Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Äventyrshjälp: Damariska motståndsmän

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
50 responses
723 visningar
3 gillar
Björn den gode  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
99 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Spitfire, Idag, 13.18
2 responses
33 visningar
2 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Platon, Igår, 21.25
4 responses
129 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
782 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
143 responses
5.463 visningar
14 gillar
shirian
av shirian
 
Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
108 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
150 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.591 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
21 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Äventyrshjälp: Damariska motståndsmän

    Jag sitter och planerar ett kampanjupplägg i Damarien där tanken är att spelarna ska spela karaktärer som aktivt arbetar för att störta Storfursten.
    Har inget exakt upplägg än så länge men tänker något i stil med att de är en mindre grupp som utför uppdrag åt någon för att främja störtandet utav Vitfjäder.
    Dels finns ju förslagen i Damarien modulen på Smuggling, Sabotage, och Informationsinhämtning, utöver det tänker jag befria (straff)fångar och plundra transporter.

    Någon som gjort något liknande eller har några förslag? Jag vill gärna försöka ge spelarna blandad upplevelse med mycket av det som Damarien har att erbjuda men där saker och ting inte är som de verkar från början.

  • #2
    Att de på något sätt jobbar åt Vargriddarna är väl en bra ingång eventuellt. Har inga mer idéer just nu men ska klura lite på det.

    Kommentera


    • #3
      Jag vet inte varför, men jag fick en stor Robin Hood-vibb av det här. Ge dem ett hemligt högkvarter mitt i en stor, ogästvänlig skog och ett antal fogdar och skattmasar att råna. Att distribuera en del av pengarna tillbaka till folket senare är en fantastisk PR-kupp för att gynna dem själva och misskreditera Thamas.

      Vem arbetar de för? Är det en främmande makt? Är det en damarisk ädling? Är de fria agenter? Bors van Duncarck är ett bra alternativ, han kan säkert vilja sprida kaos och jäkelskap på pin tji för att försvåra för Thamas.

      Jag kan annars pitcha idén att det är Vitfjäder den yngre, Thamas brorson, som tröttnat på att hans farbror aldrig dör. Eftersom han kärat ned sig i drottningen kan han säkert ha en plan på att starta ett uppror, se till att Thamas "råkar" dö i det och sedan gifta sig med hans änka. Bättre position är svårt att få i Damariens successionsordning.

      RP:s uppdrag kan innehålla en hel del resor, som trogna kurirer mellan olika sammansvurna. Bara att röra sig fritt i Damarien är svårt och kan kräva en del av dem. Att ta sig till tex. Västmark och undersöka potentialen för en allians utan att röja sig är otroligt riskfyllt. Typisk RP-syssla med andra ord.

      Det är vad jag kommer på på rak arm... Kan säkert puffa för fler idéer om ett tag.

      Kommentera


      • #4
        När jag körde äventyr i Damarien var det rätt mycket fokus på Targus, magiker och lamior eftersom jag utgick från modulen Av Blod Komna. Om jag skulle ha lagt upp det annorlunda med större vikt på uppror, allmänt missnöje och adelsfamiljer skulle jag kanske använda några av grejerna nedan.

        - Börja med att visa upp Thamas väldigt hårda "rättvisa" och vad som har hänt med andra som har ifrågasatt hans styre.

        - Befria eller diskret döda någon som hålls som gisslan i storfurstens hov för att ta bort en hållhake som Thamas har på en viss adelsman. Farligt och inte särskilt trevligt om det är lönnmord som gäller, men kanske värt det för "the greater good"?

        - Försöka kidnappa Thamas barnbarn för att undvika att Vitfjädrarna behåller makten om Thamas dör. Kan leda till att rollpersonerna får åtskilliga väldigt envetna och farliga förföljare om de lyckas.

        - Stöta på en leshid när de försöker undfly storfurstens trupper i skogarna. Att ha med sig en hednisk präst underlättar en eventuell förhandling med leshiden och kan få den att vända skogens invånare mot storfurstens trupper om priset är det rätta. Annars kan rollpersonerna i värsta fall råka lika illa ut som storfurstens trupper.

        - Vindmunkarna är stridstränade och håller sig väl med den lokala befolkningen. Om inte hela det religiösa sällskapet vill ingripa mot Thamas så kanske ett enskilt kloster skulle kunna få för sig att hjälpa till i hemlighet. Kan bli svårt beroende på relation till de hednatroende.

        - Bekräfta misstankar om att en kungatrogen person från adeln ägnar sig åt bestialiska mord på sina ägor. Informationen kan kanske användas för att få fler anhängare till upprorsrörelsen bland folket. Alternativt få rollpersonerna få upp spår till en kult som är ovanligt ljusskygg även med damariska mått mätt och som verkar ha vänner på väldigt spridda positioner.

        - Tvingas göra någon skum blodspakt med en medlem av familjen van Culnar för att vinna den personens tillit.

        - Fly landet om allt går åt skogen, live to fight another day. Alternativt föra ut en viktig person som skulle kunna göra anspråk på tronen ur landet för deras säkerhet.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Nirbulas Visa inlägg

          - Bekräfta misstankar om att en kungatrogen person från adeln ägnar sig åt bestialiska mord på sina ägor. Informationen kan kanske användas för att få fler anhängare till upprorsrörelsen bland folket.
          Generellt utmärkta förslag. Just den här tycker jag personligen vore extra kul om misstankarna visar sig vara helt ogrundade, men rollpersonerna ändå får möjlighet att använda ryktena som en del i propagandan. Vill man ha det extra mörkt kan de ju alltid mörda/kidnappa någon själv för att underblåsa ryktena - ändamålen helgar väl medlen?

          Kommentera


          • #6
            Låt dem bli approachade av olika religiösa grupper som är villiga att ge dem sitt stöd... Men bara om de inte accepterar stöd från andra religiösa grupper. Låt dem komma med olika fördelar och nackdelar så det blir lite av ett taktiskt val.

            Kommentera


            • #7
              Tack för responsen, de fick planera och genomföra ett överfall på en fogde och dennes penningtransport. Det är dags för spel imorgon igen så vi får se hur jag ska utveckla det hela.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av T-RED Visa inlägg
                Tack för responsen, de fick planera och genomföra ett överfall på en fogde och dennes penningtransport. Det är dags för spel imorgon igen så vi får se hur jag ska utveckla det hela.
                Lycka till!

                Kommentera

                Arbetar …
                X