Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vilka husregler kör ni med?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Vilka husregler kör ni med?

    Så, med spelarens handbok ute ett tag. Vilka områden anser er spelgrupp fortfarande behöver husreglas?

    Våra (finns fler jag inte kommer på nu)

    -dör en RP får man 75% av tidigare samlad ep (ska ändå svida att dö)

    - rustningar över T6 slår vi med 2 tärningar (T8= 2T4, T10= 1T6+1T4 osv. Detta för att få jämnare värden så inte en helbepansrad tank har lite otur och knockas direkt lika lätt)

    -Turger får korruption vid misslyckad kraft/ritual. Häxor starkare på mästarnivå (vi har gjort olika)

    -frambesvärjade hjälpare (tex flammande tjänare, skyddshelgon etc) får bara frammanas en gång per äventyr om dom dör. Ev fler gånger under en mkt lång kampanj (tex 2 gånger under törnekronan) Innan vi införde detta hade bägge våra mystiker i sällskapet KONSTANT en hjälpare med. Kändes både O.P och i längden tröttsamt.
    Last edited by Platon; 02 April 2016, 17.18.

    #2
    Vi har tagit bort frislag för att bryta närstrid. Det var för mycket do or die innan spelarna hade liksom inga alternativ om det skulle gå dåligt och motståndet visade sig övermäktigt. Man får lägga sin stridshandling på att dodga ur striden.

    Vi har tagit bort extra skadan för övertag och extra skadan för kritisk träff i huvudet. Är man medvetslös är det illa nog. Sen är vi lite hittepåiga vid perfekta/ fumlade och kör lite vad som känns coolt typ att man avväpnar eller har sönder vapen etc.

    Kommentera


      #3
      Att skjuta in i närstrid:

      Står målet i närstrid med andra personer, vän eller fiende, blir målet svårare att träffa och du riskerar dessutom att träffa de andra:

      På anfallsslaget...
      1 annan person i närstrid: 20 träffar den personen (X).
      2 andra personer i närstrid: 20 träffar person X och 19 person Y.
      3 andra personer i närstrid: 20=X, 19=Y, 18=Z.

      ... och så vidare. Det blev var en snabb husregler vi bara gick med på som hastigast innan första erratan och som vi hållit oss till.

      Kommentera


        #4
        Precis som karlakarlen har även vi tagit bort extra skada för övertag. Vi kör med avståndskategorier, men har tagit bort +1T4 vid kort avstånd och -1T4 vid långt, vi kör bara med att man får plus eller minus på att träffa. Innan vi ändrade det så kändes det som att pilbågsskyttar var för överlägsna vid strid på kortare avstånd (vilket ju 80% av striderna tenderar att vara).

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av PjåtrimKaj Visa inlägg
          Att skjuta in i närstrid:

          Står målet i närstrid med andra personer, vän eller fiende, blir målet svårare att träffa och du riskerar dessutom att träffa de andra:

          På anfallsslaget...
          1 annan person i närstrid: 20 träffar den personen (X).
          2 andra personer i närstrid: 20 träffar person X och 19 person Y.
          3 andra personer i närstrid: 20=X, 19=Y, 18=Z.

          ... och så vidare. Det blev var en snabb husregler vi bara gick med på som hastigast innan första erratan och som vi hållit oss till.
          Vi kanske norpar den! Det känns fånigt som det är nu, att man kan skjuta in i en hög av 12 kombattanter helt utan problem...

          Kommentera


            #6
            Upp! Det måste finnas fler som har kluriga husregler att dela med sig av!

            Kommentera


              #7
              Jag överväger att ändra både skadeslag och rustningsslag, så att merparten är ett fast värde med, bara en liten rörlig del. Det känns som att slumpen avgör alltför mycket som det är nu. Funderar också på att koppla den rörliga delen till färdighetsslaget istället: Stor differens på anfallsslaget ger högre skada och stor differens på försvarsslaget ger bättre skydd.

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg

                Vi kanske norpar den! Det känns fånigt som det är nu, att man kan skjuta in i en hög av 12 kombattanter helt utan problem...
                Fast reglerna för Skottfält gör det ganska tydligt vilka fiender som kan anges som mål för avståndsattacker, och vilka som skyms av allierade.

                Kommentera


                  #9
                  Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                  Jag överväger att ändra både skadeslag och rustningsslag, så att merparten är ett fast värde med, bara en liten rörlig del. Det känns som att slumpen avgör alltför mycket som det är nu. Funderar också på att koppla den rörliga delen till färdighetsslaget istället: Stor differens på anfallsslaget ger högre skada och stor differens på försvarsslaget ger bättre skydd.
                  Rättar mig själv. Lyckat försvarsslag innebär ju givetvis att det inte behövs något skydd från rustningen...

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av LordXaras Visa inlägg
                    Fast reglerna för Skottfält gör det ganska tydligt vilka fiender som kan anges som mål för avståndsattacker, och vilka som skyms av allierade.
                    För min grupp, som inte använder sig särskilt mycket av kartor och där "skottfältet" varierar ganska mycket från en spelares huvud till en annans, är inte den regeln särskilt tydlig alls. Därför funkar vårt lilla tillägg väldigt bra.

                    Kommentera


                      #11
                      Ursprungligen skrivet av PjåtrimKaj Visa inlägg

                      För min grupp, som inte använder sig särskilt mycket av kartor och där "skottfältet" varierar ganska mycket från en spelares huvud till en annans, är inte den regeln särskilt tydlig alls. Därför funkar vårt lilla tillägg väldigt bra.
                      Sant!

                      Jag spelar helst inte med kartor heller, så frågan har debatterats i gruppen. Vi ska testa att köra mer med kartor, men om vi inte fastnar för det så gillar jag din lösning!

                      Kommentera


                        #12
                        Husregler och husregler, men extra regler som finns i böckerna använder vi en del. Vi gillar att spela dnd 3.5 bland annat och spelar nästan alltid med terräng och figurer så jag har plockat utefter det. Men vi har inte spelat Symbaroum så länge så vi får se hur det känns. Jag sneglade på Manövrar men beslutade att lämna det ute tills man kan spelet flytande.

                        Begränsning på hur mycket du kan bära,
                        Avståndsregler för pilbågar,
                        Anpassning för rutnät och figurer gällande förflyttning,
                        Sikta högt/lågt,
                        Fummel,
                        Omslag med erfarenhet,
                        Återvinna lod & pilar,
                        Flykt & jakt,
                        Börja med fri erfarenhet,
                        Fällor.
                        Last edited by Laha; 30 August 2016, 20.13.

                        Kommentera


                          #13
                          Har precis skrivit en husregel som ersätter hur Alkemi fungerar. Delvis inspirerad från några förslag från engelska spelledare, och några egna tankar och idéer.

                          Problemet med Alkemi är att man investerar erfarenhetspoäng i en förmåga som man kanske kan använda var 3:e-5:e spelsession (en gång per äventyr, om gruppen inte undersöker ett giftmord). Om du har 13 i Listig (som vår magiker) har du 65% chans att lyckas med ett alkemislag och alltså 35% chans att förmågan inte gör någonting alls tills nästa äventyr. Du måste dessutom använda förmågan i förberedande syfte - så om du inte har använt din alkemi och plötsligt tycker att "fan, nu skulle det vara användbart med en örtkur!" så sitter du i skiten.

                          Det är möjligt att Alkemi är spelets mest restriktiva förmåga.

                          Jag vill inte ta bort alla dessa restriktioner. Alkemi ska vara svårt, oberäkneligt, och begränsat av hur extremt situationsbegränsade själva elixiren är. Jag vill även ha lite mer "mad science" känsla. Så detta är hur Alkemi kommer funka i min grupp framöver:


                          Alkemi: Ny husregel
                          Detta ersätter hur Alkemi fungerar enligt regelboken.

                          Alkemi hanteras genom en kortlek. I kortleken finns ett kort för varje elixir som alkemisten kan skapa.

                          En gång per äventyr kan alkemisten slå[Listig] för att se om han har varit förutseende nog att förbereda ett specifikt elixir. Detta kan göras närsomhelst. Om alkemisten lyckas med slaget hittar han det korrekta medlet bland sina flaskor, och spelaren kan leta igenom kortleken och välja det kortet. Lägg till elixiret bland karaktärens ägodelar.

                          Om slaget misslyckas får alkemisten ett slumpmässigt elixir. Blanda kortleken och dra ett kort. Alkemisten letar igenom sin packning men hittar bara detta elixir.

                          På gesällnivå och mästarnivå kan spelaren välja ett elixir från en lägre nivå men då få flera doser (1t4 till 1t6) om slaget för att hitta elixiret lyckas. Om slaget misslyckas kan karaktären möjligen få ett slumpmässigt elixir från en lägre nivå i den slumpmässiga dragningen, men får inga extra doser.

                          (Listan på alkemiska elixir inkluderar nya elixir från spelarens handbok, men begränsas enligt listan på mystiska hemligheter och spelledarens godtycke)
                          Last edited by LordXaras; 05 September 2016, 10.23.

                          Kommentera


                            #14
                            1: Fördelen snabbfotad ger +1 förflyttning (orginal gör full turn move 13)
                            Nackdelen sävlig ger -1 förflyttning. (orginal ger full turn move 7), Vi spelar på en karta under striderna så detta gör kartspelandet lättare.

                            2: Rustningar: Alla rustningar minskar en tärning. Så lätt blir 1T3 medium 1T4 och tung 1T6. Alla förmågor behåller sina rustningstärningar som de har. Man kan som max få sin rustning plus en extra tärning i rustning. Alla andra tärningar blir istället +1. Tärningar som kommer från magiskaföremål behåller dock sin tärning. Som exempel en Robust bersärk rese med lätt rustning hade i gamla systemet får 2T4+1T6. Nu får han 1T4+1T6+1. Svartalfen med lättrustning, övelevnadsförmåga och en magiskrustning som ger 1T4 i skydd mot korrupption får 3T4 i rustning men kostar korruption. Runrustning kommer räknas som en magiskrustning för att behålla sina tärningar (man får rustnig mot ta korruptionsskada).
                            Tanken är att minska antalet tärningar och gör att folk som inte sputspetssattsar på strid ska kunna skada folk samt förstärka magiskaföremålsbetydelse.

                            3: Skada folk: Vapenskada/magiskada plus max en extra tärning överblivna tärningar blir istället +1. Magiska effekter från magiska vapen behåller sin skada. Gift och elementar skada går inte att kombinera på samma vapen längre och är man inte giftbrukare själv och har gift på sitt vapen så kommer man på en 20:a förgifta sig själv. Elementarskada och gift som läggs på avståndsvapen påverkar 20 pilar/lod.
                            Smärttröskel ger inte längre ett extra slag för att skada. Inför istället att man kan avbryta en pågående effekt från den som blir skadad. Tex resen är något grinig över att magiker dominerar hans fru och tvingar henne till att dansa krabbdans, så han tar sin påk och slår magikern hårt i huvudet. Kommer upp i smärttröskeln på magikern och istället för att knuffa omkull honom väljer att avbryta domineringen på hans fru.
                            Så vapenskade exempel: har du ett tvåhandsvapen 1T10 bersärk 1T6 stålnäve 1T4 elemtarskada 1T4 och magisk effekt 1T4 så kommer du inte längre göra 1T10+1T6+3T4 utan skadan blir istället 1T10+1T6+1T4+2. 1T10 från vapen 1T6 från bersärk 1T4 från magiskskada som går utanför reglerna med max plus en tärning och elemtarskada och stålnäve ger en varsin +1 istället för +1T4:a.
                            Två tankar: Den första är att minska ett slag en dödeffekten som vi sett dyka upp mer och mer, vilket gör att folk som inte sattsat på strid inte måste fly direkt för att överleva. Mer dynamisktspel med mer utrymme för supporta varandra istället för one hit wonders. Samt att kompensera för minskade rustningar.

                            4:a Helning med teurgi: Helning kostar korruption som vanligt ( novis teurg 1T4, gesäll och mästare 1 korruption) men man får välja vem som tar kostnaden. Den som helas kan frivilligt ta på sig kostnaden. Om den som tar emot helning inte vill ta på sig kostnaden så får teurgen betala kostnade men har också valet att avbryta besvärjelsen dock till en kostnad att handlingen inte återfås om helningen kostar en handling.

                            Kommentera


                              #15
                              Intressant variant. Hur hanterar ni förtrollningar av vapen? Häxhammare tex. Räknas det som +1 eller som magisk effekt med +1T4 (man betalar ju inte för korruptionen per attack som på de flesta magiska vapen, utan för en hel scen)?

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by God45, Idag, 02.03
                              0 responses
                              4 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45
                               
                              Started by bortom12e, 03 April 2020, 07.14
                              2 responses
                              177 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg bortom12e  
                              Started by CapnZapp, 03 April 2020, 19.27
                              19 responses
                              483 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Staffan
                              av Staffan
                               
                              Started by krank, Igår, 22.36
                              1 response
                              6 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Marrik den allvetande, 02 April 2020, 11.07
                              3 responses
                              251 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg nano
                              av nano
                               
                              Started by Lemur, Igår, 13.29
                              2 responses
                              109 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Lemur
                              av Lemur
                               
                              Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
                              34 responses
                              682 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Lemur
                              av Lemur
                               
                              Started by Christoffer, Igår, 13.50
                              2 responses
                              55 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Christoffer  
                              Started by Gurgeh, 31 March 2020, 11.00
                              30 responses
                              800 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Leon
                              av Leon
                               
                              Started by Måns, 29 January 2019, 22.20
                              35 responses
                              1.258 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Måns
                              av Måns
                               
                              Arbetar …
                              X