Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Symbaroum] Alternativa regler

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av Halo Visa inlägg
    Jag är nyfiken på hur 5e kommer att fungera med det, när jag kör kommer jag fortsätta köra med originalet, men jag är fortfarande nyfiken. Det blir ju ganska annorlunda ton i strider i det systemet.
    Samma här! Jag är också väldigt nyfiken på att se deras lösning :) 5e-reglerna kommer inte att harmoniera alls lika bra med settingen och det kommer att bli en annan ton, men jag tror att det ändå kommer att bli bra.

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg

      Jag skulle gärna se en lite mer detaljerad beskrivning av detta.
      Sitter själv och funderar på hur jag ska göra med korruptionen i spelgruppen jag leder. Än så länge har vi inte gjort några större förändringar då karaktärerna är på ganska låg nivå och ingen tillfullo har börjat använda artefakter.
      Absolut, lovar att skriva om det ikväll.

      Kommentera


        #18
        Ok, så vi hade två skäl att ändra korruptionsreglerna. Dels straffar systemet redan korrupta mystiker väldigt hårt genom att de snabbt når sin tröskel och därigenom drar på sig mer permanent korruption, och när väl detta värde når tröskeln går det utför väldigt fort. Spelarna ville helt enkelt ge sina mystiker längre livslängd. Vidare blev spelarna på grund av detta väldigt riskaversa då de ju hela tiden har koll på var de ligger i total korruption och det sista de ville var att ens hamna nära sin tröskel. Skulle slaget kunna landa dem på tröskeln lät de hellre bli att använda sina krafter.

        Lösningen blev några varianter på system som låter den temporära korruptionen generera en risk för att ådra sig permanent dito samtidigt som korruptionströskeln sätts ur spel för detta ändamål.

        1) Den totala korruptionen som erhålls efter av bruket av en enskild kraft eller artefakt likställs med ett %-värde. Slå ett vanligt BRP-T100 för RPn, "lyckas" slaget får denne permanent korruption. Risken att få permanent korruption ökar alltså med varje användande men ligger genomgående på några få % per tillfälle.

        2) Som 1 men istället används den totala korruptionen vid scenens slut som om den vore en egenskap, vilket genererar ett motståndsvärde (ex. 7p total korruption ger +3) för ett slag mot RPns Viljestyrka efter scenens slut. Mindre mängd temporär korruption kan nu vara helt lugnt medan större mängder kan innebära en betydande risk, samtidigt finns det alltid en stor chans att klara sig undan.

        3) Varje poäng temporär korruption genererar ett motståndsvärde på 1T3. Efter scenens slut slås alla T3or och summan adderas och sedan slår spelaren ett T20-slag enligt formeln [(Viljestyrka x 2)-permanent korruption-summan av T3orna].

        Efter lite testande valde mina spelare variant 3. Fördelen med den är att den temporära korruptionen tillåts slå väldigt olika och ge mycket eller lite effekt. Samtidigt som det alltid är ytterligare ett tärningsslag som avgör om den faktiskt resulterar i ny permanent korruption, så slumpfaktorn blir hög. Spelarna får ett incitament att "chansa" med sin magi, vilket känns i linje med spelets tema. Även om gruppens mystiker bränner på allt vad som går kommer risken att få ny permanent korruption ligga i snitt på runt 50%, med den kan vara så låg 25% eller så hög som 75%.

        I samtliga fall fortsätter vi räkna total korruption under scenen men korruptionströskeln används endast till att avgöra eventuellt stigma medan Viljestyrka fortfarande gäller som gräns för att förstyggas.
        Last edited by Bifur; 13 June 2019, 06.57.

        Kommentera


          #19
          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
          Ok, så vi hade två skäl att ändra korruptionsreglerna. Dels straffar systemet redan korrupta mystiker väldigt hårt genom att de snabbt når sin tröskel och därigenom drar på sig mer permanent korruption, och när väl detta värde når tröskeln går det utför väldigt fort. Spelarna ville helt enkelt ge sina mystiker längre livslängd. Vidare blev spelarna på grund av detta väldigt riskaversa då de ju hela tiden har koll på var de ligger i total korruption och det sista de ville var att ens hamna nära sin tröskel. Skulle slaget kunna landa dem på tröskeln lät de hellre bli att använda sina krafter.

          Lösningen blev några varianter på system som låter den temporära korruptionen generera en risk för att ådra sig permanent dito samtidigt som korruptionströskeln sätts ur spel för detta ändamål.

          1) Den totala korruptionen som erhålls efter av bruket av en enskild kraft eller artefakt likställs med ett %-värde. Slå ett vanligt BRP-T100 för RPn, "lyckas" slaget får denne permanent korruption. Risken att få permanent korruption ökar alltså med varje användande men ligger genomgående på några få % per tillfälle.

          2) Som 1 men istället används den totala korruptionen vid scenens slut som om den vore en egenskap, vilket genererar ett motståndsvärde (ex. 7p total korruption ger +3) för ett slag mot RPns Viljestyrka efter scenens slut. Mindre mängd temporär korruption kan nu vara helt lugnt medan större mängder kan innebära en betydande risk, samtidigt finns det alltid en stor chans att klara sig undan.

          3) Varje poäng temporär korruption genererar ett motståndsvärde på 1T3. Efter scenens slut slås alla T3or och summan adderas och sedan slår spelaren ett T20-slag enligt formeln [(Viljestyrka x 2)-permanent korruption-summan av T3orna].

          Efter lite testande valde mina spelare variant 3. Fördelen med den är den temporära korruptionen tillåts slå väldigt olika och ge mycket eller lite effekt. Samtidigt som det alltid är ytterligare ett tärningsslag som avgör om den faktiskt resulterar i ny permanent korruption, så slumpfaktorn blir hög. Spelarna får ett incitament att "chansa" med sin magi, vilket känns i linje med spelets tema. Även om gruppens mystiker bränner på allt vad som går kommer risken att få ny permanent korruption ligga i snitt på runt 50%, med den kan vara så låg 25% eller så hög som 75%.

          I samtliga fall fortsätter vi räkna total korruption under scenen men korruptionströskeln används endast till att avgöra eventuellt stigma medan Viljestyrka fortfarande gäller som gräns för att förstyggas.
          Jag tror nog att nr. 2 är den varianten som skulle passa vår spelgrupp bäst.
          Räknar ni in om en rp har permanent korruption sedan tidigare i slaget?
          Tex. scenen har genererat 7p temporär korruption, men spelaren har sedan tidigare 2p permanent. Så istället för att få +3 på slaget får man bara +1. (7+2=9)

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
            Tex. scenen har genererat 7p temporär korruption, men spelaren har sedan tidigare 2p permanent. Så istället för att få +3 på slaget får man bara +1. (7+2=9)
            Precis, total korruption gäller. Men att göra som du skriver är ju också en variant om man vill sänka risken.

            Även om det inte har med regeländringarna att göra ska jag påpeka att vi även bestämt att artefakter bara kan knytas till sig genom permanent korruption (inte efarenhet), vilket delvis balanserar att det numera (oftast) är lägre risk att dra på sig permanent korruption genom mystiska krafter.

            Kommentera


              #21
              Såg Impetigos tanke i den andra symbar-regeltråden om att nyttja The One Ring istället. Läser forumreglerna så att vidare funderingar kring det nog bör läggas inom denna tråd. Så att:

              Satt med en ren TOR-tanke också för nåt år sen, där var korruption enklare fixat men långt trixigare att lösa raser/yrken och särskilt magin. Men för klassiska TOR finns numer en uppsjö raser, både officiella och andra samt åtminstone två större inofficiella förslag på magisystem (mycket Tolkienskt baserade/begränsade dock). Så det går nog nyttja och reskin:a. d20-varianten av TOR (lite nyare) har jag inte läst men med den basen talar allt för en enkel magikonvertering.

              Inom magin är nog för övrigt tre originalspells svårast att balansera upp; Bända Vilja, Förvirring och nåt i stil med Transformering? (den där, Du är en kanin! och vips är där en kanin). Men hittar nån en metod för dem så tipsa gärna, de är ju lite charmiga också, fast som effekterna är nu är det nog bättre att avstå.

              Kommentera


                #22
                Jag hade nog spontant kört på WFRP 4th edition. Det är ju väldigt regeltungt förvisso men eftersom det redan har en slags korruption inbakad, och 4th ed dessutom kopplat den mer till rollpersonerns handlingar än bara som för att man petade på warpstone, och den mångfald av yrken och talanger som redan finns, så tror jag mängden jobb som behöver läggas ner för att anpassa det faktiskt är väldigt liten. Kanske rent av obefintlig. Men, som sagt, ganska regultungt.

                Allternativt skulle jag nog plocka svärdets sång, hellre än TOR (även om jag verkligen gillar TOR) mest för att det redan är på svenska, och sjukt lätt att peta in nya talanger och släkten baserat på saker man snor från Symbaroumreglerna. Saknas ett bra verktyg för korrumption, dock. Det skulle man behöva hacka in på något vänster om man vill ha kvar det.

                Kommentera

                Senaste inlägg

                Minimera

                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                Started by Mannen i skogen, 17 June 2019, 22.41
                1 response
                47 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Mannen i skogen  
                Started by Zire, Idag, 11.07
                23 responses
                193 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Måns
                av Måns
                 
                Started by Khan, Idag, 08.10
                12 responses
                197 visningar
                3 gillar
                Senaste inlägg Genesis
                av Genesis
                 
                Started by Lightshy, 21 May 2019, 12.33
                48 responses
                864 visningar
                1 gillar
                Senaste inlägg Minimoni  
                Started by 2097, 17 June 2019, 14.46
                59 responses
                1.750 visningar
                8 gillar
                Senaste inlägg Bifur
                av Bifur
                 
                Started by Rangertheman, Idag, 09.30
                7 responses
                129 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lightshy  
                Started by himelskgiraf, Igår, 15.57
                3 responses
                119 visningar
                3 gillar
                Senaste inlägg ceruleanfive  
                Started by krank, 11 February 2019, 23.42
                14 responses
                376 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Troberg
                av Troberg
                 
                Started by Måns, 16 June 2019, 08.02
                159 responses
                3.334 visningar
                8 gillar
                Senaste inlägg Rangertheman  
                Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
                283 responses
                4.983 visningar
                14 gillar
                Senaste inlägg entomophobiac  
                Arbetar …
                X