Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Frågor om Kickstartern för Magi-boken

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #46
    Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg
    En sak jag tycker är intressant i diskussionen är att alla verkar förutsätta att de behöver allt till sin samling.
    Är samlar suget verkligen så starkt för de flesta? För egen del kommer jag skaffa magiboken och de fem aspektböckerna som pdf, och kommer förmodligen inte känna ett jättesug inför att skaffa allt annat. Jag får ett fungerande magisystem, som även om det inte täcker allt i settingen kommer täcka tillräckligt för mig.

    Jag förstår inte riktigt alla kommentarer som att folk inte vill ha 25 böcker i sin bokhylla eller inte vill lägga 4000på bara magiregler.
    Om ni inte vill det så gör det inte, jag tror ni kommer klara er ändå.

    Jag menar det inte som att ni har fel och jag har rätt, utan snarare att jag tycker det är spännande hur olika vi verkar se på det hela.
    Det här är en ganska bra poäng. Vi på Helmgast hoppas givetvis att folk vill köpa många aspekter, men tro mig, man kan göra jääävligt koola magiker bara med de fem som kommer med magiboken. Vi har speltestat dem mycket.

    Kommentera


      #47
      Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg

      Det här är en ganska bra poäng. Vi på Helmgast hoppas givetvis att folk vill köpa många aspekter, men tro mig, man kan göra jääävligt koola magiker bara med de fem som kommer med magiboken. Vi har speltestat dem mycket.
      Hur skulle du säga kraftmässigt besvärjelserna är, jämfört med tex. Daak magi? Även offensiva magier från Daak gör långt mindre skada än en snubbe med ett långsvärd, tex.

      Kommer besvärjare behöva springa runt med ett armborst och sina besvärjelser, eller kommer dina eldbollar vara mer än tillräckligt för att besegra motståndare?

      Kommentera


        #48
        Jag undrar om framtida aspektblcker kommer släppas som pdf? Jag tänker mig nog regelbok och sedan aspekter i pdf-format är min modell.

        Kommentera


          #49
          Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

          Hur skulle du säga kraftmässigt besvärjelserna är, jämfört med tex. Daak magi? Även offensiva magier från Daak gör långt mindre skada än en snubbe med ett långsvärd, tex.

          Kommer besvärjare behöva springa runt med ett armborst och sina besvärjelser, eller kommer dina eldbollar vara mer än tillräckligt för att besegra motståndare?
          En gyllene regel har varit att magiker inte ska kunna överglänsa andra rollpersoner på deras grej. Dvs, en krigare med svärd är fortfarande bättre på sin grej, att slåss mot folk, än vad en magiker är. En dedikerad stridsmagiker kan vara effektiv, men bör kunna slåss med vapen också om han vill kunna hävda sig i ett spänt läge. En magiker i en stridssituation är bäst som mångsidig support till sin posse, snarare än dess dedikerade DPS. Hur mäktigt magi är dock väldigt avhängigt magikerns förberedelser. Aspekter ger väldigt olika starka bonusar vid olika tillfällen och omständigheter; en kosmomantiker blir tex extremt farlig om hans mentala hälsa är körd i botten och det är en stjärnlös natt när månen är som mörkast. Ladda upp med lite kongelat på det och han kan göra kaos med hela samhällen. Det är typ det som händer på omslaget till magiboken.

          Generellt motsvarar 1 i alstringssvårighet 1 poäng skada, så en "typisk" fysisk attackspell med svårighet 16 gör 4T6 i skada. Ett svärd är givetvis mer effektivt i det läget, men attackspells använder ofta Eld- eller Fallskada, som är mer brutal än Hugg, Kross och Stick... De mest intressanta attackspellsen är dock kanske inte sådana som gör fysisk skada på det sättet, utan har helt andra effekter..."
          Last edited by Ymir; 17 March 2019, 21.07.

          Kommentera


            #50
            I allmänhet gynnas magiker av klurighet och framförhållning. Öga mot öga med en person som är lika skicklig på att slåss som magikern är på att trolla så kommer det sannolikt att sluta med en däckad magiker. Magi glänser mer när den är indirekt och sker med slug planering. En pyromantiker som vill bidra till ett fältslag fokuserar inte nödvändigtvis på att kasta eldbollar som en annan fälthaubits, utan kanske är mer effektiv genom att göra motståndarens befäl koleriska och benägna till ogenomtänkta beslut grundade i aggression. Men det går inte att ersatta alla andra former av kompetens med magi.

            Kommentera


              #51
              Har det framgått nånstans hur omfattande var och en av dessa aspektböcker är?

              Kommentera


                #52
                Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
                Har det framgått nånstans hur omfattande var och en av dessa aspektböcker är?
                På Kickstartersidan hoppas jag det framgår att aspektböckerna är på omkring 50 sidor (men kommer växa nu när vi lägger in effekterna/rotbesvärjelserna). Där står även att varje bok har 18 mysterier (nu 19) och omkring 50 besvärjelser. Är det vad du menar med omfattning?

                Kommentera


                  #53
                  Ursprungligen skrivet av Kaigon Visa inlägg

                  På Kickstartersidan hoppas jag det framgår att aspektböckerna är på omkring 50 sidor (men kommer växa nu när vi lägger in effekterna/rotbesvärjelserna). Där står även att varje bok har 18 mysterier (nu 19) och omkring 50 besvärjelser. Är det vad du menar med omfattning?
                  Tack!

                  Kommentera


                    #54
                    Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg

                    En gyllene regel har varit att magiker inte ska kunna överglänsa andra rollpersoner på deras grej. Dvs, en krigare med svärd är fortfarande bättre på sin grej, att slåss mot folk, än vad en magiker är.
                    Det høres ut som en veldig bra filosofi

                    Men et av "problemene" som vi har er at siden det ikke er noen begrensninger eller skiller på hva "krigeryrker" og "mystikeryrkene", så blir en mystiker omtrent alltid en bedre kriger enn en kriger, og bedre tyv enn en tyv osv.

                    Ønsker en for eksempel å lage en som er god til å slåss så er det bare til å sette maks erfarenhetspoeng på sverd og skjold, og så velge og være prest eller magiker i stedet for kriger. Og så er det bare å velge bønner/besvergelser som gir deg + på chockslag, pluss i skade og lignende. Og så bønner/besvergelser som du kan bruke på motstanderen når du er forsvarer. Den eneste fordelen en kriger har overfor en mystiker er at han kan begynne med litt større rustning eventuelt våpen når en starter, men det spiller jo minimal rolle, da det ikke er verdens vanskelig å skaffe det rett etter at en har startet å spille. Så siden det ikke er noen skiller, så blir en magiker akkurat like god som en kriger på alle "krigertingene", men blir mye bedre pga alle "boostene" som han kan få ved å bruke bønner/besvergelser. (Og en kan gjøre det samme hvis en for eksempel ønsker å være en annen klasse en kriger)

                    Men dette var en avsporing, for det har jo ikke noe med den nye magiboken og gjøre, hvis det da ikke finnes noen slags nye "begrensninger" der...

                    Sånn ellers så er jeg veldig positiv til magiboken! Og jeg synes at uansett om det kommer 5,10 eller 20 aspektbøker så er det bedre enn det gamle systemet hvor det kunne være ca 8 besvergelser i ett aspekt. Det jeg er mer redd for er at lovnaden og presset for å lage så mange aspekter vil ta fokuset, tiden og gleden fra de som skal skrive de, slik at det vil gå ut over andre prosjekter. Det ville være bedre med for eksempel kun de 10 mest populære aspektene, og så en bok om Jargien, Vandøde & Demoner, siste del av Sylfens vrede osv. enn å ha 20 forskjellige aspektbøker.
                    Ellers håper jeg at de kommer ut som "bundles" i kickstarterne og ikke enkeltvis (feks 3 eller 5 i hver kickstarter?). Det er rett over 220 kr i frakt til Norge, så fraktkostnaden vil jo bli særdeles høy, så kommer de ut enkeltvis så må en jo selvfølgelig bare droppe kickstarterne og så kjøpe de i flere omganger for å få ned frakten noe. Jeg hadde vært glad hvis noen hadde hatt noen innspill til det jeg skrev anngående balansen mellom mystikere og krigere, men i stedet for å spamme tråden her som skal handle om kickstarteren så starter jeg en ny angående det
                    Last edited by Galdermester; 18 March 2019, 19.32.

                    Kommentera


                      #55
                      Ser inget om magiska föremål i kickstarterns beskrivning av kapitlen. Hade varit nice med lite förslag på magiska föremål och vapen och hur man ska tänka kring dem.
                      Also: Ge oss Drezin dvärgar please :)

                      Kommentera


                        #56
                        Ursprungligen skrivet av Drafur Visa inlägg
                        Also: Ge oss Drezin dvärgar please :)
                        De finns, i alla fall i light-version, i Äventyrarens Handbok.

                        Tyvärr så är bakgrundstabeller och liknande i grundboken ganska Jargien-fokuserade, så det är nog där det skulle krävas lite krut för att kunna göra "bra" dvärgar och annat oknytt.

                        Kommentera


                          #57
                          Ursprungligen skrivet av Drafur Visa inlägg
                          Ser inget om magiska föremål i kickstarterns beskrivning av kapitlen. Hade varit nice med lite förslag på magiska föremål och vapen och hur man ska tänka kring dem.
                          Artefakter i Eon är ju tätt sammankopplat med Alkemi som istället får komma i en framtida modul.

                          Magiboken har dock fullt stöd för enklare förtrollade vapen, exempelvis flammande vapen eller vapen som lättare går genom pansar och dessa förtrollningar (besvärjelse lagda på vapen) kan fås att hålla flera år (dvs praktiskt sett för evigt).

                          Kommentera


                            #58
                            Och där dök previewsen upp i mailen. Ska bli spännande att se vad pyrotropiker kan mer än bajsa napalm.

                            Kommentera

                            Senaste inlägg

                            Minimera

                            Arbetar …
                            X