Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Symbaroum] Alternativa regler

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Necross
    svarade
    Jag hittade iaf detta nu, på Symbar-kickstartern:

"Hello, do you have some news about Symbaroum d20 (perhaps i missed it) ? Thanks in advance for your reply."

Fria Ligan about 1 month ago (dvs cirka 2019-10-03): "No, there is nothing new to report, other than that we are working on the Bonus Stretch Goal. If all goes well we can distribute the PDF before the end of this year."

Kommentera:

• Catcaller
    svarade
    Den enskilt bästa grejen med Symbaroums regelssytem är enligt mig att spelarna slår alla slag. Som SL älskar jag det och det bidrar med en bra känsla vid spelbordet. Jag kan lugnt sitta och meddela modifikationer och skadevärden men hela tiden hålla fokus på narrativet. Det har också en annan intressant effekt - spelarna måste lära sig hur reglerna och deras rollpersoner fungerar mekaniskt. Något som inte alltid händer i andra spel!

Sätter det i kontrast med D&D som jag också spelleder - där slår jag alla slag öppet inför spelarna och de fruktar alla mina slag. Funkar det med men kräver mer av mig. Kommer i alla fall aldrig gå tillbaka till att slå hemliga tärninar bakom en skärm igen!
    Last edited by Catcaller; 02 July 2019, 09.41.

Kommentera:

• krank
    svarade
    Eftersom det finns exakt ingenting jag gillar i Symbaroumreglerna, åtminstone så som jag läste dem, så skulle jag nog definitivt byta ut dem ifall jag skulle försöka mig på att spelleda spelet.

Jag tror inte att det kommer som någon överraskning för någon som pratat med mig om rollspel öht att jag nog mest skulle ta mitt eget regelsystem – det jag ödmjukt döpt till Krank – och modda det för att passa miljön. Den version av systemet som används i Rotsystem skulle nog få ligga till grund, med utbytta expertiser och färdigheter, och med något slags magisystem på det.

Skulle det vara helt kompatibelt med existerande material? Nej. Skulle det behålla någon del av originalsystemets design intent eller unika egenskaper? Sannolikt inte. Skulle det vara speciellt enkelt att bygga något slags system för konvertering av existerande yrken, förmågor etc? Absolut inte.

Det är inte första gången jag tänkt tanken. Det finns några spel jag skulle vilja göra Krank-hacks till. Jag tror att Mutant Chronicles ligger högst upp på önskelistan, men Symbaroum och Coriolis är goda tvåor skulle jag tro. (Även om det givetvis också finns planer på ett Kutulu-hack till Delta Green…)

Kommentera:

• Necross
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
    Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer en D&D-testballong i form av "Det förlovade landet" konverterat utifrån D&D5e OGL med förskapade rollpersoner, även de baserade på den D20-motorn så klart.
    Nån som vet när detta blir klart? Jag tycker inte riktigt originalreglerna håller för höglevelspel, så tänkte kanske 5E vore intressant, eller en slags AIME-variant. Dröjer det för länge innan Fria Ligan får tummen ur så måste jag pilla ihop det själv = jobbigt.

Kommentera:

• Catcaller
    svarade
    I slutändan så är det viktigt för mig att spelarna själva har den största kontrollen över när dom vill pressa sig så långt att risken blir överhängande för att förlora sin rollsperson.

Det finns ju ofrivilliga sätt att få korruption också, monster eller artefakter med Korrumperande attack eller att bara vara inom ett Korrumperat område av Davokar för länge tillexempel.

För övrigt gillade jag hur Warhammer FRP 3rd edition gjorde det med magitärningarna man rullade i det. D8 med en sida som var den fruktade chaos stjärnan. Varje slag blev spännande på det viset, men dom stora riskerna kom först när man rullade 4-5 stycken magitärningar.

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Catcaller Visa inlägg
    Korruption
    Tillfällig: Spelare tål sin Viljestark i Tillfällig Korruption. För varje gång den tröskeln överstigs tar man 1 Permanent korruption istället. (man kan alltså inte gå över sin tröskel)

Permanent: Varje poäng Permanent korruption förvandlar ett poäng temporär korruption till permanent.
    Når man upp till halva Viljestark i permanent korruption blir man Stigmatiserad.
    Når man upp till sin fulla Viljestark i Permanent korruption förstyggas man
    Intressant regel även om jag hade varit tveksam till att nästan helt ta bort risken för spontan förstyggelse, som ju i grunden baseras på total korruption.

Det här är min stora hake med både grundreglerna och faktiskt våra egna husregler. Eftersom gränsen är så hård finns det ingen anledning för någon RP att riskera att överträda den. Jag skulle gärna se en modell där all temporär korruption innebär en risk att dra på sig permanent och samtidigt kan leda till spontan förstyggelse och detta utan att spelarna ska veta exakt hur nära sin gräns de ligger i den enskilda scenen. Jag har bara inte kommit på någon bra lösning än :-)

Kommentera:

• Catcaller
    svarade
    Här är mina egna House Rules som vi spelar med. Jag tycker att enkelheten med Symbaroums regelsystem är en av styrkorna med spelet och har inte sett någon anledning att ändra grunden alls.

Smärtgräns/Perfekt slag:
    Överstiger skadan varelsens smärttröskel så randomiseras (1t6) en av följande effekter. Vid perfekt slag så kan spelaren istället välja önskad effekt, alternativt öka skadan med 1t4.
    1. Omtöknad - Andra kombatenter får Övertag mot varelsen under en runda.
    2. Ur Balans - Varelsen förlorar sin nästa förflyttningshandling.
    3. Avväpnad - Varelsen tapar ett handhållet föremål. Påverkar ej naturliga vapen.
    4. Distraherad - Varelsen kan inte slå några frislag under en runda.
    5. Tillbakapressad - Varelsen förflyttas okontrollerat bakåt (5 meter) eller över en kant. Anfallaren kan välja att följa efter.
    6. Förblindad - Varelsen blir tillfälligt blind under en runda och får en extra chans att misslyckas med alla handlingar.

Korruption
    Tillfällig: Spelare tål sin Viljestark i Tillfällig Korruption. För varje gång den tröskeln överstigs tar man 1 Permanent korruption istället. (man kan alltså inte gå över sin tröskel)

Permanent: Varje poäng Permanent korruption förvandlar ett poäng temporär korruption till permanent.
    Når man upp till halva Viljestark i permanent korruption blir man Stigmatiserad.
    Når man upp till sin fulla Viljestark i Permanent korruption förstyggas man om man inte lyckas slå under sin Viljestark -10 (minst 1) - då blir man istället Vandöd (genomkorrumperad). Befinner man sig i Arberetor eller Mörkermästarnas land så vänder man på effekterna (man blir Vandöd i första hand o.s.v.)

Artefakter kan endast bindas med Permanent Korruption

Kommentera:

• Rymdhamster
    svarade
    Jag hade nog spontant kört på WFRP 4th edition. Det är ju väldigt regeltungt förvisso men eftersom det redan har en slags korruption inbakad, och 4th ed dessutom kopplat den mer till rollpersonerns handlingar än bara som för att man petade på warpstone, och den mångfald av yrken och talanger som redan finns, så tror jag mängden jobb som behöver läggas ner för att anpassa det faktiskt är väldigt liten. Kanske rent av obefintlig. Men, som sagt, ganska regultungt.

Allternativt skulle jag nog plocka svärdets sång, hellre än TOR (även om jag verkligen gillar TOR) mest för att det redan är på svenska, och sjukt lätt att peta in nya talanger och släkten baserat på saker man snor från Symbaroumreglerna. Saknas ett bra verktyg för korrumption, dock. Det skulle man behöva hacka in på något vänster om man vill ha kvar det.

Kommentera:

• Dyslexius
    svarade
    Såg Impetigos tanke i den andra symbar-regeltråden om att nyttja The One Ring istället. Läser forumreglerna så att vidare funderingar kring det nog bör läggas inom denna tråd. Så att:

Satt med en ren TOR-tanke också för nåt år sen, där var korruption enklare fixat men långt trixigare att lösa raser/yrken och särskilt magin. Men för klassiska TOR finns numer en uppsjö raser, både officiella och andra samt åtminstone två större inofficiella förslag på magisystem (mycket Tolkienskt baserade/begränsade dock). Så det går nog nyttja och reskin:a. d20-varianten av TOR (lite nyare) har jag inte läst men med den basen talar allt för en enkel magikonvertering.

Inom magin är nog för övrigt tre originalspells svårast att balansera upp; Bända Vilja, Förvirring och nåt i stil med Transformering? (den där, Du är en kanin! och vips är där en kanin). Men hittar nån en metod för dem så tipsa gärna, de är ju lite charmiga också, fast som effekterna är nu är det nog bättre att avstå.

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
    Tex. scenen har genererat 7p temporär korruption, men spelaren har sedan tidigare 2p permanent. Så istället för att få +3 på slaget får man bara +1. (7+2=9)
    Precis, total korruption gäller. Men att göra som du skriver är ju också en variant om man vill sänka risken.

Även om det inte har med regeländringarna att göra ska jag påpeka att vi även bestämt att artefakter bara kan knytas till sig genom permanent korruption (inte efarenhet), vilket delvis balanserar att det numera (oftast) är lägre risk att dra på sig permanent korruption genom mystiska krafter.

Kommentera:

• Lightshy
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Ok, så vi hade två skäl att ändra korruptionsreglerna. Dels straffar systemet redan korrupta mystiker väldigt hårt genom att de snabbt når sin tröskel och därigenom drar på sig mer permanent korruption, och när väl detta värde når tröskeln går det utför väldigt fort. Spelarna ville helt enkelt ge sina mystiker längre livslängd. Vidare blev spelarna på grund av detta väldigt riskaversa då de ju hela tiden har koll på var de ligger i total korruption och det sista de ville var att ens hamna nära sin tröskel. Skulle slaget kunna landa dem på tröskeln lät de hellre bli att använda sina krafter.

Lösningen blev några varianter på system som låter den temporära korruptionen generera en risk för att ådra sig permanent dito samtidigt som korruptionströskeln sätts ur spel för detta ändamål.

1) Den totala korruptionen som erhålls efter av bruket av en enskild kraft eller artefakt likställs med ett %-värde. Slå ett vanligt BRP-T100 för RPn, "lyckas" slaget får denne permanent korruption. Risken att få permanent korruption ökar alltså med varje användande men ligger genomgående på några få % per tillfälle.

2) Som 1 men istället används den totala korruptionen vid scenens slut som om den vore en egenskap, vilket genererar ett motståndsvärde (ex. 7p total korruption ger +3) för ett slag mot RPns Viljestyrka efter scenens slut. Mindre mängd temporär korruption kan nu vara helt lugnt medan större mängder kan innebära en betydande risk, samtidigt finns det alltid en stor chans att klara sig undan.

3) Varje poäng temporär korruption genererar ett motståndsvärde på 1T3. Efter scenens slut slås alla T3or och summan adderas och sedan slår spelaren ett T20-slag enligt formeln [(Viljestyrka x 2)-permanent korruption-summan av T3orna].

Efter lite testande valde mina spelare variant 3. Fördelen med den är den temporära korruptionen tillåts slå väldigt olika och ge mycket eller lite effekt. Samtidigt som det alltid är ytterligare ett tärningsslag som avgör om den faktiskt resulterar i ny permanent korruption, så slumpfaktorn blir hög. Spelarna får ett incitament att "chansa" med sin magi, vilket känns i linje med spelets tema. Även om gruppens mystiker bränner på allt vad som går kommer risken att få ny permanent korruption ligga i snitt på runt 50%, med den kan vara så låg 25% eller så hög som 75%.

I samtliga fall fortsätter vi räkna total korruption under scenen men korruptionströskeln används endast till att avgöra eventuellt stigma medan Viljestyrka fortfarande gäller som gräns för att förstyggas.
    Jag tror nog att nr. 2 är den varianten som skulle passa vår spelgrupp bäst.
    Räknar ni in om en rp har permanent korruption sedan tidigare i slaget?
    Tex. scenen har genererat 7p temporär korruption, men spelaren har sedan tidigare 2p permanent. Så istället för att få +3 på slaget får man bara +1. (7+2=9)

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Ok, så vi hade två skäl att ändra korruptionsreglerna. Dels straffar systemet redan korrupta mystiker väldigt hårt genom att de snabbt når sin tröskel och därigenom drar på sig mer permanent korruption, och när väl detta värde når tröskeln går det utför väldigt fort. Spelarna ville helt enkelt ge sina mystiker längre livslängd. Vidare blev spelarna på grund av detta väldigt riskaversa då de ju hela tiden har koll på var de ligger i total korruption och det sista de ville var att ens hamna nära sin tröskel. Skulle slaget kunna landa dem på tröskeln lät de hellre bli att använda sina krafter.

Lösningen blev några varianter på system som låter den temporära korruptionen generera en risk för att ådra sig permanent dito samtidigt som korruptionströskeln sätts ur spel för detta ändamål.

1) Den totala korruptionen som erhålls efter av bruket av en enskild kraft eller artefakt likställs med ett %-värde. Slå ett vanligt BRP-T100 för RPn, "lyckas" slaget får denne permanent korruption. Risken att få permanent korruption ökar alltså med varje användande men ligger genomgående på några få % per tillfälle.

2) Som 1 men istället används den totala korruptionen vid scenens slut som om den vore en egenskap, vilket genererar ett motståndsvärde (ex. 7p total korruption ger +3) för ett slag mot RPns Viljestyrka efter scenens slut. Mindre mängd temporär korruption kan nu vara helt lugnt medan större mängder kan innebära en betydande risk, samtidigt finns det alltid en stor chans att klara sig undan.

3) Varje poäng temporär korruption genererar ett motståndsvärde på 1T3. Efter scenens slut slås alla T3or och summan adderas och sedan slår spelaren ett T20-slag enligt formeln [(Viljestyrka x 2)-permanent korruption-summan av T3orna].

Efter lite testande valde mina spelare variant 3. Fördelen med den är att den temporära korruptionen tillåts slå väldigt olika och ge mycket eller lite effekt. Samtidigt som det alltid är ytterligare ett tärningsslag som avgör om den faktiskt resulterar i ny permanent korruption, så slumpfaktorn blir hög. Spelarna får ett incitament att "chansa" med sin magi, vilket känns i linje med spelets tema. Även om gruppens mystiker bränner på allt vad som går kommer risken att få ny permanent korruption ligga i snitt på runt 50%, med den kan vara så låg 25% eller så hög som 75%.

I samtliga fall fortsätter vi räkna total korruption under scenen men korruptionströskeln används endast till att avgöra eventuellt stigma medan Viljestyrka fortfarande gäller som gräns för att förstyggas.
    Last edited by Bifur; 13 June 2019, 06.57.

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg

Jag skulle gärna se en lite mer detaljerad beskrivning av detta.
    Sitter själv och funderar på hur jag ska göra med korruptionen i spelgruppen jag leder. Än så länge har vi inte gjort några större förändringar då karaktärerna är på ganska låg nivå och ingen tillfullo har börjat använda artefakter.
    Absolut, lovar att skriva om det ikväll.

Kommentera:

• Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Halo Visa inlägg
    Jag är nyfiken på hur 5e kommer att fungera med det, när jag kör kommer jag fortsätta köra med originalet, men jag är fortfarande nyfiken. Det blir ju ganska annorlunda ton i strider i det systemet.
    Samma här! Jag är också väldigt nyfiken på att se deras lösning :) 5e-reglerna kommer inte att harmoniera alls lika bra med settingen och det kommer att bli en annan ton, men jag tror att det ändå kommer att bli bra.

Kommentera:

• Halo
    svarade
    Jag är nyfiken på hur 5e kommer att fungera med det, när jag kör kommer jag fortsätta köra med originalet, men jag är fortfarande nyfiken. Det blir ju ganska annorlunda ton i strider i det systemet.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Evokee, Idag, 13.14
1 response
13 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Rangertheman  
Started by 2097, Igår, 10.31
11 responses
414 visningar