Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Symbaroum] Alternativa regler

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
    När det gäller just korruption hade jag personligen gärna gjort om det systemet eftersom jag minns det som ganska statiskt med näst intill garanterad risk för korruption både när man nyttjar besvärjelser och magiska ting. Hade hellre sett en utväxling av risk utifrån hur kraftfull effekt som det handlar om och att det alltid finns viss risk att bli genomkorrumperad alt klara sig helt oskadd (gärna beroende av andra omständigheter som följer plats, medhjälpare, tilläggsingredienser och att be till gudar/andeväsen, kanalisering osv).
    Just detta blev för oss det tydligaste problemet och korruption det område där vi ändrat mest. Den temporära korruptionen genererar nu istället ett riskvärde som spelaren slår mot. Det blir lite mer bokföring än tidigare men vinsten är att det hela tiden finns en risk att ådra sig permanent korruption (samtidigt som risken att straffas för ansamlad korruption minskat).

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
    Att jag inte tänkte på Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar. Kanske just för att tonen är så olika. När dottern och hennes kompisar blir lite äldre kanske det är läge att köra Törnetronen med HT/KH-regler :-)
    Träder man in i Nargurs mörka skogar så har man sedan länge lämnat Kopparhavets prunkade odlingsterasser bakom sig. Låt mörkret omsluta er! Överge allt hopp och låt er förtappas i skogens skugga!

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Vi har öppnat för att köra Törnetronen något modifierad i Kopparhavers hjältar och förlagt den krigshärjade och nu avfolkade regionen Symbarra till området strax söder om Nargur. Det är en liten blinkning till Symbaroums arv som är just skogen Nargur.

    Nu har KH en helt annan ton än Symbaroum men det hade varit min go-to lösning.
    Att jag inte tänkte på Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar. Kanske just för att tonen är så olika. När dottern och hennes kompisar blir lite äldre kanske det är läge att köra Törnetronen med HT/KH-regler :-)

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
    När det gäller just korruption hade jag personligen gärna gjort om det systemet eftersom jag minns det som ganska statiskt med näst intill garanterad risk för korruption både när man nyttjar besvärjelser och magiska ting. Hade hellre sett en utväxling av risk utifrån hur kraftfull effekt som det handlar om och att det alltid finns viss risk att bli genomkorrumperad alt klara sig helt oskadd (gärna beroende av andra omständigheter som följer plats, medhjälpare, tilläggsingredienser och att be till gudar/andeväsen, kanalisering osv).
    Ja, som novis är risken rätt stor att man kliver över korruptionströskeln vilket får till följd att det inte går att använda så mycket magi. Temporär korruption försvinner visserligen efter en scen, men ändå. När man kommer upp i gesäll och det blir en temporär korruption per magianvändning blir det nästan för lätt. Vi har husreglat på så vis att hela Viljestark får användas för korruptionströskeln, men istället för 1T4 temporär korruption får man 1T6. På gesällnivå får man 1T4 temporär korruption istället för bara 1. Det är en god idé att tillföra andra omständigheter för att göra det ännu mer dynamiskt. Får fundera på det :)

    I "The Fate of Ambria" har jag gjort så att man drabbas hårdare av korruptionen om man misslyckas med magianvändningen än om man lyckas.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Dyslexius Visa inlägg
    Så för mig vore utgångspunkten en kombo av WFRP-klonen Zweihänder (strid & magi) och The One Ring (resor och förstyggning).
    Jag funderade också på WFRP/Zweihänder eftersom det känns som att det finns ett visst släktskap med Symbaroum i känslan. Men jag kan för lite om dem för att veta hur lätt/svårt det skulle vara att använda dem. TOR kan jag inte heller så mycket om. Har en PDF på Google Drive men har inte läst den.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Vi har öppnat för att köra Törnetronen något modifierad i Kopparhavers hjältar och förlagt den krigshärjade och nu avfolkade regionen Symbarra till området strax söder om Nargur. Det är en liten blinkning till Symbaroums arv som är just skogen Nargur.

    Nu har KH en helt annan ton än Symbaroum men det hade varit min go-to lösning.

    Hade jag dragit ihop ett dedikerat gäng med syfte att köra kampanjen mer troget hade jag valt Burning Wheel. Hade nog räckt men lite World Burning och någon ny lifepath för att få det att funka. Och det hade blivit fett!

    Kommentera:


  • Henke
    svarade
    MYZ motorn är ju släppt som OGL till de som backade Forbidden Lands. Apropå just Forbidden Lands så tror jag det medta där funkar rakt av på Symbaroum. Det saknas dock korruptions-system. När det gäller just korruption hade jag personligen gärna gjort om det systemet eftersom jag minns det som ganska statiskt med näst intill garanterad risk för korruption både när man nyttjar besvärjelser och magiska ting. Hade hellre sett en utväxling av risk utifrån hur kraftfull effekt som det handlar om och att det alltid finns viss risk att bli genomkorrumperad alt klara sig helt oskadd (gärna beroende av andra omständigheter som följer plats, medhjälpare, tilläggsingredienser och att be till gudar/andeväsen, kanalisering osv).

    vill gärna ha kvar yrkessystemet med avancerade yrken att sträva efter (likt WFRP). Skulle också gärna se mer regler kring skräck och galenskap som jag tycker borde matcha spelmiljön.

    Kommentera:


  • Dyslexius
    svarade
    Har funderat en tid på denna, Symbaroum har features man gärna behåller. Tänker särskilt på korruption (magi & platser), farligt resande och stor utvecklingspotential för RP att ta och dela ut stryk. Så för mig vore utgångspunkten en kombo av WFRP-klonen Zweihänder (strid & magi) och The One Ring (resor och förstyggning). Lite motsatt ceruleanfives vision kanske men jag skulle gärna läsa ett sånt initiativ. Inspiration kan man ju hämta lite varstans.

    Behålla nåt mer symbarspecifikt kopplat till regler? Troligen yrken, alla dessa följeslagartyper och helt ok spells. Att köra reskin på allt det blir lite väl mycket jobb om man ska växla till Zweihänder och TOR (och då man inte SL:ar själv) så spelet får funka as is. Så länge. Vi är dock noga att inte opta mer än högst lite halvhjärtat.

    Kommentera:


  • ceruleanfive
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    En generell konstruktionsfråga att lägga på här. Ska ett hack återge grundspelets ingångsvärden fast med annan output? Det vill säga bör målsättningen vara att jag ska kunna titta på en Symbaroum-SLP och överföra dess värden till [Vindsjäl/annat hack] genom en formel? "Dominera (mästare) blir Arrogans +2", typ? Eller ska hacket bara återge grundspelets känsla/centrala teman och så får SL sätta statistiska värden som den vill? Vilket är det eftersträvade designmålet?

    Jag förstår så klart att båda sätten är rimliga men jag är ändå nyfiken på hur ni har tänkt? Jag ju säga att den främsta anledningen till att vi i min grupp husreglat systemet en hel del är att vi kom fram till att det i slutändan var mindre jobb för mig som SL att göra så än att importera ett annat system och anpassa allt statistiskt innehåll till det. (Sedan om det var rätt val är ju svårt att veta.)
    Skulle man göra ett hack till just Symbaroum känns det ju extra viktigt att det är lätt att konvertera existerande material. Man vill ju kunna köra Törnetronen, använda mönsterboken, etc. Tänker iaf jag.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    En generell konstruktionsfråga att lägga på här. Ska ett hack återge grundspelets ingångsvärden fast med annan output? Det vill säga bör målsättningen vara att jag ska kunna titta på en Symbaroum-SLP och överföra dess värden till [Vindsjäl/annat hack] genom en formel? "Dominera (mästare) blir Arrogans +2", typ? Eller ska hacket bara återge grundspelets känsla/centrala teman och så får SL sätta statistiska värden som den vill? Vilket är det eftersträvade designmålet?

    Jag förstår så klart att båda sätten är rimliga men jag är ändå nyfiken på hur ni har tänkt? Jag ju säga att den främsta anledningen till att vi i min grupp husreglat systemet en hel del är att vi kom fram till att det i slutändan var mindre jobb för mig som SL att göra så än att importera ett annat system och anpassa allt statistiskt innehåll till det. (Sedan om det var rätt val är ju svårt att veta.)

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg

    Om intresse skulle finnas kan jag kanske kunna prioritera ett Symbaroum-hack lite högre och se till att dela med mig av det.
    Även om jag är nöjd med originalreglerna är jag väldigt, väldigt nyfiken på ett Symbaroum/Vindsjäl-hack!

    Kommentera:


  • ceruleanfive
    svarade
    Content warning: Självgott skryt och skamlös självmarknadsföring.

    Jag har varit väldigt sugen på att bege mig ut på äventyr i Davokar, men jag är en av dem vars smaklökar regelmotorn inte tilltalar.

    Istället har jag gått i tankarna att göra ett hack av mitt pågående arbete Vindsjäl för att passa Symbaroum. Just nu spelar gruppen ett motsvarande hack anpassat till Numenera – och det har fungerat fantastiskt fint. Eftersom Vindsjäl till stor del handlar om att utforska och äventyra i outforskade djungler med gamla ruiner är det egentligen bara ett litet kliv.

    Min grund till att börja arbeta med systemet var ett försök att hitta tillbaka till regler efter att ha friformat under många år – utan att förlora känslan. Så eventuellt ligger det hyfsat nära Järnringens incitament.

    Systemet är ganska neotraddigt, med tydliga inslag av indie och till viss del OSR. Likt Symbaroum slår spelarna alla slag – men exempelvis i strid räcker det med ett enda slag från spelaren för att avgöra huruvida det är rollpersonen eller motståndaren som lyckas med sin handling. Det tillåter även väldigt flexibla handlingar: du blir inte regelmässigt straffad för att du vill kasta en tallrik på någon istället för att bara sticka hen med ett svärd – snarare tvärtom.

    Likt FATE är det ett system som fokuserar mer på att förmedla karaktärer och driva narrativet, snarare än att möjliggöra supertaktiska strider. Men det är betydligt mer inriktat på karaktärsimmersion än på metamässigt konstruerande av händelseförlopp.

    Om intresse skulle finnas kan jag kanske kunna prioritera ett Symbaroum-hack lite högre och se till att dela med mig av det.
    Last edited by ceruleanfive; 11 June 2019, 21.34.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    skapade en diskussion [Symbaroum] Alternativa regler

    [Symbaroum] Alternativa regler

    Disclaimer: Det är ingen hemlighet att jag personligen är mycket förtjust i Symbaroums regler och jag tycker definitivt att man ska spela minst en handfull pass med dem innan man ens överväger att byta ut dem.

    Med det sagt så tänkte jag ändå ta upp en diskussion kring andra regelsystem som kanske kan fungera till Symbaroum:

    Jag har skrivit en hyfsat omfattande guide till att använda ett Fate Core-hack som går under arbetsnamnet "The Fate of Ambria". Vi använder det inte själva längre men jag vet en grupp som vidareutvecklat det och trivs utmärkt med upplägget. Fast gillar man inte den friare formen i Symbaroum kanske man inte gillar Fate heller.

    Mutant År Noll-motorn har släppts, eller kommer snart att släppas som en OGL. Borde inte vara särskilt svårt att konvertera Symbaroum till den och det är dessutom en motor som många här inne verkar gilla.

    Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer en D&D-testballong i form av "Det förlovade landet" konverterat utifrån D&D5e OGL med förskapade rollpersoner, även de baserade på den D20-motorn så klart.

    Fler idéer? Jag tror ingen av varianterna ovan kan fånga känslan i settingen lika bra som originalreglerna, men det kanske kan vara en acceptabel medelväg för de som absolut inte kan med de nuvarande reglerna.

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Oreh, Igår, 23.32
0 responses
14 visningar
1 gillar
Senaste inlägg Oreh
av Oreh
 
Started by God45, 30 September 2019, 20.49
83 responses
3.022 visningar
7 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by gabrielledebourg, 22 October 2019, 14.06
6 responses
224 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Bolongo
av Bolongo
 
Started by zonk, 22 October 2019, 19.28
12 responses
180 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Lupus Maximus  
Started by Rangertheman, Igår, 14.26
1 response
41 visningar
3 gillar
Senaste inlägg entomophobiac  
Started by Bifur, 22 October 2019, 13.45
23 responses
497 visningar
2 gillar
Senaste inlägg entomophobiac  
Started by luddwig, 27 May 2018, 10.13
25 responses
1.256 visningar
12 gillar
Senaste inlägg luddwig
av luddwig
 
Started by Vicotnik, Igår, 21.43
0 responses
18 visningar
1 gillar
Senaste inlägg Vicotnik  
Started by Feuflux, 13 October 2019, 20.26
15 responses
195 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Feuflux
av Feuflux
 
Started by wilper, 03 June 2019, 21.18
17 responses
404 visningar
4 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Arbetar …
X