Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Egna hemmagjorda äventyr till EON IV

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Platon, Igår, 08.46
12 responses
428 visningar
1 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Björn den gode, Igår, 00.03
15 responses
253 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av Magnus Seter, Igår, 21.48
1 response
62 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Khan, 09 October 2018, 09.00
31 responses
803 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av krank, 05 November 2018, 13.38
15 responses
248 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
28 responses
1.362 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av krank, Igår, 19.17
0 responses
13 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av CapnZapp, 09 November 2018, 16.28
21 responses
1.066 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av anth, 16 October 2018, 11.03
15 responses
396 visningar
2 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
38 responses
940 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Egna hemmagjorda äventyr till EON IV

    Hej på er!

    Efter många tankar fram och tillbaka ser det nu ut som att jag och mina rollspelsvänner kommer ge EON IV en chans. Nu undrar jag om det finns de här som spelar det och kan ge tips om det är något särskilt vi bör ha i åtanke, egna hemmaregler ni har jobbat fram som ni tycker fungerar bra, eller... det viktigaste av allt. Om ni har hemmagjorda äventyr ni skulle vilja dela med er av. :-D

  • #2
    Tjena! Här kommer två grejer.

    Först en klase husregler, med motivering varför jag använder dem.

    Spoiler: 

    [B]Grundtärningar[/B]
    Placera grundtärningar efter du har slagit alla slag på händelsetabellen.
    Varför: Karaktärskoncept kan förändras efter slagen på händelsetabellen.

    ----------------------
    [B]Intelligens[/B]
    Ett nytt härlett attribut, intelligens, baserat på Psyke och Visdom.
    Varför: Det finns inget härlett attribut för en mental, intelligensbaserad konflikt, som tex. gåtor, översättningar, brädspel, etc.

    ----------------------
    Blödning
    Öka blödningstakten för alla blödningar med +1.
    Varför: Gör blödningar mer dödliga. I nuläget är inte blödningar särskilt farliga.

    ----------------------
    [B]Erfarenhet[/B]
    Få dubbelt så många poäng.
    Öka färdigheter genom att betala/köpa ökningen istället för att rulla.
    Kostnad = antalet tärningar du nu har i färdigheten.
    Lättlärd/Svårdlärd sänker/ökar kostnaden med 1, likaså gör styrande attribut.
    Öka med +1 per steg.

    Varför: Ta bort random elementet, låt spelare själva styra deras karaktärsutveckling.

    --------------------------------------------------
    [B]Tig kättare (Mysterium)[/B]
    Istället för att förbjuda ett ord, förbjuder den användandet av en social färdighet. Den ger även +2 per Övertag i svårighet att motstå.
    Varför: Bönen är mer eller mindre värdelös och tråkig ur ett tematiskt perspektiv, vilket är en dödssynd när det bara ingår två mirakel i mysteriet (och den andra inte är särskilt användbar den iheller).

    --------------------------------------------------
    [B]Den vandödes förbud och Den vandödes förintelse blir ett mysterium.[/B]
    Mysteriumet för demoner har fyra stycken mirakel i sig, det finns ingen anledning till varför miraklen för odöda ska vara uppdelade i två, speciellt inte när Den vandödes förbud inte är så himla bra, jämfört med Den vandödes förintelse.


    -------------------------------------------------------------------------------

    Skrev ett äventyr för lite drygt två år sedan. Det är väldigt open-ended och det är i princip spelarkaraktärerna som styr utgången av en massa fristående händelser som sker i en utkants-provins i Nordöstra Jargien.

    Äventyrar-gruppen kan egentligen vara vilket gäng som helst men kravet är att de av någon anledning, X eller Y, har gått med på att resa till regionen för att försöka hitta en grupp pilgrimer som gett sig ut för att hitta en helig plats ute i vildmarken. När de försvann sändes några soldater ut för att leta efter dem, men ej heller de har återvänt. Den lokala befälhavaren vill inte offra mer soldater och därmed anställer någon rollpersonerna för att leta upp pilgrimerna.

    Jag säger någon för det kan vara befälhavaren, visst, men det kan också vara någon religiös figur (antingen en av de namngedda NPCerna eller en egen, Abedissan eller tempelriddaren tror jag båda är bra exempel) eller någon av de lokala ledarna i staden Danhiir. Om pengar, religiös övertygelse eller äventyrslusta driver karaktärerna får ni själva fundera ut.

    Efter en inledande scen med vem som än anställt RP så saknar äventyret traditionell struktur utan rör sig istället från plats till plats. De olika platserna har flera olika SLP med motivationer och mål och många av dem inkluderar att få RP att göra bu eller bä. Utöver en försvunnen pilgrims-grupp finns det politiska maktintriger, härjande rövare och upprorsmakare. Välkomna till Danhiir!

    Karta över Danhiir med närliggande områden av intresse.

    Mind-map med korta beskrivningar över de fyra mest intressanta platserna, Danhiir, Emperor's Last Stronghold, The Blessed Grove och givetvis The Blue Raven Tribe.

    Beskrivning av olika händelser/uppdrag/quests som kan ske i olika områden.

    Mind-map med alla mer intressanta SLP:er, intressanta relationer och vilka händelser/uppdrag/quests som de försöker påverka, samt på vilket håll de försöker påverka dem.

    Slutligen, en PDF med bilder på alla intressanta SLP samt kort beskrivning av dem. Bilderna kan med fördel visas, med text, för spelarna efter de lärt känna karaktärerna.

    Slit det med hälsan. Jag och min grupp lirade färdigt det hela på lite drygt en helg och efteråt kom nog Danhiir aldrig att förbli detsamma. Kom ihåg att använda SLP:er så som ni känner för det. Somliga kanske aldrig ens dyker upp för vad de har att erbjuda inte är intressant nog medan andra kanske tar en väldigt stor del av historien.

    Värt att notera är att allting är på Engelska men klarar du av att kolla på Game of Thrones utan att vara helt hjälplös så är det här inget svårt.

    Lycka till och ha kul med Eon IV!

    Kommentera


    • #3
      Här är lite mer husregler från annat folk!

      http://www.rollspel.nu/forum/specifi...7698-husregler

      Kommentera

      Arbetar …
      X