Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Symbaroum] Reglerna i allmänhet

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #31
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

    Fast jag har aldrig sagt att Symbaroum är balanserat, bara att det inte är trasigt eller inkompetent designat. Det råder ingen balans mellan förmågorna och särskilt inte när man börjar kombinera dem. Och ja, jag kan väl medge att det skapar utmaningar för SL om rollpersonerna gör väldigt olika val. Monster som inte kan rå på en rollperson kan göra slarvsylta av en annan. Men så är det ju i de flesta spelen. Alternativet vore ett cookie cutter-system där det kvittar vilka val man gör, man är ändå precis lika svag/kraftfull som de andra i gruppen.
    Här tänker jag att "fördelen" med tex dnd blir en mer styrd balans i form av klasserna och rekommendationer på standard grupp rogue wizard fighter cleric sen finns det andra klasser som dabblar i liknande områden men det är ändå hyfsat enkel och översiktlig balans, eller iaf känsla av balans, för helt ärligt är det ju inte det heller. Men i och med att man har den grunden blir det liksom ändå balans av det.

    ?????Sen på högre nivåer är det rent ut sagt ganska allmänt obalanserat och deras försök att få till bra kolla förmågor är en swing and miss i mina ögon med otroligt coola idéer som blir värdelösa i praktiken. Här hade det varit mycket bättre och roligare att få välja många saker fritt.

    Men med det sagt är det i grova drag så att det spelar liten roll vilka karaktärer man spelar och vilken inriktning man har, det kommer vara hyfsat jämt.

    Ett friare system som symbaroum har ju det "problemet" du beskriver men samtidigt helt andra möjligheter.

    Kommentera


      #32
      Som läsare av den här tråden känns diskussionen rätt knasig och sned. Personer som aldrig spelat systemet kritiserar det, och de som spelat det tycker det är bra. Jag har inte själv någon åsikt om själva spelet, eftersom jag bara spelat Symbaroum en gång (och då funkade det bra--men det kanske var en tillfällighet).

      Men om det finns horder av kritiker som faktiskt har erfarenhet, kan man inte försöka vaska fram någon av dem? Nu är det som om allas åsikter väger lika. Vilket de--i min värld--inte gör. Att någon hört att en grej är dålig, är väl internets absolut värsta sida? Det som någon säger är sant, för att de säger det. I alla fall blir jag tokig när något som jag tycker om eller kan mycket om drabbas av "tyckare".

      Och att det finns spel som är mer eller mindre balanserade, och mer eller mindre fokuserade på just balans, problemlösning och "spel i spel" är väl inget vi behöver siffror på?

      Kommentera


        #33
        Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

        Men jag blir lite nyfiken; om du inte skulle kalla "Det råder ingen balans mellan förmågorna och särskilt inte när man börjar kombinera dem" för "trasigt", vad skulle då kunna räknas som trasigt enligt dig?
        Hade de gått ut och sagt att de skapat ett balanserat system, hade det så klart varit trasigt om det visade sig att det inte var ett dugg balanserat. Men de har aldrig påstått att systemet är balanserat!! Prioritet ett har varit ett system som de själva trivs med och prioritet två ett system som fungerar bra med settingen. Det är andra som går in och kräver balans och sedan blir förbannade när den inte finns där. I mina ögon är det självklart att man går in i ett system förutsättningslöst och inte försöker göra det till något det inte är. Jag kan ju knappast bli sur på Eon IV för att det inte finns några regler för rymdstrid i det.

        Enda sättet att uppnå full balans (varför man nu skulle vilja det) är att kraftigt begränsa spelarens val och att göra alla val likvärdiga. Men hur kul är det? Då kvittar det om man är magiker eller krigare, det kvittar vilka färdigheter man väljer, det kvittar vad man anfaller med, osv. I ett MMORPG där tusentals spelare delar samma värld måste det så klart finnas hygglig balans, i synnerhet om det förekommer PvP. Men kring rollspelsbordet kvittar det väl om Kalle Krigare dödar fem svartalfer med varje slag och kan tackla omkull en anstormande urorne, samtidigt som han skyddar Mia Magiker vars styrkor ligger på ett helt annat plan?
        Last edited by Rangertheman; 13 June 2019, 15.54.

        Kommentera


          #34
          Jag har spelat massvis av Symbaroum under flera års tid, både som spelledare och spelare.

          Älskar världen, älskar Törnetronen, men reglerna är fullständigt trasiga. När vi spelade Häxhammaren började alla sucka tungt när det blev dags för strid.

          Striderna tar lång tid och alla vet på förhand att spelarna med de mest optade karaktärerna kommer att sitta och rulla nävar med t-fyror tills alla fiender är döda.

          Då hade vi ändå dragit av de flesta xp man skulle fått i de tidigare delarna i kampanjen för att det skulle bli lite mer utmanande.

          Nästa gång jag spelleder Symbaroum kommer jag använda TOR, det är ypperligt för det syftet.

          Kommentera


            #35
            Det här är allmänt hållet men jag håller ju med Rising i att "det bästa sättet att spela på ska vara det roligaste". Nu är ju det en test som kan kräva lite tolkning men om man avsiktligt måste undvika att min-maxa för att inte bli för bra, vilket de flesta i tråden vittnar om, så är det inte ett fullgott system i mina ögon. Vi spelar just nu Western IV och redan när vi gjorde karaktärer insåg vi att "Hallå! Varför ska jag INTE välja detta och detta? Dessa är ju SÅ mycket BÄTTRE." Resultatet blev att jag och en annan spelare, helt ovetande, gjorde nästan exakt samma karaktär, siffermässigt. Att ta suboptimala beslut kanske är lätt för vissa men för mig blir det som att välja mellan en hög med 10kr och en hög med 1000kr. Jag väljer den med 1000kr. Varje gång. För det är den bästa högen.

            Nu behöver inte allt i ett spel vara 100% balanserat mot varandra, men det ska heller inte vara för obalanserat. Man har trots ganska stor frihet i rollspel i hur man man vill övervinna hinder.

            Exakt var den här gränsen går varierar så klart. Jag tycker ex att både Western IV och WFRP2 lider av de problemen. Om Symbaroum gör det kan jag inte uttala mig om men det är ingen objektivt mätbar gräns. Samma spel kan te sig obalanserat för vissa och balanserat för andra.

            Kommentera


              #36
              Ursprungligen skrivet av Impetigo Visa inlägg
              Striderna tar lång tid och alla vet på förhand att spelarna med de mest optade karaktärerna kommer att sitta och rulla nävar med t-fyror tills alla fiender är döda.
              Optade stridskaraktärer som relativt ohotade dödar fiende efter fiende till striden är över låter inte särskilt trasigt. Är fienderna också optade?

              Kommentera


                #37
                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                Nu är ju det en test som kan kräva lite tolkning men om man avsiktligt måste undvika att min-maxa för att inte bli för bra, vilket de flesta i tråden vittnar om, så är det inte ett fullgott system i mina ögon.
                Återigen: Om spelarna min-maxar måste SL också göra det. Är det verkligen så svårt att förstå?

                Kommentera


                  #38
                  Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

                  Optade stridskaraktärer som relativt ohotade dödar fiende efter fiende till striden är över låter inte särskilt trasigt. Är fienderna också optade?
                  Fienderna är de fiender som står beskrivna i äventyret.

                  Vi har uppenbarligen väldigt olika uppfattningar om vad det innebär att ett regelsystem är trasigt.

                  Kommentera


                    #39
                    Ursprungligen skrivet av Impetigo Visa inlägg

                    Fienderna är de fiender som står beskrivna i äventyret.

                    Vi har uppenbarligen väldigt olika uppfattningar om vad det innebär att ett regelsystem är trasigt.
                    Ja, uppenbarligen.

                    För mig är det självklart att SL anpassar äventyren och motståndet till gruppen, men uppenbarligen är det inte alla som spelar så.

                    Kommentera


                      #40
                      Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

                      Återigen: Om spelarna min-maxar måste SL också göra det. Är det verkligen så svårt att förstå?
                      Om bara en 1 av 5 optar? Hur gör SL då? Och om man spelar färdiga scenarion så måste man lägga tid på att ändra SLPs och motstånd.

                      Det är ju klart att det inte passar alla. Och det är inte så pedagogiskt.

                      Kommentera


                        #41
                        Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                        Men kring rollspelsbordet kvittar det väl om Kalle Krigare dödar fem svartalfer med varje slag och kan tackla omkull en anstormande urorne, samtidigt som han skyddar Mia Magiker vars styrkor ligger på ett helt annat plan?
                        Om Mia Magiker är proportionerligt mycket bättre än Kalle Krigare på det här andra planet, som förmodligen då handlar om något annat än att slå ihjäl folk, då är det väl egentligen tveksamt om man kan kalla den dynamiken för »obalanserad«. Däremot har ju systemet isåfall uppenbarligen tillåtit en rätt så hög grad av spjutspetsning, vilket ofta leder till ett gäng hyperspecialiserade rollpersoner där någon eller några rutinmässigt får rulla tummarna för att deras figurer inte kan tillföra något. Huruvida det är bra eller dåligt är ju en ren smaksak.

                        »Obalanserat« blir det väl egentligen först när man jämför Kalle Krigare med typ, Simon Soldat, där båda satsat allt på att vara Bäst på att Slåss™, men det visar sig att Kalle helt enkelt är mycket bättre på det än Simon. Det exemplet verkar rimligt att kalla för »trasigt«, men huruvida det är något som kan inträffa i Symbaroum eller ej, det har jag inte kikat tillräckligt noggrant för att kunna uttala mig om.

                        Kommentera


                          #42
                          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                          Om bara en 1 av 5 optar? Hur gör SL då? Och om man spelar färdiga scenarion så måste man lägga tid på att ändra SLPs och motstånd.

                          Det är ju klart att det inte passar alla. Och det är inte så pedagogiskt.
                          Hur gör man i andra spel? Om en spelar krigare med fetaste rustningen medan de andra spelar lärda män och magiker i tunna särkar? Ska SL fortfarande låta dem slåss mot jättestora monster bara för att det står i äventyret att de ska möta mördarmonster?

                          Kommentera


                            #43
                            Precis Måns, om man övertygar spelaren att spela lärd man och sen sätter in rabdo rana i öppningsscenen blir inte det lite av ett antiklimax.

                            Kommentera


                              #44
                              Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                              Om bara en 1 av 5 optar? Hur gör SL då? Och om man spelar färdiga scenarion så måste man lägga tid på att ändra SLPs och motstånd.

                              Det är ju klart att det inte passar alla. Och det är inte så pedagogiskt.
                              Måste bara fråga: Är Kopparhavets hjältar out-of-the-box anpassat till alla olika gruppkonstellationer, alla olika spelstilar, alla olika karaktärsval? Funkar äventyren för alla spelgrupper oavsett hur länge de spelat och oavsett vilka rollpersoner de har?

                              Ärligt talat, du har förmodligen spelat rollspel minst lika länge som jag. Att du ens ifrågasätter att man som SL måste lägga tid på att anpassa SLP och motstånd i färdiga äventyr till gruppen, är helt obegripligt.

                              Kommentera


                                #45
                                Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

                                Hur gör man i andra spel? Om en spelar krigare med fetaste rustningen medan de andra spelar lärda män och magiker i tunna särkar? Ska SL fortfarande låta dem slåss mot jättestora monster bara för att det står i äventyret att de ska möta mördarmonster?
                                Efter att ha spelat många färdiga äventyr till dnd 3.5 som in gått i nån sorts serier frånlvl1 till senare måste jag hålla med om att det är en bra poäng för det står ingenstans att man måste ha med en tjuv och en cleric men i 90% av alla de äventyren behövde man det, framför allt tjuven.

                                Det är inte osr heller så man kan hitta fällan när mna vet dne är där heller utan ett dåligt slag så åker man ur tornet på 120e våningen och tar fallskada så. Man dör.

                                Hände flera ggr med några dåliga slag å ännu värre när vi körde utan rogues till en början då det inte står nagerst man måste ha med en eller dö.

                                Och är ju inte klagomål på dnd för det.

                                sen kan jag iofs tycka det borde vara det eftersom det suger.

                                Men med det sagt så kan jag också säga att jag inte tycker man ska behöva göra om stats och byta monster i ett köpt äventyr. Hellre då exempel på tex 3 olika sorters encounters med fokus på olika grupper.

                                Typ om gruppen inte har en rogue, minska ner fällorna i de rummen men släng in 5 goblin

                                Om gruppen inte har en tank byt bort x mot y.

                                Det borde kunna gå göra utan att ta så mycket mer plats egentligen.

                                Men nä jag kör äventyr as is och hoppas de gjort ett bra jobb och låter mig njuta när spelarna löser coola saker och jag bara beskriver. Annars kan jag ju lika gärna hitta på allt själv ändå

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Khan, 21 August 2019, 22.14
                                4 responses
                                90 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg RasmusL
                                av RasmusL
                                 
                                Started by Mekanurg, Idag, 11.44
                                0 responses
                                2 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Mekanurg  
                                Started by Rangertheman, 22 August 2018, 15.56
                                35 responses
                                1.977 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Voldstagg13  
                                Started by God45, Igår, 06.14
                                5 responses
                                195 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk
                                 
                                Started by crilloan, 21 August 2019, 09.32
                                5 responses
                                186 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg crilloan  
                                Started by Sjunde inseglet, 18 June 2016, 12.17
                                13 responses
                                740 visningar
                                7 gillar
                                Senaste inlägg Sjunde inseglet  
                                Started by Matolo, 21 August 2019, 21.04
                                7 responses
                                154 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg anth
                                av anth
                                 
                                Started by zonk, 16 August 2019, 20.05
                                1 response
                                86 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk
                                 
                                Started by Dr_Dängrot, 07 August 2019, 15.56
                                90 responses
                                3.688 visningar
                                5 gillar
                                Senaste inlägg Christoffer  
                                Started by God45, 21 August 2019, 20.27
                                17 responses
                                593 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg gorillotaur  
                                Arbetar …
                                X