Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Eon på GothCon 2017!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Samuel, Idag, 15.00
2 responses
37 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
42 responses
887 visningar
0 gillar
IcarusDream  
Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
12 responses
275 visningar
0 gillar
jensofsweden  
Skapad av Måns, Idag, 08.39
15 responses
202 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
53 responses
1.683 visningar
1 gillar
ragi
av ragi
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
93 responses
3.890 visningar
10 gillar
Angrontyr  
Skapad av Lambendil, Idag, 13.41
1 response
73 visningar
3 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, Idag, 11.57
0 responses
42 visningar
2 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
42 responses
1.075 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
4 responses
118 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Eon på GothCon 2017!

    Årets Eon-scenario* Vrakplundrarna innehåller följande utan innebördes värdering eller ordning:

    Damarien
    Sjömansliv
    Detektivarbete
    En paranoid lanthandlare
    Eld och vatten
    En förfallen, men bebodd kuststad
    En parfymerad dvärg
    Underlig vidskepelse
    En borgmästare med konstnärsambitioner
    Hemligheter som inte får komma ut
    Äventyr, skräck och (eventuellt) ond bråd död

    Kom och spela!

    http://gothcon.se/xli/innehall/arrangemang#/id/304



    *Scenariot är helt fanskapat och har ingen koppling till Helmgast förutom att vi som skrivit det gillar det de gör. Mycket. Typ väldigt mycket.
    Last edited by Khan; 07 February 2017, 08.51.

  • #2
    Redan fem lag anmälda!

    Alla kan tänka sig att spelleda gör oss glada.

    Kommentera


    • #3
      Fråga från en icke-konvent-gående rollspelare; finns det några planer på att offentliggöra scenariot i efterhand?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Kuma Visa inlägg
        Fråga från en icke-konvent-gående rollspelare; finns det några planer på att offentliggöra scenariot i efterhand?
        Vi hade tänkt donera det till Helmgast, men vi kan nog skicka en kopia i pdf också.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

          Vi hade tänkt donera det till Helmgast, men vi kan nog skicka en kopia i pdf också.
          Stor tumme upp för den!

          Kommentera


          • #6
            Då börjar det dra ihop sig! Scenariot är färdigt, tärningarna är uppvärmda och vi har sett att en och annan spelledare börjat anmäla sig. Är det någon som tänkt sig spelleda scenariot på GothCon? Hojta till så kan vi skicka ut ett ex redan nu.

            Kommentera


            • #7
              Jag spelade inte Eon på GothCon men är lite nyfiken på vad folk som spelade det tyckte om scenariot? Jag har fått höra från nått håll att det var väldigt bra.
              Andra röster? :)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Cissi Visa inlägg
                Jag spelade inte Eon på GothCon men är lite nyfiken på vad folk som spelade det tyckte om scenariot? Jag har fått höra från nått håll att det var väldigt bra.
                Andra röster? :)
                SPOILERS AHEAD:

                Jag bara spelledde det, inte spelade, och jag är ju vääääldigt petig med mina Eon-grejer. Men det var ett bra scenario. Det hade en intelligent, kulturellt situated intrig som gjorde Eon rättvisa, och många saftiga miljöbeskrivningar, och Shadow over Innsmouth-bybor är alltid ett pålitligt, klassiskt tema. Dessutom rikligt med möjligheter för rollpersonerna att använda sina obskyra expertiser, vi fick till en helt fantastisk andlig kamp mellan skeppspojkens "Citera Libera" och en nyfrälst hednisk tempelväktarinnas färdighet i "Häda", när han försökte ta sig in i den vanhelgade kyrkan och hon ville stänga dörren i ansiktet på honom.

                Scenariots svaghet är att en av de primära antagonisterna, nekromantikern, är alldeles för frånvarande och non-threatening. Innsmouth-byn kunde också varit lite mer utstuderat flippad och weird; jag kunde inte hålla mig från att göra byborna lite extra fiskögda och skumma. Men det är minor svagheter really, all in all var det ett solitt konventsscenario jag lätt kunnat tänka mig att spelleda igen.

                Kommentera


                • #9
                  Som spelare i scenariot: jag var inte så imponerad. Det kan ha berott på att vår spelledare inte hade någon direkt koll på Eon 4 utan mest Eon 3 så han missade möjligheterna till finesser i systemet - vi hade t ex inte en enda utmaning. Det vet jag inte om SL eller scenariot ska skyllas för. Men här är i alla fall några punkter jag var mindre nöjd med:

                  Spoiler: 

                  * På tok för långt. Konventspassen är 5 timmar långa, och man kan räkna med att minst en timme går åt till att hitta rätt lokal, förklara regler för folk som inte kan spelet, o s v.
                  * Poänglösa fighter. Eon 4 är inte ett spel där en strid livar upp stämningen, utan snarare tvärtom. Även om stridssystemet är avsevärt snabbare än förr så drar det ändå ner tempot och tar lång tid att spela, vilket då förvärrar situationen med att det är för långt.
                  * I inledningen så måste man slå ett slag för att Simma, och missar man det kommer man att få tre poäng Smärta när man hamnar på stranden. Av våra fyra rollpersoner (dvärgen, styrman, kocken, och övervakerskan) så var det endast en som kunde simma, så i första halvan av scenariot hade vi i princip 1T6 på att göra allt vad vi företog oss.

                  Konceptet i sig var coolt (skeppsbruten i avlägsen fiskeby i Innsmouth-stil där konstiga saker föregår), med lite intressant twist (det är en extern nekromantiker som ställer till det, inte en hemmabryggd kult), men genomförandet lämnade en hel del i övrigt att önska.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                    Som spelare i scenariot: jag var inte så imponerad. Det kan ha berott på att vår spelledare inte hade någon direkt koll på Eon 4 utan mest Eon 3 så han missade möjligheterna till finesser i systemet - vi hade t ex inte en enda utmaning. Det vet jag inte om SL eller scenariot ska skyllas för. Men här är i alla fall några punkter jag var mindre nöjd med:

                    Spoiler: 

                    * På tok för långt. Konventspassen är 5 timmar långa, och man kan räkna med att minst en timme går åt till att hitta rätt lokal, förklara regler för folk som inte kan spelet, o s v.
                    * Poänglösa fighter. Eon 4 är inte ett spel där en strid livar upp stämningen, utan snarare tvärtom. Även om stridssystemet är avsevärt snabbare än förr så drar det ändå ner tempot och tar lång tid att spela, vilket då förvärrar situationen med att det är för långt.
                    * I inledningen så måste man slå ett slag för att Simma, och missar man det kommer man att få tre poäng Smärta när man hamnar på stranden. Av våra fyra rollpersoner (dvärgen, styrman, kocken, och övervakerskan) så var det endast en som kunde simma, så i första halvan av scenariot hade vi i princip 1T6 på att göra allt vad vi företog oss.

                    Konceptet i sig var coolt (skeppsbruten i avlägsen fiskeby i Innsmouth-stil där konstiga saker föregår), med lite intressant twist (det är en extern nekromantiker som ställer till det, inte en hemmabryggd kult), men genomförandet lämnade en hel del i övrigt att önska.
                    Trist att höra att du inte hade roligt. Vi tar med oss detta till nästa gång vi skriver.

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag gillade äventyret, och spelledarens insats - både får 8/10 i betyg av mig.

                      Speciellt bra var de färdiggjorda rollpersonerna och deras bakgrund. Varje karaktär fick ett personligt mål och uppdrag som denne fick sträva efter att uppfylla. Detta sporrade mig att spela min karaktär på ett visst sätt, och att göra vissa handlingar.
                      Det var också bra att rollpersonerna var relativt dåliga på strid. Tanken på pirater eller annat hemskt fick oss att tänka två gånger innan vi tog en risk.
                      Det var kul att äventyrets handling tog en vändpunkt och en ny riktning. Det gör äventyret mindre förutsägbart.

                      Vad kunde förbättras? Spoiler varning! Jag upplevde att lösningen för våra problem blev oss given. Kanske att det hade varit roligare om vi fått en anledning till att ta reda på problemet och lösningen själva? Sedan är jag fundersam på om vår grupp var lämpad för att lösa problemet?
                      Vi i spelgruppen upplevde ibland att vi saknade motiv till att stanna kvar i byn - vi övervägde faktiskt att lämna för att kontakta utomstående. Men kanske att vi inte fokuserade tillräckligt på skeppspojkens bakgrund och mål.

                      Tack för ett bra äventyr och roligt sällskap. Det väckte min nyfikenhet på Eon IV på nytt.
                      Last edited by olofglans; 24 April 2017, 17.54.

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag såg tryckligen fram emot att spela eon4 på gothcon då jag spellet det så mycket själv. Jag var mycket nöjd(5/5) både med äventyret och spelledandet. Att jag fick lira dvärgen och var minst trött som spelare möjliggjorde även intressanta lösningar. Som Olof skriver var tankarna kring att begränsa våldsanvändande riktigt bra.
                        Som älskare av eon 4 systemet hade jag gärna sett användandet av några av dess underbara regler men förstår samtidigt att det fick prioriteras och förenklas lite för ett konvensäventyr.
                        Även lite roligt att jag fick med mig äventyret(även om jag inte hunnit läsa det)

                        Kommentera


                        • #13
                          Jag hade inte möjlighet att gå på årets Gothcon men är väldigt nyfiken på scenariot. Om det finns möjlighet att skicka en PDF vill jag gärna anmäla mitt intresse.

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag vill också ha äventyret!!

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag med!

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X