Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Eon IV - One shot kill

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Twitchy, Idag, 01.15
0 responses
9 visningar
0 gillar
Twitchy
av Twitchy
 
Skapad av Lemur, 30 April 2017, 11.51
16 responses
378 visningar
0 gillar
Tony88
av Tony88
 
Skapad av Hikage, 19 April 2017, 21.48
2 responses
100 visningar
0 gillar
Tony88
av Tony88
 
Skapad av P.eLL.e, 22 June 2017, 13.30
7 responses
125 visningar
3 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av ragngand, 03 June 2017, 11.27
5 responses
130 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av AnVili, 21 June 2017, 17.05
7 responses
200 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av Bolongo, 03 June 2017, 11.54
5 responses
146 visningar
3 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Bassejr, 21 June 2017, 10.33
3 responses
100 visningar
0 gillar
slanfan
av slanfan
 
Skapad av P.eLL.e, Igår, 13.28
0 responses
32 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Björn Wärmedal, 19 June 2017, 10.20
50 responses
1.067 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Många bra idéer på hur man kan minska dödligheten i denna tråd.
    Motståndare och varelser är i allmänhet designade för att rollpersonerna ska använda Fokus mot dem i strid och kan därmed bli oväntat svåra om rollpersonerna inte använder sina Fokus.

    Litet kuriosum är formeln för Grundskada, dvs (Styrka/2)+1T6 fick sin "+1T6"-del under slutet av speltestet när vi tyckte att dödligheten var för låg jämfört med Eon 3.

    Kommentera


    • #17
      Fokus bör och ska användas. :-)

      Kommentera


      • #18
        Så det är endast tänkt att rollpersoner har Fokus, inte SLPs eller varelser?

        När det komme till dödligheten så är det just att _både_ träffslaget och skadeslaget gör massor av skada. Att tränga igenom rustning till exempel är ju otroligt starkt eller ett vapen med Vådligt om någon har svag rustning. Svårt att reagera emot och kan kännas orättvist. Jag har dock inte testat så mycket än och ser fram emot att göra det mer. Efter att ha läst här så verkar det som att det kanske inte är ett lika stort problem som jag är rädd för. Nu är jag mer orolig över varelser som kontrar varje attack med 7T6 skada även när de är defensiva, känns.. overkligt.

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av Toast
          Nu är jag mer orolig över varelser som kontrar varje attack med 7T6 skada även när de är defensiva, känns.. overkligt.
          Du menar monstruöst :)

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Toast Visa inlägg
            Så det är endast tänkt att rollpersoner har Fokus, inte SLPs eller varelser?

            När det komme till dödligheten så är det just att _både_ träffslaget och skadeslaget gör massor av skada. Att tränga igenom rustning till exempel är ju otroligt starkt eller ett vapen med Vådligt om någon har svag rustning. Svårt att reagera emot och kan kännas orättvist. Jag har dock inte testat så mycket än och ser fram emot att göra det mer. Efter att ha läst här så verkar det som att det kanske inte är ett lika stort problem som jag är rädd för. Nu är jag mer orolig över varelser som kontrar varje attack med 7T6 skada även när de är defensiva, känns.. overkligt.
            Vilka varelser tänker du på, Troll?

            Man gör bara skada som anfallare är det vändningsslagen du tänker på?. Vådligt är ju bara farligt om du får många övertag, strid utan rustning är farligt, men man dör inte oftare i EON än i D&D

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Swedish Chef Visa inlägg

              Vilka varelser tänker du på, Troll?

              Man gör bara skada som anfallare är det vändningsslagen du tänker på?. Vådligt är ju bara farligt om du får många övertag, strid utan rustning är farligt, men man dör inte oftare i EON än i D&D

              Ja precis, det är Troll jag tänker på som exempel. De får en chans till motattack varje gång de tar skada nästan oavsett hur mycket skada. Med några övertag kan trollet också ta bort all rustning medan trollets hud antar jag inte går att bortse ifrån på samma sätt. Känner bara att nästan alla varelser är end-game bossar som kräver noga förberedande och tur för att klara av. Att det just ska skilja sig så väldigt mycket från att slåss med humanioder som aldrig kan göra något än på sin tur.

              Kommentera


              • #22
                Att slåss med Grottroll är livsfarligt, rollpersonerna bör inte strida mot dessa utan att vara förberedda välrustade och redo.

                Däremot så slog mina spelare 3 spindeltroll som låg i bakhåll för dem, och då hade de bara 2 riktiga krigare.

                Zombies/Gargyler klarar de flesta spelgrupper rätt lätt, sen finns det ju andra grejer som Kejsarlejon, Ferfaker , Pantheror och Hyggelmonster som kommer ge rollpersonerna en utmaning men de flesta spelgrupper kommer klara det.

                Om du vill ha spel där man strider mycket mot monster bör du informera dina spelare om detta och säga åt dem att göra stridskunninga karaktärer.

                Kommentera


                • #23
                  Eon har alltid varit ett sådant spel som tvingar spelare, specielt spelare som inte har spelat Eon tidigare, att försöka tänka om med hur de hanterar strid. Där strid alltid har varit riskabel oavsätt vem ens karaktär är, och vem ens motstånd råkar vara.

                  Visserligen... min grupp har aldrig riktigt lärt sig våra läxor med Eon... vi kan braka in i strid minst lika lätt och ofta som totalt Eon nybörjare kanske skulle gör... XD

                  Men vi gör ju det ändå med total vetskap om just hur farlig strid i Eon kan vara... vilket är något som man nog måste försöka lära nya Eon spelare rätt snabbt.

                  Tror det kan vara en bra ide att köra en del provstrider med nya Eon spelare, innan man börjar faktiskt rollspela, just för att ge dem en insikt i hur illa det faktiskt kan gå på bara ett enda tärningsslag. Specielt om man spelare de tre äldre Eon versionerna, vilka jag fortfarande ser som mer dödliga än Eon IV.
                  Last edited by Rhodryn; 26 February 2017, 00.44.

                  Kommentera


                  • #24
                    Fokus och att blödningar inte är lika dödliga har minskat dödligheten rejält.

                    Kommentera


                    • #25
                      Det kan jag nog hålla med om, specielt blödnings grejen.

                      Utefter min egen känsla om våra karaktärer, och/eller NPC'er, som har dött i strid när vi spelat Eon I-II (min grupp uppdaterade aldrig till III)... så skulle jag säga att majoriteten utav dem har dött pga blödning på ett eller annat sätt. I allt från att sakta blöda till döds, till nästan bokstavligen talat i fontäner utav blod.

                      Jag tror att det dödsfall, pga blödning, som var det minst spekakulärt som jag någonsin varit med om... men som samtidigt visade exakt hur dödligt blödning faktiskt kunde vara i Eon I-II... var den gången då min Tirak blev väckt en morgon utav den andra spelarens Tirak.

                      Det var ju dock inte en "normal" väckning... utan han gjorde det genom att han slängde en span med iskallt flodsvatten in i tältet på min karaktär, följt av att han drog loss tältpinnarna, följt av en spark på tältet med en vrålande uppmaningen att gå upp. Som hämnd så sparkade min karaktär den andra i skrevet. Skrev sparken blev dock perfekt, och skadeslaget/skadan så högt och hård att den orsakade extraskador, där ett utav resultaten blev "inre blödning". Den spelarens Tirak dog en långsam död över en stor mängd timmar, hängandes över min Tiraks axlar när jag försökte bära honom till närmsta Tirak stad. Vet inte exakt hur lång tid det tog för honom att tillslut dö, men kanske ett halv dygn eller något... tyvärr så var närmsta stan 2 dagar bort har jag för mig.
                      Last edited by Rhodryn; 26 February 2017, 01.52.

                      Kommentera


                      • #26
                        Ursprungligen skrivet av Toast Visa inlägg
                        Så det är endast tänkt att rollpersoner har Fokus, inte SLPs eller varelser?
                        Precis. På sida 140 i regelboken står att Spelledarpersoner inte har Fokus för att ge extra tärningar.

                        Kommentera


                        • #27
                          Har inte läst alla svar i tråden men personligen tycker jag om när strider är farliga. Att man som spelare måste tänka sig för och inte bara kasta sig in i strider.
                          Tänka taktiskt och inte ha "döda allt som råkar komma i ens väg" som motto. Tvingas tänka är det värt det? kan strid undvikas? bör jag slåss eller fly? Och om man måste eller väljer strid bör man behöva vara försiktig och använda allt man har för att minimera risken att dö
                          Att veta att en rollperson kan dör även i en samandrabbning med banditer tycker jag är bra.

                          Personligen är jag inte förtjust i triviala strider. där motstånded är obefintligt och spelare kan kasta sig in i strider nästan utan risk och krossa motståndet. Strider som läggs in för att få action utan att riskera rollpersonernas liv nämnvärt
                          även om man möter någon som man har ett stort övertag är det ju ändå en strid på liv och död och det finns alltid risk något går fel.

                          Kommentera


                          • #28
                            Ursprungligen skrivet av Famine Visa inlägg
                            Om du inte redan tänkt göra det så slå dina SL- tärningar dolt, då kan du ju alltid "justera" slagen lite ;)
                            Det låter kul att spela så, ett tag iaf. Spelarna kan ju också göra det. Alla kan sitta med varsin skärm och slå bakom den och säga vad dom tycker att tärningarna visar, efter justering. Men på sikt tror jag det blir trist och att spelet tappar sin udd.

                            Kommentera


                            • #29
                              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

                              Det låter kul att spela så, ett tag iaf. Spelarna kan ju också göra det. Alla kan sitta med varsin skärm och slå bakom den och säga vad dom tycker att tärningarna visar, efter justering. Men på sikt tror jag det blir trist och att spelet tappar sin udd.

                              Är nog inget som håller i längden. Men måste erkänna att som SL (inte som spelare) har jag någon enstaka gång "fuskat" lite. Ibland kan det sabba känslan och sänka ett spelmöte om en spelare råkar dö vid någon trivial skit strid på grund av otrolig otur med tärningarna.
                              Men är någon man nog bör vara försiktig med och hålla på ett absolut minumum. Görs det för ofta så förstör det nog stämningen och spänningen mer än en oturlig död skulle göra i det långa loppet.
                              Tycker inte det är en dålig sak i sig men den bör endast användas i extrema fall

                              Kommentera


                              • #30
                                Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

                                Det låter kul att spela så, ett tag iaf. Spelarna kan ju också göra det. Alla kan sitta med varsin skärm och slå bakom den och säga vad dom tycker att tärningarna visar, efter justering. Men på sikt tror jag det blir trist och att spelet tappar sin udd.
                                Alltså, är det här inte en jävligt cool play for drama/play to lose-anpassning av typ alla tradspel ever?

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X