Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regelfråga för EON IV

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av buenaventura, 25 October 2018, 16.09
2 responses
101 visningar
0 gillar
buenaventura  
Skapad av RedMoon, Idag, 13.59
0 responses
21 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
11 responses
320 visningar
4 gillar
pappa
av pappa
 
Skapad av Max Raven, 18 September 2018, 17.53
12 responses
393 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
99 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
14 responses
284 visningar
7 gillar
Dunkel
av Dunkel
 
Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.986 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.057 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
285 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av McAber, Igår, 10.55
1 response
82 visningar
1 gillar
illuzive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Regelfråga för EON IV

    Hej på er!

    Finns det regler för strid med två vapen i EON IV? T ex en dolk i varje hand...

  • #2
    Inte i grundreglerna vad jag kan minnas , det finns en förmåga man kan få som ger extra skada om man har ett vapen i varje hand. Misstänker att det kommer regler för det i den nya stridsmodulen dock.

    Kommentera


    • #3
      Hej!
      Det finns några stridskonsttekniker som ger fördelar om man har två vapen (inklusive sköld). Finns även en särskild teknik som ger fördel om man har ett par (dvs två likadana vapen). Två vapen:anfall gör +2 i skada, Två vapen:försvar ger ingen utmattning för val av försvarstaktik, Två vapen:par ger ytterligare en vapenegenskap till vapenparet (typ Snabb, Måttande, Precis mfl). Dessa tekniker kräver dock att man kan en stridskonst där de ingår.
      Last edited by PalMer; 17 October 2018, 07.34.

      Kommentera


      • #4
        Det är värt att nämna att det finns en del fördelar med att använda två vapen även om man inte har en stridskonst eller egenskaper från bakgrundstabellerna. Det mest uppenbara är ju ett vapen + sköld, då sköldar är mycket bra till försvar, men i bästa fall halvkassa att anfalla med. På samma sätt kan man dra nytta av att ha en flexibel uppsättning vapenegenskaper genom att ha ett extra vapen draget, för att inte tala om det praktiska att ha ett vapen kvar om man skulle tappa det ena. Det finns trots allt inget regeltekniskt hinder för att slåss med ett vapen i "fel" hand.
        Till exempel, om man använder kombinationen bredyxa och dolk, så har man yxan till att göra förhållandevis mycket (hugg)skada och splittra bräckliga vapen och sköldar med och dolken för förmåga att kringgå rustningar och göra särskilt otäcka allvarliga skador. En annan kombination är t ex två olika vapen som är specialiserade på två olika skadetyper, t ex yxa och stridsklubba.

        Det betyder förstås tyvärr två likadana vapen inte har någon större fördel utan stridskonster eller särskilda egenskaper, mer än att man garderar sig mot att bli avväpnad. Och att det ser jäkligt tufft ut.
        Men som PalMer säger ovan, när man väl ger sig in på stridskonster är ett par vapen av samma typ något som leder till en av de mer kraftfulla teknikerna.

        Kommentera


        • #5
          I grundreglerna så får du leta i händelsetabellerna för att hitta vad det gör att slåss med två vapen. Har för mig att det står lite kort inbakat med dubbelhänt eller ambidextriös.

          Kommentera


          • #6
            Karaktären det gäller har rullat fram ambidexter, dolkmästare och kastmästare. :-) Vi gjorde en egen specialsnickrad stridskonst till denna knivman. Man vill ju gärna spela lite på temat nu när slagen blev som de blev.

            Kommentera

            Arbetar …
            X