Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Strid med varelser och djur

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Snow, Igår, 19.37
19 responses
174 visningar
1 gillar
2097
av 2097

Skapad av Reddokk Fheg, 22 March 2017, 19.23
6 responses
214 visningar
1 gillar
2097
av 2097

Skapad av Zadrith, 24 March 2017, 11.32
16 responses
301 visningar
0 gillar
Zadrith
av Zadrith

Skapad av krank, 20 March 2017, 22.33
38 responses
918 visningar
7 gillar
krank
av krank

Skapad av ragngand, 12 March 2017, 17.22
1 response
50 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Max Raven, Igår, 02.17
21 responses
394 visningar
1 gillar
Max Raven  
Skapad av Kaigon, 17 December 2015, 11.49
77 responses
4.981 visningar
12 gillar
Kaigon
av Kaigon

Skapad av Max Raven, 01 January 2017, 05.57
25 responses
524 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir

Skapad av Henke, 11 February 2017, 20.47
23 responses
476 visningar
1 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av wilper, 16 March 2017, 11.02
8 responses
179 visningar
3 gillar
kloptok
av kloptok

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Kaigon Visa inlägg
    och för resultat 1-3 får varelsen alltså +1T6 bonus på sin nästa stridshandling.
    Hmm... "på sin nästa stridshandling"... det tror jag behöver klargöras lite, för i regelboken står det "nästa runda".

Om det är "nästa stridshandling" så kan det ju tolkas som att: Om en varelse tar en Vändning (slag utav 1-3 då så klart) i Avståndsfasen, så får den +1T6 i samma runda under Närstridsfasen.

Medan om det är "nästa rundas stridshandling" så kvittar det om resultatet händer under Avstånd- eller Närstrids- fasen under en runda, för resultatet av det kommer inte hända förrän nästa runda i vilket fall som helst.

Sen en följd fråga (där jag antar att svaret på det jag skrev ovan hamnar på "nästa rundas stridshandling").

Är resultat från Vändningstabellerna kumulativa eller... ehm... inte (finns det ens ett motsatt ord till "kumulativ")?

Exempel och Antaganden:
    Tre rollspersoner slåss mot en Blodulv. En rollsperson handlar i Avståndsfasen, medan de andra rollspersonerna och Blodulven handlar i Närstridsfasen. Rollpersonerna vinner initiativet och är Anfallare. Samtliga rollpersoner anföll som sin handling, medan Blodulven försöker Undvika avstånds anfallet och Kontrar närstridsanfallen. Samtliga rollpersoners anfall slår högre än Blodulvens försvarsslag, varpå samtliga anfall träffar Blodulven. Samtliga träffar orsakar en Vändning, och samtliga Vändnings slag resulterat i ett slag på 1-3. Blodulven lyckas med samtliga Livskraft slag som den tvingades till att slå pga träffarna.

Resultat: Betyder detta att Blodulven kommer ha +1T6 på sin stridshandling i nästa runda, eller +3T6?

Om det är kumulativt så blir det helt plötsligt ännu farligare att slåss mot M&V. Specielt i ett sådant här fall där man är många, och samtliga träffar orsaka en vänding på 1-3 resultatet, och att M&V då så klart överlever det hela för att kunna "ge igen". Då måste någon i exemplet ovan hantera ett 7T6 anfalls slag från Blodulven (vilket ju inte är så himla svårt om man har högt i en stridsfärdighet eller undvika, och eventuelt/specielt om man har sköld... men om man inte har det kan det bli mer än bara "Aj!" utav det hela XD ).
    Last edited by Rhodryn; 25 February 2017, 11.47.

Kommentera

En annan fråga angående monster. Många varelser har försvar som "Fungerar som Kontring.", tex Hyggelmonster och Zombie. Betydelsen är solklar. De monster där det inte står så, tex Grottroll som har försvaret "Stort och ursinnigt", kan de kontra? Eller de har det försvaret som står och kan varken kontra eller göra defensivt försvar?

Kommentera

Troll borde både kunna kontra/köra defensivt försvar rent regelmässigt. Jag tycker dock att kombinationen stort och ursinning och defensivt försvar rimmar illa rent ståry mässigt

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Toast Visa inlägg
          Tack Kaigon för förklaringen!
          Följdfråga: Så 1-3 ger på nästa stridshandling, antingen attack eller försvar, men INTE om det är en kontring för då nästa attack och inte på försvarskontringen?
          Även på försvarskontringen.
          Det om kontringen ovan handlade alltså om hur varelsen försvarade sig precis innan den fick skada och en Vändning slogs fram (se Exempel 2 nedan).

Exempel 1: Runda 1. Varelsen blir anfallen i närstrid och försvarar sig med Standardförsvar eller Defensivt försvar. Försvar misslyckas. Den blir träffad och Vändning 1-3 slås fram. Runda 2. Varelsen är fortfarande försvarare eftersom den inte lyckades bra nog med sitt försvar och bonusen gäller därmed på dess Försvarsslag (eftersom det är det enda den kan göra denna runda).

Exempel 2: Samma situation som Exempel 1 men varelsen valde försvarstaktiken Kontring när den blev anfallen. Den är då anfallare i runda 2 och får bonus på sin attack.

Exempel 3: Samma situation som Exempel 1 men varelsen slåss i grupp och de andra varelserna i gruppen blir inte anfallna. Gruppen blir därmed anfallare som helhet och den träffade varelsen använder då sin bonus på sin attack i Runda 2.

Exempel 4: Varelsen blir beskjuten i avståndsfasen och får Vändning 1-3. Bonusen kan då gälla redan i runda 1 och på antingen anfall eller försvar beroende på om den ger sig in i en närstrid och hur Reaktionsslaget går.

Om varelsen på något sätt skulle ha en avståndsattack eller mystisk attack kan bonusen även användas här (givet att det är varelsens nästa handling). Bonusen blir även ogiltig om ingen stridshandling utförs under innevarande eller nästa runda.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rhodryn Visa inlägg

Hmm... "på sin nästa stridshandling"... det tror jag behöver klargöras lite, för i regelboken står det "nästa runda".

Om det är "nästa stridshandling" så kan det ju tolkas som att: Om en varelse tar en Vändning (slag utav 1-3 då så klart) i Avståndsfasen, så får den +1T6 i samma runda under Närstridsfasen.

Medan om det är "nästa rundas stridshandling" så kvittar det om resultatet händer under Avstånd- eller Närstrids- fasen under en runda, för resultatet av det kommer inte hända förrän nästa runda i vilket fall som helst.

Sen en följd fråga (där jag antar att svaret på det jag skrev ovan hamnar på "nästa rundas stridshandling").

Är resultat från Vändningstabellerna kumulativa eller... ehm... inte (finns det ens ett motsatt ord till "kumulativ")?

Exempel och Antaganden:
            Tre rollspersoner slåss mot en Blodulv. En rollsperson handlar i Avståndsfasen, medan de andra rollspersonerna och Blodulven handlar i Närstridsfasen. Rollpersonerna vinner initiativet och är Anfallare. Samtliga rollpersoner anföll som sin handling, medan Blodulven försöker Undvika avstånds anfallet och Kontrar närstridsanfallen. Samtliga rollpersoners anfall slår högre än Blodulvens försvarsslag, varpå samtliga anfall träffar Blodulven. Samtliga träffar orsakar en Vändning, och samtliga Vändnings slag resulterat i ett slag på 1-3. Blodulven lyckas med samtliga Livskraft slag som den tvingades till att slå pga träffarna.

Resultat: Betyder detta att Blodulven kommer ha +1T6 på sin stridshandling i nästa runda, eller +3T6?

Om det är kumulativt så blir det helt plötsligt ännu farligare att slåss mot M&V. Specielt i ett sådant här fall där man är många, och samtliga träffar orsaka en vänding på 1-3 resultatet, och att M&V då så klart överlever det hela för att kunna "ge igen". Då måste någon i exemplet ovan hantera ett 7T6 anfalls slag från Blodulven (vilket ju inte är så himla svårt om man har högt i en stridsfärdighet eller undvika, och eventuelt/specielt om man har sköld... men om man inte har det kan det bli mer än bara "Aj!" utav det hela XD ).
            Vändningarna är kumulativa där detta är möjligt - vilket det är i detta fall. Regeltexten har missat att hantera när vändningar uppstår i olika faser under samma runda så jag skulle säga att bonusen kan inträffa i samma runda. Det skulle då innebär att vändningen från avståndsattacken ger bonus till Blodulvens försvar i närstridsfasen. Det skulle ge den +2T6 på nästa stridshandling i följande runda.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Kri Visa inlägg
              En annan fråga angående monster. Många varelser har försvar som "Fungerar som Kontring.", tex Hyggelmonster och Zombie. Betydelsen är solklar. De monster där det inte står så, tex Grottroll som har försvaret "Stort och ursinnigt", kan de kontra? Eller de har det försvaret som står och kan varken kontra eller göra defensivt försvar?
              Varelser kan använda samtliga anfalls- och försvarstaktiker där det inte står uttryckligen att så inte är fallet (exempelvis för Zombiens egenskap Enkelspårig). De betalar även Utmattning som vanligt för dessa taktikval. ("Fungerar som Kontring" kostar dock ingen Utmattning då det får varelsens Standardförsvar att få Kontrings egenskaper.)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg
                Troll borde både kunna kontra/köra defensivt försvar rent regelmässigt. Jag tycker dock att kombinationen stort och ursinning och defensivt försvar rimmar illa rent ståry mässigt
                Ett defensivt försvar för ett Grottroll skulle kunna innebär att det tar en trädstam och svingar det runt sig för att hålla folk borta snarare än aktivt slå ut någon eller kasta sig över någon.

Kommentera

Ett defensivt försvar för ett Grottroll skulle kunna innebär att det tar en trädstam och svingar det runt sig för att hålla folk borta snarare än aktivt slå ut någon eller kasta sig över någon.
                  Sant.

Kommentera

Vändningarna är kumulativa där detta är möjligt - vilket det är i detta fall. Regeltexten har missat att hantera när vändningar uppstår i olika faser under samma runda så jag skulle säga att bonusen kan inträffa i samma runda. Det skulle då innebär att vändningen från avståndsattacken ger bonus till Blodulvens försvar i närstridsfasen. Det skulle ge den +2T6 på nästa stridshandling i följande runda.
                    Hade lite tankar åt att det kunde se ut så här också.

Det är faktiskt därför som jag hade en person som agerade i avståndsfasen, och två i närstridsfasen... en restprodukt från orginal texten jag skrev. För att jag till börja med hade tänkt ta upp flera exempel på hur reglerna kunde tolkas, där det du skrev var en av de olika tolkningarna som jag hade. Men jag kom fram till att mitt inlägg blivit alldeles för stort (lite mer än dubbelt så stort tror jag), så hackade väck en hel del. XD

Kommentera

Arbetar …
                    X