Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tabeller för Unga Karaktärer (HJÄLP MIG)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
164 responses
6.532 visningar
1 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Henke, 31 July 2017, 20.25
15 responses
465 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av LJSLarsson, 14 November 2017, 13.48
13 responses
186 visningar
5 gillar
LJSLarsson  
Skapad av Max Raven, 13 October 2017, 12.44
5 responses
103 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
12 responses
187 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av PAX, Idag, 10.32
7 responses
85 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
2 responses
64 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av Khal, Idag, 07.56
2 responses
69 visningar
0 gillar
Khal
av Khal

Skapad av Pansarsvinet, 15 November 2017, 16.06
1 response
132 visningar
0 gillar
PowerNap  
Skapad av Henke, 11 November 2017, 18.49
6 responses
228 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Tabeller för Unga Karaktärer (HJÄLP MIG)

Hello fellow Eoniter,

Jag sitter och planerar en kampanj där spelarna kommer gå in som mycket unga karaktärer. Eftersom jag är helt jävla galen så har jag tagit på mig att inte bara översätta en massa saker till engelska, men även skapa en helt ny karaktärsskapande-process för att göra karaktärer som är mellan 8-10 år gamla.

Mycket har jag redan lyckats klura ut, men det som jag aktivt undvikit ganska bra hittills är att skapa separata händelsetabeller för karaktärerna (eftersom resultat så som Älskare, Barn, och Många Liv på sitt samvete inte känns jättepassande för unga karaktärer).

Jag kommer definitivt inte skapa 100 unika resultat, men då det kommer vara mellan 3-5 spelare som slår på tabellerna så behövs tillräckligt med variation för att minimera riskerna att alla får samma resultat. Jag tänker mig att mellan 20-50 resultat per tabell borde vara rimligt.

Eftersom detta är ett ganska tungt jobb så välkomnar jag all hjälp som möjligen kan ges, oavsett om detta är entusiastiska hejarop eller förslag på tabellresultat.

Länkarna nedan leder till olika Google Sheets som tabellerna kommer skapas i, samt ett par andra dokument för den moddade karaktärsskapandeprocessen (och ett första utdrag för karaktärsbladet).

OBS - ALLT ÄR PÅ ENGELSKA

Journeys & Adventures (31/50)
    Intrigues & Misdeeds (7/50)​
    Lore & Legends (28/50)
    Brawls & Battles (15/50)

Process för Karaktärsskapande*
    Karaktärsblad (Draft) - Dropbox Download

*Dokumentet har skapats specifikt för det äventyr jag planerat och innehåller en del inbakade husregler etc. Detta borde vara relativt lätt att modda om för någon som vill göra unga karaktärer till ett annat äventyr.
    Last edited by jensofsweden; 17 July 2017, 01.13.

Är lite off-Eon för tillfället, men här kommer entusiastiska hejarop och en applåd för redan väl utfört arbete!

Lovvärt initiativ!

Kommentera

Alla länkarna är trasiga för mig.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
        Alla länkarna är trasiga för mig.
        Hm, konstigt, jag provar att länka om allting nu så prova igen om ett par minuter. Om det inte funkar då heller så vettefan :S

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Kuma Visa inlägg
          Är lite off-Eon för tillfället, men här kommer entusiastiska hejarop och en applåd för redan väl utfört arbete!

Lovvärt initiativ!
          *bugar*

@Mundo: Nu borde länkarna funka igen :)

Kommentera

Intriger & Illgärningar behöver ju definitivt en för mytoman-lögnare. Barn är kreativa och älskar att berätta historier. Är inte historien intressant nog får man improvisera. Se Lyra från guldkompassen.

Kommentera

Hur är det tänkt med åldrande och grundegenskaper?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av phastari Visa inlägg
                Hur är det tänkt med åldrande och grundegenskaper?
                Barn får +1T6 att lägga på valfritt attribut varje gång de åldras. Detta kräver såklart att man räknar om vissa härledda attribut ibland.

Exempel:
                18 år = +10D6 att höja attribut med (standard regler)
                17 år = +9D6 att höja attribut med
                16 år = +8D6 att höja attribut med
                15 år = +7D6 att höja attribut med
                14 år = +6D6 att höja attribut med
                13 år = +5D6 att höja attribut med
                12 år = +4D6 att höja attribut med
                11 år = +3D6 att höja attribut med
                10 år = +2D6 att höja attribut med
                09 år = +1D6 att höja attribut med
                08 år = +0D6 att höja attribut med
                07 år = -1D6 att sänka attribut med
                06 år = -2D6 att sänka attribut med
                05 år = -3D6 att sänka attribut med
                <4 år = -1D6 extra per år att sänka attribut med

Har inte helt bestämt mig hur man ska hantera framtida val av arketyper och/eller potentiella extra bakgrundsslag, skill points osv när man blir tonåring.
                Last edited by jensofsweden; 17 July 2017, 00.25.

Kommentera

Tror jag hade låtit dem placera ut 1st +2, och 2st +1 eller 4st +1 istället. Känns mer realistiskt att de utvecklar flera egenskaper.

Kommentera

Att placera ut små enheter kan lätt leda till väldigt min-maxade karaktärer i slutändan, men är man inte rädd för det håller jag nog med phastari om att små + är bättre än hela tärningar.

Skill points hade jag helt slopat. Det representeras av att de får förbättringsslag när de spelar i stället. Kanske om du kör tidshopp i ett år då de tränar under en riddare, och ett slag på intriger & illgärningar säger vad som hände under det året.

Annars kan du kanske slå ett slag för karaktärerna, och om de får t.ex. Skuggvandrare (eller vad det nu kan heta) så väver du in det i spelet också, och när äventyret är klart får se expertiser och lättlärda färdigheter t.ex.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hikage Visa inlägg
                      Att placera ut små enheter kan lätt leda till väldigt min-maxade karaktärer i slutändan, men är man inte rädd för det håller jag nog med phastari om att små + är bättre än hela tärningar.

Skill points hade jag helt slopat. Det representeras av att de får förbättringsslag när de spelar i stället. Kanske om du kör tidshopp i ett år då de tränar under en riddare, och ett slag på intriger & illgärningar säger vad som hände under det året.

Annars kan du kanske slå ett slag för karaktärerna, och om de får t.ex. Skuggvandrare (eller vad det nu kan heta) så väver du in det i spelet också, och när äventyret är klart får se expertiser och lättlärda färdigheter t.ex.
                      Jag satt och lekte med tanken att bara ge +1/+2 eller liknande, så kan vara en alternativ regel. I annat fall funderar jag på att göra det till 'hela' T6or vid karaktärsskapandet och sedan delas den upp i 2x+1 och 1x+2 när man åldras i spel.

Ja skill points och liknande skulle bara vara vid längre tidshopp, eftersom man då förlorar förbättringsslag. Bakgrundstabeller skulle antagligen fungera på liknande vis, men finns en chans att man kanske får 1 mellan barn -> tonåring och 1 mellan tonåring -> vuxen. (upp till SL helt enkelt).

Kommentera

Jätte skoj grej du håller på med, vore roligt att få se slutprodukten. Har tidigare haft liknande tankar men kände att det blev för mycket jobb med balanserande och tabellskapande.

Kunde ju sätta en fast ökning under de yngre åren, tex du får +1 i alla attribut och får välja ytterligare +1 i ett attribut. Mindre min/maxade hulken typer. Eller ge dem x ökningsslag i attribut som de får använda som de vill och slå om de ökar ett visst attribut.

Kommentera

Mja, alltså, at the end of the day så kommer man inte kunna min/maxa attributen mer genom att skapa en barnkaraktär som åldras än om man skapar en karaktär som är vuxen, de kommer fortfarande vara begränsade till visst många +T6 från grundfärdigheterna :)

Kommentera

Ok låter bra. Men kan ju bli skumt om en 11 åring har 5T6 i styrka.

Kommentera

Alla tabeller har nu uppdaterats med lite nya resultat.

Brawls and Battles (25/35-50)
                              Intrigues and Misdeeds (25/35-50)
                              Journeys and Adventures (33/35-50)
                              Lore and Legends (31/35-50)

Totalt: 114/140-200 (mer än halvvägs där nu!)

Om ni har förslag på tabellresultat välkomnas dessa varmt (speciellt om det är till B&B eller I&M tabellerna då dessa är krångligast).
                              Last edited by jensofsweden; 19 July 2017, 00.28.

Kommentera

Arbetar …
                              X