Något jag relativt ofta stöter på är personer som spelat andra spel mycket och som går in med attityden att de ska spela Symbaroum på samma sätt. Visst finns det en chans att det kan funka, men oftast blir det inte bra. Symbaroumreglerna är gjorda för att passa Symbaroumsettingen, inte för att spela t.ex. D&D i Davokar. Vill man spela på ett annat sätt än det som har fullt stöd i reglerna krävs anpassningar och det är inte helt enkelt att göra de anpassningarna. Jag tror att många upplever systemet som trasigt när de försöker förändra det utan att riktigt veta vad de pysslar med. Det är som om jag skulle dra om alla elledningar i huset och installera jordfelsbrytare. Förmodligen hade jag eldat upp mig själv, huset eller bådadera.
Det är därför jag tycker man ska sätta sig in i reglerna och spela minst en handfull pass utan att göra några förändringar. Kanske upptäcker man att reglerna fungerar as written, kanske vill man förändra vissa delar, kanske inser man att Symbaroum inte alls passar ens spelstil.
Det är därför jag tycker man ska sätta sig in i reglerna och spela minst en handfull pass utan att göra några förändringar. Kanske upptäcker man att reglerna fungerar as written, kanske vill man förändra vissa delar, kanske inser man att Symbaroum inte alls passar ens spelstil.
Kommentera