Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Eon - på Roll20

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.31
1 response
8 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Max Raven, Igår, 18.53
5 responses
140 visningar
0 gillar
Max Raven  
Skapad av Lukas, Igår, 23.33
0 responses
7 visningar
0 gillar
Lukas
av Lukas
 
Skapad av Lukas, 03 September 2018, 09.16
105 responses
1.864 visningar
0 gillar
Lukas
av Lukas
 
Skapad av Björn Wärmedal, 16 September 2018, 14.35
15 responses
215 visningar
5 gillar
Anchorman  
Skapad av acke, Igår, 20.57
2 responses
26 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av acke, Igår, 15.32
5 responses
87 visningar
9 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, 16 September 2018, 16.04
44 responses
908 visningar
1 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
5 responses
87 visningar
3 gillar
ceruleanfive  
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
4 responses
188 visningar
5 gillar
God45
av God45
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Eon - på Roll20

    Tjena,

    Om det är någon som lirar Eon över nätet, eller använder roll20 som en spelledarskärm på laptopen så har jag ett par användbara macron och script.
    Det är bara att skicka ett PM till mig ifall ni önskar någon information eller hjälp.

    De macron / Script jag använder för närvarande är:
    Skada-Träffområde = Ger mig automatiskt tärningsslag för skada (baserat på ObXT6 som jag anger) och var i träfftabellen det träffade. Smidigt och snabbt för att rolla NPC-träffar
    Träfftabell = En detaljerad träfftabell med delområden, liknande den från EON III
    Allvarlig skada = Slår 1T10+mod och läser av tabellen för allvarlig skada. Man kan välja mellan Hugg, Kross, Stick / Huvud, Torso, ArmBen. Mycket snabbt och smidigt för NPC-träffar
    ObXT6 = Ett script som utför de obegränsade tärningsslagen helt felfritt (Byter ut varje sexa till två nya tärningar osv, sen räknar ut summan osv)
    Vem drabbas? = Ett enkelt Macro för att slumpa fram vilken rollperson som råkar trampa på plattan, trilla ner i hålet osv
    Reaktionsslag = Ett macro som slår samtliga rollpersoners reaktionsslag och lägger in det i "Turn order" så att man enkelt kan hålla koll på allas turordning
    Reseinformation = Ett macro med tillhörande script som slumpar fram sevärdigheter, flora, väder, vind, vindriktning, temperaturskillnader med mera. Bra för SL-hjälp för att öka variation på resandet
    Resa-missöden = Ett macro med script som skapar missöden baserat på slumptabell. Jag kör med att varje person har en tilldelad roll, guide, spejare, jägare osv. Och varje person måste slå ett färdighetsslag under resan för att se hur det går (Tänk: Utmaning). Vid misslyck så blir det ett missöde (Om gudarna vill)
    Resa - fummel = Samma som missöde, fast en större händelse som påverkar sällskapet mer negativt.
    Varelse = Ett simpelt macro som rollar på en mötestabell med djur som man själv kan skriva in.
    SLP = Rollar fram en NPC med Yrke, sysselsättning, personlighet, utmärkande drag, utmärkande vapen, härstammar från, kön, svag/stark egenskap, ålder, kroppsbyggnad
    Ruin = Ett enkelt macro med script som drar fram en unik ruin eller fornlämning. Talar om vem som byggt den, dess forna huvudsyfte, nuvarande status, vilka som bor där nu osv

    Jag arbetar aktivt med att försöka hitta nya script och bra idéer så det kommer säkert expandera inom kort.

    MVH
    Daniel

  • #2
    Update - Kan inte ge innehållet till Varelsetabellen då den är baserad bland annat på samtliga varelser från "Monster i Mundana". Men jag kan enkelt editera ut dem och skicka över de standard varelser jag själv angett.

    Kommentera


    • #3
      Jag tar gärna emot en kopia av dessa macron!

      Kommentera


      • #4
        Jag tar tre, skämt åt sido låter det någonting man verkligen skulle vilja ha. använder roll20 flitigt och oftast till just eon.

        Kommentera


        • #5
          Sätter ihop info imorgon och PMar er.
          Så får ni återkoppla ifall ni har frågor.
          Det är ganska mycket information

          Kommentera


          • #6
            Kan lika gärna lägga scripten här.
            Macrona är mer jobb, får lista ut hur jag ska dela det. (Börjar med att lägga upp några här)


            Karaktärsark
            Det är två "scripts"
            Det första ska läggas i "er_kampanj"/Settings/Game settings/Chacter sheet template(custom)
            Under fliken HTML Layout

            https://gist.github.com/dancodan/1c7...8175efe0cd07f8
            Den andra ska läggas på samma plats men under fliken CSS Styling
            https://gist.github.com/dancodan/4be...b5d1120cde6b64

            ObT6 tärningslag
            https://gist.github.com/dancodan/929...47cd29cb299fe9 (Cred Hikage)
            ¤Aktiveras genom att skriva !ob x+y, tex !ob 4+3 (Man behöver inte skriva modifikation, !ob 4 blir helt enkelt 4T6, snabbt och enkelt)

            Randomizer
            Lägger ihop info från flera Rollable tables (Ett måste för att köra feta randomrolls, så som en SLP med olika yrken, hårfärg, ras, beväpning osv - https://gist.github.com/mattkauffman...9fe71b6e01c040
            ¤Skapa flera rollable tables som alla börjar på samma namn, tex RESA-väder, RESA-möten och RESA-örter
            Fyll sedan listorna med feta händelser, örter osv.
            Skriv !randomizer RESA och se hur det flätas samman. (Skapa ett Macro med !randomizer RESA om du vill göra det enkelt)
            För att !randomizer ska funka så behöver ni installera det här också, glöm ej https://github.com/Roll20/roll20-api...Shell/shell.js

            Kalender med datum
            Dagar, månader, År status på månen (Fullmåne!!) och utrymme för väder. Är modifierad för Mundana. Tidsräkningen är 2945 e.D men kan enkelt ändras.
            Observera att jag skapat egna namn för alla månader, och att det nu finns två månar som heter Tristiana och Izagard.
            Sorry, men jag älskar att bygga till mer saker till mina kampanjer. Det finns en hel story till varför månarna roterar i närheten av varandra på himlavalvet. Men det orkar jag inte skriva här. Tänk: Rome och Julia.
            ¤skriv !cal för att aktivera
            https://gist.github.com/dancodan/fa0...1a5191bc9107b4

            Import export
            Livsnödvändigt verktyg när du importerar och exporterar mycket tabeller.
            Kör datan i excell, sen en enkelt copy paste rakt in i roll20 och den kommer skapa ett "rollable table" åt dig med all info.
            https://github.com/shdwjk/Roll20API/...TableExport.js

            Commandon till Import export:
            (Allt detta är stulet från TheAaron, all cred till honom)

            Om du vill exportera en lista som heter RESA-örter tex, så skriver du:
            !export-table --RESA-örter
            Du får då den här texten av roll20 i chatfönstret
            !import-table --RESA-örter --show
            !import-table-item --RESA-örter --Svart jordklöver --1 -- osv...
            Om du kopierar !import-table -- osv osv och klistrar in i excell så kan du arbeta med listan fritt.
            Det är sen bara att kopiera från excell, rakt in i chatten på roll20 så kommer den skapa ett rollable table med all data du angett.
            Se mina länkar till skadetabellerna för ett större och bättre exempel på hur listor redo för import ser ut.




            MACROS

            *Token-ID
            (Om du har ett token som är en rollperson, så kan du få tag i ID-numret. Detta används i andra macron för att identifiera tokens)
            @{target|token_id}

            Basic roll the dice -Macro
            Tryck på knappen och skriv en siffra. Så slår scriptet så många ObT6 åt dig. Ingen modifikation för att kunna snabba upp standard slag för SLP
            /em slår lite tärningar
            !ob ?{Ob|4}+{Mod|0}

            Critical hit. a.k.a Skadetabell
            Du får välja typ av skada, kroppsdel samt modifikation. Den slår sen ett slag på dessa tabeller.
            För att den här ska fungera så måste du dock ha tabellerna som ska heta Skadetabell-Kross-Torso, Skadetabell-Kross-Huvud, Skadetabell-Hugg-ArmBen osv

            Skadetabell HUGG https://gist.github.com/dancodan/54a...1161800861437e
            Skadetabell KROSS https://gist.github.com/dancodan/7c5...0b1de78bedf188
            Skadetabell STICK https://gist.github.com/dancodan/f5c...2eeb89dc6108d7
            Skadetabell SLAGSMÅL https://gist.github.com/dancodan/631...789b8547f54fc0
            !rt Skadetabell-?{Skadetyp|Välj skadetyp.,?{Välj en|Hugg|Stick|Kross|Slagsmål}-?{Kroppsdel|Välj område:,?{Välj en|Huvud|Torso|ArmBen|} 1d10+?{1d10+|0}

            Reaktionsslag
            Om du skapar en SL-sida, sätter Tokens på den sidan. Döper om dessa till rollpersonernas namn och sen kolla upp Token-id på dem. Så kan du rolla tärningar och visa resultatet i ett "Turn order" fönster.
            Resultaten kommer vara kopplade till namnen du angett på Tokens.
            Här är det viktigt att ange vad varje Rollperson har i reaktion i macrot, och tyvärr måste det uppdateras ifall det ändras för en RP.
            I mitt fall så har första RP Ob3T6+3 i Reaktion osv
            -L6LAkwdlDAWkm = Token_id

            !ob 3+3 &{tracker:} -- -L6IcqZmtwgMFd39zAXY
            !ob 4+2 &{tracker:} -- -L6IcqZIqB1srEqVKxY3
            !ob 3+3 &{tracker:} -- -L6IcqZZ5TaXf0aV1wvM


            Smygaslag
            Samma som reaktionsslag. Men jag har även Tokens placerade på GM layer. Så när detta macrot pekar på dem så kan inte rollpersonerna se vad jag slagit, eftersom de har inte behörighet att se tokens (eller deras slag) på GM nivå
            /w gm Smyga
            !ob 3+3 &{tracker:} -- -L6fXs4piFUNImTMzWXW
            !ob 4 &{tracker:} -- -L6fXs4YGx3MeBLTMSsf
            !ob 2+3 &{tracker:} -- -L6fXs4GPx8DJerPc6wt

            Vaksamhet
            Samma som smyga
            /w gm Vaksamhet
            !ob 3 &{tracker:} -- -L6fYBXFBk16NwDff0kd
            !ob 3+3 &{tracker:} -- -L6fYBXZZApNOQoAKGcr
            !ob 4+1 &{tracker:} -- -L6fYBXog2kzEm65JAkv

            Rese-Fail
            Ett macro som använder !randomizer. Jag har skapat en knippe rollable tables med namnet Reseslagfail (Tex Reseslagfail-dåligt-väder, Reseslagfail-Skador osv)
            Macrot kommer då presentera resultatet som en viskning till GM med de olika förslagen på vad som har hänt under resan

            !randomizer Reseslagfail

            Kalender
            För att få upp min kalender
            !cal

            Träffområde
            Ett macro som rollar på en lista med detaljerat träffområde. (Mest för narativ spänning då EON4 inte använder detaljerade träffområden)
            Listan kan laddas ner härifrån och enkelt laddas in i roll20 med import-export-scriptet
            https://gist.github.com/dancodan/e37...a21017eeec812d

            [[1t[Träfftabell-Humanoid]]]


            Skada+område
            Ett snabbt och enkelt sätt för SL att se om hans NPCer gör någon skada och var dom träffar
            !ob ?{Ob|5}+?{Mod|0}
            [[1t[Träfftabell-Humanoid]]]



            Alla mina tabeller
            Jag har massa händelselistor, men allt är enkla tabeller som jag länkat ihop med !randomizer. Jag kan visa ett antal som jag fortfarande har kvar i länken nedan.
            Det är ett "work in progress" så ni kan inte bara kopiera allt rakt av.
            Men ni får en klar bild av hur jag skapat mina listor och hur de sedan enkelt kan användas av !randomizer för att slå ihop.
            Testa !randomizer Encounter ifall ni importerar de flesta tabeller. Då borde ni få en skön sammanställning av det mesta som SLP kan råka på.
            PS. Örter och växter är inte klar än. Så den är ofullständig, men ni kan enkelt bygga färdigt den

            https://gist.github.com/dancodan/edf...648971b48a51cc



            Edit 1.1: Uppdaterad med mer info
            Edit 1.2: Mer info, mer lättläst
            Edit 1.3: Uppdaterad Import Export
            Edit 1.4: Macros
            Edit 1.5: Mer macros
            Edit 1.6: Laddat upp skadetabeller, länkar under Critical hit
            Edit 1.7: Fick flytta runt lite på text som blivit fel under alla edits.. Editception!
            Edit 1.8: La till karaktärsark
            Edit 1.9: La till mina tabeller
            Edit 2.0 Färdigställde Kalendern från Kristy
            Last edited by dancodan; 10 March 2018, 16.32.

            Kommentera


            • #7
              Cred till TheAaronRoll20, KirstyRoll20 och till Hikage här på forumet för all hjälp.
              Last edited by dancodan; 10 March 2018, 15.06. Anledning: La till namn

              Kommentera


              • #8
                Återkom gärna om ni har frågor.
                Lättast kan också vara att gå in på scriptet i länken och läsa där, samt googla roll20+scriptnamn så finns det ofta feta trådar med tusen frågor och svar =)
                Last edited by dancodan; 10 March 2018, 15.05. Anledning: Rättstavning

                Kommentera

                Arbetar …
                X