Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Stor uppdatering av rollpersonsgeneratorn

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 03 June 2017, 11.54
5 responses
136 visningar
3 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av P.eLL.e, Igår, 13.30
5 responses
100 visningar
3 gillar
Flanellkatt  
Skapad av Bassejr, 21 June 2017, 10.33
3 responses
86 visningar
0 gillar
slanfan
av slanfan
 
Skapad av ragngand, 03 June 2017, 11.27
4 responses
114 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av P.eLL.e, Idag, 13.28
0 responses
26 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Björn Wärmedal, 19 June 2017, 10.20
50 responses
1.057 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av AnVili, 21 June 2017, 17.05
6 responses
187 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av Bassejr, 21 June 2017, 10.59
3 responses
100 visningar
1 gillar
Bassejr
av Bassejr
 
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
23 responses
248 visningar
1 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av Lightshy, 21 June 2017, 19.39
3 responses
99 visningar
0 gillar
efilips
av efilips
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Edit:

    Heh... hela detta inlägget blev lite... krångligt och rörigt, och långt (som vanligt, i framtiden)... så för att göra det hela simplare...

    Kolla upp händelseslagen:

    "Nattsyn" och "Medeltung rustning" (de ger inte sina + till attributer).

    "Tung beväpning" (lättlärd verkar inte registreras rätt i "Använd enheter" biten. Den ser redan "använd ut"... för i stridsfärdighets enhets sidan så visar den "Slumpa lättlärd (0/1)" och "Kvar lättlärda: 0", men inga utav stridsfärdigheterna har en (LL) framför sig. Kan inte minnas att jag fått ett val vilken färdighet som skulle bli lättlärd, och kan inte hitta hur man väljer en valfri lättlärd i systemet.

    "Hemlig identitet", "Glömd kunskap", och "Skuggornas mästare" (för där verkar vara något konstigt med hur deras + till enheter registreras i "Använd enheter").


    För mer detaljerad, och rörigare, och mycket längre, förklaring på dessa saker... se spoiler tagen nedan, där jag sparade orginal inlägget och edit'en.

    Specielt de tre sista händelserna ("Hemlig identitet", "Glömd kunskap", och "Skuggornas mästare") kommer nog kräva en läsning utav en stor del av det i spoiler tagen (läs i så fall allt från "Det andra, och mycket större problemet dock, är:" och ner till slutet av inlägget). Som sagt något väldigt konstigt pågår där.

    Spoiler: 

    Händelsetabell: Färder & äventyr
    Händelseslag: Nr 54 - Nattsyn
    Problemet: När händelsen sparas så ger den inte karaktären de +3 på Uppfattning som den ska ge.

    Övrigt: Om det gör skillnad så var det en Jargier skapad från Bakgrunds gruppen "Jargiens befolkning". Vet inte helt var skillnaderna kommer in mellan Jargiens befolkning, Vildmark, och Nermadas befolkning, så kände det kanske kan vara bra att veta om det har skillnad på tabellerna.

    Har också återskapat problemet med ytterligare en Jargier från Jargiens befolkning, och en slumpad folkslag (Cermirier) under "Nermadas befolkning", för att kolla om det hände igen, och det gjorde det på båda där ingen fick +3 på Uppfattning.


    Edit:

    Händelsetabell: Strider & drabbningar
    Händelseslag: Nr 53 - Medeltung rustning
    Problemet: När händelsen sparas så ger den inte karaktären de +3 Tålighet som den ska ge.

    Övrigt: Jargier från bakgrundstabellen Jargiens befolkning... (Ja... jag tenderar göra MÅNGA Jargier när jag genererar karaktärer... utav 25 sparade karaktärer, så är 17 av dem Jargier... XD ). Har ej försökt återskapa denna dock... pga vad klockan är.

    Har också stött på några andra konstigheter när jag skapade karaktären som jag beskriver i Edit delen.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Karaktären fick en valfri lättlärd färdighet i Stridsfärdigheter, från "Tung beväpning" i Strider & drabbningar (kommer ej ihåg nr).

    I "Använd enheter" delen så kan jag se i Stridsfärdighets gruppen att det står "Slumpa lättlärd (0/1)" uppe till höger, och ner till vänster så står det "Kvar lättlärda: 0" (står även "Kvar valfria lättlärda: 0" men den hanterar ju valfria som inte är låsta till just den gruppen, så inte relevant här)... men jag har inte fått varken välja, eller slumpa fram den valfria lättlärda stridsfärdigheten som jag fick här.

    Ingen utav Stridsfärdigheterna har en (LL) framför sig heller. Vet inte om det är bara jag som har missat hur man gör detta, eller om systemet inte har registrerat det ordentligt, eller om det inte finns inbyggt helt i systemet än.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Det andra, och mycket större problemet dock, är:

    När allt var klart förutom färdighets enheterna så tryckte jag ju så klart på "Använd enheter". Här noterade jag något konstigt med 2 utav färdighets grupperna. Varje grupps länk innehåller ju namnet på gruppen, hur många poäng som är kvar, och vad det totala antalet poäng är som du har att använda i just den gruppen.

    Vänsterspalten sade att detta är hur många enheter jag skulle ha:
    - - -
    3 enheter Kunskapsfärdigheter
    0 enheter Mystikfärdigheter
    9 enheter Rörelsefärdigheter
    8 enheter Sociala färdigheter
    16 enheter Stridsfärdigheter
    2 enheter Vildmarksfärdigheter
    2 enheter Språk
    19 valfria enheter
    - - -

    Och enligt "Använd enheter" sidan så stämde de här överns med sista siffran i varje färdighets grupps länk... så det stod t.ex en 8 i slutet på "Sociala färdigheter (8/8)". Men av någon anledning så stämde inte första siffran överens med andra siffran på två färdighetsgrupper, rörelse och vildmark.

    På de två så stod det så här från början "Rörelsefärdigheter (5/9)" och "Vildmarksfärdigheter (0/2)". Och detta var innan jag ens använt några poäng alls på någon färdighet. Jag gick in och kollade i båda grupperna, och där var inga konstigheter alls så långt jag kunde se, de såg båda ut som de borde se ut innan man börjat lägga enheter på färdigheterna. Så någon stans så har 4p rörelse och 2p vildmark försvunnit (eller inte lagts till när andra siffran fick sitt nya värde tillagt), hur vet jag inte.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Noterade en tredje konstighet också efter jag använt alla enheterna (grupprelaterade, valfria, språk, etc), så när karaktären var klar (förutom biten med att det saknades poäng så klart, vilket jag ju itne kan göra så mycket åt, mer än att jag skrev det i den sparade filen utav karaktären).

    Detta upptäckte jag efter jag hade tryckt "Visa formulär", och därefter tryckt "Visa enhetsköp". Helt plötsligt så hade enhets siffrorna på vissa färdighets grupper ändrats. Där det hade stått att jag totalt hade 16 Stridsfärdighets enheter, "Stridsfärdigheter (0/16)", så stod det nu "Stridsfärdigheter (0/12)". Och där det innan stått "Valfria enheter (0/19)" så stod det nu "Valfria enheter (0/15)".

    Så där är något konstig här med hela enhets biten.


    Karaktären skulle ha totalt 59 enheter enligt Vänsterspaltens Enhets siffror... för vänsterspalten visar fortfarande samma siffror, efter tredje konstigheten döck upp, som jag skrev ovan i den andra konstigheten som jag upptäckte.

    Men enligt de "nya" siffrorna efter jag hade kollat karaktärs formuläret och sedan gått tillbaka till enhets sidorna, så borde jag bara ha totalt 51 enheter. Där de 8 poängen som "försvann" då är 4p stridsenheter och 4p valfria enheter.

    Men när jag räknar ihop antalet enhetspoäng som jag har använt igenom hela karaktären, både när jag går igenom varje färdighetsgruppssida och räknar varje registrerad enhet intill varje färdighet, och när jag räknar ihop de "Använda till färdigheter" och "Använda valfria" och språkenheter (som man ser under Sammanfattningen i "Valfria enheter" länken), så ska jag ha använt 53 totala enheter.

    Så borde ha haft totalt 59 enheter, men påstås bara skulle ha haft 51 enheter efter jag kollade formuläret och gick tillbaka till enhets sidan, men ska tydligen ha använt 53 totala enheter.

    Detta stämmer överens litegran nummermässigt sätt med det jag skrev i word filen jag sparade om karaktären, där jag skrev in vad som saknades (+3 tålighet, enheter, lättlärd, etc)... där jag saknades 4 enheter rörelse, och 2 enheter vildmark. Så 53+6 = 59.

    Samtidigt så stämmer 51 vs 59 grejerna överens med varandra när jag kollar vilka händelser som karaktären har fått... där de 4 enheterna som försvann från strid, (0/16) till (0/12), och de 4 enheterna som försvann från valfria, (0/19) till (0/15), verkar stämma överens med händelseslagen "Hemlig identitet" (ger 4 stridsenheter) och "Glömd kunskap" (ger 4 valfria enherer kopplade till kunskapen).


    Huh... upptäckte också precis att händelseslaget "Skuggornas mästare", som karaktären också fick, verkar stämma överens med att jag saknades 4 rörelse enheter och 2 vildmarks enheter som jag nämnde i den andra konstigheten ovan... eftersom Skuggornas mästare ger en just det, 4e rörelse och 2e vildmark.
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Jag hoppas att jag har förklarat allt på ett förståligt sätt... blev nog lite rörigt där mot slutet. XD
    Last edited by Rhodryn; 08 February 2017, 03.51.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen skrivet av Rhodryn
      "Nattsyn" och "Medeltung rustning" (de ger inte sina + till attributer).
      Fixat!

      Ursprungligen skrivet av Rhodryn
      "Tung beväpning" (lättlärd verkar inte registreras rätt i "Använd enheter" biten. Den ser redan "använd ut"
      "Hemlig identitet", "Glömd kunskap", och "Skuggornas mästare" (för där verkar vara något konstigt med hur deras + till enheter registreras i "Använd enheter").
      Får kolla nogrannare på det vid tillfälle. Fick hem provtrycket till Damarien idag och det kommer bli en oerhört snygg bok!

      Kommentera


      • #33
        Ooh nice... låter som Damarien inte är långt borta då... förutsatt att provtrycket var bra. :D


        Also... här nedan kommer mer långdraget från mig om generatorn. XD

        - - - - -

        Jag har spenderat "lite" tid idag med att kolla runt mer med det jag stötte på innan. Jag har inte stött på igen att där saknades enheter till färdigheterna (första siffran då innan man ens köpt något, "Rörelsefärdigheter (5/9)")... trots att jag sökte upp de tre slagen som jag spekulerade var orsaken (Hemlig identitet, Glömd kunskap, Skuggornas mästare). Så vet inte om det var bara en temporär bug, eller om andra saker med karaktären måste ha varit på ett specifikt sätt, eller om jag gjorde något fel, eller om där faktiskt är något problem med dem, eller vad det nu än var. Det kanske är andrasiffran här som felet var på, att den hade fått ett plus på sig när den inte skulle ha det... vet inte riktigt.

        - - - - -

        Den tredje grejen dock, det där sista siffrorna (t,ex "Kunskapsfärdigheter (16/12)") visar tillsammans totalt 8 poäng mindre efter man har tryckt på "Visa formulär" inom "Använd enheter" sidan... den buggen har jag lyckats återskapa mer eller mindre.

        Problemet verkar inte ligga i händelse slagen (även om det ju finns en chans att några av dem faktiskt kanske orsakar något liknande), utan problemer verkar mer ligga i Bakgrunds slagen... de som get ett slag på en händelse tabell, och +4 på två olika färdighetsgrupper åtminstone (kollade inte närmre på de andra som ger andra grejer). Nästan alla backgrunds slag som jag testade sänkte (efter man kollar formulärs länken) andra siffran på samma färdighetsgrupp som man fick från dem, och vad jag kan se så är det alltid totalt minus 8 också. Kom fram till detta pga att alla karaktärerna jag skapade i dag hade inga händelse slag som stämde överens med vad som försvann.

        Denna buggen verkar inte vara så farlig som den först kan tyckas... den effekterar inte antalet enheter som man faktiskt har att använda. För denna sänkning av andra siffran händer även om man kollar formuläret innan man har använt några enheter. Så om man ska ha totalt "Rörelsefärdigheter (8/8)" (där 4 av dem är från bakgrunds slaget), och man går till formuläret och sedan tillbaka till enhets sidan, så kommer den nu då visa "Rörelsefärdigheter (8/4)" istället... men man kan fortfarande använda 8 totala enheter.

        - - - - -

        När jag gjorde dessa testerna dock så märkte jag att åtminstone en av backgrunderna ger fel grejer (den enda jag kommer ihåg som gav fel siffror). "Ordensriddare" (nr 60), säga att den ska ge "1 slag på Kunskap & mysterier, 4 enheter Stridsfärdigheter, 4 enheter Vildmarksfärdigheter", men ger 4e Kunskapsfärdigheter istället för 4e Stridsfärdigheter (vilket är fel enligt min regelbok, den ska ge stridsenheter som beskrivningen säger). Den orsakar dock fortfarande sänkning på andra siffran, fast just nu så är det ju kunskap och vildmark som sänks, inte strid och vildmark.

        .- - - - -


        En tanke med generatorn... där är en del platser i generatorn där det känns konstigt att man inte kan själv välja "grejen", utan man måste slumpa fram tills man får vad man ville ha. De jag mest tänker på är när man vill köpa fler Expertiser/Hantverk till karaktären (Kännetecken ska ju inte gå att köpa har jag för mig, så räknade inte den), och köpa extra språk/skriftspråk, och kanske något annat som jag glömt. Vet inte hur många gånger jag har fått sitta och konstant trycka på att slumpa om expertiser, hantverk, och språk/skriftspråk för att köpa till exakt den som jag vill att karaktären ska ha.

        I vissa fall så önskar jag att allt som slumpas i spelet ska gå att manuelt välja... men det är mest pga att det kan ta rätt mycket tid ibland att försöka återskapa en bug som man råkade på. Många utav Eon IV's slumpade tabeller har ju en 50-100 olika resultat trots allt, och att försöka få fram ett specifikt slag då kan vara frustrerande... som när man behöver få tag på slag nr 54 (Nattsyn) på en av händelse tabellerna (för att återskapa problemet), där nästan alla numrena mellan 50-59 slogs multipla till en handfull gånger under ca 15 minuter... medan 54 bara slogs 2 gånger (för så klart så råkade jag trycka förbi den första 54'an som jag slog runt ca 5 minuters sträcket... :P )... minns specielt nr 55 som slogs någonstans runt en 7-8 gånger... 45 slogs en hel del också... XD Men jaja... det skulle kanske vara onödigt att göra detta, efter som det skulle kräva en hel del jobb, antar jag, för att temporärt lägga till det... temporärt för slutprodukten borde ju följa regelboken, där det mesta är helt slumpat.
        Last edited by Rhodryn; 10 February 2017, 17.48.

        Kommentera


        • #34
          Miljön: Hav ger 8 Vildmarksfärdighets enheter, borde vara 5.
          Miljön: Lärosäte ger 3 Socialafärdighets enheter, borde vara 2.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av avatarex Visa inlägg

            Kul idé! Det skulle dock kräva rätt mycket jobb att ordna så det dröjer nog ett tag. Närmsta uppdatering blir att ordna så att man får sina välförtjänta extraenheter om man råkar bli dubbelt lättlärd i en färdighet eller får fler än fem avtrubbningskryss i en kategori. Efter det förhoppningsvis någon form av export till formulär som man kan ladda ner.

            Vad händer om man får mer än fem avtrubbningskryss? Kan inte hitta i boken.

            Kommentera


            • #36
              Kunskap & mysterier: 19 Experiment
              Saknar information om vad man får för slaget.

              ---
              19 Experiment
              Rollpersonen har experimenterat med (eller blivit utsatt för) olika preparat som på något sätt förvridit dennes sinne och kropp. Detta kan vara allt ifrån alkemiska mixturer till svampar eller droger.
              []

              Kommentera


              • #37
                Saknas inte ett folkslag som hör till nermada bakgrunden, själva nermaderna? Sen så begränsas väl folkslagsvalet av vilken bakgrund man valt eller slumpat fram. Borde väl vara opraktiskt att välja genver från nermada tex. Eller har jag missat något?

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen skrivet av Rhodryn
                  När jag gjorde dessa testerna dock så märkte jag att åtminstone en av backgrunderna ger fel grejer (den enda jag kommer ihåg som gav fel siffror). "Ordensriddare" (nr 60), säga att den ska ge "1 slag på Kunskap & mysterier, 4 enheter Stridsfärdigheter, 4 enheter Vildmarksfärdigheter", men ger 4e Kunskapsfärdigheter istället för 4e Stridsfärdigheter
                  Fixat!

                  Ursprungligen skrivet av Rhodryn
                  I vissa fall så önskar jag att allt som slumpas i spelet ska gå att manuelt välja... men det är mest pga att det kan ta rätt mycket tid ibland att försöka återskapa en bug som man råkade på. Många utav Eon IV's slumpade tabeller har ju en 50-100 olika resultat trots allt, och att försöka få fram ett specifikt slag då kan vara frustrerande...
                  Det skulle kräva en del programmering, får se om det blir av senare. Hursomhelst, buggarna du upptäckt med enheterna ska fixas, men det är Damarienprio nu.

                  Ursprungligen skrivet av phastari
                  Miljön: Hav ger 8 Vildmarksfärdighets enheter, borde vara 5.
                  Miljön: Lärosäte ger 3 Socialafärdighets enheter, borde vara 2.
                  Fixat!

                  Ursprungligen skrivet av phastari
                  Vad händer om man får mer än fem avtrubbningskryss? Kan inte hitta i boken.
                  Det står inget om det i boken, men i generatorn får man en extra enhet.

                  Ursprungligen skrivet av Vicotnik
                  Kunskap & mysterier: 19 Experiment
                  Saknar information om vad man får för slaget.
                  Fixat!

                  Ursprungligen skrivet av Toman
                  Saknas inte ett folkslag som hör till nermada bakgrunden, själva nermaderna? Sen så begränsas väl folkslagsvalet av vilken bakgrund man valt eller slumpat fram. Borde väl vara opraktiskt att välja genver från nermada tex. Eller har jag missat något?
                  Jo det har du rätt i. Jag lägger in nermadierna när Damarien är på tryck.

                  Kommentera


                  • #39
                    Det krånglar fortfarande med attributtärningarna. Jag slumpade en rollperson fullständigt och det placerades bara ut 3st t6 på styrka, de resterande tärningarna syntest inte till. :)

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen skrivet av Kiwok Visa inlägg
                      Det krånglar fortfarande med attributtärningarna. Jag slumpade en rollperson fullständigt och det placerades bara ut 3st t6 på styrka, de resterande tärningarna syntest inte till. :)
                      Testade detta, och kan styrka Kiwok's erfarenhet. Faktiskt, så går det återskapa problemet om man använder "Slumpa extra*tärningar" i Grundattribut tabben/sidan också.

                      Om man stöter på problemet där det saknas Extraträrningar efter att det har slumpats så kan man trycka på "Nolla extra*tärningar" så kommer alla 10 tärningar tillbaka, oavsätt hur många som försvann.

                      Samtidigt, om man saknar Extratärningar så kommer alla tillbaka också om man trycker på Slumpa extra-tärningar (förutsatt att det inte buggar igen på nästa tryck).

                      Om där saknas tärningar så kan man inte få tillbaka alla genom att använda minus (eller plus) tecknen, utan då har man totalt bara den mängd som faktiskt syntes. Så klart kan man få tillbaka alla med tidigare nämnda lösningar.

                      Om man tar bort alla satta tärningar, när det saknas, så kan plusa till 3 tärningar på samtliga attributer. Och då menar jag inte att man kan sätta 3 tärningar på alla attributer samtidigt (så att det blir för många extra tärningar), utan jag menar att alla attributer kan få 3T6 på sigså länge "lagret räcker". Testade detta för att se om någon av attributerna kanske hade fått en tärning på sig, men att den bara inte syntes... för då skulle jag t.ex kanske inte kunna sätta mer än 1 eller 2 tärningar på den innan den stoppade en från att lägga till fler.

                      Efter ha spenderat en stund med det så verkar det som att mönstret med denna buggen är att: Om Styrka får 3T6 på sig, så finns där en chans att tärningar försvinner. Jag har haft vissa slumpningar där alla tärningar fanns där även när Styrka hade 3T6, men mer vanligt är att där saknas allt mellan 1 till 7 tärningar om Styrka hade 3T6 på sig.

                      Inga andra attributer verkar vissa dessa tendenser när de har 3T6 på sig (och där Sty då har 0-2 Extratärningar på sig så klart).
                      Last edited by Rhodryn; 14 February 2017, 11.14.

                      Kommentera


                      • #41
                        Ursprungligen skrivet av Rhodryn
                        I vissa fall så önskar jag att allt som slumpas i spelet ska gå att manuelt välja... men det är mest pga att det kan ta rätt mycket tid ibland att försöka återskapa en bug som man råkade på. Många utav Eon IV's slumpade tabeller har ju en 50-100 olika resultat trots allt, och att försöka få fram ett specifikt slag då kan vara frustrerande...
                        Jag kom på ett snabbkodat sätt att lösa det på. Finns uppladdat, testa gärna!

                        Ursprungligen skrivet av kiwok
                        Det krånglar fortfarande med attributtärningarna. Jag slumpade en rollperson fullständigt och det placerades bara ut 3st t6 på styrka, de resterande tärningarna syntest inte till. :)
                        Får kolla på det vid tillfälle.

                        Tack för allt testande allesammans!

                        Kommentera


                        • #42
                          När det kommer till svårlärda färdigheter (valfria) så finns det ingen funktion för att välja dessa. Där emot kan man göra det med lättlärda färdigheter.

                          Kommentera


                          • #43
                            Har lyckats få NaN/NaN på social färdigheter
                            De slag och val som gjorts postar jag i spoilertagen ifall det behövs för att felsöka det hela.

                            Spoiler: 

                            Bakgrund:Ockrare
                            Folkslag:Hemprovins:

                            Jargier Lemira
                            Arketyp:Underhållare
                            Miljö: Stad

                            Grundattribut
                            Styrka 2T6+3
                            Tålighet 3T6+3
                            Rörlighet 3T6
                            Uppfattning 3T6+2
                            Vilja 4T6+2
                            Psyke 4T6
                            Visdom 4T6
                            Utstrålning 4T6+2

                            Händelsetabeller
                            1
                            slag på Färder & äventyr
                            4
                            slag på Intriger & illgärningar
                            1
                            slag på Kunskap & mysterier
                            0
                            slag på Strider & drabbningar
                            3
                            slag på valfri händelsetabell

                            Enheter
                            6 enheter Kunskapsfärdigheter
                            0 enheter Mystikfärdigheter
                            7 enheter Rörelsefärdigheter
                            NaN enheter Sociala färdigheter
                            2 enheter Stridsfärdigheter
                            0 enheter Vildmarksfärdigheter
                            0 enheter Språk
                            12 valfria enheter

                            Färdighetspoäng
                            1
                            poäng Expertiser
                            0
                            poäng Hantverk
                            4
                            poäng Kännetecken

                            Mystik & magi

                            Färdigheter från start

                            Expertiser, Hantverk & Kännetecken
                            Fuska 4T6
                            Rykten & skvaller 4T6
                            Luktar gott 4T6+2
                            Välformad kropp 5T6

                            Språk & skrift
                            Lägre jargiska

                            Lättlärda och svårlärda färdigheter
                            Lättlärd i alla Kunskapsfärdigheter

                            Avtrubbning
                            5 Avtrubbningskryss (utsatthet)
                            0 Avtrubbningskryss (våld)
                            0 Avtrubbningskryss (övernaturligt)
                            0 Avtrubbningskryss (valfri kategori)

                            Förmågor
                            Exceptionellt minne.
                            Genom att spendera en scen i en miljö med andra personer, och lyckas med ett slag med Rykten & skvaller så etablerar rollpersonen ett rykte som sprids i området.

                            Pengar & resurser
                            60 silver
                            Hygienutrustning som ger en bonus på +1T6 för Charm när man försöker förföra någon.
                            Finkläder för fest och högtid.
                            Ett litet hus eller våning i en stad.
                            2 doser nervgift, vars svårighet att motstå är 4 högre än normalt.

                            Vapen
                            1 vanligt vapen

                            Rustning

                            Kontakter
                            Har vunnit en rättegång mot en skulptör.
                            Har ett problematisk syskon som är forskare.

                            Utseende
                            Sargad kropp efter allvarlig olycka
                            Har ett utmärkande släktdrag.

                            Karaktärsdrag
                            Det sekundära karaktärsdraget är Sex, vilket dessutom är Låst

                            Övrigt

                            Bakgrund
                            Jargiens befolkning
                            : Ockrare
                            Guld och silver flödar genom Kejsardömet och de som inga pengar har kan inte komma långt. Ockrarna är personer som har en egen förmögenhet och som gärna lånar ut en summa mot en riklig ränta. Det finns alltid de som vill göra affärer, behöver en medikus eller måste betala av en skuld. Om inte pengarna kommer tillbaka i tid så tvingas ockraren ta hjälp av indrivare för att skydda sin investering.

                            Händelsetabellslag

                            Allvarlig olycka
                            Rollpersonen har varit med om en allvarlig olycka och kroppen har blivit sargad och bär märken efter det som skett. Det kan röra sig om brutna ben, eldskador eller bettskador från ett vilt djur.
                            [-2 Styrka. +1T6. Utstrålning ]

                            Exceptionellt minne
                            Rollpersonen har mycket gott minne och har en förmåga att minnas detaljer av allehanda slag.
                            [+1T6 Visdom. Lättlärd i alla Kunskapsfärdigheter]

                            Korrumperad
                            Rollpersonen kan inte hjälpa det men makt, pengar, sex, dekadens eller bara kontroll är så lockande och svårt att stå emot.
                            [2 Avtrubbningskryss för utsatthet. Det sekundära karaktärsdraget är Sex, vilket dessutom är Låst]

                            Charmant
                            Rollpersonen har ett charmant och socialt kompetent beteende och det finns något speciellt över denne som gör att personer har en tendens att lyssna på vad denne säger.
                            [+2 Utstrålning. 4 enheter Sociala färdigheter]

                            Vunnit rättegång
                            Rollpersonen har varit med om en stor och omvälvande rättegång som slutade med att rollpersonens sida vann. Den förlorande sidan ser nu rollpersonen som sin ärkefiende.
                            [2 enheter Kunskapsfärdigheter, 2 enheter Sociala färdigheter. Lättlärd i Lagkunskap. ]

                            Problematiskt syskon
                            Rollpersonen har en bror eller en syster som gång på gång ställer till det. Detta kan röra sig om ett odugligt syskon som saknar social kompetens eller någon som utför föraktade dåd, skapar konflikter och drar rollpersonens namn i smutsen.
                            [+2 Vilja. ]

                            Sprider rykten
                            Rollpersonen vet exakt vilka man ska prata med för att få rykten att spridas. Ryktet bör vara enkelt och fåordigt, exempelvis Prospektorn är en magiker eller Min vän har dräpt en drake. Efter att ryktet börjat sprida sig har rollpersonen inte längre någon makt över det utan ryktet kan mutera och ändra form till någonting helt annat. Huruvida folk tror på ryktet eller bara sprider det för att det är lustigt är upp till spelledaren.
                            [Expertisen Rykten & skvaller 4T6. Genom att spendera en scen i en miljö med andra personer, exempelvis en taverna, marknad eller ett marknad, och lyckas med ett slag med Expertisen så etablerar rollpersonen ett rykte som sprids i området]

                            Händelserikt liv
                            Rollpersonen har haft ett händelserikt liv.
                            [1 extra slag på valfri händelsetabell och slå dessutom om detta slag]

                            Giftflaska
                            Rollpersonen har en liten flaska fylld med ett livsfarligt nervgift. Varför rollpersonen bemödat sig få tag på det är upp till spelaren men denne har även testat giftet på sig själv.
                            [+2 Tålighet. Lättlärd i Gifter & droger. Rollpersonen har dessutom 2 doser nervgift, vars svårighet att motstå är 4 högre än normalt]

                            Utmärkande släktdrag
                            Rollpersonen kommer från en släkt som är speciell och annorlunda. Det finns ett drag som går i släkten som även rollpersonen har ärvt.
                            [2 poäng Kännetecken som är genomgående för alla medlemmar i släkten. +2 i Uppfattning.]

                            Kommentera


                            • #44
                              Lite nekrofili :) Önskemål: Skulle det gå att exportera karaktärer från generatorn? Ett karaktärsformulär ifyllt med den karaktär som skapats hade varit nice.

                              Kommentera


                              • #45
                                Kan också säga att det är något som jag skulle vilja ha.

                                Fast jag skulle nog vilja ha två formulär som man kan spara om man vill. Det faktiska Rollformuläret så klart... men även en möjlighet att spara ett "Hjälpformulär" för karaktären också... eftersom för mig så är Hjälpformuläret minst lika viktigt som det faktiska Rollformuläret. :)

                                Än så länge så har jag kopierat och klistrat texten (från både "Visa formulär" sidan, och vänsterspaltens info, och eventuelt manuelt skrivit ner vissa andra saker som kanske behöves vetas) till Word dokument för de 29 karaktärerna som gillade så pass att jag ville spara dem. XD

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X