Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Sex i Damarien

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Idag, 13.34
10 responses
90 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
9 responses
255 visningar
4 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Nässe, 17 October 2017, 20.36
5 responses
133 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
26 responses
604 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av Minimoni, Idag, 13.31
4 responses
41 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
1 response
99 visningar
1 gillar
Nirbulas  
Skapad av ragngand, Idag, 09.42
0 responses
33 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Lambendil, 05 September 2017, 12.18
35 responses
751 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
16 responses
588 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
77 responses
2.336 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Sex i Damarien

    Jag har precis ögnat igenom delar av Damarienboken. Det mesta ser alldeles lysande ut och jag ser framemot en djupläsning men jag fastnade för två saker i brott och straffavsnittet. Sex mellan män bestraffas med att man blir levande begravd och tidelag medför att man bränns på bål (med djuret).

    Manlig homosexualitet. Min första reaktion var att stöna över att ytterligare ett fantasyland förbjuder sex mellan män och ser det som ett allvarligt brott. Jag letade sedan reda på avsnittet där den kulturella kontexten beskrevs och den var åtminstone lite mer nyanserad. Manlig homosexualitet är förbjudet i lag men i praktiken bryr sig ingen och vissa homosexuella relationer kan dessutom vinna gillande eftersom de involverar en sexuell dominansaspekt.
    Jag inser att det är svårt att hantera frågor som rör sexualitet i rollspel. Det finns också möjlighet för intressanta konflikter när olika in-game grupper inte håller med varandra om olika saker. Men det känns ändå väldigt tröttsamt att det första supplementet till Eon fortsätter på den här stereotypa katolska kyrkan under medeltidslinjen. Speciellt att det ska betraktas som ett såpass allvarligt brott. Likställ det hellre med äktenskapsbrott i sådana fall. Det känns väldigt trist med utgångspunkt på vad som sagts i frågan på forumet, inte minst i relation till transpersonen i Avgrundens parlament som jag tyckte var utmärkt beskriven där transaspekten mest nämns i förbifarten.
    Men är det nu som så att det är den Jargiska kyrkan som inte tål annat än heterosex hoppas jag på framtida exempel på där man skiter i vilket eller homo är ideal. (Jag får helt enkelt hoppas på frisinnade frijarlar i asharien. Tyvärr känns momolanska lesbiska ideal lite wonderwoman stereotypa men det hade vart något annat i alla fall.)

    Tidelag. Kul att tidelag ges en så bred defintion att alla icke-mänskliga varelser inkluderas. Tråkigt att jag inte riktigt ser den kulturella kontexten för det. Hade den funnits bland cirefalierna. Yes. Superrimligt. Bland damarierna, eh? Varför finns den där? Är de religionsliberala damarierna folkslagister(/nazister/rasister/speciester?) Är lagen ett utslag för Thamas paranoia? (Hur ser motståndet ut mot den?)I kulturavsnittet står det bara att så är fallet men jag fattar inte den kulturella bakgrunden till förbudet. Detta är en stor teoretisk fråga. Det måste finnas olika uppfattningar om den. (jfr disputationen i valladolid där man avgjorde frågan om indianer har själar och om de därmed kunde frälsas.)

    I övrigt gillade jag skildringen av straffväsendet. Det lyckas alldeles utmärkt med att vara mörkt, hemskt och despotiskt utan att det måste petas i befolkningens sexvanor.
    Last edited by thartvigsson; 10 October 2017, 18.41.

  • #2
    Addendum i reproduktionsfrågor: om man ska hämta ytterligare inspiration till Damarien från Rumänien känns inte Ceausescus pro natalist policies särskilt avlägsna. Känns som att det finns många intressenter av att det ska födas många framtida soldater/offer/etc i Damarien. Men å andra sidan kräver ju detta en viss byråkratisk utveckling samt stark centralmakt vilket Damarien inte riktigt lever upp till.

    Kommentera


    • #3
      Jag håller med om att medeltida fantasty inte ska betyda medeltida diskriminering. En grej som rollspel i princip helt och hållet gjort sig av med är att behandla kvinnor som egendom och ge dem möjligheten att vara riddare, magiker, tjuvar och präster. Varför ska inte samma sak gälla sexualitet i allmänhet?

      Man kan behålla den medeltida känslan av mörker och grymhet utan att diskriminera.

      Kommentera


      • #4
        Tycker det är bra att vågar stå emot pk nojjan.

        Kommentera


        • #5
          Jag tycker det är bra när bög inte är den första förolämpningen man kastar efter mig men vi kan vara olika där.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
            Tycker det är bra att vågar stå emot pk nojjan.
            Så... Det är "pk" att inte tycka att det är speciellt intressant eller roligt med dödsstraff för homosexualitet?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

              Så... Det är "pk" att inte tycka att det är speciellt intressant eller roligt med dödsstraff för homosexualitet?
              Nej

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av thartvigsson Visa inlägg
                Jag tycker det är bra när bög inte är den första förolämpningen man kastar efter mig men vi kan vara olika där.
                Var det riktat till mig? Om det var det så förstår jag inte alls vad du menar?

                Kommentera


                • #9
                  Nej det var inte riktat mot dig som i att du har försökt förolämpa mig på det sättet. Men jag blir hyfsat ofta kallad bög med syfte att förolämpa mig. Och att det finns sådana attityder fortfarande är en anledning till varför jag känner mig trött när jag ser dem reproceras och att inte ens hittepå-världar kan vara fria från den typen av attityder.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av thartvigsson Visa inlägg
                    Nej det var inte riktat mot dig som i att du har försökt förolämpa mig på det sättet. Men jag blir hyfsat ofta kallad bög med syfte att förolämpa mig. Och att det finns sådana attityder fortfarande är en anledning till varför jag känner mig trött när jag ser dem reproceras och att inte ens hittepå-världar kan vara fria från den typen av attityder.
                    Många hittepå världar följer en värdslig mall. I fallet mundana ett medeltida Europa. Man får gärna frångå en sån mall, men som jag ser det sitter världen redan fast i en sån mall och då blir det lite sent att efter drygt 20-30 moduler börja introducera saker som passar in dåligt, som tolerans mot avvikande sexualiteter, jämställdhet etc.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg

                      Många hittepå världar följer en värdslig mall. I fallet mundana ett medeltida Europa. Man får gärna frångå en sån mall, men som jag ser det sitter världen redan fast i en sån mall och då blir det lite sent att efter drygt 20-30 moduler börja introducera saker som passar in dåligt, som tolerans mot avvikande sexualiteter, jämställdhet etc.
                      Det här argumentet är så dåligt, och så ofta refuterat, att jag inte ens orkar ta i det...

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                        Det här argumentet är så dåligt, och så ofta refuterat, att jag inte ens orkar ta i det...
                        Okej..

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Siljestam Visa inlägg
                          Jag håller med om att medeltida fantasty inte ska betyda medeltida diskriminering.
                          Det beror på vilka trovärdighetsanspråk fantasyn har. Eon har som bekant extremt höga trovärdighetsanspråk, och då behöver man som författare noggrant begrunda allt man gör.

                          Varför jag väljer att skildra icke-jämställda världar

                          - Strukturellt förtryck inte existerar i ett vakuum. Strukturellt förtryck -börjar- någonstans (i människors fall måste det ha sin början i att kvinnor blev förfördelade pga graviditet, eftersom patriarkala strukturer tycks vara så gott som universiella i mänskliga traditionella kulturer), och skapar sedan en ond cirkel där det upprätthålls av ritualer, mytologier och socioekonomiska strukturer. Om man tar bort valda delar av strukturellt förtryck från en fantasyvärld som bygger hårt på specifika tidsepoker och fenomen från vår värld måste man också, som dockskåpare (dvs Eon-skribent) följa hela den kausala kedjan av förändring som detta leder till. Tex; i en jämställd medeltidsvärld hade klänningar för kvinnor inte varit a thing. Hela vår idé om kvinnligt och manligt bygger på patriarkala konstruerade föreställningar om kvinnors underordning, och det blir lätt bisarrt att då behålla somliga sådana idéer samtidigt som man hävdar att settingen är jämnställd. Ett par detaljer kan man strunta i, givetvis, men ju fler man ignorerar desto mer urlakar man trovärdigheten. Redan i grunden är en jämställd medeltidsfantasyvärld mindre trovärdig än en förtryckande, eftersom medeltidens samhälleliga strukturer har köns- och klassförtryck som en central komponent .

                          - Strukturellt förtryck är dramatiskt intressant och viktigt att utforska. Fantasy ger oss massor av intressanta infallsvinklar, men att bara ignorera förtrycket är inte en av dem. Jag har all förståelse (extra stor emfas) för att många människor är trötta på att -tvingas- uppleva diskrimering, och hellre ser helt jämställda fantasyvärldar, men jag personligen vill utforska förtryck, för att bättre förstå de orättvisor som rått och råder i vår egen värld, jag tycker det är viktigt. (För ett ytterligare förtydligande av detta, se Chaosiums resonemang nedan). Det är mitt perspektiv som författare av Eon-texter.

                          Andra författare får alltså gärna skapa helt jämställda Eon-kulturer, för det är viktigt att med historiska exempel från vår värld som utgångspunkt visa på en mångfald i Mundana, och tillfredställa alla Eonfans. Det finns intressanta, om än isolerade, historiska exempel från vår värld på någotsånär alternativa normsystem, och spekulativa fantasyidéers (tex ett perfekt matriarkat) möten med dockskåpssettingars Jared Diamondska premisser är extremt fruktbart dramatiskt stoff. Det är superviktigt att motverka objektifiering, misogyni och andra problematiska tendenser i icke-diegetiska sammanhang i Eon-texter och illustrationer, och givetvis är detta ett område där det finns många fallgropar. Min artikel Astara - Skymningens hemvist försökte skildra en kultur av misogyni och toxic masculinity, på väg att kväva sig själv, men göra det på ett genusmedvetet sätt. Lyckades jag? Kanske kanske inte. Hör gärna av er med en åsikt! Men jag försökte, och jag tänker fortsätta försöka. När jag skapar fantasy laborerar jag med spekulativ fiktion byggd på fenomen från vår värld. Jag kommer aldrig skriva något till Eon som är genusmässigt ointressant. Genus kommer -alltid- vara en issue, för jag försöker skapa tankeväckande narrativ. Det betyder inte att just kvinnor kommer vara förtryckta i alla kulturer jag skapar (Momolan till exempel ska skrivas om från grunden och göras -bra- och inte gubbigt). Men någon kommer vara det.

                          För att förtydliga min ståndpunkt, en klassisk och mycket tänkvärd disclaimer från Call of Cthulhu (min emfas):

                          Historical settings are as real as possible. The world and the United States were very different in the 1890s and 1920s from now, and behaviors most find repugnant today were ordinary and acceptable then. Racism, xenophobia, religious bias, and sexual discrimination as we now perceive them were then normal parts of life, and often loudly espoused. Local, state, and federal laws systematically supported segregation and discrimination of every sort, and social forces of great power underwrote that legislation.
                          Scenario authors can choose to ignore social history as not germane, or decide to incorporate specific elements into their plots. Both sorts of approaches have been published. To preclude information about earlier eras (or about this one) dishonors the memory of those who prized freedom, fairness, and opportunity, perhaps long before we were born.


                          Med allt detta sagt, angående trådstarten: issuen här kanske förvirras lite av hur medeltida rättssystem fungerar. Grejen är - medeltida straff praktiseras inte. De har sitt ursprung i ett system som gick ut på att avskräcka i syfte att uppnå antingen förlikning, eller benådning från härskaren så att han fick visa sig benevolent. Detta är extra mycket fallet med det av västerlänningar kanske mest missförstådda fenoment i hela världen, sharia. Jag menar, delar av den islamska världen (hostIranhost) var historiskt extremt fixerade vid homoerotik. Detta trots de tydliga fördömandena av homosexualitet i olika former av sharia-rätt. Hur går detta ihop? Enkelt. Sharia-målen gick basically aldrig till domstol, och om de gjorde det uppnådde man förlikning, benådning eller friades av domaren. Jag anar att det är så Damarien-texterna också är menade att tolkas. Med det inte sagt att man inte kunnat tona ned dem en smula. Men förknippandet av begreppet "medieval" med brutala straff är olyckligt, för de verkligt brutala kroppsstraffen och tortyrmetoderna hör i själva verket hemma i renässans- och barockepokerna.
                          Last edited by Ymir; 11 October 2017, 02.44.

                          Kommentera


                          • #14
                            [Inläggets innehåll borttaget pga. svepande breda personangrepp. /Dante]
                            Last edited by Dante; 13 October 2017, 08.58.

                            Kommentera


                            • #15
                              Moderering

                              Nä, ni kan fortfarande inte diskutera ämnet.

                              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                              [Inläggets innehåll borttaget pga. svepande breda personangrepp. /Dante]
                              Du får tycka illa om metoden som utvecklarna har valt att skildra spelets samhälle, men du får INTE begå personangrepp.

                              Fundera över hur du ska framföra din kritik till spelets utvecklare och spelare utan personangrepp medan du är avstängd i 48 timmar.
                              Last edited by Krille; 13 October 2017, 10.00.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X