Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ny SL! Symbaroum Regelhjälp och sl tips!

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Ny SL! Symbaroum Regelhjälp och sl tips!

    Hej! Jag har spelat rollspel sen 2015 men nu är första gången jag ska spelleda! Passande att jag börjar med det första rollspelet jag spelade, nämligen Symbaroum!
    Har väldigt bra koll på Symbaroum överlag eftersom jag spelat det så mycket, Men nu var det några år sen jag spelade Symba och massa grejer har fallit bort.
    Har inte läst spelledardelen i boken förens nu och tycker den är mycket otydligare än spelarens del. Älskar Symbaroum, men tycker att ibland är vissa saker väldigt luddiga i grundboken(speciellt för en ny sl).
    Jag har har adhd och dyskalkyli vilket är en jädra kombo som ställer till det när jag ska struktera upp saker i texten. Siffror och text flyter ihop och blir en enda röra som känns omöjlig att struktera upp.

    Undrar om det finns någon som skulle vilja försöka förklara stridsregler från SL's perspektiv? Fattar liksom inte alls hur jag tänka, tror jag blivit lite låst i spelarens perspektiv av strid.
    Alla andra tips om att vara ny SL tas tacksamt emot!

    (Btw.Har börjat göra ett rutat diagram(lathund) som sitter klistrat bakom min egen gjorda SLskärmen som ska underlätta strukturen för mig. Kan rekommenderas!)

    #2
    Jag vet inte om det är det här du är ute efter, så du får säga till om jag missförstått dig. Men grunden i Symbaroum är ju att spelarna slår alla slag. I sin enklaste form innebär det för strid
    Monstrets runda
    1) du berättar vad fienden gör: "den lutar sig fram och försöker slita dig i stycken med sina tänder. Försvara dig!"

    2) du säger om slaget är svårare eller lättare, och hur mycket. Några riktlinjer:
    a) Spelet skriver svårare och lättare som plus och minus. Det är supersvårt att förstå, både som SL och som spelare. Därför är det bättre att säga "svårare" eller "lättare".
    b) Mer än 10 betyder att det är svårare för rollpersonen att försvara sig: om monstret anfaller med Styrka betyder "Styrka 15" att det är fem svårare att undvika.
    c) Du kan också fundera över vad som verkar logiskt. Om ett troll har nånting-5 i styrka är det mest logiskt att trollet är jättestarkt (snarare än jättesvagt). Så om det anfaller med styrka är det 5 svårare att försvara sig.

    3) spelaren slår ett slag för att undvika. Om slaget lyckas är monstrets handling slut.

    4) om slaget inte lyckas har monstret träffat. Då säger du hur mycket skada monstrets attack gör: "du får 7 i skada"

    5) spelaren slår ett rustningsslag, som är en tärning baserad på rustningens typ.

    6) spelaren drar av rustnings-slaget rån skadan som monstret gjort. Om det blir någon skada kvar, noterar spelaren det på sitt formulär.

    I monstrets runda behöver du hålla reda på: var monstren är och vad de gör, om det är lättare eller svårare att undvika deras anfall, samt hur mycket skada deras anfall gör.

    I spelarnas runda
    1) spelaren säger vad hennes rp gör "jag sticker trollet med mitt spjut"

    2) du berättar om det är lättare eller svårare, som ovan.

    3) spelaren slår tärning och berättar om hennes rp träffar eller inte. Om hon inte träffar går turen till nästa.

    4) om attacken träffar slår spelaren en skadetärning, baserat på rollpersonens vapen.

    5) du jämför skadeslaget mot monstrets rustningsvärde (ett fast värde, till exempel 3). Om skadeslaget är högre drar du av mellanskillnaden från monstrets tålighet. Om monstrets tålighet når 0 dör det.

    När rollpersonerna agerar behöver du hålla reda på: var monstren är, om det är lättare eller svårare att träffa dem, samt hur mycket deras rustning skyddar.

    Kommentera


      #3
      I Symbaroum´s spelledarskärmen finns vad jag tycker är en rätt lätt sammanfattning av stridsreglerna.

      Det jag tycker hjälper i alla rollspel är att vika ett papper (ca 3cm på båda sidorna om vecket) och skriva namnen på spelarnas karaktärer på båda sidorna (och initiativ på spelldarsidan) och hänga över spelledarskärmen för att få en snabb överblick på turordningen för både sl och spelare.

      Kommentera


        #4
        Har inte mycket att tillägga till Tre solars genomgång.

        I övrigt: delegera. Låt en spelare hålla koll på initiativordningen och en annan på stridskartan (om ni kör med dem).

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
          delegera. Låt en spelare hålla koll på initiativordningen och en annan på stridskartan (om ni kör med dem).
          Det här är drittbra!!!

          Kommentera


            #6
            Sofi, den här texten skrev jag för alla nya spelledare för några år sen:
            Hur spelledaren kan tänka
            Hoppas den gör det tydligare!

            Kommentera


              #7
              Några generella spelledartips:
              • Slappna av. Ha vatten nära. Ge dig själv pauser (drick vatten - planera in pauser). Allt behöver inte ske direkt.
              • Första spelmötet kommer att vara jobbigast. Sedan går saker lättare.
              • Skriv upp fem saker du vill göra bra. Fundera efter spelmötet varför det inte fungerade. Prickar du in tre, fyll på listan så att det blir fem saker totalt. Ta gärna något du tycker din spelledare gjort bra tidigare.
              • Ha en inplanerad runda med respons, om du kan ta kritik och har öppet sinne. Spelarna är där för att hjälpa.
              • Spelarna är där för att hjälpa. Alla ska ha roligt, även du. Om det blir för stressigt, stanna av spelmötet och delegera. Det är fullt tillåtet.
              • Spelarna vet ännu mindre än dig. Blir något fel, kör på ändå.
              • Jag skulle även vilja säga att planera mycket men med få händelser. Låt tre saker hända och låt det vara hela spelmötet; en heist in i ett hus är tillräckligt. Gör en massa förberedelser för dessa saker. Låt spelmötet ta slut tidigare om du får slut på material. Du har tillräckligt mycket att tänka på med övriga saker - hantera regler; hantera spelare - underlätta för dig själv genom att läsa på bra men om bara några få saker. Det ger dig självförtroende.
              • Allt behöver inte vara bäst. Medelmåttigt duger fint. Spelarna kommer att roa sig själva.
              • Ge spelarna tydliga drivkrafter. Om du är initiativtagare till att saker händer kommer det att äta energi från dig. Med drivkrafter kommer spelarna att vilja roa sig själva.

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                Jag vet inte om det är det här du är ute efter, så du får säga till om jag missförstått dig. Men grunden i Symbaroum är ju att spelarna slår alla slag. I sin enklaste form innebär det för strid
                Monstrets runda
                1) du berättar vad fienden gör: "den lutar sig fram och försöker slita dig i stycken med sina tänder. Försvara dig!"

                2) du säger om slaget är svårare eller lättare, och hur mycket. Några riktlinjer:
                a) Spelet skriver svårare och lättare som plus och minus. Det är supersvårt att förstå, både som SL och som spelare. Därför är det bättre att säga "svårare" eller "lättare".
                b) Mer än 10 betyder att det är svårare för rollpersonen att försvara sig: om monstret anfaller med Styrka betyder "Styrka 15" att det är fem svårare att undvika.
                c) Du kan också fundera över vad som verkar logiskt. Om ett troll har nånting-5 i styrka är det mest logiskt att trollet är jättestarkt (snarare än jättesvagt). Så om det anfaller med styrka är det 5 svårare att försvara sig.

                3) spelaren slår ett slag för att undvika. Om slaget lyckas är monstrets handling slut.

                4) om slaget inte lyckas har monstret träffat. Då säger du hur mycket skada monstrets attack gör: "du får 7 i skada"

                5) spelaren slår ett rustningsslag, som är en tärning baserad på rustningens typ.

                6) spelaren drar av rustnings-slaget rån skadan som monstret gjort. Om det blir någon skada kvar, noterar spelaren det på sitt formulär.

                I monstrets runda behöver du hålla reda på: var monstren är och vad de gör, om det är lättare eller svårare att undvika deras anfall, samt hur mycket skada deras anfall gör.

                I spelarnas runda
                1) spelaren säger vad hennes rp gör "jag sticker trollet med mitt spjut"

                2) du berättar om det är lättare eller svårare, som ovan.

                3) spelaren slår tärning och berättar om hennes rp träffar eller inte. Om hon inte träffar går turen till nästa.

                4) om attacken träffar slår spelaren en skadetärning, baserat på rollpersonens vapen.

                5) du jämför skadeslaget mot monstrets rustningsvärde (ett fast värde, till exempel 3). Om skadeslaget är högre drar du av mellanskillnaden från monstrets tålighet. Om monstrets tålighet når 0 dör det.

                När rollpersonerna agerar behöver du hålla reda på: var monstren är, om det är lättare eller svårare att träffa dem, samt hur mycket deras rustning skyddar.
                Ett riktigt bra svar! Tycker du svarade på dem flesta av mina frågor, nice med små exempel också!
                Nice beskrivning av "lättare och svårare slag". Det var en av dem sakerna jag blev mest förvirrad av, skönt att jag inte är den enda som tycker att vissa saker är luddiga i grundboken! Känner mig lite klokare iallafall, är taggad på att faktiskt spelleda nu! Tack för din hjälp!

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                  Sofi, den här texten skrev jag för alla nya spelledare för några år sen:
                  Hur spelledaren kan tänka
                  Hoppas den gör det tydligare!
                  En riktig supertext! Väldigt pedagogiskt, känns inte riktigt lika läskigt att spelleda nu. Kommer definitivt använda mig av dina tips, tack så mycket!

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
                    Några generella spelledartips:
                    • Slappna av. Ha vatten nära. Ge dig själv pauser (drick vatten - planera in pauser). Allt behöver inte ske direkt.
                    • Första spelmötet kommer att vara jobbigast. Sedan går saker lättare.
                    • Skriv upp fem saker du vill göra bra. Fundera efter spelmötet varför det inte fungerade. Prickar du in tre, fyll på listan så att det blir fem saker totalt. Ta gärna något du tycker din spelledare gjort bra tidigare.
                    • Ha en inplanerad runda med respons, om du kan ta kritik och har öppet sinne. Spelarna är där för att hjälpa.
                    • Spelarna är där för att hjälpa. Alla ska ha roligt, även du. Om det blir för stressigt, stanna av spelmötet och delegera. Det är fullt tillåtet.
                    • Spelarna vet ännu mindre än dig. Blir något fel, kör på ändå.
                    • Jag skulle även vilja säga att planera mycket men med få händelser. Låt tre saker hända och låt det vara hela spelmötet; en heist in i ett hus är tillräckligt. Gör en massa förberedelser för dessa saker. Låt spelmötet ta slut tidigare om du får slut på material. Du har tillräckligt mycket att tänka på med övriga saker - hantera regler; hantera spelare - underlätta för dig själv genom att läsa på bra men om bara några få saker. Det ger dig självförtroende.
                    • Allt behöver inte vara bäst. Medelmåttigt duger fint. Spelarna kommer att roa sig själva.
                    • Ge spelarna tydliga drivkrafter. Om du är initiativtagare till att saker händer kommer det att äta energi från dig. Med drivkrafter kommer spelarna att vilja roa sig själva.
                    "Allt behöver inte vara bäst, medelmåttigt duger"
                    Känns självklart, men skönt att höra det ändå. Ska definitivt ta med mig dina tips på min spelledarresa! Tack!

                    Kommentera


                      #11
                      Jag har skrivit en del grejer jag gillar (även nu långt senare) om Symbaroum:

                      1. Hur det här med svårigheter går till: http://www.rollspel.nu/forum/specifi...4686#post84686

                      2. En anekdot om att Symbarom handlar om att gå framåt - och slåss: http://www.rollspel.nu/forum/specifi...pel#post203174

                      3. Om att "balans" är ett koncept för andra spel: http://www.rollspel.nu/forum/specifi...980#post272980

                      http://www.rollspel.nu/forum/specifi...369#post259369

                      http://www.rollspel.nu/forum/specifi...975#post207975

                      4. Mina åsikter som sport i Ambrien: http://www.rollspel.nu/forum/specifi...752#post184752

                      Kommentera


                        #12
                        Vår grupp satte ihop ett stridshäfte för några år sedan för att sammanfatta och enklare hitta bland de vanligaste reglerna.
                        Se denna tråden:
                        http://www.rollspel.nu/forum/specifi...ridsh%C3%A4fte

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
                          Vår grupp satte ihop ett stridshäfte för några år sedan för att sammanfatta och enklare hitta bland de vanligaste reglerna.
                          Se denna tråden:
                          http://www.rollspel.nu/forum/specifi...ridsh%C3%A4fte
                          Coolt! Ska läsa igenom mer noggrant senare, men på första titten så ser det riktigt nice ut!

                          Kommentera

                          Senaste inlägg

                          Minimera

                          Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                          Started by Måns, Idag, 09.02
                          0 responses
                          8 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg Måns
                          av Måns
                           
                          Started by Nässe, Igår, 22.06
                          20 responses
                          193 visningar
                          3 gillar
                          Senaste inlägg Monokel
                          av Monokel
                           
                          Started by Dr_Dängrot, Idag, 08.28
                          1 response
                          22 visningar
                          2 gillar
                          Senaste inlägg Måns
                          av Måns
                           
                          Started by Mannen i skogen, 09 December 2019, 14.13
                          5 responses
                          213 visningar
                          1 gillar
                          Senaste inlägg Doktor Laser  
                          Started by Henke, Igår, 16.28
                          14 responses
                          148 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg Henke
                          av Henke
                           
                          Started by krank, Igår, 21.14
                          6 responses
                          73 visningar
                          2 gillar
                          Senaste inlägg Tre solar  
                          Started by Spelledarn, Igår, 18.59
                          3 responses
                          108 visningar
                          10 gillar
                          Senaste inlägg ceruleanfive  
                          Started by WiccedSwede, 08 December 2019, 19.42
                          3 responses
                          71 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg WiccedSwede  
                          Started by Pilgiftsgrodan, Igår, 15.46
                          1 response
                          74 visningar
                          0 gillar
                          Senaste inlägg Froste
                          av Froste
                           
                          Started by Stillafors, 09 December 2019, 21.02
                          5 responses
                          186 visningar
                          2 gillar
                          Senaste inlägg Rickard
                          av Rickard
                           
                          Arbetar …
                          X