Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Symbaroum] Reglerna i allmänhet

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• luddwig
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
    Frågar av nyfikenhet--vilka system bryter inte samman efter 100 spelpass med erf?

[...]

Vad skiljer spel där man blir över-bra efter 100 spelpass, och spel där man inte blir det?
    Den första frågan: Jag har spelat långa kampanjer, dock inte 100 spelmöten, men väl 30-50 med Svärd & Svartkonst, gamla Mutant samt Fantasy! OSG och inget av dem har brutit samman. Mitt eget Världsrymdens vagabonder ser inte heller ut att kollapsa över tid, men det räknas kanske inte eftersom det inte är en utgiven produkt.

Den andra frågan: Av vad jag sett är det spel med långsam och inte så kraftfull förbättring som håller ihop. Spel där rollpersonerna blir enormt bra brukar däremot kunna gå sönder. Att balansera "superkrafter" är uppenbarligen inte så lätt.

Kommentera:

• Swedish Chef
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

Ska så klart läsas tillsammans med resten av inlägget.

Men av alla de rollspel jag spelat är Symbaroum ett av de som gör störst bestämmanderätt åt SL och gruppen out of the box. På gott och ont kanske.
    Jag upplevde inte alls samma sak. Jag kände att reglerna enbart var fokuserade på strid och min matning av karaktärer, två saker som jag inte gillar. Efter att ha läst 2 delar av Törnetronen inser jag att spelet inte tilltalar min spelgrupp alls. Men bra att ni gillar det.

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Uj jag gillar verkligen det! Vi har nåt liknande i mitt spel!
    Men dom äventyren som kom ut innan dessa fantastiska särdrag kom ut, fanns det nån regel för hur dessa särdrag klistrades på dom gamla monstren retroaktivt?

Kommentera:

• Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Hur fungerar denna boost? Fattar inte
    Tidigare har det mest varit kulturvarelser som haft tillgång till samma förmågor som rollpersonerna. I senare böcker har andra varelser också fått monstruösa särdrag som speglar förmågorna och även särdrag som är betydligt kraftfullare än förmågorna som rollpersonerna har tillgång till.

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Som Paal skriver har monstren fått en boost genom Spelarens handbok, Monsterkodex och senare delar av Törnetronen.
    Hur fungerar denna boost? Fattar inte

Kommentera:

• CapnZapp
    svarade
    Rangertheman insisterar på att relativisera, glida undan och ge svar som vid en första anblick bemöter kritiken men vid närmare granskning tar upp orelaterade frågor. Det är en smula irriterande, men jag väljer att inte gå i svarsmål utan återupprepar bara grundpremissen:

Symbaroum förblir det spel som framstår som mest brutet och otestat på högre nivå jag provat på länge.

Punkt slut.

Kommentera:

• Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg

Fast så är det väl i alla spel? Det känns som ett konstigt säljargument.
    Ska så klart läsas tillsammans med resten av inlägget.

Men av alla de rollspel jag spelat är Symbaroum ett av de som gör störst bestämmanderätt åt SL och gruppen out of the box. På gott och ont kanske.

Kommentera:

• Måns
    svarade
    Frågar av nyfikenhet--vilka system bryter inte samman efter 100 spelpass med erf? Fate såklart, eftersom man inte får erf, men det är ju lite fusk. Burning Wheel bryter nog inte ihop. Kanske drakar och demoner?, men i och för sig minns jag att vi sprang runt med feta magiska svärd, drakrustning och typ 25 i alla vapen. Vad skiljer spel där man blir över-bra efter 100 spelpass, och spel där man inte blir det?

(för egen del spelar det här ingen roll--spelar aldrig 100 spelpass, eller ens i närheten, i något spel. Mest nyfiken)
    Det där är ämne för en egen tråd! Balans, utveckling och "trasighet"!

Kommentera:

• Swedish Chef
    svarade

Det fina med Symbaroum är att det är gruppen som bestämmer hur de vill spela.
    Fast så är det väl i alla spel? Det känns som ett konstigt säljargument.

Kommentera:

• Minimoni
    svarade
    Frågar av nyfikenhet--vilka system bryter inte samman efter 100 spelpass med erf? Fate såklart, eftersom man inte får erf, men det är ju lite fusk. Burning Wheel bryter nog inte ihop. Kanske drakar och demoner?, men i och för sig minns jag att vi sprang runt med feta magiska svärd, drakrustning och typ 25 i alla vapen. Vad skiljer spel där man blir över-bra efter 100 spelpass, och spel där man inte blir det?

(för egen del spelar det här ingen roll--spelar aldrig 100 spelpass, eller ens i närheten, i något spel. Mest nyfiken)
    Alla iterationer av EON och då speciellt EON 3 men förmodligen också EON 4. EON 3 har sådana flaskhalsar när karaktärer skall uppnå mästerlig eller legendarisk kunskap i färdigheter att det på riktigt krävs minst 100 spelpass med erf efter varje om en normal karaktär skall nå enormt höga färdighetsvärden(Kan vara en överdrift men poängen kvarstår).Men inte ens då kommer karaktären förstöra systemet då även en superninja med skyhöga färdigheter dör av en sten som kastas hårt i huvudet eller liknande.
    Last edited by Minimoni; 14 June 2019, 16.23.

Kommentera:

• Bolongo
    svarade
    Frågar av nyfikenhet--vilka system bryter inte samman efter 100 spelpass med erf?
    Dels spel med hårda stuprör - typ D&D så länge man inte har treans multiklassande.

Dels spel med inbyggda karaktärssvagheter som inte kan kompenseras ens med oändlig erfarenhet - typ CoC eller RQ där du inte kan öka stryktålighet särskilt mycket och allt pansar kan förbipasseras.

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Typ inga är mitt svar. I princip inga rollspel med RP-utveckling som jag provat simulerar den komplexitet som finns i mänsklig förmåga, regler och tärningar sätter helt enkelt för tydliga gränser. Det bästa jag kan komma på är gamla Western där delar av erfarenheten används för att upprätthålla nuvarande förmåga - en kostnad som ökade ju bättre man var. Kunde man inte betala uppehållet försämrades förmågan. Den överskuggande nackdelen där var givetvis ett övermått av bokföring. Kanske Svavelvinter där man fortfarande är beroende av att ha tillräckligt många tärningar att satsa oavsett vilken nivå man ligger på. Men även det får nog problem när RPna blir mycket erfarna.

De mest robusta systemen är väl de som sätter skarpa gränser för hur bra en RP kan bli. Ex (GE x 5) som finns i vissa BRP-varianter. År noll kanske? Men de har ju dock nackdelen att utvecklingen stannar av på en viss punkt och att olika RP med tiden likriktas.

Samtidigt kan jag erkänna att Symbaroum är nog ett mindre robust system är snittet, även om jag då inte tycker att dess problem är så stora att de inte kan hanteras med enkla husregler (sen är ju frågan i tråden visserligen om husregler ska behövas eller ej).

Kommentera:

• Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
    - Om du väljer rationellt bland talangerna (som nästan alla går ut på att göra dig bättre på att slåss) blir du snabbt så bra och dödlig att hela spelet förändrar karaktär (samma känsla som i D&D när du inser att du kan döda vem som helst i staden med ett enda hugg) och snart därefter så bra och dödlig att hela spelet bryter ihop (du kan döda vilket monster som helst; dess försvar och kroppspoäng är helt otillräckligt för att matcha de offensiva förmågor spelet delar ut som om det vore godis på halloween)
    Som Paal skriver har monstren fått en boost genom Spelarens handbok, Monsterkodex och senare delar av Törnetronen. Men även nu går det att bygga en rollperson som är nästintill immun mot skada från alla utom de svåraste fienderna och som dishar ut väldigt mycket skada. En sådan rollperson kan säkert på egen hand besegra de svåraste fiender som Törnetronen-kampanjen har att erbjuda. En idé är att låta honom göra det. Han har ju trots allt lagt en massa XP på att bli bra på strid och han har förmodligen funderat en hel del i valet av förmågor. Blir kampanjen för lätt? Ja, det är klart den blir. Är det kul för de andra rollpersonerna som inte har en sportmössa mot de fiender som stridisen one-shottar? Sannolikt inte, men då är det ju upp till dem att göra något åt det. Eller så tycker hela gruppen det är kul att spela halvgudar och då är det bara att köra. Släng in några exta vättar i varje strid som de kan slakta på tillbakasvingen. Knock yourself out!

Det fina med Symbaroum är att det är gruppen som bestämmer hur de vill spela.
    Last edited by Rangertheman; 14 June 2019, 14.57.

Kommentera:

• Rangertheman
    svarade
    Jag har även spelat med en grupp som var väldigt fokuserad på strid och då föll det sig naturligt att jag också skapade en stridis. SL lade fokus på striderna i Törnetronen och tonade ner de andra delarna, när jag spelleder Törnetronen gör jag tvärtom, eftersom det är det som efterfrågas av gruppen.
    Tilläggas bör att båda ansatser fungerar. För egen del tröttnade jag på alla strider, i synnerhet som en del av spelarna bar arv av tidiga versioner av D&D och hakade upp sig på diskussioner om räckvidd, vinklar, avstånd, m.m. För mig passar det inte riktigt in i Symbaroum.

Kommentera:

• Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Minimoni Visa inlägg
    Fast med hela det resonemanget du just nu för, där ”Symbaroum inte lägger sig i”, så bör ju ett spel helt utan regler vara ännu bättre då det spelet verkligen inte bryr sig ett smack om vilka husregler, fantasier etc spelarna eller SL hittar på. Sen är jag personligen inte förtjust i spel där min uppgift som SL är att hitta hål i mina spelares rps ”pansar” och på så sätt besegra dem. Jag som SL spelar inte mot mina spelare i de spelen jag spelar och vad jag kan läsa mig till i Symbaroum så är inte designen där heller tänkt att SL skall vara spelarnas motståndare. Så för mig förblir Symbaroums regler om inte trasiga, så allra minst ofullständiga då de inte aktivt stöder de sätt du beskriver utan att SL och gruppen själv måste snickra ihop en hög med husregler.
    Jag vill inte försöka tvinga på dig Symbaroum om du inte tror du kommer att gilla det, men det är synd om du inte ger det en chans på grund av missförstånd. I många spel är spelaren styrd av yrken, klasser, förtryckta färdigheter på rollformuläret eller annat som gör det lätt för SL att veta att t.ex. en krigare alltid är på ett visst sätt, en magiker är på ett annat sätt, osv. Även om de kan välja till vissa förmågor förändrar det oftast inget i grunden; bågskytten kanske får en specialattack som gör att han en gång per strid kan göra extra mycket skada, magikern får en magisk missil som fungerar på samma sätt. Det finns inte så många parametrar som SL måste hålla koll på, men i gengäld tenderar alla krigare att likna varandra, alla magiker är ungefär likadana, osv.

I Symbaroum har du mängder av förmågor som du kan välja nästintill fritt från. Var för sig gör förmågorna bara det som står i beskrivningen och där styr regelsystemet så klart. För vissa kombinationer står det tydligt att de inte ger extra skadetärningar men att övriga bonusar som förmågan tillför blir kvar. De flesta spelledare tillåter inte att man tillhör mer än en mystisk tradition, men om SL inte bryr sig kan man skaffa sig nivåer i alla mystiska traditioner och då få tillgång till alla mystiska förmågor. Men var för sig framgår det av de mysiska förmågorna vad det gör, hur mycket korruption de förorsakar, osv.

Tack vare/på grund av den här friheten är det helt omöjligt för både SL och för regelkonstruktörerna att veta vad spelarna hittar på för spännande rollpersoner. Det är det jag menar med att Symbaroum inte lägger sig i - reglerna styr vad förmågorna gör men inte vilka förmågor eller kombinationer av förmågor som spelarna väljer. Vill du göra en rollperson som helt saknar stridsförmågor är det fine, vill du göra en som är optad för strid är det också fine. Min erfarenhet är att de flesta ligger någonstans i mitten. Jag har även spelat med en grupp som var väldigt fokuserad på strid och då föll det sig naturligt att jag också skapade en stridis. SL lade fokus på striderna i Törnetronen och tonade ner de andra delarna, när jag spelleder Törnetronen gör jag tvärtom, eftersom det är det som efterfrågas av gruppen.

Jag kan i och för sig förstå om någon tycker det är dålig design att ge spelarna för mycket frihet. Personligen tycker jag inte om spel där mina val som t.ex. krigare begränsar sig till att välja mellan ett svärd som gör 1T6 i skada eller en yxa som gör 1T6 i skada och att i övrigt bara kunna reglera nivåerna på färdigheterna.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by 2097, 20 November 2019, 10.31
17 responses
661 visningar
6 gillar
Senaste inlägg 2097
av 2097

Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
114 responses