Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Behöver hjälp med avståndsstrid

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, Idag, 09.59
5 responses
84 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Bolongo, Idag, 08.55
8 responses
196 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Björn den gode, 12 November 2018, 00.03
20 responses
430 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av God45, Idag, 12.43
2 responses
63 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 12.52
0 responses
27 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Kraetyz, Idag, 03.28
0 responses
79 visningar
0 gillar
Kraetyz
av Kraetyz
 
Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
1 response
44 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 22.32
1 response
10 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.00
0 responses
75 visningar
1 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Bifur, Igår, 11.59
2 responses
178 visningar
2 gillar
Per
av Per
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Uppdatering.

    Först skulle jag vilja tacka alla för er support, speciellt mr Chef.
    Tänkte flika in en liten uppdatering hur spelmötet gick.

    Scen: Tre rollpersonen fast i hemsökt hus fyllt av skräckrum, galningar och mysterier. Utspelas 1992 i new york.
    Rollpersonerna går in i ett rum där de (efter att studerat en spegelvägg ett tag) hamnar i strid med sina spegelbilder.
    Det blir en strid som involverar sex personer, 1,2,3,A,B,C.

    Jag kör nu närstridsregler även för avstånd och det blev så här
    1 vinner reaktion över A och är nu attackerare
    B vinner reaktion över 2 och är nu attackerare
    C attackerar 1 och är nu attackerare mot 1 som är attackerare mot A
    3 attackerar C och är nu attackerare mot C som är attackerare mot 1

    Det funkar med blir otroligt komplicerat, efter några rundor så dyker en attackhund in i striden som slåss med hjälp av vändningar och en rollperson blir mind controllad, vilket leder till att den nu är attackerare mot en annan RP som attackerar en NPC som också attackerar en annan RP.

    Det blev tillslut helt omöjligt att hålla isär vem som skulle slå attackslag och vem som skulle försvara så vi beslutade oss för att istället ändra reglerna till avståndsfas..
    Alla har en sidohandling och en attack. Alla får undvika alla attacker, men att undvika mer än en person ökar utmattning med ett per extra undvikning och ger -1T6 kummaltivt.

    Det blev mycket smidigare för oss.
    Nu ska jag bara lista ut hur jag ska implementera attacker så som dubbelskott, automateld osv.

    Kommentera


    • #17
      Dubblpost
      Last edited by dancodan; 29 October 2018, 14.25.

      Kommentera


      • #18
        För att undvika förvirring hade jag använt närstridsregler rakt av men gett vissa vapen en egenskap som gör att man får använda dem i närstrid med -1 eller -2 T6. Då slår man avståndsvapnets färdighet och motståndaren kan undvika som vanligt. Sen slänger man in en stridskonst som gör att man ignorerar minus och vi är tillbaka på gamla goda Eon 3 tiden med massa mods!

        Kommentera


        • #19
          Vi fick ju lite problem med de reglerna när reglerna kräver en attackerare och en försvarare.
          Men om A skjuter på B som skjuter på C som skjuter på A så blir det himla konstigt.
          Vem är attackerare och försvare då?

          Släng in sex personer i eldstriden och förvirringen är total

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av dancodan Visa inlägg
            Vi fick ju lite problem med de reglerna när reglerna kräver en attackerare och en försvarare.
            Men om A skjuter på B som skjuter på C som skjuter på A så blir det himla konstigt.
            Vem är attackerare och försvare då?
            Det här beskriver alltså en situation med tre olika sidor där alla vill skjuta varandra i en cirkel? Borde inte vara jättevanligt men om det skulle hända i närstrid skulle vinnaren (högst Reaktionsslag) tvinga de två andra sidorna att vara försvarare även om de inte är allierade. Den försvarare som kontrade och/eller slog bäst skulle bli anfallare mot de två andra.

            Nycklen för att göra närstrid hanterligt är att dela upp i det i delstrider. Systemet är inte byggt för att klara 4 mot 4 utan gör det mycket bättre i fyra strider med 1 mot 1 där vinnarna sedan går samman i 2 mot 1 strider.

            Kommentera


            • #21
              Nu kan jag inte dubbelkolla reglerna för alla mina rollspelsböcker är nere i förrådet inför flytt, men säger inte reglerna hur man hanterar flera stridande från samma sida? En anfallande sida och en försvarande. Det är ju lite Eon 4s grej med att man tvingar en att vara anfallare och en försvarare så om A och C är i strid, A är anfallare. Om B vill anfalla A hamnar han på samma sida som C och inleder som försvarare. Om inte A nu anfaller både B och C kommer A förlora initiativet.

              Är det inte typ så reglerna funkar? :)

              Edit: What Kaigon said
              Last edited by Hikage; 29 October 2018, 19.58.

              Kommentera


              • #22
                Ja systemet är helt strålande med en mot en. Det råder inga tvivel.
                Där vi fick problem var att en mot en var omöjligt.
                Ofta blev det att två rollpersoner attackerade en npc och var då attackerare mot honom. Hans kompis däremot som inte var attackerad valde att attackera en av rollpersonerna. Den attackerade rollpersonen var ju redan attackerare mot en annan npc.

                Jag misstänker att det inte kommer finnas en lösning för att använda eons närstridsregler i mitt hemmabygge.
                Jag sneglar lite på eon tre-reglerna nu. Ska se om jag kan få till något som passar nutidens vapen.

                Tack för all feedback

                Kommentera


                • #23
                  Edit> så som Kaigon säger det så blir den sida med högst reaktionsslag attackerare.
                  Så i detta fallet aå hade den andra npcn inte fått attackera, och han hade inte behövt försvara (eftersom han inte är under attack)
                  Han blir lite ”idle” och väntar på att hans kompis ska vinna tillbaka initiativet så att han får agera, eller alternativt så autovinner han det eftersom han inte blivit attackerad under rundan.

                  Tror jag förstår men gruppen gillar realism så vi får nog köra med att alla attackerar i avståndsfasen istället. Då försvinner anfallare och försvarare.

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av dancodan Visa inlägg
                    Edit> så som Kaigon säger det så blir den sida med högst reaktionsslag attackerare.
                    Så i detta fallet aå hade den andra npcn inte fått attackera, och han hade inte behövt försvara (eftersom han inte är under attack)
                    Han blir lite ”idle” och väntar på att hans kompis ska vinna tillbaka initiativet så att han får agera, eller alternativt så autovinner han det eftersom han inte blivit attackerad under rundan.

                    Tror jag förstår men gruppen gillar realism så vi får nog köra med att alla attackerar i avståndsfasen istället. Då försvinner anfallare och försvarare.
                    Nja snare blir det så att NPC 2 plockar upp en av rollpersonerna till en ny delstrid, vilket gör att den rollpersonen behöver anfall NPC 2, eller automatiskt förlora initiativet till nästa omgång. Med EON-reglerna kan man inte strunta i att någon ger sig in i närstrid med dig och attackera en annan person än din motståndare.

                    Så alltså RP1 och RP2 är anfallare mot NPC 1. NPC 2 vill vara med i striden och attackera mot RP2. Striden delas då in i 2 delstrider, RP1 ot NPC1 och RP2 mot NPC2. I detta fallet är båda RP:na anfallare mot varsin NPC, för att NPC2 helt enkelt blockerar RP2 från att attackera NPC1.

                    Kommentera


                    • #25
                      Jag förstår precis. Och gör man så blir det superenkelt med reglerna.

                      Men när NPC1 är den farliga sektmedlemmen som just ska tända en dynamitgubbe så hamnar jag i läget att bägge RP vill skjuta honom och inte fokusera på npc2 som är en springpojke med en brödkniv.

                      Att jag då måste tvinga RP2 att attackera springpojken trots att han inte vill känns tråkigt.
                      Vår spelgrupp gillar att det är realistiskt och om en fara infinner sig så önskar ibland RP att oskadliggöra faran även om det presenterar en risk (i detta fallet att springpojken får in ett hugg).

                      Jag förstår EONs regler och hur man tvingas in i 1 mot 1 strider utan eget val. Men vi får snickra ihop något eget där varje rollperson kan välja att attackera vem dom vill.

                      Det blir enkelt genom att använda avståndsregler.
                      Dvs en sidohandling och en huvudhandling per runda. (Eftersom alla använder skjutvapen).
                      Och då håller vi oss ändå till EONs regler vilket känns bra.

                      Kommentera


                      • #26
                        Tack för all hjälp dock.
                        Har fått en ökad förståelse för systemet och reglerna. Tycker det lämpar sig väldigt bra för en mot en strider.

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X