Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att spelleda Törnetronen-kampanjen

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Att spelleda Törnetronen-kampanjen

    De flesta tycks överens om att det är en utmaning att spelleda Törnetronen och att det krävs rätt mycket förberedelser för att det ska bli bra. Jag tänkte vi kunde samla råd, tips, underlag, foton på väggar täckta av mind maps eller whatever för att hjälpa varandra. Kampanjöversikten som finns för nedladdning hos Fria ligan är bra men hade behövt vara djupare. Är det kanske någon som byggt ut den med mer information om de 4/6 av kampanjen som är ute?

    #2
    Lärdom nr 1 jag har fått är att spelarna lätt tar åt sig av rädslan för att mörkret ska ta över och på så sätt inte vilja gräva alls i skogen och tar alla tabun och förbud på allvar. Det var nära att de inte ens gick in i Karvosti bara för att alverna sagt att de ska låta bli.
    Hur man tacklar detta bra vet jag fortfarande inte. Har pratat om det med spelarna mellan spelmöten att om de spelar fegt och inte vill utforska de spår som. Fins så kommer kampanjen ta slut där. De måste vilja undersöka fast någon säger att det kan leda till världens undergång.

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av Styrman Visa inlägg
      De måste vilja undersöka fast någon säger att det kan leda till världens undergång.
      Nu vet jag ingenting alls om just den här kampanjen. Men generellt sett, om en skriven kampanj har en mer eller mindre rälsad kärnaktivitet av det här slaget, så måste man under förberedelsefasen få spelarna att göra rollpersoner som är motiverade att utföra den aktiviteten. Annars kommer det att spåra ur fortare än fort.

      Kommentera


        #4
        Ursprungligen skrivet av Styrman Visa inlägg
        Lärdom nr 1 jag har fått är att spelarna lätt tar åt sig av rädslan för att mörkret ska ta över och på så sätt inte vilja gräva alls i skogen och tar alla tabun och förbud på allvar. Det var nära att de inte ens gick in i Karvosti bara för att alverna sagt att de ska låta bli.
        Ja, det är en svår balansgång, samtidigt som det visar att du lyckats mycket väl med att förmedla det växande hotet som utgör grunden för hela kampanjen. Hade man levt i Ambria/Davokar hade det varit högst förnuftigt att undvika att peta i sådant som kan explodera i ansiktet på dig. Å andra sidan är det trist om kampanjen stoppar för att spelarna inte vågar höja sina rollpersoner över den rädslan. Precis som Bolongo skriver måste de vara motiverade för att det inte ska spåra ur.

        Jag funderar på om man kan vända på det på något sätt, så att rollpersonerna känner att det enda som kan stoppa hotet är att de gräver djupare än alla andra. Skräm dem framåt istället för att skrämma dem till att undvika saker.

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

          Nu vet jag ingenting alls om just den här kampanjen. Men generellt sett, om en skriven kampanj har en mer eller mindre rälsad kärnaktivitet av det här slaget, så måste man under förberedelsefasen få spelarna att göra rollpersoner som är motiverade att utföra den aktiviteten. Annars kommer det att spåra ur fortare än fort.
          Ja det har jag verkligen fått känna på. Och hade idag varit mycket mer tydlig i vilken typ av grupp de bör skapa för att ha rätt drivkrafter. Att spela barbar eller annan icke Ambriska karaktärer kräver ganska mycket av spelare och spelledare för att rimma bra med äventyren.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Styrman Visa inlägg

            Ja det har jag verkligen fått känna på. Och hade idag varit mycket mer tydlig i vilken typ av grupp de bör skapa för att ha rätt drivkrafter. Att spela barbar eller annan icke Ambriska karaktärer kräver ganska mycket av spelare och spelledare för att rimma bra med äventyren.
            Jag tänker att en stor hotbild måste kompenseras med ett motsvarande stort incitament. Du behöver titta igenom dina spelares rollpersoner och hitta vilken drivkraft hos dem som är tillräckligt stor för att ändå ge sig in i skogen. Det kanske inte behöver vara det allmänna "rädda världen" utan något mer personligt. Är det en vän/släkting/käresta som står på spel? (t.ex. försvunnit och ledtrådar leder ut i skogen)? Står någon i skuld och blir tvingad ut på uppdrag i skogen för att lösa skulden? Har någon behov av örter som bara går att få tag på i Karvosti? Tillhör man någon av världens maktfraktioner som ger order om att något skall göras i skogen?

            Det behöver ju inte ens vara så att alla har ett incitament. Om en eller två står för incitamentet så lär ju resten av gruppen inte sitta hemma (vilket bäddar för intressanta slitningar inom gruppen).

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

              Jag tänker att en stor hotbild måste kompenseras med ett motsvarande stort incitament. Du behöver titta igenom dina spelares rollpersoner och hitta vilken drivkraft hos dem som är tillräckligt stor för att ändå ge sig in i skogen. Det kanske inte behöver vara det allmänna "rädda världen" utan något mer personligt. Är det en vän/släkting/käresta som står på spel? (t.ex. försvunnit och ledtrådar leder ut i skogen)? Står någon i skuld och blir tvingad ut på uppdrag i skogen för att lösa skulden? Har någon behov av örter som bara går att få tag på i Karvosti? Tillhör man någon av världens maktfraktioner som ger order om att något skall göras i skogen?

              Det behöver ju inte ens vara så att alla har ett incitament. Om en eller två står för incitamentet så lär ju resten av gruppen inte sitta hemma (vilket bäddar för intressanta slitningar inom gruppen).
              Min egen tanke t.ex. kring scenariot Väktarens Vrede är att RP skall få ärva huset av den döde magikern i Kopparkronan och att det bygger incitament för att skydda huset/staden när händelserna i början av Väktarens Vrede drar igång. Det gäller hela tiden att hitta "what´s in it for me"...

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

                Jag tänker att en stor hotbild måste kompenseras med ett motsvarande stort incitament. Du behöver titta igenom dina spelares rollpersoner och hitta vilken drivkraft hos dem som är tillräckligt stor för att ändå ge sig in i skogen. Det kanske inte behöver vara det allmänna "rädda världen" utan något mer personligt. Är det en vän/släkting/käresta som står på spel? (t.ex. försvunnit och ledtrådar leder ut i skogen)? Står någon i skuld och blir tvingad ut på uppdrag i skogen för att lösa skulden? Har någon behov av örter som bara går att få tag på i Karvosti? Tillhör man någon av världens maktfraktioner som ger order om att något skall göras i skogen?

                Det behöver ju inte ens vara så att alla har ett incitament. Om en eller två står för incitamentet så lär ju resten av gruppen inte sitta hemma (vilket bäddar för intressanta slitningar inom gruppen).
                ja du har rätt. Men ett problem jag lider av med min grupp är att det är mest nybörjare som inte bryr sig jätte mycket om sin bakgrund och saknar i mycket en motivation. Jag har försökt få dem att skapa en drivkraft till sina karaktärer med blandad framgång. Förra spelmötet togs problemet upp av den kanske mest drivna spelaren (ordens magiker) och de andra landade i att de är där för gruppen och har inget bättre för sig så då får ju ordo och den spelaren stå för hela gruppens drivkraft. Lite tråkigt tycker jag att de andra inte vill spela mer på sina bakgrunder men det är ju ett lokalt problem snarare än spelets.

                Kommentera


                  #9
                  Jag hade slängt ut lite ledande frågor inför nästa spelmöte. Tex ”Vem känner x (viktig person med agenda kopplad till törnekronan) och varför är hon så viktig för dig”. Så gjorde jag i vår Coriolis kampanj ESF och det högg mina spelare direkt på. Jag tycker det är hur ok som helst att dra av ett sådant frågebatteri även efter att ni spelat ett tag. Det kan ju även matas på med andra intressanta frågor för plantering. Vem är rädd för mörket? Underjorden? Andar? Spindlar? Vem är ovän med Nattbäcka? Möjligheterna är oändliga... :-)

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                    Jag hade slängt ut lite ledande frågor inför nästa spelmöte. Tex ”Vem känner x (viktig person med agenda kopplad till törnekronan) och varför är hon så viktig för dig”. Så gjorde jag i vår Coriolis kampanj ESF och det högg mina spelare direkt på. Jag tycker det är hur ok som helst att dra av ett sådant frågebatteri även efter att ni spelat ett tag. Det kan ju även matas på med andra intressanta frågor för plantering. Vem är rädd för mörket? Underjorden? Andar? Spindlar? Vem är ovän med Nattbäcka? Möjligheterna är oändliga... :-)
                    Bra tips. Ska jag absolut ha i åtanke inför starten av slocknad stjärna. Kanske etablera någon ledare för stadsparken eller sekretariatet för att skapa trådar de kan nysta i.

                    Kommentera


                      #11
                      Tankar för att spela och få flyt specifikt i Törnetronen kampanjen.
                      Alltså inte för att spela Symbaroum överlag.

                      1. Som SL måste du läsa på framåt i kampanjen så många delar du kan och sedan plantera saker/personer/platser i den del du redan spelar .
                      Tex. spelar du Kopparkronan och tänker spela Väktarens Vrede direkt efter så måste du få in Anadea redan i Kopparkronan och skapa en personlig kontakt mellan henne och RP’na redan där.
                      (Här skulle man kunna höra en lååång lista på bra saker/personer/platser och hur/när/var man ska använda dem)

                      2. Tillåt enbart mänskliga, bortbyting, rese & svartalf som rp.

                      3. Se till att gruppen inte är för ”blandad” typ, 3 barbarer av varsin klan, varav 1 är häxa + en ambrisk templár & 2 järnsvurna bortbytingar.
                      Håll gruppen så ”ren” så möjligt. Typ ambriska fd. soldater (1 officer, 1 scout, m.m) som blivit lycksökare och som arbetar för en ambrisk Ordo Magica expeditions ledare.

                      4. Knyt direkt och tydliggör vilken fraktion som ligger spelarnas val av grupp närmast från start.
                      Det betyder inte att dom måste hålla sig till den fraktionen hela kampanjen.
                      Tvärtom!
                      Halva kampanjen är att man ska välja ”rätt” väg för sin karaktär ju mer saker som avslöjas och det medför inte helt oväntat fraktionsbyte och allt som kan tänkas komma med det.

                      5. Dela inte ut artefakter för ofta. Men gör om de artefakter som dyker upp så de passar spelarna och kanske till och med får egenskaper som kan vara till hjälp i specifika scener.

                      6. Hjälp spelarna med deras karaktärsbygge genom varje del av kampanjen så att dom har det som behövs för att klara sig.

                      7. Glöm inte att hela tiden skriva ner ideér du kommer på samtidigt som du spelar.
                      Tex. nästa gång som X träffar Y måste ”min idé” hända eftersom det slutade så här sist de sågs!

                      Några av dessa saker är antagligen självklara för många. Men jag behöver påminna mig själv med jämna mellanrum, så jag tänker att det gäller andra också!

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
                        Tankar för att spela och få flyt specifikt i Törnetronen kampanjen.
                        Bra råd!

                        Jag skulle säga att man inte kan etablera för mycket, det betalar sig alltid i kampanj av detta slaget. Var inte heller rädd för att ändra om och växla SLP från en situation till annan. Blev SLP X en viktig kontakt i Solkyrkan? Låt den gå igen även äventyret ger en liknande roll till en annan SLP senare. I de allra flesta fall kvittar det.

                        Ska fylla på mer imorgon.

                        Kommentera


                          #13
                          Utmärkta råd Lightshy !

                          Kommentera


                            #14
                            Ett flödesschema jag gjorde för Slocknad stjärna
                            Bifogade filer

                            Kommentera


                              #15
                              En av låset på portarna i Farah Moroun och Karvosti
                              Bifogade filer

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Evokee, Igår, 23.14
                              8 responses
                              127 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Rymdhamster  
                              Started by Lightshy, Igår, 20.37
                              8 responses
                              181 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg Munkholt  
                              Started by Rymdskeppet, 26 February 2020, 19.24
                              33 responses
                              516 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Zire
                              av Zire
                               
                              Started by krank, Igår, 12.42
                              18 responses
                              412 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg Zire
                              av Zire
                               
                              Started by McKatla, 11 February 2020, 14.53
                              37 responses
                              1.508 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Khan
                              av Khan
                               
                              Started by Evokee, Igår, 23.35
                              4 responses
                              140 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg PowerNap  
                              Started by Henke, 18 February 2020, 13.49
                              54 responses
                              1.155 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Khan
                              av Khan
                               
                              Started by CapnZapp, Igår, 21.03
                              2 responses
                              94 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg CapnZapp  
                              Started by krank, Igår, 22.53
                              1 response
                              18 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Gurgeh, Igår, 21.18
                              2 responses
                              91 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Gurgeh
                              av Gurgeh
                               
                              Arbetar …
                              X