Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Av Blod Komna...

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Genesis, 18 June 2018, 18.30
64 responses
1.264 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Minimoni, Idag, 02.16
0 responses
5 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Mundo, 06 June 2018, 09.00
8 responses
254 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av ceruleanfive, 20 June 2018, 20.57
16 responses
381 visningar
6 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Krille, Igår, 00.40
1 response
145 visningar
12 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 18 June 2018, 16.44
2 responses
80 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av phastari, 20 June 2018, 19.11
0 responses
64 visningar
1 gillar
phastari  
Skapad av krank, 18 June 2018, 17.00
3 responses
48 visningar
0 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Henke, 13 June 2018, 19.07
161 responses
5.777 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Feuflux, 11 April 2018, 22.06
11 responses
306 visningar
2 gillar
Tant Ragnar  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Av Blod Komna...

Efter åtta års bortavaro skall jag ånyo kasta mig själv och tre olyckliga kanaljer, in i det fantastiska Mundana.
    Vi är alldeles i startgroparna och kommer plocka upp tråden där vi släppte den för nästa ett decennium sedan. Det är nya karaktärer, men spelarna kan kanske springa in i sina gamla alter egon under äventyret - vi får se hur det går.
    Jag har försökt att söka på forumet men kammat noll vad gäller spelrapporter tyvärr. Så jag skulle gärna ha lite åsikter från er som redan spelat igenom Av Blod Komna.
    - Vad var bra/dåligt/förvirrande eller roligt.

MVH Otto

Välkommen tillbaka!
    En sak som var bra var att fraktionerna och deras högre medlemmar har tydliga agendor och att det underlättar för att göra eventuella avsteg från äventyret och ändå få det att verka rimligt. Listan med olika hantverkare och de olika platserna som går att besöka i Targus är gedigen och ofta är de färgstarka nog för att bli relevanta i små äventyr. Undrake stenar var skoj och kan lämna bestående egenheter hos spelarnas karaktärer. En av mina favoritmoduler och jag använde den fristående från resten av sylfens vrede och det funkade bra tyckte jag, bortsett från att vissa bitar av äventyret inte kom till användning.

Var beredd på att delar av äventyret, att vara inneboende hos en trevlig familj tänker jag mest på, kan vara svårt att följa om någon av spelarnas karaktärer är väldigt Daak-troende (möjligheten att flytta ut tas dock upp i modulen). De hednatroende och vindtroende samt vissa hemligheter som kan vara relevanta för viktiga slp:er beskrivs betydligt tydligare i Damarien-modulen. Även om det inte är något måste att ha Damarien-modulen så hade jag önskat att jag haft den innan jag körde Av Blod Komna. Jag hade/har också lite svårt att hitta i modulen när jag letar efter olika scenarion eller annat som kan vara av intresse, så kanske ett tips att skriva ner sidhänvisningar om du pallar eller använda någon markering för att hitta?

I övrigt gillar jag Lucian, han är schysst.

Kommentera

Lucian och hans ”pojkvän” Eliam är kanske det mest intressanta eller ponentiellt intressanta dramat i äventyret, men det kommer krävas en del takt och känsla för att föra in den storyn utan att det blir krystat. Finns ett litet avsnitt om hur de tänker sig att Eliam skall ”hintas” för spelarna, men jag vet inte om det kommer vara tillräckligt eftersom det förekommer typ 80 slp:r i första delen av äventyret.
      Annan grej som bekymmrar mig lite är att man skrivit in en del kvinnor på höga positioner, men flera av dem som känns inte så lite kliché och stereotypa. Äventyret förutsätter i på flera ställen att RPna är män, inget nytt i det så jag är van att jobba runt det.

Kommentera

Det finns gamla saker på det gamla forumet.
        (vi bytte forumsplattform i februari 2014)
        http://oldsite.rollspel.nu/forum/

Kommentera

Åh. Tack så mycket!

Kommentera

Du har en poäng i det. När jag körde äventyret så hade Lucian fått en ganska bra hållhake på spelaren med commersium lamias hjälp och det funkade därför rätt bra att inviga honom i dennes plots utan att Lucian behövde oroa sig alltför mycket för att bli förrådd.

Du har en poäng i andra punkten också. Det framstår som att det är gott om femme fatales i Targus och att tona ner på klichéerna en del är nog en god idé.

Kommentera

Låter intressant att låta Lucian ha hållhake på dem, minns du vad du körde med där?
              Skrev just klart alla RPna igår. Det blir en västlänning med stövlana fulla med sand ifrån gladiatorarena, en riktig brutal kille som jag tror jag skulle tycka mycket illa om irl.
              En ett hyrsvärd med många klingor i sin skida som växt upp på fängelseön Real kring staden Pelm, en del mentala bekymmer och en hög med avtrubbning i bagaget - skall bli intressant och se hur de här två råskinnen skiljer sig åt - och hur de kommer komma överens?
              Sist har vi lite tankemuskler i form av en utstött cirefalier som präglats av en trasig kärlekshistora med en tirak och landsförvisning som tack för det. Fostrades i ett nunnekloster i Jargien och har både lärt sig kartritning, kaligrafi och förfalskning. - Hon är just nu min ankytning till äventyret då hon tidigare arbetat ihop med de Gamla. Har ingen riktigt bra idé här, men tänker att de reser in i Damarien för att rota i biblotek och dylikt för att finna ledtrådar till Sylfens Vrede och kanske lie stoff kring Ramora som verkar vara De Gamlas huvudintresse.

Kommentera

Två tempelriddare tillhörande Arvorns Hammare hade vägarna förbi i ett hertigdöme i norra Drunok för att hitta kättare. Dessvärre lyckades de med det och hittade rollpersonen ifråga, vilken ville statuera exempel med tempelriddarna och skickade tillbaka en av dem som en vandöd i riktning mot Arvorns Hammares kapitelhus. En tid senare fick han besök av en drunokisk adelsman som hade anslutit sig till en cell av Commersium Lamia och denne hotade att avslöja vad rollpersonen hade gjort om denne inte gick med på att bege sig till Damarien och utföra Commersium Lamia vilja tillsvidare. Rollpersonen gick motvilligt med på det för att slippa riskera att förlora det hem han hade byggt upp i Drunok. Väl i Targus så var den lamia i Targus som verkade behöva rollpersonens tjänster mest Lucian. Denne önskade att rollpersonen,vilken var magiker, skulle fungera som en spion hos Santimarexorden. Det hela utmynnade efter en del äventyr och dubbelspioneri i förhandlingar mellan Helec Åldrige och Lucian med rollpersonens hjälp.

Även om det var ett rätt specifikt exempel ovan så kan jag tänka mig att de flesta vägar som har lett till Commersium lamia även kan leda till Lucian om denne tycker sig behöva en tjänst. Det kan ju också ryktas om att Lucian besitter stora historiska och teologiska/ockulta kunskaper
                för de som behöver information i såna områden, vilket skulle kunna leda till att rollpersonerna försöker söka sig till honom.

Kommentera

Ja, Lucian äger såklart ett, i det närmaste, mytomspunnet men mycket privat bibliotek.
                  Har en tanke att gruppens gamla rollpersoner kommer ligga för döden på något lämpligt stället. Rollpersonerna kan ramla över dem av en ”slump” som Cleastrate i själva verket har satt i verkat, i hopp om att Luissa van Culnar ska dyka upp.

Kommentera

Arbetar …
                  X