Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Sex i Damarien

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av drefk2000, Idag, 18.16
0 responses
2 visningar
0 gillar
drefk2000  
Skapad av Björn Wärmedal, 24 September 2017, 20.11
10 responses
202 visningar
1 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RasmusL, Idag, 13.34
10 responses
91 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
9 responses
255 visningar
4 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Nässe, 17 October 2017, 20.36
5 responses
134 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
26 responses
607 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av Minimoni, Idag, 13.31
4 responses
44 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
1 response
99 visningar
1 gillar
Nirbulas  
Skapad av ragngand, Idag, 09.42
0 responses
33 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Lambendil, 05 September 2017, 12.18
35 responses
751 visningar
1 gillar
Lambendil  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Tack för ditt svar Ymir. Det finns fyra saker i det som jag uppskattar
    - Att maktskillnader ska skildras
    - Att medeltida rättsystem är väsensskilt annorlunda från moderna. Generellt uppskattar jag alla påminnelser och porträtteringar av det och jag tycker som sagt att Damarienboken gör detta bra.
    - Att spelvärlden ska hängas upp på vad som är intressant att utforska rollspelsmässigt.
    - Realism i betydelsen att om en aspekt av världen finns beskriven ska dess betydelse få ett konsekvent genomslag i resten av världen. Realism i betydelsen att det ska vara som på medeltiden misslyckas som bekant vid första draken.

    Det finns flera häftiga äventyrsstories som kräver omfattande orättvisor som bakgrundsvillkor. Att återskapa något i stil med Spartacus slavrevolt (eller att slå ner den) kräver ett slavsamhälle. Att skildra en revolution som den på Haiti kräver ett rasistiskt slavsamhälle. För att kunna berätta den typen av historier krävs att spelvärlden är orättvis och rasistisk. Men för att den typen av historier också ska kunna berättas krävs att det också finns förutsättningar för dem att utspelas som i fallet av revolter måste det finnas en motståndsrörelse. (Konspiration bland alvslavarna i Muhad?)
    Ett exempel från vår spelgrupp från några år sedan var när en persom spelade en homosexuell tirak med sofistikerad smak som flytt från Takalorr(?) till Consaber för att där kunna leva ut sina estetiska och sexuella böjelser utan stigma för det. Dock möttes han av en vägg av rasism istället. Men detta bygger då på att i det Mundana vi har spelat i så är homosexualitet en icke-fråga i Consaber medan rasism mot tiraker är utbrett.
    Problemet är om hela världen är homofobisk och/eller rasistisk. Då kommer man aldrig komma undan den typen av förtryck.
    Om man applicerar de fyra principerna ovan på fallet Damarien tänker jag att man skulle kunna tänka ungefär så här. Tråkigt nog så tycker jag att det tillför en spelmässig dimension till Jargien om homosexualitet är förbjudet. Det gör det enklare att skapa dekadenta miljöer med mycket hemligt snusk. Lägg till lite fetisher och kink och vi är hemma utan att allt behöver bli till en De Sade fest. Så okej. Sjukt tråkigt att icke-heterosex är förbjudet i Jargien som är det mäktigaste riket. Men låt oss acceptera det. I sådana fall bör den jargiska kyrkan i Damarien också vara emot homosex. Fine. Men nu står det att Hednatron och Vindtron inte har något emot homosexualitet. Så hur ser deras motstånd mot lagen ut? Var är hedningarnas homolobby? Vilken typ av motstånd bjuder de? Hur kommer det sig att vindtron trots att Tamas är vänligt inställd till den har förbudet mot homosexuellt sex? Och fortfarande. Varför dödsstraff?!

    Sedan vill jag återvända till tidelagsfrågan. Både hedningarna och vindtron har ett intimt förhållande till djur. Är förbudet mot tidelag Daak kyrkans sätt att försöka komma åt dem?Tillsammans skulle de mycket väl kunna bilda Team tidelag. Det hade vart kul att se den här sexualpolitiska frågan bli en politisk-ideologisk skiljelinje i ett rollspel. Tycker det är tråkigt om det skulle vara som så att det som händer i djurhamn stannar i djurhamn.

    Ett problem som rör kvinnoförtryck och som även är associerat med reglering av sexuella uttryck är reproduktion och även om många låtsas om det så är organiseringen av reproduktionen central för alla samhällen och kommer att få genomslag på könsrollerna. Det är ofrånkomligt och historiskt sätt har kvinnor (i den utsträckning de har funktionella livmödrar och mjölkproduktion) var bundna till sin biologi. Några försök att komma undan detta som vore intressesant att se skildrade i rollspel vore t.ex. Platons kollektiva uppfostran eller det tidiga Israels kibbutzer.
    Om man har ett samhälle/kultur där reproduktion sköts på det gamla vanliga sättet och där reproduktionen anses vara en viktig uppgift så kommer det inverka menligt på kvinnans möjligheter och i det här fallet tycker jag helt enkelt att man ska skarva med realismen. Strunta i att dra ut de mest sannolika/rimliga konsekvenserna av det. Visst. För all del. Ha ett gäng misogyna samhällen av olika grad men låt det finnas gott om frizoner och se till att det finns motståndsrörelser i de misogyna länderna. En Suffragettkampanj verkar både möjlig och spännande.
    Homosexualitet är associerat med reproduktion pga att homosexuellt sex oftast inte har potential att vara reproduktivt. (Sex med transpersoner har den potentialen) Medan penis-i-vagina sex ständigt dras med den här risken (utom vid sterilitet). Om man då har ett land som är pronatalistiskt så kommer det finnas en vilja av att folk sysslar med heterosex. Om landet dessutom har starka avkommebaserade arvslagar så kommer det dessutom att finnas en väldig fixering vid äktenskap. Men detta kan fortfarande göras mer homovänligt. Låt äktenskapet vara en viktig juridisk institution som reglerar arv och som bygger på en heterosexistisk bas. Men strunta i hela äktenskapsbrottsdelen och se till att det finns fungerade preventivmedel. (Annars kommer kvinnorna i konsekvensens namn ständigt kontrolleras för att deras avkomma inte ska kunna härstamma från en annan man. (Om drakar kan införas kan också preventivmedel införas....) Tillgång till effektiva preventivmetoder tenderar att ha ett stort samhälleligt genomslag. Dessutom så vill jag lyfta fram homoerotikens plats i det antika Grekland som exempel på hur en fri homosexualitet kan finnas i ett patriarkalt samhälle. (utan att blunda för att kvinnornas position var förjävlig)


    Ett intressant tankeexperiment som jag gärna sett utforskas i ett rollspel är idén om att inte-förökning är default. Dvs att man måste ta ett aktivt beslut för att förökning ska ske, as opposed to aktiva beslut om preventivåtgärder där det ofta är andra motiv än en önskan om reproduktion som styr.

    Ytterligare idé: biomantiker som försöker avla barn utanför kvinnors kroppar. Kan vara uppdragsgivare såväl som antagonist.
    Last edited by thartvigsson; 11 October 2017, 11.55.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av thartvigsson Visa inlägg
      Ett problem som rör kvinnoförtryck och som även är associerat med reglering av sexuella uttryck är reproduktion och även om många låtsas om det så är organiseringen av reproduktionen central för alla samhällen och kommer att få genomslag på könsrollerna. Det är ofrånkomligt och historiskt sätt har kvinnor (i den utsträckning de har funktionella livmödrar och mjölkproduktion) var bundna till sin biologi. Några försök att komma undan detta som vore intressesant att se skildrade i rollspel vore t.ex. Platons kollektiva uppfostran eller det tidiga Israels kibbutzer.
      Om man har ett samhälle/kultur där reproduktion sköts på det gamla vanliga sättet och där reproduktionen anses vara en viktig uppgift så kommer det inverka menligt på kvinnans möjligheter och i det här fallet tycker jag helt enkelt att man ska skarva med realismen. Strunta i att dra ut de mest sannolika/rimliga konsekvenserna av det. Visst. För all del. Ha ett gäng misogyna samhällen av olika grad men låt det finnas gott om frizoner och se till att det finns motståndsrörelser i de misogyna länderna. En Suffragettkampanj verkar både möjlig och spännande.
      Homosexualitet är associerat med reproduktion pga att homosexuellt sex oftast inte har potential att vara reproduktivt. (Sex med transpersoner har den potentialen) Medan penis-i-vagina sex ständigt dras med den här risken (utom vid sterilitet). Om man då har ett land som är pronatalistiskt så kommer det finnas en vilja av att folk sysslar med heterosex. Om landet dessutom har starka avkommebaserade arvslagar så kommer det dessutom att finnas en väldig fixering vid äktenskap. Men detta kan fortfarande göras mer homovänligt. Låt äktenskapet vara en viktig juridisk institution som reglerar arv och som bygger på en heterosexistisk bas. Men strunta i hela äktenskapsbrottsdelen och se till att det finns fungerade preventivmedel. (Annars kommer kvinnorna i konsekvensens namn ständigt kontrolleras för att deras avkomma inte ska kunna härstamma från en annan man. (Om drakar kan införas kan också preventivmedel införas....) Ett intressant tankeexperiment som jag gärna sett utforskas i ett rollspel är idén om att inte-förökning är default. Dvs att man måste ta ett aktivt beslut för att förökning ska ske, as opposed to aktiva beslut om preventivåtgärder där det ofta är andra motiv än en önskan om reproduktion som styr.
      Jag blev lite inspirerad av den här tråden och resonerar lite kring alternativ här: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...506#post258506

      Kommentera


      • #18
        Tack för ditt inlägg också thartviggson. Några snabba reflektioner:

        Ursprungligen skrivet av thartvigsson Visa inlägg

        Det finns flera häftiga äventyrsstories som kräver omfattande orättvisor som bakgrundsvillkor. Att återskapa något i stil med Spartacus slavrevolt (eller att slå ner den) kräver ett slavsamhälle. Att skildra en revolution som den på Haiti kräver ett rasistiskt slavsamhälle. För att kunna berätta den typen av historier krävs att spelvärlden är orättvis och rasistisk. Men för att den typen av historier också ska kunna berättas krävs att det också finns förutsättningar för dem att utspelas som i fallet av revolter måste det finnas en motståndsrörelse. (Konspiration bland alvslavarna i Muhad?)
        ja och nej. Du nämner även "sufragetter" nedan. Den typen av motståndsrörelser vore groteskt anakronistiska i Mundana. (Däremot kan man ta inspiration av dem, givetvis, för att skapa i Mundanas kontext mer rimliga narrativ. Mer om detta nedan). Organiserat motstånd mot kvinnoförtryck existerade inte innan modern tid, medan organiserat motstånd mot slaveri har en lite mer komplex historia, men primärt växte fram i Europa under tidigmodern tid. Muslimsk kultur har såvitt jag vet aldrig haft ett dylikt förrän på 1800-talet. Detta är inte en slump, utan beror på att förutsättningarna saknades för ett dylikt motstånd. Förtrycket var så fundamentalt och så underbyggt av den kultur man fostrades in i.

        Slavrevolter (-innan- modern tid, det transatlantiska slaveriet är arguably det stora undantaget) är ett helt annat fenomen. Det är inte samma sak som ett konsekvent, organiserat, ideologiskt baserat motstånd mot en struktur. Slavrevolter i äldre tid är en marginaliserad grupps uppror mot specifika greivances, inte mot hela samhällsstrukturen, och sker alltid bland slavar som har ett kapital för att göra uppror, typiskt gruvslavar eller krigarslavar, och typiskt bland slavar som inte fötts in i strukturen, utan var fria en gång. (Varför muslimska dynastier envist fortsatte tro att det var en bra idé att hålla sig med legioner av tungt beväpnade krigarslavar, det övergår mitt förstånd. (De tog makten gång på gång)). Alvslavarna i Mûhad är hushållsslavar och har ingen möjlighet att organisera sig på det sätt som krävs; dessutom är många av dem födda in i strukturen och har inget upplyst perspektiv på hur orättfärdig den är (dvs, de är hjärntvättade, for lack of a better word). Man kan också argumentera att hushållsslavar generellt har mindre drivkrafter att göra uppror än gruvslavar, galärslavar och plantageslavar, för att deras liv helt enkelt inte är horribla nog. Däremot kan man till exempel tänka sig en uppblåst, hjältig thismalv som drar runt i Västlanden i ett försök att befria sina tillfångatagna fränder, och lär ha massiva kulturkrockar att vänta sig. What if han räddar nån som inte ens vill bli räddad?

        Med detta sagt; I Mundana vill man givetvis ha rika, fängslande konflikter mellan kulturer, normsystem och värderingar, men som jag försökt säga, ett ideologiskt baserat organiserat motstånd mot förtryckande strukturer hade känts jättekonstigt. Det finns nästan inga gränser för hur brutalt ett förtryck kan bli och ändå accepteras av människorna som performar det (den kinesiska fotlindningen är ett praktexempel på detta, som var groteskt utdragen och smärtsam och handikappande, och praktiserades av kvinnor mot kvinnor, i tusen år), men historien visar å andra sidan också att enskilda invidider kan vända sig emot en förtryckande struktur på grund av personlig integritet och värderingar, även om de sällan får något stort genomslag (Bartolomé de las Casas är ett intressant tidigt exempel) - och sådana individer är perfekta rollpersoner.

        Hur skapar man då en intressant, kulturellt och historiskt trovärdig motståndsrörelse i Mundana? För vi vill ju ha sådana, gärna massvis av dem. Låt oss ta en fallstudie, Lûmurbrödraskapet i Momolan. Jag vet att det vore bättre att ta ett mer representativt exempel, dvs kvinnoförtryck, men Lûmurbrödraskapet är ett så bra exempel då den gamla texten om dem gör fel på några väldigt tydliga punkter som är lätta att åtgärda:

        I Geografica Mundana är Lûmurbrödraskapet en grupp som frodas inom den mansdominerade krigsmakten, vänder sig emot Momolans matriarkala ordning, och vill ge männen ökad ställning. Något med detta känns fel. Det är för idelogiskt, för modernt, men också för typiskt - sure, de förtryckta männen i Momolan har rent krasst större kapital att göra uppror än de förtryckta kvinnorna i andra av Mundanas kulturer, men känns det inte ändå lite fattigt att det är just matriarkatet det ska finnas en upprorsrörelse emot? Något måste ändras här.

        Lûmurernas tändande gnista fungerar; de vände sig emot drottningen för att hennes förstfödde skulle mördas eftersom det var en son. That's fine, det är en moraliskt laddad, specifik greivance, och den är ett symptom på strukturellt förtryckt i stort, och kan lätt bli en symbolfråga. Men, jag hade tagit bort lûmurernas anspråk på en allmängiltig jämlik ordning. De tänker inte så. De har fötts in i en kultur där det ses som en naturlag att kvinnor har makten, och att drottningen är en kvinna. Det vore för fundamentalt, för modernt ideologiskt, om lûmurerna aspirerade på att ändra det. Nej, de vill bara förbättra ställningen för sin egen mikro-grupp, dvs män inom krigsmakten. Det är så medeltida tänk fungerar - inskränkt, småskaligt, fokuserat på den egna gruppen. En annan sak man vill ändra är att lûmurerna inte ska vara ett uteslutande manligt sällskap, utan de behöver givetvis hjälp från några kvinnliga dissidenter som stöttar dem av politiska eller moraliska skäl. Bara genom att agera genom den hegemoniska gruppen i samhället, dvs kvinnor, ska man kunna aspirera på att uppnå något i Momolan.
        Så, lûmurbrödraskapet är en liten grupp inom krigsmakten som önskar uppnå specifika, små förändringar, säg att de vill få högre köttransoner eller slippa bära slöjor eller få manliga underbefäl eller något dylikt, och som symbolik för detta har de den större issuen att de vill att drottningens söner ska göras till eunucker och tränas upp i krigsmakten, istället för att dödas.


        Ursprungligen skrivet av thartvigsson Visa inlägg
        Ett intressant tankeexperiment som jag gärna sett utforskas i ett rollspel är idén om att inte-förökning är default. Dvs att man måste ta ett aktivt beslut för att förökning ska ske, as opposed to aktiva beslut om preventivåtgärder där det ofta är andra motiv än en önskan om reproduktion som styr.
        Det finns långt gångna tankar om att ge tirakerna den här egenskapen, för att förstärka deras matriarkala koncept. I en förlängning av de här idéerna har tirakerna föreställningen att kvinnor har sina egna andar, och kan forma dem som de vill, och därför aspirera på vilken post som helst i samhället. Männen däremot, är svaga andefragment under Mahkkta, och kan aldrig resa sig från den roll de är menade för.
        Last edited by Ymir; 11 October 2017, 12.34.

        Kommentera


        • #19
          I fantasy har man ju dock möjligheten att uppfinna helt nya sorters förtryck (av alver eller dvärgar, ickemagiker, från hober mot alla andra, av de som inte sett den blå månen och inte känner det astrala, av svampfolkets fiender, ödlemänniskor (hej Icke!) osv). Då slipper man ju risken att nån som har det svårt nog i vardagen pga sin läggning eller hudfärg ser det återkomma i sin avkoppling och hobby. Det kan kanske vara en tanke om man vill jobba med förtryck och svåra frågor men ändå ge människor en paus från en stundvis inte alltför munter omvärld. Om jag inte missminner mig så jobbade väl X-Men lite på det sättet, eller? Ska inte säga att jag läst nåt av det men jag har hört det sägas iaf..

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
            I fantasy har man ju dock möjligheten att uppfinna helt nya sorters förtryck (av alver eller dvärgar, ickemagiker, från hober mot alla andra, av de som inte sett den blå månen och inte känner det astrala, av svampfolkets fiender, ödlemänniskor (hej Icke!) osv). Då slipper man ju risken att nån som har det svårt nog i vardagen pga sin läggning eller hudfärg ser det återkomma i sin avkoppling och hobby. Det kan kanske vara en tanke om man vill jobba med förtryck och svåra frågor men ändå ge människor en paus från en stundvis inte alltför munter omvärld. Om jag inte missminner mig så jobbade väl X-Men lite på det sättet, eller? Ska inte säga att jag läst nåt av det men jag har hört det sägas iaf..
            Det är definitivt en möjlighet, men allegorier har alltid problemet att de känns mindre hudnära och mindre relevanta än the real deal. Fantasy jobbar dock alltid med allegorier på någon nivå, och det finns ju såklart högvis med exempel på det du beskriver i Eon. Men att bara gå den vägen, det känns för distansierat och konstruerat för ett dockskåp som Mundana. Andra rollspel har försökt, men jag kan personligen inte komma på något som gjort det bra. Robotarnas roll i Star Wars är ett exempel på något som kunde varit en kraftfull och fascinerande allegori, men istället faller platt på grund av författarnas misslyckande att hantera det på ett konsekvent och respektfullt sätt, nästan som om de är så inkompetenta att de inte förstår implikationerna av sitt eget drama.

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg

              Det är definitivt en möjlighet, men allegorier har alltid problemet att de känns mindre hudnära och mindre relevanta än the real deal. Fantasy jobbar dock alltid med allegorier på någon nivå, och det finns ju såklart högvis med exempel på det du beskriver i Eon. Men att bara gå den vägen, det känns för distansierat och konstruerat för ett dockskåp som Mundana. Andra rollspel har försökt, men jag kan personligen inte komma på något som gjort det bra. Robotarnas roll i Star Wars är ett exempel på något som kunde varit en kraftfull och fascinerande allegori, men istället faller platt på grund av författarnas misslyckande att hantera det på ett konsekvent och respektfullt sätt, nästan som om de är så inkompetenta att de inte förstår implikationerna av sitt eget drama.
              Visst kan det bli hudnära, men för vem? Och på vems villkor?

              Om nu det tråkiga skulle inträffa att man tappar bollen och skriver något klumpigt och dumt, och helt slarvar bort poängen, har ju allegorin den fördelen att det är mindre risk att det drabbar någon som redan får höra många dumma och klumpiga saker i sin vardag.

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                Visst kan det bli hudnära, men för vem? Och på vems villkor?
                Det är bra frågor att ställa. Men jag har redan extremt utförligt redogjort för varför jag väljer att reproducera irl-förtrycksstrukturer i min fantasy. Jag är alltså medveten om problematiken, jag har skrivit en uppsats i genushistoria för tusan bullar, och har all förståelse för att alla inte sympatiserar med det val jag gjort, men jag står för mitt val och anser att det är väl underbyggt. Jag är för det mesta inte intresserad av att skriva abstrakta allegorier.
                Last edited by Ymir; 11 October 2017, 17.13.

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av Siljestam Visa inlägg
                  Man kan behålla den medeltida känslan av mörker och grymhet utan att diskriminera.
                  I dunno. Feodalism är väl diskriminering satt i system, eller?

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

                    I dunno. Feodalism är väl diskriminering satt i system, eller?
                    Där kan man välja som spelledare till vilken grad och på vilka sätt diskriminering ska finnas. Är ridderskap något som endast ges till de med rätt föräldrar eller något man kan förtjäna? Är bönderna helt begränsade och miserabla eller någorlunda lyckliga men klagar på skatter precis som vi gör idag?

                    När det gäller att inkludera diskriminering så ska det vara relevant till berättelsen och spelarna, så om viktiga karaktärer i berättelsen deltar i eller utsätts för sagda förtryck. Hittills har jag aldrig varit med i en spelgrupp som har velat spela karaktärer som deltar i eller utsätts för homosexuellt förtryck och diskriminering.



                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av Siljestam Visa inlägg

                      Där kan man välja som spelledare till vilken grad och på vilka sätt diskriminering ska finnas. Är ridderskap något som endast ges till de med rätt föräldrar eller något man kan förtjäna? Är bönderna helt begränsade och miserabla eller någorlunda lyckliga men klagar på skatter precis som vi gör idag?
                      Absolut, du kan köra Tolkien fantasy där riddare än goda och kungen är vis och därför är allting bra, trots att de lever i ett feodalt system. Vilket sätt man föredrar att spela är ju upp till varje individ. Ett sätt är inte mer rätt än ett annat.


                      Ursprungligen skrivet av Siljestam Visa inlägg
                      När det gäller att inkludera diskriminering så ska det vara relevant till berättelsen och spelarna, så om viktiga karaktärer i berättelsen deltar i eller utsätts för sagda förtryck. Hittills har jag aldrig varit med i en spelgrupp som har velat spela karaktärer som deltar i eller utsätts för homosexuellt förtryck och diskriminering.
                      Några av mina bästa rollspelsupplevelser kommer från en karaktär som var homosexuell och levde i ett samhälle som angrep hens friheter. För mig är dystopi den bästa formen av konfliktverktyg, för jag gillar mörka och deprimerande saker.

                      För andra människor är det annorlunda.

                      Med det sagt tycker jag inte iheller att homosexualitet måste vara förföljt i varenda modul till varenda rollspel som någonsin skrivits.

                      Kommentera


                      • #26
                        Personligen vill jag gärna se en mix i fantasy världar. Eftersom en fantasy värld oftast består av flera olika länder och kulturer som skiljer sig åt på många olika sätt. Om alla länder och kulturer hade samma syn på sexualitet skulle det bli ohyggligt tråkigt tycker jag. Vare sig alla hade stor sexuell frihet eller om det är det motsatta.

                        Det samma gäller könsroller, kvinnosyn, religions frihet, slaveri och sådant. Jag ser väldigt gärna att vissa länder har bra syn på sådant. Typ ett land där jag gärna skulle bo så att säga.

                        Men jag vill även se länder som har förtryck och liknande. Både sexuellt, könsmässigt, gällande religioner, yttrande frihet och liknade. Länder som har lagar, seder och synsätt jag tycker är föraktliga. som jag på inget sätt personligen håller med om. Länder som jag VERKLIGEN inte skulle vilja bo i så att säga.

                        Är alla länder likadana skulle det som sagt bli en sådan tråkig värld att jag personligen inte skulle ha något som helst intresse av den. Vare sig det skulle vara att alla länder är öppna och för jämlikhet eller om alla länder skulle vara fulla av förtryck och sådant.

                        Så för mig skulle det bara vara bra om det finns några länder/kulturer i en fantasy värld som har saker som dödsstraff på homosexuella. extremt kvinnoförtryck. Slaveri, rasism och andra hemskheter. Så länge dessa vägs upp av att det finns några länder/kulturer som är öppna med stor frihet och jämlikhet och så vidare. Blandat med länder som ligger lite mitt i mellan så att säga.

                        Detta gäller speciellt i en fantasyvärld som försöker vara rätt så realistisk. Tyvärr har människor haft en tendens att vara ruskigt hemska, med en historia av förtryck och våld. Så en värld utan detta eller där endast de som ses som genuint onda sysslar med sådant skulle inte kännas realistisk på något sätt. Och dessutom tråkigt
                        men samtidigt så har det alltid funnits folk som kämpat för öppenhet, personlig frihet och jämlikhet. så skulle det inte finnas sådana länder/kulturer skulle det även då kännas orealistisk och tråkigt

                        I slutändan handlar det om variation. en fantasy värld bör vara väldigt varierande och då inte endast gällande natur, raser och varelser. utan även saker som tolerans, förtryck. och alla sådana saker

                        Det är i alla fall min personliga åsikt.
                        Last edited by Reddokk Fheg; Igår, 19.10.

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X