Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Eon IV - One shot kill

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
9 responses
269 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
12 responses
216 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Sodivra, 13 June 2017, 01.06
19 responses
307 visningar
5 gillar
Sodivra
av Sodivra
 
Skapad av Henke, 24 June 2017, 20.34
4 responses
92 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.26
5 responses
47 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Jocke, 17 May 2016, 20.14
41 responses
1.177 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
29 responses
296 visningar
1 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Elmonster, Igår, 20.17
0 responses
20 visningar
0 gillar
Elmonster  
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
27 responses
665 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Bogmoll, Igår, 14.21
3 responses
80 visningar
1 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Ursprungligen skrivet av Reddokk Fheg Visa inlägg
    Men måste erkänna att som SL (inte som spelare) har jag någon enstaka gång "fuskat" lite.
    Det var många år sen jag gjorde det. Typ 2001 eller så. Men, aldrig mer, för jag gillar så mycket hur spelet blir när spelarna kan lita på att mekanikerna följs, spänningen från spel som Magic och Netrunner kan komma in i rollspelet fast blandat med allt härligt rollspelsflum och play to find out. Min nya spelgrupp var vana vid rälsande och fuskande SLs och såg först inte poängen med att jag var så inne på att slå allt öppet, visa monstersstatsen etc etc. Men, med tiden började dom tycka om det — det var en undermedveten utveckling tror jag. Det blir mer addictive och spännande. Men, mkt av det här är ju subjektivt & psykologiskt. Vem vet egentligen. Men emergens är så viktigt för mig. Play to find out♥.

    Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
    Alltså, är det här inte en jävligt cool play for drama/play to lose-anpassning av typ alla tradspel ever?
    Njaej, jag tycker inte det verkar som idé som har speciellt mycket "legs". Man kan ju alltid välja att misslyckas ändå, utan skärmar och dolda justeringar. Och då dessutom få insp♥.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg


      Njaej, jag tycker inte det verkar som idé som har speciellt mycket "legs". Man kan ju alltid välja att misslyckas ändå, utan skärmar och dolda justeringar. Och då dessutom få insp♥.
      Håller inte med. Att kunna välja mellan att avsluta tråkiga strider och liknande med ett "jag slog perfekt, max-oändlig skada", att använda tärningen som en spänningsförhöjare alternativt välja att misslyckas för att skapa drama tror jag kan funka riktigt bra.

      Kommentera


      • #33
        Det är det där mittersta alternativet som sjunker rejält i kvalitet med den metoden. Det blir lite mycket möda (en hel trad-engine) för en väldigt urholkad payoff. Om man vill kunna autovinna allt självmant förlora 'tråkiga' strider finns andra alternativ. Insp för förlora är ju redan etablerad. Och många grupper har också någon typ av protokoll för att spola fram när det blir allt för grindigt. Vilket det mer sällan blir om livet står på spel, vilket det har svårt att göra när slagen är dolda. Att ha öppna och efterföljda slag får följdeffekter genom hela systemet. Rollpersonernas mekaniska små gimmicks såsom 'Second Wind' och sån skit blir helt plötsligt guld värt, diegetiska fördelar också såsom medvind, högre fäste osv osv.

        Kommentera


        • #34
          Alltså däremot kan jag digga Cthulhu Dark. Det är uppbyggt kring dom alternativen: alla tycker 'lyckas' är det mest intressanta alternativet, alla tycker 'misslyckas' är det mest intressanta, eller så slår man tärning. Protokollet är öppet och smidigt och tärningsslagen får behålla sin udd. Spelet slipper däremot släpa på en hel tradmotor av HP, KP, blödningspoäng, pansarklass och allt vad det heter, och, slagens öppenhet gör dom spännande och att dom känns verkliga.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

            Alltså, är det här inte en jävligt cool play for drama/play to lose-anpassning av typ alla tradspel ever?

            Nu bör jag egentligen inte skriva. För ja e int nykter alls

            Tycker personligen detta låter väldigt negativt. lite som det klankar ner på de som är ok med detta. Men detta är enbart personligt tycke. jag kan ju ha massupfittat det hela.

            Men som jag ser det är en Sl's uppgift att göra ett spel så bra som möjligt. Detta betyder inte att se till att spelare inte dör men ibland Kan rucka på reglerna åt ena eller det andra hållet rädda ett spelmöte så kan det hjälpa. Ett lite känsligt ämne för görs det för ofta förstör det nog mer än det räddar.
            Men som oftast sägs reglerna är inte det vikstigaste. att ha roligt är det visktigaste. och att någon gång fuska med tärningarna för att rädda en spelare om det verkligen hjälper spelet att gå vidare är väl inte så stort fel. Så länge det inte händer så ofta det blir normalt

            Kommentera


            • #36
              Att en av deltagarna gör dessa regelavsteg på egenhand har för- och nackdelar jämfört med att göra det öppet med gruppens konsensus. Det kan vara olika från spel till spel och regel till regel vad som blir bäst.

              Vad man har för mål med spelandet spelar också roll. Drama vs emergens är två lejon som aldrig får mat.

              När jag inte vill följa tärningen vill jag inte ens slå den. Vi bråkade lite om detta på DanCon; dom slogs mot en nanoteknisk rengöringsapparat som hade en speciell effekt om den fick svärd eller ström på sig och en spelare högg den med sitt svärd. "Bra", sade jag, "då händer dethär och dethär". "Vänta lite, ska vi inte se vad tärningen blir, jag kanske missar?" Men jag tyckte inte vi skulle slå. Jag ser inte missarna som att man 'hugger bredvid' utan att pansaret eller duckandet är så effektivt -- och rengöringsmaskinen försökte inte undvika svärdet alls så det vore inte rimligt med ett slag där. Exempel på undantag från regel som görs öppet och m diskussion. Tyvärr slog spelaren tärningen ändå, jag blev grinig men släppte det snart för turligt nog landade den på tillräckligt högt för att göra diskussionen irrelevant.

              Kommentera


              • #37
                Jag pratar inte om regelavsteg, jag pratar om regler :)

                Kommentera


                • #38
                  Rasmus, #33 och #34 var svar på ditt. Regelavsteg kom in i #35, "rucka på reglerna".

                  Men, tror du förstår vad jag menar ändå. En sån ordmärkning blir ett rejält sidospår. Tärningsjusteringar kan vi kalla det; regeltillåtna i vissa grupper & vissa system -- argumentet om kvalitén på spänningshöjandet ligger kvar.

                  Kommentera


                  • #39
                    ...och jag håller inte med :)

                    Kommentera


                    • #40
                      Testa båda stilarna och se själv. Det gjorde jag.

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X