Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[SPOILER] Slocknad stjärna för spelledare - frågor/diskussion

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #46
    Då har vi avslutat Slocknad stjärna med några avslutande spelpass. Det mesta har gått ganska rälsat på slutet i den meningen att RPna haft en ganska klar blid av vad de velat göra och gjort det.

    Slutuppgörelsen på stenskeppet blev dramatisk men inte särskilt spännande till sist. Kullinan och styggelserna besegrades. Svår strid att balansera kanske? Tror det hängde på att de flammande tjänarna har ganska dåliga nyckelvärden, de har inget vidare Försvar så de fångade inte upp några anfall och med bara 10 i Viljestyrka klarade de inte heller av att ta några skadorna. Gruppens tank fick så klart riskera lite men kunde i slutändan sänka trollkarlen på ett försök. Men det kan också bara vara så tärningen råkade falla denna gången.

    Elmendra gick också åt då hon förstyggades i processen. På sätt och vis ok men också lite trist. Hennes totala korruption skulle kunna sänkas om man inte vill råka hamna där som vi gjorde.

    Avslutade med två korta scener där de överlämnar Kullinans huvud till Esmerelda och Kalthar till Korinthia. Där gör vi paus tills nästa del i krönikan.

    Kommentera


      #47
      Hey folks!

      Vår grupp skall efter drygt 6 månader hiatus dra igång Yndaros snart. Som jag tidigare har skrivit på forumet är jag liite orolig, mest för att jag tycker att äventyret är lite för same,same i sin struktur jmfr med de tidigare -jag får nog helt enkelt ändra en del. Kör jag som skrivet med "en plötslig smäll i stan, gå mot ljudet och slåss lite på vägen, utred varför det small och sedan följ upp ledtrådarna en och en tills du skaffat dig tillräckligt med info för att ta dig an finalakten" tror jag mina spelare kommer börja hånskratta rakt ut faktiskt. Vi har spelat symbaroum i fyra år nu och just det upplägget börjar bli gammalt. Anyways, jag skriver inte för att gnälla över det (igen) utan väljer att lita på dem här som skrivit att äventyret faktiskt är väldigt kul när man väl spelar. Min tanke är att köra en session eller två först där vi introducerar yndaros lite, kanske klämmer in fenixäventyret "att kväva facklan". Sedan rulla igång slocknad stjärna.

      Däremot har jag lite undringar till dem som spelat färdigt äventyret (Bifur! Andra?)

      1) hur långt var det jmfr med tistla och karvosti (som tog 15 resp 20 sessioner för vår grupp)?

      2) vad hade ni gjort annorlunda nu med facit i hand, om ni skulle fått spelleda det igen?

      3) Specifika grejer: Det känns som att äventyret förutsätter att spelarna skall "förstå" att dom behöver ha med sig en andebesvärjare ner mot kryptan (-viket iofs sedan visar sig inte stämma). Hur "förstod" era spelare det? Jag tycker det verkar väldigt luddigt. Hur skötte ni den biten?

      4) i slutfighten ges spelarna en möjlighet att joina kullinnan (istället) för elmeandra. Sedan står det inte ett ord om vad som händer om dom FAKTISKT gör det. Hände det några här? Hur hade ni gjort då?

      Kommentera


        #48
        1) 16 pass av normallängd (3-4 timmar)

        2) Hm, vet inte om jag hade ändrat så mycket egentligen. I så fall är det set-up:en som man behöver lägga mer tid på men det ligger ju utanför äventyret. Mina spelare uttryckte efteråt att de hade velat vara mer involverade i att tolka ut stentavlans text snarare än att bara låta SLP göra det. Detta är ju en möjlighet som antyds i Häxhammaren men det finns ju inga ramar för hur det ska ser ut och oavsett påverkar det inte Slocknad stjärna när man väl kommer dit.

        (Här har jag dock en liten hang-up som hänger ihop med detta och det är avsaknaden av tidslinje i spelet. Jag förstår att det är gjort i all välmening eftersom det i stort sett kvittar när saker händer men för mig stjälper det mer än det hjälper. T.ex. framgår det först i Slocknad stjärna att det är tänkt att utspela sig tidig vinter år 21, d.v.s. 5-6 månader in på året och att det därmed bara gått 3-4 månader sedan Väktarens vrede som ju börjar under år 21s första månader. Eftersom vi spelat förbi den tidpunkten med god marginal efter Häxhammaren lät jag istället tiden gå och lät därmed ge sken att tolkningen av texten var en komplicerad process (visserligen inte orimligt i sig) så att vi nådde fram till lämplig årstid (fast år 22 då). Hade jag hade ett tydligare perspektiv från början hade texttolkningen kunnat få gå snabbare och hade därmed varit lättare att göra äventyr av.)

        3) Här kommer min stora ändring in. Jag lät texten på stentavlan vara konkret men kryptiskt formulerad och upp till mina spelare att tolka istället för att låta det vara meta som i äventyret. Spelarna återvände därför till texten med jämna mellanrum och det var naturligt för dem att diskutera valda strofer med SLP. De förstod därigenom att de söker kejsar Symbars grav men ställde sig ju själva frågande hur det skulle leda dem vidare. Eftersom de var relativt öppna mot Kalthar lät jag honom anföra möjligheten att samtala med den döde. Hade inte han passat in kanske en annan SLP hade fått hjälpa till. Det är ju annars inte orimligt att de inser det först när de når kryptan och då låta dem återvända för att jaga upp en andebesvärjare. Jobbar de för Elmendra bör ju lösningen med Junia kunna tänkas gå att få på plats ASAP.

        Det enda jag hade ändrat nu i efterhand av detta hade varit att skriva ut hela den tolkade texten i lagom vag form. Som det var nu la jag in oläsliga delar för att göra det mer tvetydigt men det krånglade bara till det. Bättre att hålla språket poetiskt och mångbottnat men utan tomma partier. Tilläggsinfon om Beskyddarens krypta på s. 142 kan man strunta i, det gjorde jag. Bättre att ha någon sats om det i tolkningen som kan läsas ut som "Beskyddarens krypta" av någon som är mer haj på symbariska än den som gjort RPnas översättning. Kanske har ordet olika grammatiska former som inte nödvändigtvis skrivs likadant? Beteckningen delas ändå av Artel till slut.

        4) Det hände inte mig men jag tänker att Kullinan är total opportunist i det läget. Beroende på maktförhållandena efter en vunnen strid mot Elmedra och daemonerna kan en allians med honom brytas direkt men den kan också vara hela vägen tillbaka till Ambria. Väl där borde Kullinan, om han inte vågar angripa RPna, sannolikt tacka för sig och söka sig mot Symbar själv men egentligen finns det väl inget som säger att det måste bli så. Verkar RPna lita på honom kanske han faktiskt slår sig ihop med dem, i alla fall så långt som för expeditionen till Symbar (som även en av Ordo Magicas rimligen borde behöva hjälp med). Men det är klart, i slutändan lär Kullinan vara beredd att offra RPna så fort han måste och föredrar säkert att de för eller senare röjs ur vägen.

        Kommentera


          #49
          Inför slocknad stjärna tänkte jag låta spelarna få spela lite småäventyr i Yndaros med omnejd. Bland annat ska de få spela att kväva facklan följt av i köttet buret. Jag har också tänkt väva in äventyr som hör ihop med lösandet av stentavlans gåtor. Tanken var att 2-3 saker måste lösas för att få fram det som söker. Det första är en bok med översättningar av symbariska tecken. Denna ägs av den kvinna som framavlat förstyggade grisar efter recept från Lindaros, men den är stulen. På gården återfinns förutom 4 styggelsefödda grisar och den förstyggade ordens arkeologen även två kroppar av bleka svartalfer som kommer leda dom till underjorden och det mörker förstyggade svartalferna som suger blod på offer i östra Yndaros.
          har någon fler förslag på upplägg? Tänker att de måste få tag på en hantverkare som kan återskapa tavlan för att lösa de vittrade delarna.

          Kommentera


            #50
            Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

            3) Här kommer min stora ändring in. Jag lät texten på stentavlan vara konkret men kryptiskt formulerad och upp till mina spelare att tolka istället för att låta det vara meta som i äventyret. Spelarna återvände därför till texten med jämna mellanrum och det var naturligt för dem att diskutera valda strofer med SLP. De förstod därigenom att de söker kejsar Symbars grav men ställde sig ju själva frågande hur det skulle leda dem vidare. Eftersom de var relativt öppna mot Kalthar lät jag honom anföra möjligheten att samtala med den döde. Hade inte han passat in kanske en annan SLP hade fått hjälpa till. Det är ju annars inte orimligt att de inser det först när de når kryptan och då låta dem återvända för att jaga upp en andebesvärjare. Jobbar de för Elmendra bör ju lösningen med Junia kunna tänkas gå att få på plats ASAP.

            Det enda jag hade ändrat nu i efterhand av detta hade varit att skriva ut hela den tolkade texten i lagom vag form. Som det var nu la jag in oläsliga delar för att göra det mer tvetydigt men det krånglade bara till det. Bättre att hålla språket poetiskt och mångbottnat men utan tomma partier. Tilläggsinfon om Beskyddarens krypta på s. 142 kan man strunta i, det gjorde jag. Bättre att ha någon sats om det i tolkningen som kan läsas ut som "Beskyddarens krypta" av någon som är mer haj på symbariska än den som gjort RPnas översättning. Kanske har ordet olika grammatiska former som inte nödvändigtvis skrivs likadant? Beteckningen delas ändå av Artel till slut.
            Du har inte möjlighet att dela med dig av din omskrivning av tavlan? Tänkte jag skulle göra något liknande och skulle gärna se vad du själv skrivit.

            Kommentera


              #51
              Sent svar, men det går givetvis bra. Jag skrev så här:

              Strof 1. Så sände Lindaros det mäktiga […] med sin härskara vidare mot […]
              2. […] och nådde Imperiets förintade hjärta
              3. I Symbar […] där hans kropp vilade, Beskyddarens gunstling, härskarnas härskare.
              4. […] med många skatter, åter till folkets nya hem där […]
              5. […] Symbar den ärade och […] att sända stoftet ut på evighetens hav.
              6. […] och […] kroppen i […] guldbetäckt, i väntan […]
              7. Så seglade Symbars ande […] där den sista vilan omslöt […]

              Övriga reflektioner att förmedla från översättaren: Tecknet för Symbar verkar i texten på tavlan rent grammatiskt hänvisa både till platsen och dess härskare, som om de bar samma namn.

              Men som tror jag nu i efterhand mer på att skriva om ovanstående till en rak tolkning utan massa luckor (eller bara någon enstaka lucka) samt att lägga till något i strof 6 som kan likställas med "Beskyddarens krypta" utan att använda de orden.

              Kommentera


                #52
                Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

                Övriga reflektioner att förmedla från översättaren: Tecknet för Symbar verkar i texten på tavlan rent grammatiskt hänvisa både till platsen och dess härskare, som om de bar samma namn.

                Men som tror jag nu i efterhand mer på att skriva om ovanstående till en rak tolkning utan massa luckor (eller bara någon enstaka lucka) samt att lägga till något i strof 6 som kan likställas med "Beskyddarens krypta" utan att använda de orden.

                Vad får dig att känna så? Är det för att de fokuserade för mycket på luckorna? Vad var pluss och minus att de fick texten på detta sätt?

                Kommentera


                  #53
                  Ursprungligen skrivet av Styrman Visa inlägg
                  Är det för att de fokuserade för mycket på luckorna?
                  Precis. Min text säger ju allt av intresse. Luckorna är bara onödig fernissa som förvirrar.

                  I stort är ju texten ett sätt att slippa originalets meta-ansats som säger "det här är tolkningen" och lägger över uttolkandet på spelarna. Tycker man den sortens agens och klurande är kul är det ett plus, gillar man det inte blir det istället något som saktar ner spelet och ett minus.

                  Kommentera

                  Senaste inlägg

                  Minimera

                  Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                  Started by Massa, Igår, 09.49
                  11 responses
                  251 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg ChrilleT  
                  Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 16.39
                  4 responses
                  218 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Bolongo
                  av Bolongo
                   
                  Started by luddwig, 10 May 2019, 09.18
                  65 responses
                  2.086 visningar
                  6 gillar
                  Senaste inlägg Skarpskytten  
                  Started by Dr_Dängrot, Igår, 14.55
                  2 responses
                  131 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Svarte Faraonen  
                  Started by Khan, 10 November 2019, 21.30
                  2 responses
                  127 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Ulfgeir
                  av Ulfgeir
                   
                  Started by Anthrox, 14 July 2018, 21.38
                  9 responses
                  687 visningar
                  9 gillar
                  Senaste inlägg Anthrox
                  av Anthrox
                   
                  Started by wilper, 03 June 2019, 21.18
                  19 responses
                  513 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                  Started by ceruleanfive, 26 November 2018, 10.48
                  78 responses
                  1.670 visningar
                  6 gillar
                  Senaste inlägg ceruleanfive  
                  Started by Koftan, 08 November 2019, 18.53
                  2 responses
                  123 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Koftan
                  av Koftan
                   
                  Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                  121 responses
                  4.585 visningar
                  7 gillar
                  Senaste inlägg God45
                  av God45
                   
                  Arbetar …
                  X