Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[SPOILER] Slocknad stjärna för spelledare - frågor/diskussion

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Moridin
    svarade
    Ska spelleda akt tre, symbars sista vila på söndag.

    Har svårt att hitta ett bra sätt att få mina RP att ta med sig en andebesvärjare/dimensionsvandring ner.

    Speldosan som spelar Balladen om Garavarax och Alvfurstinnan. Har någon bra tips på låtar?

    Sen gärna tips om hur ni gjorde på skeppet.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Styrman Visa inlägg
    Är det för att de fokuserade för mycket på luckorna?
    Precis. Min text säger ju allt av intresse. Luckorna är bara onödig fernissa som förvirrar.

    I stort är ju texten ett sätt att slippa originalets meta-ansats som säger "det här är tolkningen" och lägger över uttolkandet på spelarna. Tycker man den sortens agens och klurande är kul är det ett plus, gillar man det inte blir det istället något som saktar ner spelet och ett minus.

    Kommentera:


  • Styrman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

    Övriga reflektioner att förmedla från översättaren: Tecknet för Symbar verkar i texten på tavlan rent grammatiskt hänvisa både till platsen och dess härskare, som om de bar samma namn.

    Men som tror jag nu i efterhand mer på att skriva om ovanstående till en rak tolkning utan massa luckor (eller bara någon enstaka lucka) samt att lägga till något i strof 6 som kan likställas med "Beskyddarens krypta" utan att använda de orden.

    Vad får dig att känna så? Är det för att de fokuserade för mycket på luckorna? Vad var pluss och minus att de fick texten på detta sätt?

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Sent svar, men det går givetvis bra. Jag skrev så här:

    Strof 1. Så sände Lindaros det mäktiga […] med sin härskara vidare mot […]
    2. […] och nådde Imperiets förintade hjärta
    3. I Symbar […] där hans kropp vilade, Beskyddarens gunstling, härskarnas härskare.
    4. […] med många skatter, åter till folkets nya hem där […]
    5. […] Symbar den ärade och […] att sända stoftet ut på evighetens hav.
    6. […] och […] kroppen i […] guldbetäckt, i väntan […]
    7. Så seglade Symbars ande […] där den sista vilan omslöt […]

    Övriga reflektioner att förmedla från översättaren: Tecknet för Symbar verkar i texten på tavlan rent grammatiskt hänvisa både till platsen och dess härskare, som om de bar samma namn.

    Men som tror jag nu i efterhand mer på att skriva om ovanstående till en rak tolkning utan massa luckor (eller bara någon enstaka lucka) samt att lägga till något i strof 6 som kan likställas med "Beskyddarens krypta" utan att använda de orden.

    Kommentera:


  • Styrman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

    3) Här kommer min stora ändring in. Jag lät texten på stentavlan vara konkret men kryptiskt formulerad och upp till mina spelare att tolka istället för att låta det vara meta som i äventyret. Spelarna återvände därför till texten med jämna mellanrum och det var naturligt för dem att diskutera valda strofer med SLP. De förstod därigenom att de söker kejsar Symbars grav men ställde sig ju själva frågande hur det skulle leda dem vidare. Eftersom de var relativt öppna mot Kalthar lät jag honom anföra möjligheten att samtala med den döde. Hade inte han passat in kanske en annan SLP hade fått hjälpa till. Det är ju annars inte orimligt att de inser det först när de når kryptan och då låta dem återvända för att jaga upp en andebesvärjare. Jobbar de för Elmendra bör ju lösningen med Junia kunna tänkas gå att få på plats ASAP.

    Det enda jag hade ändrat nu i efterhand av detta hade varit att skriva ut hela den tolkade texten i lagom vag form. Som det var nu la jag in oläsliga delar för att göra det mer tvetydigt men det krånglade bara till det. Bättre att hålla språket poetiskt och mångbottnat men utan tomma partier. Tilläggsinfon om Beskyddarens krypta på s. 142 kan man strunta i, det gjorde jag. Bättre att ha någon sats om det i tolkningen som kan läsas ut som "Beskyddarens krypta" av någon som är mer haj på symbariska än den som gjort RPnas översättning. Kanske har ordet olika grammatiska former som inte nödvändigtvis skrivs likadant? Beteckningen delas ändå av Artel till slut.
    Du har inte möjlighet att dela med dig av din omskrivning av tavlan? Tänkte jag skulle göra något liknande och skulle gärna se vad du själv skrivit.

    Kommentera:


  • Styrman
    svarade
    Inför slocknad stjärna tänkte jag låta spelarna få spela lite småäventyr i Yndaros med omnejd. Bland annat ska de få spela att kväva facklan följt av i köttet buret. Jag har också tänkt väva in äventyr som hör ihop med lösandet av stentavlans gåtor. Tanken var att 2-3 saker måste lösas för att få fram det som söker. Det första är en bok med översättningar av symbariska tecken. Denna ägs av den kvinna som framavlat förstyggade grisar efter recept från Lindaros, men den är stulen. På gården återfinns förutom 4 styggelsefödda grisar och den förstyggade ordens arkeologen även två kroppar av bleka svartalfer som kommer leda dom till underjorden och det mörker förstyggade svartalferna som suger blod på offer i östra Yndaros.
    har någon fler förslag på upplägg? Tänker att de måste få tag på en hantverkare som kan återskapa tavlan för att lösa de vittrade delarna.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    1) 16 pass av normallängd (3-4 timmar)

    2) Hm, vet inte om jag hade ändrat så mycket egentligen. I så fall är det set-up:en som man behöver lägga mer tid på men det ligger ju utanför äventyret. Mina spelare uttryckte efteråt att de hade velat vara mer involverade i att tolka ut stentavlans text snarare än att bara låta SLP göra det. Detta är ju en möjlighet som antyds i Häxhammaren men det finns ju inga ramar för hur det ska ser ut och oavsett påverkar det inte Slocknad stjärna när man väl kommer dit.

    (Här har jag dock en liten hang-up som hänger ihop med detta och det är avsaknaden av tidslinje i spelet. Jag förstår att det är gjort i all välmening eftersom det i stort sett kvittar när saker händer men för mig stjälper det mer än det hjälper. T.ex. framgår det först i Slocknad stjärna att det är tänkt att utspela sig tidig vinter år 21, d.v.s. 5-6 månader in på året och att det därmed bara gått 3-4 månader sedan Väktarens vrede som ju börjar under år 21s första månader. Eftersom vi spelat förbi den tidpunkten med god marginal efter Häxhammaren lät jag istället tiden gå och lät därmed ge sken att tolkningen av texten var en komplicerad process (visserligen inte orimligt i sig) så att vi nådde fram till lämplig årstid (fast år 22 då). Hade jag hade ett tydligare perspektiv från början hade texttolkningen kunnat få gå snabbare och hade därmed varit lättare att göra äventyr av.)

    3) Här kommer min stora ändring in. Jag lät texten på stentavlan vara konkret men kryptiskt formulerad och upp till mina spelare att tolka istället för att låta det vara meta som i äventyret. Spelarna återvände därför till texten med jämna mellanrum och det var naturligt för dem att diskutera valda strofer med SLP. De förstod därigenom att de söker kejsar Symbars grav men ställde sig ju själva frågande hur det skulle leda dem vidare. Eftersom de var relativt öppna mot Kalthar lät jag honom anföra möjligheten att samtala med den döde. Hade inte han passat in kanske en annan SLP hade fått hjälpa till. Det är ju annars inte orimligt att de inser det först när de når kryptan och då låta dem återvända för att jaga upp en andebesvärjare. Jobbar de för Elmendra bör ju lösningen med Junia kunna tänkas gå att få på plats ASAP.

    Det enda jag hade ändrat nu i efterhand av detta hade varit att skriva ut hela den tolkade texten i lagom vag form. Som det var nu la jag in oläsliga delar för att göra det mer tvetydigt men det krånglade bara till det. Bättre att hålla språket poetiskt och mångbottnat men utan tomma partier. Tilläggsinfon om Beskyddarens krypta på s. 142 kan man strunta i, det gjorde jag. Bättre att ha någon sats om det i tolkningen som kan läsas ut som "Beskyddarens krypta" av någon som är mer haj på symbariska än den som gjort RPnas översättning. Kanske har ordet olika grammatiska former som inte nödvändigtvis skrivs likadant? Beteckningen delas ändå av Artel till slut.

    4) Det hände inte mig men jag tänker att Kullinan är total opportunist i det läget. Beroende på maktförhållandena efter en vunnen strid mot Elmedra och daemonerna kan en allians med honom brytas direkt men den kan också vara hela vägen tillbaka till Ambria. Väl där borde Kullinan, om han inte vågar angripa RPna, sannolikt tacka för sig och söka sig mot Symbar själv men egentligen finns det väl inget som säger att det måste bli så. Verkar RPna lita på honom kanske han faktiskt slår sig ihop med dem, i alla fall så långt som för expeditionen till Symbar (som även en av Ordo Magicas rimligen borde behöva hjälp med). Men det är klart, i slutändan lär Kullinan vara beredd att offra RPna så fort han måste och föredrar säkert att de för eller senare röjs ur vägen.

    Kommentera:


  • Platon
    svarade
    Hey folks!

    Vår grupp skall efter drygt 6 månader hiatus dra igång Yndaros snart. Som jag tidigare har skrivit på forumet är jag liite orolig, mest för att jag tycker att äventyret är lite för same,same i sin struktur jmfr med de tidigare -jag får nog helt enkelt ändra en del. Kör jag som skrivet med "en plötslig smäll i stan, gå mot ljudet och slåss lite på vägen, utred varför det small och sedan följ upp ledtrådarna en och en tills du skaffat dig tillräckligt med info för att ta dig an finalakten" tror jag mina spelare kommer börja hånskratta rakt ut faktiskt. Vi har spelat symbaroum i fyra år nu och just det upplägget börjar bli gammalt. Anyways, jag skriver inte för att gnälla över det (igen) utan väljer att lita på dem här som skrivit att äventyret faktiskt är väldigt kul när man väl spelar. Min tanke är att köra en session eller två först där vi introducerar yndaros lite, kanske klämmer in fenixäventyret "att kväva facklan". Sedan rulla igång slocknad stjärna.

    Däremot har jag lite undringar till dem som spelat färdigt äventyret (Bifur! Andra?)

    1) hur långt var det jmfr med tistla och karvosti (som tog 15 resp 20 sessioner för vår grupp)?

    2) vad hade ni gjort annorlunda nu med facit i hand, om ni skulle fått spelleda det igen?

    3) Specifika grejer: Det känns som att äventyret förutsätter att spelarna skall "förstå" att dom behöver ha med sig en andebesvärjare ner mot kryptan (-viket iofs sedan visar sig inte stämma). Hur "förstod" era spelare det? Jag tycker det verkar väldigt luddigt. Hur skötte ni den biten?

    4) i slutfighten ges spelarna en möjlighet att joina kullinnan (istället) för elmeandra. Sedan står det inte ett ord om vad som händer om dom FAKTISKT gör det. Hände det några här? Hur hade ni gjort då?

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Då har vi avslutat Slocknad stjärna med några avslutande spelpass. Det mesta har gått ganska rälsat på slutet i den meningen att RPna haft en ganska klar blid av vad de velat göra och gjort det.

    Slutuppgörelsen på stenskeppet blev dramatisk men inte särskilt spännande till sist. Kullinan och styggelserna besegrades. Svår strid att balansera kanske? Tror det hängde på att de flammande tjänarna har ganska dåliga nyckelvärden, de har inget vidare Försvar så de fångade inte upp några anfall och med bara 10 i Viljestyrka klarade de inte heller av att ta några skadorna. Gruppens tank fick så klart riskera lite men kunde i slutändan sänka trollkarlen på ett försök. Men det kan också bara vara så tärningen råkade falla denna gången.

    Elmendra gick också åt då hon förstyggades i processen. På sätt och vis ok men också lite trist. Hennes totala korruption skulle kunna sänkas om man inte vill råka hamna där som vi gjorde.

    Avslutade med två korta scener där de överlämnar Kullinans huvud till Esmerelda och Kalthar till Korinthia. Där gör vi paus tills nästa del i krönikan.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ännu ett spelpass avverkat för någon vecka sedan. RPna återvände till Yndaros med Kalthar med planen att överlämna honom till Korinthia men ångrar sig när de funderat sig fram till att han kan behövas för att tala med den döde Symbar.

    De har nu förstått att "Artel" också jagar i Elmendras fotspår och att han funderat sig fram till vilken sorts plats det bör handla om, vilket nu RPna också kopplar när de sätter ihop det med stentavlans info.

    Parallellt med att de klurar på hur de kan få veta mer om lindariska lämningar följer de upp ceremonispåret och får namnet Kathia av Melion (genom att helt enkelt fråga runt bland sildaterna i staden efter överlevare från slaget, smart lösning) och slutför den lösa tråden Lugander genom att besöka värdshuset där han bott. Efter avrapportering till Esmeralda introduceras de till Marbela som berättar lite om lindariska ruiner i staden och pekar dem mot Farvano av Kaldel. Hos honom får de inte veta mycket nytt men snappar upp namnet "Kullinan av Furia" och börjar ana Artels identitet...

    Vid det här stadiet leder äventyret rätt mycket sig själv. RPna har gott om info att agera på, det är bara hänga på.

    Två möjliga svårigheter har dock framträtt:
    - Att hinna med att gestalta bakgrunden med Förstefaderns arrestering m.m. är lite svårt. Eller kräver snarare eftertanke för att inte glömmas bort. Fast scenen när alla solkyrkans medlemmar arresteras blev effektfull och fick mina spelare att börja spekulera i att Kalthars frånvaro fått drottningen att bli knäpp.
    - RPna började snacka om ÄBH med Esmeralda, berättar att de tror Lugander tillhörde en grupp med det namnet och frågar henne vad hon vet, vilket alltså bör sätta dem i klistret. Frågan är bara hur? Just nu känns det som Esmeralda borde avvakta, eller? Dels för att RPna egentligen inte vet något, Lugander är ju död, dels för att jag inte vill spåra ur finalen på SS. Kanske bäst att invänta del 4?

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Moridin Visa inlägg
    Min grupp har med precis förhört Kalthar. Slutade där. Nästa pass den 10 feb. När jag läser om Vearras gods. Tänkte vara hård med att ge dom korruption där. När två av mina RP har helig aura. Rätt OP. Men när dom träffar på levande SLP på godset. Hur har dom klarat korrumperande miljö. Ett eller två dygn efter ceremoni ?
    Hm, jag lät mina spelare slå ett slag bara, de borde kanske slagit fler men det föll bort lite. En av de järnsvurna förstyggades emellertid när de stred mot en styggelse med Korrumperade attack. Cool effekt. När det gäller SLP så tror jag det enklast är att bara förbise den regeltekniska effekten. Dina spelare lär inte tänka på det om du inte påpekar det.

    Kommentera:


  • Moridin
    svarade
    Min grupp har med precis förhört Kalthar. Slutade där. Nästa pass den 10 feb. När jag läser om Vearras gods. Tänkte vara hård med att ge dom korruption där. När två av mina RP har helig aura. Rätt OP. Men när dom träffar på levande SLP på godset. Hur har dom klarat korrumperande miljö. Ett eller två dygn efter ceremoni ?

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Något kortare första spelpass efter helgerna: Rollpersonerna fortsätter utforska Vearras gods och rotar fram övriga ledtrådar och överlevande. Någon ytterligare styggelse besegras och de interagerar kort med Miralba och lämnar därefter. Resten av tiden läggs på funderingar kring ledtrådarnas betydelse. Ganska häftigt att se hur spelarna med hjälpa av info från tidigare äventyr och spelaröversikterna kan klura sig fram till starka hypoteser om vad som faktiskt hänt, och vad som är på väg att ske. Även om det tidvis är ett utmanande bygge att nå dit så visar det verkligen styrkan i spelvärldar som denna där det liksom finns omständigheter att förhålla sig till bortom vad jag som SL berättar, som kan guida spelarna rätt (och fel för den delen).

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Kort återrapportering efter spelmöte 4 och 5.

    Än så länge känns det som det finns väldigt få fallgropar i äventyret. Lite ovant. Har jag bara haft flyt som SL? Mina spelare har nu fångat upp Kalthar och förhört honom och har även hunnit besöka grevinnan av Verara. De börjar bilda sig intressanta teorier om metaploten (en del rätt en del fel...). Visserligen hade de inte tillgång till Häxcirkel eller liknande för samtalet med Kalthar så det fick lösas genom en SLP. Lite avigt men samtidigt ett bra tillfälle att lyfta fram intressanta relationer ur RPnas förflutna. Funkade ok till sist. Nu har de hastat iväg till Vearras gods. I sin helhet känns det som en spännande äventyrsplats, mycket utrymme för SLs improvisation och gott om spännande detaljer att upptäcka. Möjligen finns här en liten svaghet i äventyret: tidsschemat är rätt pressat och vissa scener faller ur ramen om de introduceras för sent. Exempelvis besöker mina spelare Vearras gods två dagar efter Stjärnfallet vilket möjligen gör det lite av en stretch att saker och ting därinne fortfarande är ouppmärksammade av omvärlden. Ok just i mitt läge men en eller två dagars senfärdighet hade kunnat göra tidslinjen orealistisk.

    Kommentera:


  • Bifur
    svarade
    Spelmöte två och tre av SS har fortsatt flyta på bra. Lagom stort motstånd att hitta ny info än så länge, alla tre spåren känns tydliga för spelarna även om de än så länge fokuserat på plob 17. Möjligen har den enda lilla haken uppstått när det tog spelarna en hel dag i spelet innan de förstod att de måste fråga någon som vet exakt vad plobar är och var de ligger för att komma rätt. Men det löste sig och å andra sidan la de istället lite tid på att dra i de andra två spåren så att de nu har bra läge att följa också dem i nästa steg.

    Enda intrigmässiga svårigheten har hittills varit att hantera jättarnas roll. Första gången RPna använde mystiska krafter var senast, när de slog sig in i Plob17 (de ska precis utforska den vidare) och det kändes väl hårt att skicka på dem en jätte då, som tärningen visade. Det hade nog gett en TPK. Känner att jag måste introducera det hot jättarna utgör på ett bättre sätt så att de förstår faran. Kanske låta dem höra rykten om deras aktivitet eller bevittna den.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Dracohoribilis, Igår, 20.17
5 responses
109 visningar
7 gillar
Senaste inlägg 0.113
av 0.113
 
Started by Henke, 18 February 2020, 13.49
52 responses
955 visningar
5 gillar
Senaste inlägg DanielSchenström  
Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
35 responses
759 visningar
12 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by Ymir, 18 February 2020, 23.33
18 responses
749 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Ymir
av Ymir
 
Started by God45, Igår, 10.32
9 responses
295 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Ymir
av Ymir
 
Started by Henke, 16 February 2020, 13.32
65 responses
1.426 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Zire
av Zire
 
Started by ceruleanfive, Igår, 21.33
0 responses
48 visningar
3 gillar
Senaste inlägg ceruleanfive  
Started by Nero, Igår, 17.44
2 responses
76 visningar
0 gillar
Senaste inlägg luddwig
av luddwig
 
Started by kwarnberg, Igår, 13.14
10 responses
147 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Zire
av Zire
 
Started by Björn den gode, Igår, 10.26
3 responses
119 visningar
1 gillar
Senaste inlägg wilper
av wilper
 
Arbetar …
X