Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Symbaroum] Quickstart

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    [Symbaroum] Quickstart

    Fria ligan har precis släppt en gratis Quickstart till Symbaroum på 117 sidor. Du hittar den här. Misstänker att den inte kommer att komma på svenska, men man vet aldrig. Är någon nyfiken på Symbaroum går det att komma mycket långt med den här snabbstarten.

    #2
    Usch vad störigt att man var tvungen att checka ut med adress, payment info och allt även fast den är gratis!
    Last edited by APM; 10 June 2019, 17.14.

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
      Usch vad z störigt att man var tvungen att checka ut med adress, payment info och allt även fast den är gratis!
      Håller med! Såg senare att den även finns på DriveThruRPG med aningen smidigare utcheckning.

      Kommentera


        #4
        Symbaroum var mycket lovande, men bröt ihop totalt när man köpte fler än de allra första talangnivåerna. Det gick att bygga en gubbe som one-shottade även de allra största och farligaste monstren.

        Synd på så rara ärter, men det var länge sedan jag såg ett så icke-funktionellt system, i alla fall om du som jag inte vill spela "rocket tag" i dina fantasyäventyr. De kan inte ha testat "höglevel" gubbar överhuvudtaget.

        Mitt tips är att invänta en 2nd Edition, förutsatt att Järnringen inser sina begränsningar och hyr in en kompetent regelkonstruktör.

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
          Symbaroum var mycket lovande, men bröt ihop totalt när man köpte fler än de allra första talangnivåerna. Det gick att bygga en gubbe som one-shottade även de allra största och farligaste monstren.
          Bara för att det går innebär inte att man måste göra det.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

            Bara för att det går innebär inte att man måste göra det.
            Nej, det har du rätt i. Men det ändrar ingenting i sak.

            Om dina spelare aldrig har siffror och optning i sinnet när de skapar karaktärer ja då är min sammanfattning irrelevant. Då kan du enkelt strunta i den.

            Men om dina spelare är som jag inbillar mig många spelare är, att det tar emot att välja bort en förmåga som klart förbättrar dina chanser överleva och lyckas med äventyren, då tycker jag du förtjänar ett rakt och tydligt besked: sättet som du kan lägga ihop flera tärningar från alltifrån talanger till utrustning till magi fungerar inte ens lite grann.

            Kommentera


              #7
              Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg

              Nej, det har du rätt i. Men det ändrar ingenting i sak.

              Om dina spelare aldrig har siffror och optning i sinnet när de skapar karaktärer ja då är min sammanfattning irrelevant. Då kan du enkelt strunta i den.

              Men om dina spelare är som jag inbillar mig många spelare är, att det tar emot att välja bort en förmåga som klart förbättrar dina chanser överleva och lyckas med äventyren, då tycker jag du förtjänar ett rakt och tydligt besked: sättet som du kan lägga ihop flera tärningar från alltifrån talanger till utrustning till magi fungerar inte ens lite grann.
              Min enda invändning är: Symbaroum är värt att spela ändå för sina äventyr och sin kampanj, i varje fall om man är det minsta intresserad av den sortens rollspelsgenre. Husregla (det har jag gjort) eller ta ett annat system.

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                Min enda invändning är: Symbaroum är värt att spela ändå för sina äventyr och sin kampanj, i varje fall om man är det minsta intresserad av den sortens rollspelsgenre. Husregla (det har jag gjort) eller ta ett annat system.
                Absolut!

                Det är ju därför jag hoppas på en 2nd Ed Järnringen skriver för bra material och förtjänar stadigare regler

                Kommentera


                  #9
                  Jag upplever att man får alla verktyg man behöver för att skapa rimligt motstånd. Skadan från NPCer är ju normalt stattad som medelvärde, men den driftige spelledaren kan snabbt utläsa från förmågor varelsen är utrustad med vilka tärningskombinationer som gäller om hen vill ha lite mer variabel känsla, annars max-statta. Lägg till lite förmågor och vips! Lagomt farligt motstånd.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg

                    Nej, det har du rätt i. Men det ändrar ingenting i sak.

                    Om dina spelare aldrig har siffror och optning i sinnet när de skapar karaktärer ja då är min sammanfattning irrelevant. Då kan du enkelt strunta i den.
                    Mina spelare (och jag, de få gånger jag spelar) försöker skapa karaktärer som vi tror ska vara så intressanta och spännande som möjligt att spela. I det ingår även att förbättra överlevnadschanserna, men inte till en nivå där alla utmaningar försvinner. Det förutsätter iofs att SL också är på samma linje. Jag har spelat i en grupp där strid var väldigt mycket i fokus och där min-maxade jag min rollperson rätt friskt. Men det var inte särskilt kul. Hade jag spellett en hårt optad grupp hade jag inte gett dem en enda strid utan bara utmaningar som kräver andra styrkor.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                      Hade jag spellett en hårt optad grupp hade jag inte gett dem en enda strid utan bara utmaningar som kräver andra styrkor.
                      Sure, men om man som jag hade tänkt spela Törnetronen är det inte aktuellt.

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg

                        Sure, men om man som jag hade tänkt spela Törnetronen är det inte aktuellt.
                        Sant, Törnetronenkampanjen är nästintill omöjlig att spela helt utan strider och det hade förmodligen känts väldigt fel att modda bort dem Däremot är det ganska lätt att dra ner på dem och.anpassa dem till en grupp som är rätt ok på strid men långtifrån optade.

                        Kommentera


                          #13
                          Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                          Min enda invändning är: Symbaroum är värt att spela ändå för sina äventyr och sin kampanj, i varje fall om man är det minsta intresserad av den sortens rollspelsgenre. Husregla (det har jag gjort) eller ta ett annat system.
                          Håller med Bifur här. Systemet är väldigt enkelt att husregla, det går inte (mer) sönder för att man gör det, kanske tvärtom?
                          Vissa bitar av systemet är jättebra, andra hade behövt lite mer översyn. Men världen och kampanjen gör allt njutbart ändå.

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                            Däremot är det ganska lätt att dra ner på dem och.anpassa dem till en grupp som är rätt ok på strid men långtifrån optade.
                            Visst, men det är liksom motsatsen till vad reglerna ger upphov till...

                            Look, Symbaroums regler är hyfsat hårt fokuserade på strid. Nästan alla talanger och många spells är avsedda för strid och har inte självklart några användningsområden utanför strid. (Något spelet också kritiserats för).

                            Hade reglerna varit fokuserade på storytelling eller drama- och metapoäng hade jag inte haft något att invända. Men när ett system där strid är ett uppenbart fokus är trivialt enkelt minmaxa sönder till en sällan skådad nivå tänker jag säga det.

                            Det är som om du och ditt spelgäng spelade Dungeons & Dragons för första gången, och när ni nådde level 12-14 sisådär inser spelledaren att en enskild spelare kan hugga ihjäl även den mäktigaste drake eller demon med ett enda hugg.

                            Alltså att, jo, visst, level 24 monstret har 400 hit points och regenererar dessutom 50 skador i rundan, men du gör typ 750 skador med ditt svärd. Och du har tre attacker.

                            Helt brutet.

                            Att då säga att det inte är oanvändbart för att du fortfarande kan spela på låg level, eller för att du kan välja att skapa en mindre stridsfokuserad gubbe, vore någonting jag skulle kalla att gripa efter halmstrån.

                            Ett ärligt och rättframt omdöme är då istället

                            Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                            det var länge sedan jag såg ett så icke-funktionellt system
                            De kan inte ha testat "höglevel" gubbar överhuvudtaget.
                            Mitt tips är att invänta en 2nd Edition, förutsatt att Järnringen inser sina begränsningar och hyr in en kompetent regelkonstruktör.
                            Eftersom jag nu upprepar mig lämnar jag denna tråd. Ha det bra.

                            Kommentera


                              #15
                              Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                              Visst, men det är liksom motsatsen till vad reglerna ger upphov till...

                              Look, Symbaroums regler är hyfsat hårt fokuserade på strid. Nästan alla talanger och många spells är avsedda för strid och har inte självklart några användningsområden utanför strid. (Något spelet också kritiserats för).
                              Ja, reglerna är rätt hårt fokuserade på strid, men om man lägger samman hela Symbaroum-materialet och lyfter ut reglerna, så utgör de en väldigt liten del av spelet. Det mesta handlar om setting, Davokar, historia, politiska intriger, undersökande, korruptionens spridning, efterdyningarna av det stora kriget, etc. För alla de bitarna är rollspelande och icke-stridsförmågor betydligt viktigare. I Törnetronen använder vi oftast diplomati istället för strid, vilket kampanjen har fullt stöd för.

                              Att beskylla regelkonstruktörerna för att vara inkompetenta och att påstå att systemet är ett av de mest icke-funktionella, är lite som att spänna en motor från en tung motorcykel på en vanlig cykel och sedan hävda att cykeltillverkaren är inkompetent när ramen går sönder eller när hjulen trasas sönder på motorvägen.

                              Nej, det är inget ärligt och rättframt omdöme utan en skymf mot f.d. Järnringen enbart baserad på att spelet inte stöder din spelstil.

                              Är regelsystemet perfekt och det bästa sedan färdigskivat bröd? Nej, så klart inte. Precis som andra system kräver det en del husreglande och anpassning till den enskilda gruppen. Men i stort sett går det väldigt väl hand i hand med settingen.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by ceruleanfive, Igår, 22.24
                              13 responses
                              79 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Jocke
                              av Jocke
                               
                              Started by kwarnberg, Igår, 19.33
                              8 responses
                              88 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Rangertheman  
                              Started by Lemur, Igår, 22.48
                              0 responses
                              27 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Lemur
                              av Lemur
                               
                              Started by 2097, 03 July 2019, 10.31
                              47 responses
                              1.529 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg 2097
                              av 2097
                               
                              Started by Henke, Igår, 21.47
                              1 response
                              47 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg 2097
                              av 2097
                               
                              Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
                              152 responses
                              2.840 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg 2097
                              av 2097
                               
                              Started by God45, Igår, 19.37
                              11 responses
                              93 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by Mannen i skogen, 17 June 2019, 22.41
                              3 responses
                              113 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Mannen i skogen  
                              Started by krank, Igår, 11.20
                              12 responses
                              212 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Caligo
                              av Caligo
                               
                              Started by krank, 16 July 2019, 10.47
                              47 responses
                              868 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Leumas
                              av Leumas
                               
                              Arbetar …
                              X