajvod barbar som levt en stor del av sitt liv i ambria och försörjt sig som vägvisare och hyrsvärd till olika expeditioner. Men han brottas ständigt med sina inre värderingar om att följa skogens tabun samtidigt som äventyrslystnad och civilisationens bekvämligheter driver honom till att fortsätta äventyra med sina ambriska kumpaner.
                    Last edited by Järven; 26 February 2018, 22.10.

                    Kommentera


                    • Ja vi har en vajvodare också. En runristad krigare. Han har så att säga "gjort Ambria" men har landat i sina rötter som en godhjärtad traditionalist med ett öga för de svaga som kändes svårplacerad i Häxhammaren. Men nu känns det som att finns en rimlig ingång för den karaktären. Tackar så mycket :)
                      Den där slitningen mellan gammalt och nytt är ju annars en tacksam grund för karaktärer från klanerna.

                      Kommentera


                      • Vänner: vi har ett monsterpass Häxhammaren planerat imorgon och är (snart) framme vid session 12 och äventyrsplats 3: Faarah moron. Jag sitter och förbereder som bäst och har en fråga - fler lär dyka upp. När jag går igenom Adreana stats är det uppenbart att hennes jävlighet i strid bygger på att hon är Snabbskytt (mästare) och samtidigt prickskytt (mästare). Det står uttryckligen i hennes taktik att hon kör tre pilar samtidigt, som ignorerar bepansring, i syfte att sakta ned motståndaren. Detta är en kombination av dessa två förmågor. Som dock båda är AKTIVA. Har järnringen gjort fel här? Om hon å andra sidan bara kan använda en aktiv förmåga så blir hon rätt svag - antigen tre pilar som inte är pansarbrytande och således inte gör stor skada. Eller EN pansarbrytande/hämmande pil. Reagerade någon annan på detta?

                        Kommentera


                        • Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
                          Vänner: vi har ett monsterpass Häxhammaren planerat imorgon och är (snart) framme vid session 12 och äventyrsplats 3: Faarah moron. Jag sitter och förbereder som bäst och har en fråga - fler lär dyka upp. När jag går igenom Adreana stats är det uppenbart att hennes jävlighet i strid bygger på att hon är Snabbskytt (mästare) och samtidigt prickskytt (mästare). Det står uttryckligen i hennes taktik att hon kör tre pilar samtidigt, som ignorerar bepansring, i syfte att sakta ned motståndaren. Detta är en kombination av dessa två förmågor. Som dock båda är AKTIVA. Har järnringen gjort fel här? Om hon å andra sidan bara kan använda en aktiv förmåga så blir hon rätt svag - antigen tre pilar som inte är pansarbrytande och således inte gör stor skada. Eller EN pansarbrytande/hämmande pil. Reagerade någon annan på detta?
                          Snabbskytt på novis innebär att du offrar din förflyttningshandling mot att få skjuta en extra pil med bågen (förutsatt att första attacken också är att skjuta en pil med bågen). Vilket i varje fall borde ge henne möjligheten att skjuta två pansarbrytande pilar. Däremot verkar gesäll och mästarförmågorna gå på första attacken, vilket ju i så fall borde ge henne en möjlighet att antingen skjuta två pansarbrytande pilar eller fyra som inte är pansarbrytande (En pil för att hon offrar sin rörelsehandling och får en extra attack, tre för att hon med sin mästarförmåga kan skjuta tre pilar med en attack).

                          Kombinerat med ett övertag och ett bakhåll kan det bli rätt farligt ändå.

                          Kommentera


                          • Nu fattar jag inte alls. Du har rätt i att mästarnivån (nu när jag läser igen) innebär 4 pilar tot. Okej. Men kan hon kombinera med prickskytt? Både är aktiva. I hennes taktikruta står det att hon skjuter tre (?) pilar som ignorerar rustning och är hämmande. Bortse från om 3 eller 4 är rätt. Min poäng är ett det ovan skrivna implicerar att hon använder både Snabbskytte (aktiv) och Prickskytt (aktiv).

                            Kommentera


                            • Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
                              Nu fattar jag inte alls. Du har rätt i att mästarnivån (nu när jag läser igen) innebär 4 pilar tot. Okej. Men kan hon kombinera med prickskytt? Både är aktiva. I hennes taktikruta står det att hon skjuter tre (?) pilar som ignorerar rustning och är hämmande. Bortse från om 3 eller 4 är rätt. Min poäng är ett det ovan skrivna implicerar att hon använder både Snabbskytte (aktiv) och Prickskytt (aktiv).
                              Mjo där håller jag egentligen med dig, det känns märkligt att slänga iväg 3(eller 4) pansarbrytande pilar. Två aktiva förmågor ska ju inte kunna kombineras och av det lilla jag läste snabbt om henne i häxhammaren (har inte hunnit börja med den ännu..) finns det egentligen ingen övrig anledning till att hon ska ha panasbrytande (t.ex. genom en förtrollad pilbåge eller liknande). Så jag börjar också undra lite hur järnringen tänkt här egentligen...

                              Med lite snällt regeltolkande kan jag som sagt max få det till att hon kan skjuta två pansarbrytande pilar per runda, men knappast tre.

                              I hennes taktikruta får jag dock snarare intrycket av att hon först försöker nagla fast sina motståndare för att därefter skjuta pansarbrytande pilar. Detta förändrar dock inte det faktum att under beväpning står det uttryckligen att hon avfyrar tre pilar som är pansarbrytande, vilket känns märkligt eftersom att bägge förmågor är aktiva... Tryckfel eller är det så illa att vi misstolkat reglerna helt?

                              Kommentera


                              • I den engelska versionen är det korrat till "Adreanea only uses her mastercrafted longbow in combat, and usually begins by firing three arrows at different targets, hoping to soften them up. Then she will move backwards while focusing on one target at a time."

                                Och nej, Snabbskytte på Mästarnivå ger inte 4 skott. Novis och de högre nivåerna går inte att kombinera, eftersom de alla är Aktiva handlingar. Adept är en direkt uppgradering av Novisnivån genom att man inte längre behöver offra sin förflyttning för att skjuta två pilar.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X