Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Häxhammaren för Spelledare - frågor/diskussion SPOILER!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
0 responses
2 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
94 visningar
7 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.495 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
55 responses
802 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
111 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Platon, 13 August 2018, 21.25
4 responses
165 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
815 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Paco, 13 August 2018, 20.55
1 response
122 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
156 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.611 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Snyggt, så fel i svenska boken. Engelska versionen låter närmare sanningen. Jag tolkar också mästarnivån som 3 pilar tot. Tack!

Kommentera

• Nu har vi äntligen blivit klara med VV och jag ska snart kicka igång HH. Efter diskussioner har vi nått fram till att den där jungfruliga spelkänslan och stämningen som var så stark i början har falnat och spelet blivit mer av ett vardagsmässigt dungeon crawl.

Därför skulle jag vilja försöka få in några riktigt mustiga stämningsscener i äventyret. Särskilt få idéer har jag för själva Karvosti klippa.

Har ni några anekdoter eller tips på särskilt stämningsfulla scener som funkat bra i äventyret och som är lätta att anamma?
      Vad har ni hittat på för att levandegöra Karvosti?
      Har ni några väl genomförda eller missade idéer om hur man presenterar och gestaltar de SLPer som befinner sig på klippan så som Alisabeta, Aloena, Piromei, Edrafin, Farvan, Lycksökare, Yeleta och Tharaban?

Kommentera

• Så, då har även vår spelgrupp avslutat Häxhammaren. De lyckades tillslut ta sig in i relikvariet och slogs i flera omgångar med Oryela. Medan de kalkerade av tavlan dök allt fler och fler spindlar upp. Det hela slutade med att gruppens magiker offrade sig själv, han utförde självmordsritualen Flammornas Väsen (som jag lät dem hitta bland relikvariets skatter) och förvandlade sig själv till en mäktig eldbest, som sedan kunde slå gruppen ut förbi spindlarna och en urstyggelse som de stötte på utanför underporten. Väl uppe på ytan så brändes dock magikern ihjäl under fruktansvärda plågor.

Efteråt gick rollpersonerna först och pratade med Tharaban och sedan med drottning Korinthia och den senare fick också en kopia av avskriften av tavlan. Så allting är bra upplagt för en fortsättning i slocknad stjärna.

Helhetsbetyg till äventyret: 4 av 5 järnringar.
        I det stora hela tycker jag att det är ett bra äventyr. Storyn är spännande och komplex, men man får ofta ge spelarna lite mer info än vad järnringen föreslår för att de ska förstå vad det är som händer runt om dem och varför olika grupper gör som de gör. Jag älskar att det finns så många olika fraktioner med olika agendor samt att det inte heller finns något jätte tydligt ont och gott. Jag tycker även väldigt mycket om de små äventyrslandskapen som de olika deläventyren utgör. Dessa avgränsade platser, fyllda med utmaningar och aktörer fungerar väldigt bra med hela settingen i spelet.

Bäst: Yeferon. Jag håller med Bifur om att detta var den mest spännande av äventyrsplatserna. Bakgrundsstoryn var bra, utmaningarna lagom svåra och framförallt så fanns det på denna plats en större utsträckning av problemlösning istället för letande och huggande.

Sämst: För mycket strid och för lite annan problemlösning. Genom hela äventyret valde jag att ta bort ungefär 1/3 av alla strider som järnringen föreslår. Min spelgrupp har blivit så pass bra och striderna är så pass frekventa att ännu en grupp med Maror inte tillför så mycket till spelbordet. Jag hade gärna sett fler pussel, sociala utmaningar och gåtor i framtida äventyrsmoduler.

Kommentera

• Ursprungligen skrivet av Järven Visa inlägg
          Så, då har även vår spelgrupp avslutat Häxhammaren. De lyckades tillslut ta sig in i relikvariet och slogs i flera omgångar med Oryela. Medan de kalkerade av tavlan dök allt fler och fler spindlar upp. Det hela slutade med att gruppens magiker offrade sig själv, han utförde självmordsritualen Flammornas Väsen (som jag lät dem hitta bland relikvariets skatter) och förvandlade sig själv till en mäktig eldbest, som sedan kunde slå gruppen ut förbi spindlarna och en urstyggelse som de stötte på utanför underporten. Väl uppe på ytan så brändes dock magikern ihjäl under fruktansvärda plågor.

Efteråt gick rollpersonerna först och pratade med Tharaban och sedan med drottning Korinthia och den senare fick också en kopia av avskriften av tavlan. Så allting är bra upplagt för en fortsättning i slocknad stjärna.

Helhetsbetyg till äventyret: 4 av 5 järnringar.
          I det stora hela tycker jag att det är ett bra äventyr. Storyn är spännande och komplex, men man får ofta ge spelarna lite mer info än vad järnringen föreslår för att de ska förstå vad det är som händer runt om dem och varför olika grupper gör som de gör. Jag älskar att det finns så många olika fraktioner med olika agendor samt att det inte heller finns något jätte tydligt ont och gott. Jag tycker även väldigt mycket om de små äventyrslandskapen som de olika deläventyren utgör. Dessa avgränsade platser, fyllda med utmaningar och aktörer fungerar väldigt bra med hela settingen i spelet.

Bäst: Yeferon. Jag håller med Bifur om att detta var den mest spännande av äventyrsplatserna. Bakgrundsstoryn var bra, utmaningarna lagom svåra och framförallt så fanns det på denna plats en större utsträckning av problemlösning istället för letande och huggande.

Sämst: För mycket strid och för lite annan problemlösning. Genom hela äventyret valde jag att ta bort ungefär 1/3 av alla strider som järnringen föreslår. Min spelgrupp har blivit så pass bra och striderna är så pass frekventa att ännu en grupp med Maror inte tillför så mycket till spelbordet. Jag hade gärna sett fler pussel, sociala utmaningar och gåtor i framtida äventyrsmoduler.
          Titta där var det ju. Läs först och skriv sen är sensmoralen ;)

Kommentera

• Min plan som jag har börjat sätta i verket i och med att vi startat att spela häxhammaren är att använda Thabor mer. Gjort honom till en väldigt Karvosti posetiv person som är beredd att offra mycket för klippan. Planen är att rp kommer vara med och förhandla fram giftemålet till SS. På så sätt hoppas jag de ska känna sig mer investerade att undersöka det som händer i inledningen av SS, Han är även den person som rp har haft mest kontakt med under äventyret då min grupp består av en häxa och fyra knytt ( 2 resar och 2 svartalfer) har det känts naturligt att de har haft kontakt med en uppsatt person på klippan. Då häxorna har isolerat sig och hans far har blivit förgiftad så har han axlat bördan att hålla moralen uppe under belägringen.

Kommentera

• Är det någon som fått kläm på hur Dagesto och Ioséfia tick tag på infon om Elmendras fynd? Hoppades slänga in dem i nån inledande scen på långhuset till exempel, men egentligen borde de redan vara långt ute i skogen om de kanske mutat någon jägarkårist eller prästaskrälle som dödade Amegor och Mankel. Märkte att Bifur reagerat på det tidigare, och att jag svarade men utan att tänka på dessa två gestalter. Man skulle kunna skriva in att de hunnit före RP till Bartho på segerhöken som tidigare föreslaget men det är lite tajt om tiden där känner jag...

Kommentera

Arbetar …
              X