Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

(Eon) önskelista 2018

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Rektifier, Igår, 20.14
16 responses
248 visningar
0 gillar
Wyldstorm  
Skapad av anth, Idag, 17.28
8 responses
162 visningar
1 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Khan, 19 July 2018, 13.22
19 responses
386 visningar
3 gillar
Johan K
av Johan K

Skapad av Henke, Idag, 21.04
1 response
48 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Rektifier, Igår, 20.04
3 responses
50 visningar
4 gillar
Rangertheman  
Skapad av Moondoz, 20 July 2018, 13.19
11 responses
158 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.59
3 responses
99 visningar
3 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Tzeraph, 18 July 2018, 20.22
15 responses
316 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av CSPTT, Idag, 10.49
0 responses
27 visningar
0 gillar
CSPTT
av CSPTT

Skapad av MetaLarsson, 23 July 2017, 10.30
21 responses
591 visningar
0 gillar
Rickard
av Rickard

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

1. Håller helt med om magimodulen. Nästan varje äventyr eller kampanj min grupp spelar har en magiker vilket föranleder massor med husregler.

2. På fredag börjar vi med Ödesväven (HYPE!) så sista delen i Sylfens Vrede skulle vara underbart.

3. Jag skulle också gärna se en rejäl lista på expertiser och färdigheter + andra eventuella hjälpmedel för att skapa en riktigt unik karaktär som är rolig att spela.

4. Mer vapen: Använt samma vapen sen slutet på 90-talet i Eon. Självklart kan man lätt skapa egna men det vore häftigt med vapen (och kanske också stridskonster) som är av historisk eller kulturell vikt.

5. Fler kickstarters! Låt oss ge er våra pengar så ni, på ett ekonomiskt försvarbart sätt, kan öka produktionstakten. Alla prognoser och förväntade släpp, de senaste åren, har skjutits på i 1-4 år - där man först blir väldigt hoppfull men ganska snart inser att deadlinesen som vanligt är satta väldigt optimistiskt. Man springer på någon inofficiell forumpost från en helmgast om förväntat datum för en modul men något kommer i vägen och tre år senare har vi inte hört något. Det känns som att intresset för Eon är starkt men utgivningstakten gör att jag tvingas snegla mer och mer på andra rollspel. Eon IV (släppt 2014) måste ju vara ett av sveriges största rollspel men vi har t ex inte en spelledarskärm ännu. Hur kan det t ex inte vara lönsamt att skapa och sälja en sådan?

Det är inte meningen att låta negativ men jag kan inte helt gömma min frustration över att favoritrollspelet släpps i nyutgåva 2014 och tre år senare får vi vår första modul. Om magimodulen förväntas släppas med samma takt lutar det åt 2020 vilket ger mig existentiell ångest. Lever jag år 2020?
    Last edited by dagbok; 27 December 2017, 14.00.

Kommentera

Måste nog själv säga Magi samt Stridskonsterna.

Eon känns inte komplett då det fattas en så stor del som Magidelen.

Det mesta andra så kan man laga själv, nu som då tar jag fram gamla regelböcker och konverterar vapen, samt funderar på att laga en egen typ av kort för vapnen samt mysterierna, i normal kortstorlek.

Kommentera

Kul att se alla önskningar och att det matchar ganska väl med vår pipeline:
        • Magiboken
        • Strid, våld och död (Stridskonster, vapen, etc)
        • Kamor
        • Sylfens vrede del 5
        Jargien får tyvärr komma senare. Sen ska vi även se till att få ut saknade äventyr, fler artiklar och eventuellt även hjälpmedel som spelledarskärm.

Kommentera

Kommer det Crowdfundas alltihop, eller ni kanske inte tänkt så långt

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
            Kommer det Crowdfundas alltihop, eller ni kanske inte tänkt så långt
            Vi kommer nog att crowdfunda samtliga nya släpp. Målet är att ha många, korta och effektiva crowdfunders.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Kaigon Visa inlägg
              Kul att se alla önskningar och att det matchar ganska väl med vår pipeline:
              • Magiboken
              • Strid, våld och död (Stridskonster, vapen, etc)
              • Kamor
              • Sylfens vrede del 5
              Jargien får tyvärr komma senare. Sen ska vi även se till att få ut saknade äventyr, fler artiklar och eventuellt även hjälpmedel som spelledarskärm.
              No vampires?!

Kommentera

Jag önskar mig magi och fler landsmoduler. Damarien är fantastisk.

Jag har dock en sak som jag önskar att Helmgast slutar göra och det är att skriva ut både längd OCH vikt för någon form av arketyp av alla raser/folk. Längd räcker gott. Även om ni lagt er på mitten i ett BMI-intervall så är det helt irrelevant att bestämma någon form av medianvikt för en folkgrupp. Och helt orealistiskt. Man kan alltid önska. Det är min önskan. Nu är den önskad.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cissi Visa inlägg
                  Jag önskar mig magi och fler landsmoduler. Damarien är fantastisk.

Jag har dock en sak som jag önskar att Helmgast slutar göra och det är att skriva ut både längd OCH vikt för någon form av arketyp av alla raser/folk. Längd räcker gott. Även om ni lagt er på mitten i ett BMI-intervall så är det helt irrelevant att bestämma någon form av medianvikt för en folkgrupp. Och helt orealistiskt. Man kan alltid önska. Det är min önskan. Nu är den önskad.
                  Visa folkgrupper har dock ganska så extrema viktmängder för deras kroppslängd, klassiska exempel är tex. thism som beskrivs som ganska så muskulösa och är 190 långa, men ändå har en medelvikt på typ 70 kilo.
                  Det behöver ju kanske inte nämnas i exakta kilogram liksom, men någon form av riktmedel vore bra, i alla fall för de folkgrupper som har väldigt "icke-mänskliga" height-to-weight ratio.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

Visa folkgrupper har dock ganska så extrema viktmängder för deras kroppslängd, klassiska exempel är tex. thism som beskrivs som ganska så muskulösa och är 190 långa, men ändå har en medelvikt på typ 70 kilo.
                    Det behöver ju kanske inte nämnas i exakta kilogram liksom, men någon form av riktmedel vore bra, i alla fall för de folkgrupper som har väldigt "icke-mänskliga" height-to-weight ratio.

Fast om de raserna inte har en annan typ av massa än människor så borde de inte avvika så mycket och då borde någon som är 190/70 inte kunna stå upprätt på grund av barbiesyndromet :)

Kommentera

Fast om de raserna inte har en annan typ av massa än människor så borde de inte avvika så mycket och då borde någon som är 190/70 inte kunna stå upprätt på grund av barbiesyndromet :)
                      De har en annan typ av massa. Det står om det i alvboken till Eon III, vill jag minnas. Thism är som sagt inte barbie, de är muskulösa generellt sett. Breda axlar, tydlig muskulatur etc.

Biotropi (magi) > alla biologilektioner någonsin.

Kommentera

Hur menar du här? Att vara 190 cm och väga 70 kg är inte alls så ovanligt. Enligt BMI räknas det inte ens som undervikt (vet att BMI är en usel måttstock, men i det här fallet känns det ändå hyfsat relevant).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ezping Orm Visa inlägg

Hur menar du här? Att vara 190 cm och väga 70 kg är inte alls så ovanligt. Enligt BMI räknas det inte ens som undervikt (vet att BMI är en usel måttstock, men i det här fallet känns det ändå hyfsat relevant).
                          Jag vet, det är bara i underkant men inte underviktig.

Start Rant//
                          Det jag faktiskt blir ledsen över, bara jag, talar inte för någon annan, är att det i en kontext som är så genomarbetad känns helt orealistiskt. Eons värld är hård, rå och väldigt slitsam, framförallt för den stora massan av folken. Att tänka att de hårt slitande befolkningarna i Mundana, de kvinnor säkert börjar föda barn kring 15 års åldern, där de dör i barnsäng, där män och kvinnor sliter ut sig på åkrar i skogar, i gruvor, där de inte har mat att ställa på bordet, där öl är renare att dricka än vatten och där de rika svullar på de fattigas bekostnad. Att den här kontexten skulle föda en befolkning som är sinnebilden av den perfekta kroppen med perfekta mått och ett perfekt BMI. Gör mig ledsen, och faktiskt riktigt provocerad.

För mig hade det varit rimligare om man endast beskrev ett vikt/längdförhållande om det är avvikande på grund av olika typ av massa hos en ras. Om misslan väger tio kg mindre än en människa av precis samma längd på grund av skillnad i massa - intressant. Att olika människofolk har sina perfekta mått och att det är "den typiske X" gör mig bara provocerad och ledsen. Längd fine, men vikten? Fyller ingen funktion alls.

Det saknar jag i Eon, illustrationer av människor som ser ut som människor och inte bara snygglon som skulle kunna vara plockade ur vilken Hollywood-rulle som helst. Världen beskrivs som skitig och mörk och korrupt (med ljusglimtar) men befolkningen är värsta Victoria Fashion-showen.
                          //Slut Rant

Kommentera

Väldigt tänkvärd text, Cissi! Mer rå realism bland bilderna skulle kunna ge mer inlevelse för Mundana. Dock, i fallet thismalver så har de någon form av biotropisk magi omkring sig och är rätt annorlunda människor på många vis.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av avatarex Visa inlägg
                              Väldigt tänkvärd text, Cissi! Mer rå realism bland bilderna skulle kunna ge mer inlevelse för Mundana. Dock, i fallet thismalver så har de någon form av biotropisk magi omkring sig och är rätt annorlunda människor på många vis.

Jag vet! Men det skulle kunna vara en jätterolig spelteknisk grej också, att lägga lite tyngd vid olika rasers massa (hehe). Dvärgar har jag ju stött på tidigare som pga sin massa inte gillar vatten för de flyter faktiskt inte, de sjunker. Som stenar. Nu har jag ingen koll på Eons dvärgar specifikt men tänk om det var en del av spelmekanismen för tex dvärgar, eller thismalver. Jag hade tyckt att det var roligt! OCH att då bara använda vikt/längdförhållandet i de fallet där det är nödvändigt för att beskriva en avvikelse. Och så gör man med alla de andra raserna som har vanlig massa att man beskriver dem som man beskriver människor historiskt. Med bara längd för att påvisa nån form av skillnad i storlek.

Kommentera

Jag hade tyckt att det var roligt! OCH att då bara använda vikt/längdförhållandet i de fallet där det är nödvändigt för att beskriva en avvikelse. Och så gör man med alla de andra raserna som har vanlig massa att man beskriver dem som man beskriver människor historiskt. Med bara längd för att påvisa nån form av skillnad i storlek.
                                Eller om något folkslag generellt är lite extra rundlagt eller tanigt, men då kan det nog förmedlas med text snarare än siffror, tror jag.

Kommentera

Arbetar …
                                X