Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hej! Fråga till alla Eon veteraner eller nystartade med kunskap!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Nässe, Idag, 11.10
9 responses
143 visningar
2 gillar
Henke
av Henke

Skapad av luddwig, 19 October 2017, 18.53
26 responses
556 visningar
2 gillar
Minimoni  
Skapad av Evokee, 20 October 2017, 17.57
53 responses
1.298 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Caligo, 20 October 2017, 19.25
2 responses
57 visningar
3 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av RasmusL, Igår, 12.03
2 responses
59 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av RasmusL, 19 October 2017, 13.34
36 responses
532 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av wilper, 10 May 2017, 20.57
79 responses
3.215 visningar
10 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Khal, Igår, 09.06
7 responses
127 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Minimoni, 19 October 2017, 13.31
16 responses
230 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av ragngand, Igår, 13.37
0 responses
42 visningar
0 gillar
ragngand  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Tedan Visa inlägg

En helt och hållet nybörjar lektion hade varit absolut bäst! :) är så ny på rollspel som det går.
    Alltså, som tidigare nämnts; alla dina värden för attribut, färdigheter, expertiser, etc mäts ju i antal T6:or, dvs 6-sidiga Tärningar. Siljestams exempel längst upp under OP är jättebra.
    Har du värdet 4T6 i en färdighet, så slår du alltså 4 stycken 6- sidiga Tärningar varje gång du ska använda den färdigheten, och hoppas att summan av dessa fyra tärningar blir lika med eller högre än det aktuella svårighetsvärdet.
    Har du färdighetsvärdet 4T6+2 så gör du precis likadant, fast du lägger till 2 till summan av tärningarna.

Du mäter alltså inte ett fast färdighetsvärde mot ett fast svårighetsvärde, inte heller slår du tärningar mot ett fast färdighetsvärde (som i det gamla Eon-systemet och de flesta T100-system, t.ex.), utan det är värdet i färdigheten i sig som utgör det slumpmässiga, eftersom det mäts i tärningar (som ju ger ett slumpmässigt värde varje gång de slås).

Och iom Ob, så finns ju rent teoretiskt möjligheten även för en grisodlare att dra svärdet ur stenen, så att säga ;-)

Kommentera

Sen är där ju de fallen där det handlar om ett motståndsslag (tror jag det heter).

T.ex om man är i strid i Eon IV så är där ingen satt svårighetsgrad utav Spelledaren, utan där så sätts svårighetsgraden genom ett motståndslag där motståndaren slår sitt anfalls-, eller försvars-, slag. Där finns även andra situationer där ett motståndsslag används istället för en bestämd svårighet utav spelledaren. Som t.ex om din karaktär försöker övertala en annan om något, eller om man kanske försöker bryta arm med någon, eller om någon försöker gömma sig från någon annan, etc.

Vilket som gäller, en sat svårighetsgrad utav SL, eller ett motståndsslag där båda sidorna slår vars ett tärningsslag, är rätt enkelt att bestämma. Finns där en motståndare (t,ex någon från ett folkslag, monster och varelser, mm) som kan försöka sätta sig emot vad som försöks göras, så borde det vara ett motståndsslag. Finns det inte en motståndare (t,ex leta upp en bok på ett bibliotek, smida ett vapen, simma), så borde det vara en svårighetsgrad satt utav SL.

Undantag kan finnas... men det handlar antingen om att det specifikt står något annat i reglen/infon på den grejen man försöker göra... eller på omständigheter i vad som försöks göras. En omständighet kan t.ex vara att någon har gömt den där boken du letar efter på biblioteket, då handlar det inte längre om ett vanligt svårighetsslag där du använder din Genomsöka mot ett satt svårighets värde... utan där är det då ett motståndslag med relevanta färdigheter (t.ex Genomsöka för den som letar, och kanske Gömma eller annan relevant färdighet för den som gömde boken). Så klart så kan ju SL bestämma sig för att det ska vara ett satt svårighetsvärde ändå, vilket ju är helt SL's rätt att göra ju om de vill.

En notering är att i strid så slår man bara ett försvarsslag om denne är medveten om att ett anfall är på väg. Om en person inte är medveten om att ett anfall är på väg, t.ex inte kan se personen som anfaller, eller bestämmer sig för att inte försvara sig även om de ser personen som anfaller dem (vilket kan vara en rätt dålig ide pga övertags grejerna), så räknas karaktärens försvarsslag i grunden som 0 (noll).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rhodryn Visa inlägg
        Sen är där ju de fallen där det handlar om ett motståndsslag (tror jag det heter).

T.ex om man är i strid i Eon IV så är där ingen satt svårighetsgrad utav Spelledaren, utan där så sätts svårighetsgraden genom ett motståndslag där motståndaren slår sitt anfalls-, eller försvars-, slag. Där finns även andra situationer där ett motståndsslag används istället för en bestämd svårighet utav spelledaren. Som t.ex om din karaktär försöker övertala en annan om något, eller om man kanske försöker bryta arm med någon, eller om någon försöker gömma sig från någon annan, etc.

Vilket som gäller, en sat svårighetsgrad utav SL, eller ett motståndsslag där båda sidorna slår vars ett tärningsslag, är rätt enkelt att bestämma. Finns där en motståndare (t,ex någon från ett folkslag, monster och varelser, mm) som kan försöka sätta sig emot vad som försöks göras, så borde det vara ett motståndsslag. Finns det inte en motståndare (t,ex leta upp en bok på ett bibliotek, smida ett vapen, simma), så borde det vara en svårighetsgrad satt utav SL.

Undantag kan finnas... men det handlar antingen om att det specifikt står något annat i reglen/infon på den grejen man försöker göra... eller på omständigheter i vad som försöks göras. En omständighet kan t.ex vara att någon har gömt den där boken du letar efter på biblioteket, då handlar det inte längre om ett vanligt svårighetsslag där du använder din Genomsöka mot ett satt svårighets värde... utan där är det då ett motståndslag med relevanta färdigheter (t.ex Genomsöka för den som letar, och kanske Gömma eller annan relevant färdighet för den som gömde boken). Så klart så kan ju SL bestämma sig för att det ska vara ett satt svårighetsvärde ändå, vilket ju är helt SL's rätt att göra ju om de vill.

En notering är att i strid så slår man bara ett försvarsslag om denne är medveten om att ett anfall är på väg. Om en person inte är medveten om att ett anfall är på väg, t.ex inte kan se personen som anfaller, eller bestämmer sig för att inte försvara sig även om de ser personen som anfaller dem (vilket kan vara en rätt dålig ide pga övertags grejerna), så räknas karaktärens försvarsslag i grunden som 0 (noll).

aha aha. så tekniskt sätt i en strid mot en varelse osv så blir det mer eller mindre en tärningsduel mellan spelare och SL.
        och vill jag "hitta den dära boken" så sätter SL svårheten i att hitta boken genom att säga tex. detta bibliotek är en gigantisk stort rum men med endast en bokhylla och med 2 böcker liggandes i. det SL då säger är att min chans o hitta denna bok är dunderenkelt och jag behöver inte slå direkt högt alls. och skulle han sagt att rummet är så fullt med böcker att det tekniskt sätt ligger var som helst i detta rum. så måste jag slå högt som ottan för att hitta denna bok :)? svårighetsgraden SL bestämmer sig för är ju absolut till SL. men beroende på hur denne beskriver omgivningen osv så kan man nästan avgöra svårigheten själv .

Kommentera

Tärningsduel låter som en rätt bra beskrivning på det ja. Tärningsduel med några taktiska val, med eventuella bonusar på det om man som anfallare slår mycket högre än försvararen. Dock så kan ens beskrivning på vad man vill göra i striden också ha en viss effekt, det beror lite på hur ens SL/spelargrupp föredrar att hantera strid, hur hårt man håller på reglerna till strid, hur "cinematiskt" man vill det ska vara/kännas, etc.

Och jag antar att man skulle kunna själv gissa på svårigheten med något sådant ja. Dock så behöver ju SL inte berätta för dig vad svårigheten faktiskt är när man säger att man vill försöka leta upp den där boken i biblioteket. För ibland så kanske det är en dålig ide att låta spelarna veta hur svårt något är att lyckas med... allt som oftast så beror det på vad det handlar om igentligen, hur viktigt det kanske är, etc.

Ibland kan det till och med vara så att det är bättre om SL slår vissa av spelarnas tärningsslaget, dolt från spelarna, antingen med eller utan deras vetskap om det... just pga att vetskapen att man ska slå ett tärningsslag, t.ex ett "Vaksamhets slag", kan få spelarna till att agera annorlunda. Men sådant beror ju lite på hur SL/spelgruppen föredrar att göra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rhodryn Visa inlägg
            Tärningsduel låter som en rätt bra beskrivning på det ja. Tärningsduel med några taktiska val, med eventuella bonusar på det om man som anfallare slår mycket högre än försvararen. Dock så kan ens beskrivning på vad man vill göra i striden också ha en viss effekt, det beror lite på hur ens SL/spelargrupp föredrar att hantera strid, hur hårt man håller på reglerna till strid, hur "cinematiskt" man vill det ska vara/kännas, etc.

Och jag antar att man skulle kunna själv gissa på svårigheten med något sådant ja. Dock så behöver ju SL inte berätta för dig vad svårigheten faktiskt är när man säger att man vill försöka leta upp den där boken i biblioteket. För ibland så kanske det är en dålig ide att låta spelarna veta hur svårt något är att lyckas med... allt som oftast så beror det på vad det handlar om igentligen, hur viktigt det kanske är, etc.

Ibland kan det till och med vara så att det är bättre om SL slår vissa av spelarnas tärningsslaget, dolt från spelarna, antingen med eller utan deras vetskap om det... just pga att vetskapen att man ska slå ett tärningsslag, t.ex ett "Vaksamhets slag", kan få spelarna till att agera annorlunda. Men sådant beror ju lite på hur SL/spelgruppen föredrar att göra.

Tack för alla svar! Detta får verkligen lågan i mig att brinna starkare i att vilja spela!!!

Kommentera

är diamantäpplet ansett som Noob(nybörjar) äventyret ;) lära sig liksom allt man behöver veta mer eller mindre?. har en polare som vill testa Dma han fick låna min Eon IV bok :)
              Köp in Asharien och Soldarn och börja sen med att spela följande äventyr i nämnd ordning; sorgernas brunn, armandes testamente (finns gratis på nätet), jarla (kanske, har inte spelat själv) och sen regnsynd (svinbra). Därefter bör man spela det asfetta de fördömmdas sista hopp (kanske det bästa äventyr jag någonsin spelat).

Därefter tycker jag man kan börja på diamantäpplet!

Kommentera

aha aha. så tekniskt sätt i en strid mot en varelse osv så blir det mer eller mindre en tärningsduel mellan spelare och SL.
                och vill jag "hitta den dära boken" så sätter SL svårheten i att hitta boken genom att säga tex. detta bibliotek är en gigantisk stort rum men med endast en bokhylla och med 2 böcker liggandes i. det SL då säger är att min chans o hitta denna bok är dunderenkelt och jag behöver inte slå direkt högt alls. och skulle han sagt att rummet är så fullt med böcker att det tekniskt sätt ligger var som helst i detta rum. så måste jag slå högt som ottan för att hitta denna bok :)? svårighetsgraden SL bestämmer sig för är ju absolut till SL. men beroende på hur denne beskriver omgivningen osv så kan man nästan avgöra svårigheten själv .
                Tänk också på att, ifall det, som Rhodryn skriver tidigare, är någon som faktiskt gömt boken medvetet i det där biblioteket, så kan det bli tal om ett motståndsslag istället för ett fast värde som SL sätter.
                Kanske det högsta av dessa två värden är det aktuella? Jag menar, i ett stort bibliotek med tusentals böcker borde det ändå vara lite svårt att hitta den där boken, även om den som försökte gömma boken misslyckades med sitt Gömma-slag.

Lite logiskt tänkande goes a long way!

Kommentera

Indeed. Precis som Kuma säger.

Faktiskt... det är ju lite så man hanterar avståndsstrid med, anfall och försvar i avståndsfasen. Avstånds strid fungerar ju annorlunda från hur närstrid gör.

Där fungerar det så att: För att skjuta på någon med ett avståndsvapen så sätter SL en svårighetsgrad, baserat på omständigheterna (avstånd, förflyttning, mm), en svårighetsgrad som den avståndsanfallande karaktären måste slå mot. Men, om målet för anfallet ser att denne är på väg att bli anfallen utav personen som agerade i avståndsfasen, då får den som blir anfallen slå ett försvarsslag om de vill (antingen Undvika eller Sköld, för närvarande de enda sätten att försvara sig mot avståndsanfall), varpå den som anfaller med avståndsvapnet måste slå över det värde som är högst mellan SL's satta svårighetsgraden och försvararens försvarsslag.

Så om SL satte svårigheten på 14, men försvararen lyckas slå 17 på sitt försvarsslag, så måste personen som anfaller med avståndsvapnet slå emot 17 för att det är det högre värdet. Om försvararen dock bara slog 10, så hade den satta svårighetsgraden på 14 varit vad anfallaren hade varit tvungen att slå emot istället.

Men som sagt... detta är hur det funkar när det gäller avståndsstrid. Närstrid fungerar ju inte så här. Vet inte hur det funkar med Mystikfasen dock.

Så ja... anfall och försvar i avståndsfasen fungerar liknande som om någon har gömt den där boken på biblioteket... där SL både sätter en svårighetsgrad, och slår fram ett värde med t.ex ett Gömma slag från SLP'n som gömde boken, och där då spelaren måste slå emot det värde som är högst.

Men som sagt, i vanliga fall så handlar alla sådana här vanliga färdighetsslag om antingen en satt svårighetsgrad från SL, eller ett motståndsslag mellan de karaktärer som är inblandade. De här händelserna, där det kan handla om både och, där man måste slå mot det som blir högst, är ju bara i avståndsstrid och special situationer. Och som Kuma säger, så går logiskt tänkande en lång väg när det gäller att komma på vilken variant som passar bäst.

Kommentera

Om ni ska köra Eon IV tycker jag att ni ska börja med att köra St Kerons sista vila. Är inte världens bästa äventyr men ett bra intro äventyr och relativt lättöverskådligt för en ny spelledare.

Kommentera

Tack för alla svar :) !!

Sista frågan är. Karaktärs skapande !! något speciellt man bör tänka på? (eon överlag)

Kommentera

Sista frågan är. Karaktärs skapande !! något speciellt man bör tänka på? (eon överlag)
                        Det är enormt stor skillnad på karaktärskapande i I-III mot vad det är i IV:an. I de gamla versionerna är du otroligt styrd av slump, i fyran har du betydligt mer makt och spelarna blir bättre och mer jämnbra.

IV är ett betydligt bättre system för att skapa rollpersoner. Alla händelse slagen ger bakgrund till karaktären vilket gör att rollpersonen känns levande från början.

Det viktigaste att tänka på är spelarna kollar vad de vill spela och väljer en passande bakgrund och roll utifrån det (exempel skugga från vildmark för en spejare).

Kommentera

Har en kanske dum fråga till. vad menas med Magnitud i en trollformel?

Kommentera

Inte alls en dum fråga, hoppas att svaret hjälper bara!

Magnitud är antalet filament, typ enheter av magi som en magiker kan alstra och manipulera, som finns i en besvärjelse, ritual eller ceremoni. Fler filament -> Högre magnituder -> Kraftfullare Besvärjelser. Samtidigt blir besvärjelser av högre magnituder svårare att utföra och leder till värre konsekvenser vid misslyckande. Hur kraftfull magin är påverkar också hur svårt det är att Förvränga magin för de som behärskar den färdigheten.
                            Magin finns som du har sett i olika aspekter, och pyro-filament utgör eldmagi, bio-filament utgör livsmagi, tecken-filament utgör semotropi och så vidare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tedan
                              Tanken med Eons rollpersonsgenerering är att det ska vara matigt, det ska finnas gott om inspiration till rollpersonens historia, förslag till äventyr och intriger samt förklaring till hur de olika rollpersonerna känner varandra. En konsekvens av att systemet är så fylligt är att det tar en del tid, och är man otålig för att komma igång med spelandet snabbt rekommenderar jag Eons rollpersonsgenerator:

http://helmgast.se/eongen/beta

Vänliga hälsningar /
                              Anton, Helmgast

Kommentera

Finns nog mycket man kan säga igentligen antar jag... vet bara inte liksom var man skulle ens börja. XD

Mycket beror ju lite på varje enskild individ, vad de föredrar med karaktärersskapande och karaktäer, sätt att göra grejer på, etc.

Ha roligt är väl en uppenbar en? Att skapa karaktärer rollspel som Eon (och andra spel som använder liknande slumpade backgrunds/historie/händelse system), är något av det roligaste jag vet med rollspel.

Ett förslag som jag dock känner jag kan ge, är att använda "Hjälpformuläret", det som finns på denna Helmgast sidan, i kombination med ett faktiska rollformuläret.

Jag kan nog inte prisa Hjälpformuläret nog, för jag prisar det rätt rejält redan... för efter det faktiska rollformuläret så anser jag Hjälpformuläret vara den näst mest viktiga informationspapperat där finns om ens karaktär. Man använder det i vanliga fall bara när man skapar sin karaktär, och där gör den ett extremt bra jobb. För all information man behöver för att hitta sidor och lite annat som man behöver från regelboken för karaktärsskapande står på Hjälpformuläret. Den leder en igenom karkaktärsskapandet på ett mycket bra sätt tycker jag. Och, man har någon stans att skriva upp massor av saker som det inte igentligen finns plats på framsidan utav rollformuläret.

Sen kan den komma till användning i framtiden också. Delvis för att så pass mycke info finns på det som kanske inte ens blir nerskrivet på rollformuläret... men specielt vid situationer där vissa av ens grundattributer och härledda attributer, mm, kanske höjs på ett eller annat sätt. För ibland kan det eventuelt göra skillnad att veta exakt varifrån delar av ens härledda attributer kommer ifrån, och var någon stans man ska räkna in någon typ av höjning som man fick.

Kommentera

Arbetar …
                                X