Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Symbaroum] Reglerna i allmänhet

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

    Återigen: Om spelarna min-maxar måste SL också göra det. Är det verkligen så svårt att förstå?
    Jag backar lite, för det var egentligen inte min poäng. Min poäng var att om min-max är för enkelt att utföra och är uppenbart de bästa valen så tycker jag att systemet är tråkigt att spela. Både som min-maxande spelare, som icke min-maxande spelare och som SL.

    Det var jag ganska tydlig med i mitt inlägg så det finns ingen anledning att ifrågasätta vad jag eventuellt inte förstår av ditt argument (som jag begriper väl och inte ens ifrågasätter).

    Kommentera:


  • .113
    svarade
    Kan tillägga att jag inte spellett något färdigt äventyr utom till mutant år noll vilket ändå är helt random, men det är mkn tanke om köpta, köper jag vill jag inte fixa. Är väl iofs därför jag int eköper utan hittar på själv ändå

    Kommentera:


  • .113
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

    Hur gör man i andra spel? Om en spelar krigare med fetaste rustningen medan de andra spelar lärda män och magiker i tunna särkar? Ska SL fortfarande låta dem slåss mot jättestora monster bara för att det står i äventyret att de ska möta mördarmonster?
    Efter att ha spelat många färdiga äventyr till dnd 3.5 som in gått i nån sorts serier frånlvl1 till senare måste jag hålla med om att det är en bra poäng för det står ingenstans att man måste ha med en tjuv och en cleric men i 90% av alla de äventyren behövde man det, framför allt tjuven.

    Det är inte osr heller så man kan hitta fällan när mna vet dne är där heller utan ett dåligt slag så åker man ur tornet på 120e våningen och tar fallskada så. Man dör.

    Hände flera ggr med några dåliga slag å ännu värre när vi körde utan rogues till en början då det inte står nagerst man måste ha med en eller dö.

    Och är ju inte klagomål på dnd för det.

    sen kan jag iofs tycka det borde vara det eftersom det suger.

    Men med det sagt så kan jag också säga att jag inte tycker man ska behöva göra om stats och byta monster i ett köpt äventyr. Hellre då exempel på tex 3 olika sorters encounters med fokus på olika grupper.

    Typ om gruppen inte har en rogue, minska ner fällorna i de rummen men släng in 5 goblin

    Om gruppen inte har en tank byt bort x mot y.

    Det borde kunna gå göra utan att ta så mycket mer plats egentligen.

    Men nä jag kör äventyr as is och hoppas de gjort ett bra jobb och låter mig njuta när spelarna löser coola saker och jag bara beskriver. Annars kan jag ju lika gärna hitta på allt själv ändå

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Om bara en 1 av 5 optar? Hur gör SL då? Och om man spelar färdiga scenarion så måste man lägga tid på att ändra SLPs och motstånd.

    Det är ju klart att det inte passar alla. Och det är inte så pedagogiskt.
    Måste bara fråga: Är Kopparhavets hjältar out-of-the-box anpassat till alla olika gruppkonstellationer, alla olika spelstilar, alla olika karaktärsval? Funkar äventyren för alla spelgrupper oavsett hur länge de spelat och oavsett vilka rollpersoner de har?

    Ärligt talat, du har förmodligen spelat rollspel minst lika länge som jag. Att du ens ifrågasätter att man som SL måste lägga tid på att anpassa SLP och motstånd i färdiga äventyr till gruppen, är helt obegripligt.

    Kommentera:


  • afUttermark
    svarade
    Precis Måns, om man övertygar spelaren att spela lärd man och sen sätter in rabdo rana i öppningsscenen blir inte det lite av ett antiklimax.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Om bara en 1 av 5 optar? Hur gör SL då? Och om man spelar färdiga scenarion så måste man lägga tid på att ändra SLPs och motstånd.

    Det är ju klart att det inte passar alla. Och det är inte så pedagogiskt.
    Hur gör man i andra spel? Om en spelar krigare med fetaste rustningen medan de andra spelar lärda män och magiker i tunna särkar? Ska SL fortfarande låta dem slåss mot jättestora monster bara för att det står i äventyret att de ska möta mördarmonster?

    Kommentera:


  • Selly
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
    Men kring rollspelsbordet kvittar det väl om Kalle Krigare dödar fem svartalfer med varje slag och kan tackla omkull en anstormande urorne, samtidigt som han skyddar Mia Magiker vars styrkor ligger på ett helt annat plan?
    Om Mia Magiker är proportionerligt mycket bättre än Kalle Krigare på det här andra planet, som förmodligen då handlar om något annat än att slå ihjäl folk, då är det väl egentligen tveksamt om man kan kalla den dynamiken för »obalanserad«. Däremot har ju systemet isåfall uppenbarligen tillåtit en rätt så hög grad av spjutspetsning, vilket ofta leder till ett gäng hyperspecialiserade rollpersoner där någon eller några rutinmässigt får rulla tummarna för att deras figurer inte kan tillföra något. Huruvida det är bra eller dåligt är ju en ren smaksak.

    »Obalanserat« blir det väl egentligen först när man jämför Kalle Krigare med typ, Simon Soldat, där båda satsat allt på att vara Bäst på att Slåss™, men det visar sig att Kalle helt enkelt är mycket bättre på det än Simon. Det exemplet verkar rimligt att kalla för »trasigt«, men huruvida det är något som kan inträffa i Symbaroum eller ej, det har jag inte kikat tillräckligt noggrant för att kunna uttala mig om.

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

    Återigen: Om spelarna min-maxar måste SL också göra det. Är det verkligen så svårt att förstå?
    Om bara en 1 av 5 optar? Hur gör SL då? Och om man spelar färdiga scenarion så måste man lägga tid på att ändra SLPs och motstånd.

    Det är ju klart att det inte passar alla. Och det är inte så pedagogiskt.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Impetigo Visa inlägg

    Fienderna är de fiender som står beskrivna i äventyret.

    Vi har uppenbarligen väldigt olika uppfattningar om vad det innebär att ett regelsystem är trasigt.
    Ja, uppenbarligen.

    För mig är det självklart att SL anpassar äventyren och motståndet till gruppen, men uppenbarligen är det inte alla som spelar så.

    Kommentera:


  • Impetigo
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

    Optade stridskaraktärer som relativt ohotade dödar fiende efter fiende till striden är över låter inte särskilt trasigt. Är fienderna också optade?
    Fienderna är de fiender som står beskrivna i äventyret.

    Vi har uppenbarligen väldigt olika uppfattningar om vad det innebär att ett regelsystem är trasigt.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Nu är ju det en test som kan kräva lite tolkning men om man avsiktligt måste undvika att min-maxa för att inte bli för bra, vilket de flesta i tråden vittnar om, så är det inte ett fullgott system i mina ögon.
    Återigen: Om spelarna min-maxar måste SL också göra det. Är det verkligen så svårt att förstå?

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Impetigo Visa inlägg
    Striderna tar lång tid och alla vet på förhand att spelarna med de mest optade karaktärerna kommer att sitta och rulla nävar med t-fyror tills alla fiender är döda.
    Optade stridskaraktärer som relativt ohotade dödar fiende efter fiende till striden är över låter inte särskilt trasigt. Är fienderna också optade?

    Kommentera:


  • Måns
    svarade
    Det här är allmänt hållet men jag håller ju med Rising i att "det bästa sättet att spela på ska vara det roligaste". Nu är ju det en test som kan kräva lite tolkning men om man avsiktligt måste undvika att min-maxa för att inte bli för bra, vilket de flesta i tråden vittnar om, så är det inte ett fullgott system i mina ögon. Vi spelar just nu Western IV och redan när vi gjorde karaktärer insåg vi att "Hallå! Varför ska jag INTE välja detta och detta? Dessa är ju SÅ mycket BÄTTRE." Resultatet blev att jag och en annan spelare, helt ovetande, gjorde nästan exakt samma karaktär, siffermässigt. Att ta suboptimala beslut kanske är lätt för vissa men för mig blir det som att välja mellan en hög med 10kr och en hög med 1000kr. Jag väljer den med 1000kr. Varje gång. För det är den bästa högen.

    Nu behöver inte allt i ett spel vara 100% balanserat mot varandra, men det ska heller inte vara för obalanserat. Man har trots ganska stor frihet i rollspel i hur man man vill övervinna hinder.

    Exakt var den här gränsen går varierar så klart. Jag tycker ex att både Western IV och WFRP2 lider av de problemen. Om Symbaroum gör det kan jag inte uttala mig om men det är ingen objektivt mätbar gräns. Samma spel kan te sig obalanserat för vissa och balanserat för andra.

    Kommentera:


  • Impetigo
    svarade
    Jag har spelat massvis av Symbaroum under flera års tid, både som spelledare och spelare.

    Älskar världen, älskar Törnetronen, men reglerna är fullständigt trasiga. När vi spelade Häxhammaren började alla sucka tungt när det blev dags för strid.

    Striderna tar lång tid och alla vet på förhand att spelarna med de mest optade karaktärerna kommer att sitta och rulla nävar med t-fyror tills alla fiender är döda.

    Då hade vi ändå dragit av de flesta xp man skulle fått i de tidigare delarna i kampanjen för att det skulle bli lite mer utmanande.

    Nästa gång jag spelleder Symbaroum kommer jag använda TOR, det är ypperligt för det syftet.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

    Men jag blir lite nyfiken; om du inte skulle kalla "Det råder ingen balans mellan förmågorna och särskilt inte när man börjar kombinera dem" för "trasigt", vad skulle då kunna räknas som trasigt enligt dig?
    Hade de gått ut och sagt att de skapat ett balanserat system, hade det så klart varit trasigt om det visade sig att det inte var ett dugg balanserat. Men de har aldrig påstått att systemet är balanserat!! Prioritet ett har varit ett system som de själva trivs med och prioritet två ett system som fungerar bra med settingen. Det är andra som går in och kräver balans och sedan blir förbannade när den inte finns där. I mina ögon är det självklart att man går in i ett system förutsättningslöst och inte försöker göra det till något det inte är. Jag kan ju knappast bli sur på Eon IV för att det inte finns några regler för rymdstrid i det.

    Enda sättet att uppnå full balans (varför man nu skulle vilja det) är att kraftigt begränsa spelarens val och att göra alla val likvärdiga. Men hur kul är det? Då kvittar det om man är magiker eller krigare, det kvittar vilka färdigheter man väljer, det kvittar vad man anfaller med, osv. I ett MMORPG där tusentals spelare delar samma värld måste det så klart finnas hygglig balans, i synnerhet om det förekommer PvP. Men kring rollspelsbordet kvittar det väl om Kalle Krigare dödar fem svartalfer med varje slag och kan tackla omkull en anstormande urorne, samtidigt som han skyddar Mia Magiker vars styrkor ligger på ett helt annat plan?
    Last edited by Rangertheman; 13 June 2019, 15.54.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
114 responses
3.497 visningar
9 gillar
Senaste inlägg Theo
av Theo
 
Started by 2097, 20 November 2019, 10.31
15 responses
570 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Rymdhamster  
Started by Krille, 04 October 2017, 21.23
2 responses
201 visningar
5 gillar
Senaste inlägg Doktor Laser  
Started by Fiktionslek, 20 November 2019, 20.34
19 responses
371 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Fiktionslek  
Started by ChrilleT, Igår, 21.22
2 responses
69 visningar
2 gillar
Senaste inlägg erikt
av erikt
 
Started by Whotran, Igår, 19.16
1 response
63 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Toman
av Toman
 
Started by JoakimBrandt, 15 May 2015, 17.42
2 responses
184 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gnovald
av Gnovald
 
Started by God45, 30 September 2019, 20.49
131 responses
5.171 visningar
7 gillar
Senaste inlägg obak
av obak
 
Started by Sofi, 19 November 2019, 13.01
10 responses
257 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Jocke
av Jocke
 
Started by Evokee, Igår, 13.14
8 responses
183 visningar
0 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Arbetar …
X