Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Eon IV - Dvärgar av klan Drezin

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Samuel, Idag, 15.00
2 responses
37 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
42 responses
887 visningar
0 gillar
IcarusDream  
Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
12 responses
275 visningar
0 gillar
jensofsweden  
Skapad av Måns, Idag, 08.39
15 responses
202 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
53 responses
1.683 visningar
1 gillar
ragi
av ragi
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
93 responses
3.890 visningar
10 gillar
Angrontyr  
Skapad av Lambendil, Idag, 13.41
1 response
73 visningar
3 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, Idag, 11.57
0 responses
42 visningar
2 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
42 responses
1.075 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
4 responses
118 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Eon IV - Dvärgar av klan Drezin

    Sitter och försöker göra lite roliga regler för att skapa dvärgar. Tanken är väl att göra för alla klanerna men jag börjar med Drezin för jag lägger annars för mycket fokus på klan Ghor. :D
    Tanken är dock att alla klanerna ska följa samma koncept som klan Drezin. Detta är ju resultatet av en gammal tråd, så cred till de som cred ska ha, men jag kommer inte ihåg vem som kommit på vilken färdighet.


    Klan Drezin
    Missförstånd är bra, så länge de är till din fördel – Gammalt Drezin-ordspråk
    Av alla dvärgaklaner så är klan Drezin den till antalet minsta, och absolut den mest hemlighetsfulla. Många av deras fästen ligger långt ut ifrån civilisationen och deras portar är väl dolda från snokande ögon, med några få undantag.
    Det sägs att det är klan Drezin som kastade förbannelsen över alverna för många tusentals år sedan, och även att de en gång blev så mäktiga att gudarna raserade ett av deras fästen för att hindra dem från att få allt för mycket makt. Sanningshalten i dessa rykten är nog relativt låg, men klan Drezin undviker gärna att kommentera dem. Ju mäktigare de är i andras ögon desto bättre.

    Grundattribut


    Styrka 2T6
    Tålighet 2T6+1
    Rörlighet 1T6+2
    Uppfattning 1T6+3
    Vilja 3T6
    Psyke 2T6+2
    Visdom 3T6
    Utstrålning 1T6+2

    Egenskaper
    Fast mark: Dvärgarnas balanssinne gör att de föredrar att ha fast mark under fötterna. Få saker är så beryktade såsom den dvärgiska sjösjukan. Färdigheterna Simma och Sjömannaskap är svårlärda. De är vana att gå långa sträckor och är lättlärda i Marsch.
    Kort och kraftig: En dvärg kan bära tunga rustningar utan att hindras. De modifierar sin totala belastning med -8 för att se hur belastade de är. De är dock ett kortvuxet släkte och får därför -1T6 Förflyttning.
    Mörkersyn: Dvärgar kan se i totalt mörker. De får kännetecknet Mörkersyn 4T6.
    Isolerade fästen: Drezins fästen är avlägset belägna långt ute i vildmarken. Drezindvärgar får 4 enheter vildmarksfärdigheter, och kan, om de vill, byta en häst de skulle fått av sin arketyp eller sina tabellslag mot en murvelbest.
    Kunskap, men till vilken kostnad: Att Drezin är den dvärgklan med flest fingrar i det mystiska är inget någon som säger emot. Denna kunskap kommer dock med ett pris, kopplat till deras stora mängd magiker. En dvärg av klan Drezin börjar med 4 enheter i Mystiska färdigheter och en lättlärd färdighet inom Mystiska färdigheter eller Kunskapsfärdigheter. Alla klan Drezin har dock det svårare att få barn.
    Av klan Drezin, hus...: Likt de andra klanerna är klan Drezin uppdelade i flera hus. Till ett hus hör flera familjer, och det är inte ovanligt att varje hus har sin egna lilla specialitet. Slå eller välj på tabellen ”Hustillhörighet” för att avgöra vilket hus dvärgen tillhör.

    Överlag är jag dock ganska nöjd med klan Drezin. Det jag behöver hjälp med är hus tabellen. Än så länge innefattar tabellen en rad inlägg för alla kända dvärgar i dvärgboken samt deras respektive hus. Detta var väl mest för att ge idéer till hur olika hus kan ha olika färdigheter och till slut ska jag väl börja hitta på egna.
    En dvärg av klan Drezin ska nog i huvudsak välja ett hus i klan Drezin, men klankorsande hus finns och jag tänker mig att det ändå skapar intressantare rollpersoner om man mixar.


    Huslistan finns på följande länk: https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing


  • #2
    Ser helt okey ut, men jag saknar ett slag mot en tabell. Tex. skulle Kunskap, men till vilken kostnad ge ett slag på Kunskap & Mysterier.

    Såvida det inte är tänkt att husen ska ge dig ett slag mot en tabell också.

    Kommentera


    • #3
      Tyvärr har inga icke-människor ett extra slag. Det är väl i utbyte mot deras extra färdigheter av något slags balanserings tänk. Nu har jag ju personligen inget emot att alver bara är obalanserade gentemot människor som de är i Burning Regel t.ex.

      Några förslag på egenskaper som skulle bidra till några intressanta hus?

      Sen har man ju alltid frågan om hur långt kan man gå innan de slutar vara dvärgar.

      Jag tror även jag ska försöka ge alla hus varsin nackdel. En enkel sådan skulle vara Kännetäcknet "Cirefaliervän" vilket kommer ge negativa reaktioner från andra dvärgar t.ex.

      Edit: Ett alternativ är väl att ge alla dvärgar kännetecknet " av hus..." men det kanske blir lite svårt för spelledare att hålla koll på vilka hus som tycker illa om vilka.
      Last edited by Hikage; 22 April 2017, 11.47.

      Kommentera


      • #4
        Nya idéer är
        hus Verrat, Drunken fighters: +1T6 på alla stridshandlingar i onyktert tillstånd. (kanske lite OP men ändå kul :D )
        hus Menner: Kännetecknet Otradtionella 3T6 och börjar med Rida 3T6. Är fortfarande svårlärda i Rida dock.
        hus Khornan: (+1 extra slag på Kunskap och Mysterier)

        Lättlärd i de fyra elementen. Svårlärd i alla andra magikällor förutom ataxatropi

        Detta gör hus Khornan till ett jättebra val om man vill spela dvärgmagiker, men samtidigt stärker det den dvärgiska magiteorins position och gör att den konkurerar med andra magiskolor utan att spelarna kommer känna sig begränsade.
        Last edited by Hikage; 24 April 2017, 11.57.

        Kommentera

        Arbetar …
        X