Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Symbaroum] Quickstart

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Järnringen (fd) är en av världens bästa äventyrsförfattargrupper, med helt underbara settings, persongalleri, roliga små detaljer och känsla för att bygga en värld. Få förlag orkar skriva ihop detaljerade färgstarka scenarios så som dem. Och att de baserar alla sina spel på en idevärld gör dem fantamej till nationalskatter!

Men de är kassa regelmakare. Och eftersom reglerna är grunden till allt det roliga, hade jag önskat de tog in någon med känsla för det kallt logiska, mekaniska och matematiska som bara måste funka "under motorhuven". Det är inte raketvetenskap - det krävs bara någon som noggrant går igenom spelets olika beståndsdelar och orkar räkna på "tråkiga saker". Det måste man inte vara geni för. Man behöver bara vara en sån där räälig "minmaxare".

Om det är att "skymfa" dem, står jag för det.
    Last edited by CapnZapp; 11 June 2019, 12.42.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
      Järnringen (fd) är en av världens bästa äventyrsförfattargrupper, med helt underbara settings, persongalleri, roliga små detaljer och känsla för att bygga en värld. Få förlag orkar skriva ihop detaljerade färgstarka scenarios så som dem. Och att de baserar alla sina spel på en idevärld gör dem fantamej till nationalskatter!

Men de är kassa regelmakare. Och eftersom reglerna är grunden till allt det roliga, hade jag önskat de tog in någon med känsla för det kallt logiska, mekaniska och matematiska som bara måste funka "under motorhuven". Det är inte raketvetenskap - det krävs bara någon som noggrant går igenom spelets olika beståndsdelar och orkar räkna på "tråkiga saker". Det måste man inte vara geni för. Man behöver bara vara en sån där räälig "minmaxare".

Om det är att "skymfa" dem, står jag för det.
      Haha jaa, om systemet går sönder när det spelas "så bra som möjligt" är det i princip enligt alla rimliga måttstockar ett dåligt system. Väldigt sugen på äventyren dock!

Kommentera

Järnringen har ju, i alla fall tidigare, varit rätt öppna med att de är typ friformare hela bunten. Att regelerna bara är tänkta att utgöra en grund att utgå ifrån när man hittar på vad som händer, och inget som man egentligen ska använda. Bra tjäna som inspiration, typ.

Det är något man bör vara medveten om innan man införskaffar deras produkter. Men bara för att deras intention aldrig var att producera ett funktionellt, balanserat regelsystem gör inte att det regelsystem de faktiskt producerade bra på något sätt. Inte som just regelysystem. Som inspiration, fine. Men det är ju inte utifrån dess funktion som inspiration det har kritiserats i den här tråden heller.

Järnringen är inte bra regelkonstruktörer; de är bra inspiratörer.

Följdaktigen så är oddsen för att de skulle lägga enormt mycket krut på 2.0-regler är rätt låga just eftersom det inte är en viktig grej för dem. De kommer möjligen fixa till de värsta grejerna baserad på input från spelare, men det kommer antagligen aldrig vara något annat än "trasigt".

För jag kan omöjligt hålla med om att ett regelsystem där man måste vara försiktig så man inte gör en trasig karaktär för något annat än just trasig. Det är som jag förstått det inte ens särksilt svårt i Symbaroum? Det är inte som att man måste sitta och råplugga systemet för att hitta alla kryphål som låter en bygga ett monster, utan det räcker med att välja lite coola förmågor från listan? (Jag har aldrig läst mig in på reglerna i Symbaroum, men jag har gått om erfarenehter från M:UA =).

Det skulle möjligen vara om Fria ligan går in, nu när de är en och samma, och hjälper till att styra upp reglerna lite. För FL verkar ha mycket större fokus på att sätta ihop fungerande regler (sen att jag har rent personliga åsikter om just de reglerna är en helt annan sak ;). Men jag har fått intrycket att det är rätt mycket gamla gänget som kör vidare med symbaroum nu efter sammansagningen?

(Järningen: obs, detta är i vart fall min uppfattning på tidigare samröre med er. Ber om ursäkt om jag lagt ord i er mun ni inte tycker hör hemma där =).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

Att beskylla regelkonstruktörerna för att vara inkompetenta och att påstå att systemet är ett av de mest icke-funktionella, är lite som att spänna en motor från en tung motorcykel på en vanlig cykel och sedan hävda att cykeltillverkaren är inkompetent när ramen går sönder eller när hjulen trasas sönder på motorvägen.
          Nu har jag inte så mycket kunskap om just Symbaroum, men det här låter som en typ av argument jag har stött på förut, och som inte är hållbart. Så med risk för att jag inte riktigt fattat vilket argument du vill göra, och med ännu större risk för att drabbas av en OT-ban...

När någon klagar på ett regelsystem måste man först fråga sig: försöker klagaren använda reglerna som de är skrivna, eller försöker hen få dem till något de inte är? Ett exempel på det senare kunde vara om någon tar ett FATE-baserat spel och försöker köra som om det vore D&D. Det låter som om det är detta du påstår att CapnZapp gör? För jag läser inte hens kritik så, utan som ett exempel på det förra: man tar ett system som det är, kör det precis som beskrivet, och tycker att det ger orimliga konsekvenser utifrån författarnas intentioner. Som om man tar upplaga N av D&D och efter ett tag konstaterar att klasserna med magi är mycket mäktigare, trots att det verkar vara meningen att man skall spela alla klasser.

Sedan finns det också ett närbesläktat argument jag hört från defensiva konstruktörer som går ut på "men när jag testat med min egen spelgrupp stöter vi inte på några problem", och när man gräver lite visar det sig bero på att den gruppens spelstil är att strunta i reglerna när de inte funkar så bra. I den här frågan måste jag sätta ned foten och säga att jag tycker detta är ett slappt och oprofessionellt sätt att konstruera spel. Varför alls bry sig om att skriva regler om man inte tänkt att de skall användas? Varför inte då istället skriva något väldigt rules-lite och uttryckligen uppmuntra friformande? Jag anser att regler skall ge incitament till den typen av spelande som konstruktionen strävar mot, inte vara något man bara slänger in för att "det är så rollspel skall se ut."

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
            Järnringen har ju, i alla fall tidigare, varit rätt öppna med att de är typ friformare hela bunten. Att regelerna bara är tänkta att utgöra en grund att utgå ifrån när man hittar på vad som händer, och inget som man egentligen ska använda. Bra tjäna som inspiration, typ.
            OK, misstanke bekräftad alltså. (Jag började skriva mitt inlägg innan Rymdhamster publicerat sitt.)

Kommentera

Det finns redan trådar där regelsystemet kritiseras (framförallt av capnzapp). Detta har alltså diskuterats i mängder förut och jag tycker att det är rätt tröttsamt att en till sån diskussion startas. Speciellt i en tråd som mer var ämnad till att upplysa andra om en ypperlig möjlighet att testa på systemet och bilda sig sin egen uppfattning, HELT GRATIS.

Bra initiativ fria ligan och järnringen!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Opoopo Visa inlägg
                Det finns redan trådar där regelsystemet kritiseras (framförallt av capnzapp). Detta har alltså diskuterats i mängder förut och jag tycker att det är rätt tröttsamt att en till sån diskussion startas. Speciellt i en tråd som mer var ämnad till att upplysa andra om en ypperlig möjlighet att testa på systemet och bilda sig sin egen uppfattning, HELT GRATIS.

Bra initiativ fria ligan och järnringen!
                Gillar att höra andras omdömen, och det verkar ju vara ganska samstämmiga vittnesmål från alla: systemet håller inte för optimerade, det är inte syftet. Bra att veta tycker jag!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Gillar att höra andras omdömen, och det verkar ju vara ganska samstämmiga vittnesmål från alla: systemet håller inte för optimerade, det är inte syftet. Bra att veta tycker jag!
                  Det finns redan trådar där samma personer redan har spytt ut sin galla över produkten. Varför inte ta och kolla upp dessa trådar om du nu vill veta vad andra tycker innan du laddar ned Quickstartern själv, GRATIS, och kan bilda en egen uppfattning.

Men jag är inte förvånad över att den här typen av återkommande inlägg gillas. Det här är ju trots allt rollspel.nu

Kommentera

Hej!

Jag vill gärna bryta ut diskussionerna som inte har med nyheten om quick start-reglerna att göra. Men ni vet att det kan sluta i förskräckelse.

Så därför ber jag er att starta nya trådar för de mer allmänna diskussionerna om Symbaroums regelsystem. Den som hittar den här tråden lär ju också hitta andra trådar om spelet här, så det är nog ingen fara att flytta diskussionerna till nya trådar. Dessutom tycker jag det vore roligt om det skapades fler trådar om Symbaroum. Kanske om coola monster eller nya färdigheter eller något annat kul?

Tack på förhand.

Detta är ett modererande inlägg. Det ska inte besvaras i tråden där det görs.

MVH

/Magnus
                    Last edited by Magnus Seter; 11 June 2019, 15.16.

Kommentera

Skrev under tiden som modereringen skrevs. Eftersom jag inte vet hur jag tar bort mitt inlägg tar jag bort texten.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                      Started by krank, Idag, 10.47
                      38 responses
                      455 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Voldstagg13  
                      Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
                      73 responses
                      1.402 visningar