Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Häxhammaren för Spelledare - frågor/diskussion SPOILER!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Idag, 13.24
0 responses
4 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av .113, Igår, 22.12
18 responses
162 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, 23 September 2018, 20.24
12 responses
248 visningar
3 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Cayhn, 17 September 2018, 12.35
4 responses
66 visningar
1 gillar
Cayhn
av Cayhn
 
Skapad av clarence redd, Idag, 09.02
0 responses
85 visningar
3 gillar
clarence redd  
Skapad av .113, Igår, 20.07
6 responses
86 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Anchorman, Igår, 22.57
0 responses
75 visningar
1 gillar
Anchorman  
Skapad av Bifur, Igår, 10.24
7 responses
126 visningar
7 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Sunn3, 19 September 2018, 09.06
1 response
56 visningar
0 gillar
Yog
av Yog
 
Skapad av Yog, 24 September 2018, 20.48
13 responses
232 visningar
0 gillar
Yog
av Yog
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Snyggt, så fel i svenska boken. Engelska versionen låter närmare sanningen. Jag tolkar också mästarnivån som 3 pilar tot. Tack!

    Kommentera


    • Nu har vi äntligen blivit klara med VV och jag ska snart kicka igång HH. Efter diskussioner har vi nått fram till att den där jungfruliga spelkänslan och stämningen som var så stark i början har falnat och spelet blivit mer av ett vardagsmässigt dungeon crawl.

      Därför skulle jag vilja försöka få in några riktigt mustiga stämningsscener i äventyret. Särskilt få idéer har jag för själva Karvosti klippa.

      Har ni några anekdoter eller tips på särskilt stämningsfulla scener som funkat bra i äventyret och som är lätta att anamma?
      Vad har ni hittat på för att levandegöra Karvosti?
      Har ni några väl genomförda eller missade idéer om hur man presenterar och gestaltar de SLPer som befinner sig på klippan så som Alisabeta, Aloena, Piromei, Edrafin, Farvan, Lycksökare, Yeleta och Tharaban?

      Kommentera


      • Så, då har även vår spelgrupp avslutat Häxhammaren. De lyckades tillslut ta sig in i relikvariet och slogs i flera omgångar med Oryela. Medan de kalkerade av tavlan dök allt fler och fler spindlar upp. Det hela slutade med att gruppens magiker offrade sig själv, han utförde självmordsritualen Flammornas Väsen (som jag lät dem hitta bland relikvariets skatter) och förvandlade sig själv till en mäktig eldbest, som sedan kunde slå gruppen ut förbi spindlarna och en urstyggelse som de stötte på utanför underporten. Väl uppe på ytan så brändes dock magikern ihjäl under fruktansvärda plågor.

        Efteråt gick rollpersonerna först och pratade med Tharaban och sedan med drottning Korinthia och den senare fick också en kopia av avskriften av tavlan. Så allting är bra upplagt för en fortsättning i slocknad stjärna.


        Helhetsbetyg till äventyret: 4 av 5 järnringar.
        I det stora hela tycker jag att det är ett bra äventyr. Storyn är spännande och komplex, men man får ofta ge spelarna lite mer info än vad järnringen föreslår för att de ska förstå vad det är som händer runt om dem och varför olika grupper gör som de gör. Jag älskar att det finns så många olika fraktioner med olika agendor samt att det inte heller finns något jätte tydligt ont och gott. Jag tycker även väldigt mycket om de små äventyrslandskapen som de olika deläventyren utgör. Dessa avgränsade platser, fyllda med utmaningar och aktörer fungerar väldigt bra med hela settingen i spelet.

        Bäst: Yeferon. Jag håller med Bifur om att detta var den mest spännande av äventyrsplatserna. Bakgrundsstoryn var bra, utmaningarna lagom svåra och framförallt så fanns det på denna plats en större utsträckning av problemlösning istället för letande och huggande.

        Sämst: För mycket strid och för lite annan problemlösning. Genom hela äventyret valde jag att ta bort ungefär 1/3 av alla strider som järnringen föreslår. Min spelgrupp har blivit så pass bra och striderna är så pass frekventa att ännu en grupp med Maror inte tillför så mycket till spelbordet. Jag hade gärna sett fler pussel, sociala utmaningar och gåtor i framtida äventyrsmoduler.

        Kommentera


        • Ursprungligen skrivet av Järven Visa inlägg
          Så, då har även vår spelgrupp avslutat Häxhammaren. De lyckades tillslut ta sig in i relikvariet och slogs i flera omgångar med Oryela. Medan de kalkerade av tavlan dök allt fler och fler spindlar upp. Det hela slutade med att gruppens magiker offrade sig själv, han utförde självmordsritualen Flammornas Väsen (som jag lät dem hitta bland relikvariets skatter) och förvandlade sig själv till en mäktig eldbest, som sedan kunde slå gruppen ut förbi spindlarna och en urstyggelse som de stötte på utanför underporten. Väl uppe på ytan så brändes dock magikern ihjäl under fruktansvärda plågor.

          Efteråt gick rollpersonerna först och pratade med Tharaban och sedan med drottning Korinthia och den senare fick också en kopia av avskriften av tavlan. Så allting är bra upplagt för en fortsättning i slocknad stjärna.


          Helhetsbetyg till äventyret: 4 av 5 järnringar.
          I det stora hela tycker jag att det är ett bra äventyr. Storyn är spännande och komplex, men man får ofta ge spelarna lite mer info än vad järnringen föreslår för att de ska förstå vad det är som händer runt om dem och varför olika grupper gör som de gör. Jag älskar att det finns så många olika fraktioner med olika agendor samt att det inte heller finns något jätte tydligt ont och gott. Jag tycker även väldigt mycket om de små äventyrslandskapen som de olika deläventyren utgör. Dessa avgränsade platser, fyllda med utmaningar och aktörer fungerar väldigt bra med hela settingen i spelet.

          Bäst: Yeferon. Jag håller med Bifur om att detta var den mest spännande av äventyrsplatserna. Bakgrundsstoryn var bra, utmaningarna lagom svåra och framförallt så fanns det på denna plats en större utsträckning av problemlösning istället för letande och huggande.

          Sämst: För mycket strid och för lite annan problemlösning. Genom hela äventyret valde jag att ta bort ungefär 1/3 av alla strider som järnringen föreslår. Min spelgrupp har blivit så pass bra och striderna är så pass frekventa att ännu en grupp med Maror inte tillför så mycket till spelbordet. Jag hade gärna sett fler pussel, sociala utmaningar och gåtor i framtida äventyrsmoduler.
          Titta där var det ju. Läs först och skriv sen är sensmoralen ;)

          Kommentera


          • Min plan som jag har börjat sätta i verket i och med att vi startat att spela häxhammaren är att använda Thabor mer. Gjort honom till en väldigt Karvosti posetiv person som är beredd att offra mycket för klippan. Planen är att rp kommer vara med och förhandla fram giftemålet till SS. På så sätt hoppas jag de ska känna sig mer investerade att undersöka det som händer i inledningen av SS, Han är även den person som rp har haft mest kontakt med under äventyret då min grupp består av en häxa och fyra knytt ( 2 resar och 2 svartalfer) har det känts naturligt att de har haft kontakt med en uppsatt person på klippan. Då häxorna har isolerat sig och hans far har blivit förgiftad så har han axlat bördan att hålla moralen uppe under belägringen.

            Kommentera


            • Är det någon som fått kläm på hur Dagesto och Ioséfia tick tag på infon om Elmendras fynd? Hoppades slänga in dem i nån inledande scen på långhuset till exempel, men egentligen borde de redan vara långt ute i skogen om de kanske mutat någon jägarkårist eller prästaskrälle som dödade Amegor och Mankel. Märkte att Bifur reagerat på det tidigare, och att jag svarade men utan att tänka på dessa två gestalter. Man skulle kunna skriva in att de hunnit före RP till Bartho på segerhöken som tidigare föreslaget men det är lite tajt om tiden där känner jag...

              Kommentera


              • Tänkte liva upp den här tråden med att berätta lite om vår progress so far. Vi spelade session 17 av Häxhammaren igår. När jag initialt läste igenom Häxhammaren tänkte jag att detta äventyr skulle vara distinkt och tydligt kortare än VV, grovt tänkte jag att det nog blir 12-14 sessioner (jmfr med 15 påk VV). Nu avklarade vi alltså session 17 och RP har inte ens tagit sig fram till Blå Altarstenen än. Där ser man.

                Vi hade första dödsfallet under häxhammaren i avslutande äventyrslandskapet Farah maaroun, där en rp precis innan striden mot hungerulvarna klättrar upp för ett murkrön för vantagepoint, blir angripen av en gastuv, fumlar sitt försvar, ramlar ned för muren, fumlar sitt kvick för att minska skadan av fallet. Han får skada över sin smärttröskel, slår i huvudet, svimmar av och rullar direkt 20 på sitt dödsslag. Fru Fortuna hade talat.

                Efter att ha kommit ifrån Maaroun med informationen visste rp allt de behövde veta -förutom var blå altarstenen står att finna. De hade lovat att kontakta Bartho med en tankesten för att smida vidare planer, men valde att ignorera detta för att istället söka upp Aniber i svartalfbyn utanför Karvosti för beskydd och lite tid att få hela. Bartho fick nys om detta, och anmälde RP till en Pansár som arresterade RP (under förevändningen att gruppen hade mördat Kapten Lindra och 6 jägarkårister. Vilket iofs var sant...). Han såg detta som en chans att få ur dem informationen de ansamlat, för att själv kunna presentera den för drottningen och få äran.

                Han torterade RP grovt under en jobbig och utdragen scen, men de tog sig till slut ut med hjälp från kontakter och vänner och med nyligen införskaffad information om var altarstenen är är de nu påväg dit för att ta sig in i klippan.

                RP slits våldsamt med vad de skall göra med informationen om Symbar när de väl har hittat den. En rp vill ge den till Thabor (shout out till ProjectRomero för uppslaget). En annan vill ge den till Nattbacka (via yagaba) då han skaffat bra kontakt med honom och nattbacka i gengäld lovat honom att han skall hjälpa honom slå upp ett gille i fästet där bortbytingar kan få en fristad och sammanhang. En tredje vill ge infon till reformisterna (aragaton är galjonsfiguren för honom) varav den fjärde vill följa järnpaktens idé och helt hindra någon från att komma över informationen. Vetta fan hur detta kommer sluta....

                Kommentera

                Arbetar …
                X